Ricotta/hytteost smag?
Fra : Linde

Dato : 26-03-10 23:22

Hej gruppe!

Jeg sidder med lidt overvejelser om, hvordan man bedst kunne bruge en mængde
mælk, herunder hvad folk bedst kan lide. Der skal selvfølgelig laves lidt
double cream og lidt fed creme fraiche, hvis ikke der skal laves smør...og
så selvfølgelig hytteost og ricotta. Så er det, jeg rundkaster til jer,
hvilken slags ricotta og hytteost kan I bedst lide? Den lidt syrlige, friske
slags, eller den runde, let salte slags? Skal det være fedt(smag) eller
magert(light livsstil), og hvordan bruger I det?

Mvh
Linde

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 27-03-10 18:06

Jeg elsker rygeost, og spiser det gerne året rundt (Mange mener jo det er en
forårs-spise)

Den må gerne være en anelse salt og ikke for mager. Jeg køber normalt den på
10%

VH Pernille

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 27-03-10 18:10

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> en forårs-spise)
>
> Den må gerne være en anelse salt og ikke for mager. Jeg køber normalt den

Og så skal der selvfølgelig godt med kommen på

VH Pernille

Fra : Linde

Dato : 28-03-10 11:16

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i meddelelsen

> "Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse

> Og så skal der selvfølgelig godt med kommen på

Ja naturligvis...kommen er et must. Jow rygeost, det er også helt i orden på
ristet brød eller knækbrød. Og så er det noget nemmere at lave. Det tager
dog lidt længere tid, og man skal rode med ild og røg. Men god ide ellers.
Du er ikke til hytteost så?

Mvh
Linde

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 03-04-10 14:48

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
> Du er ikke til hytteost så?
>
> Mvh
> Linde

Det er mange år siden jeg har spist hytteost.
Det er ikke altid så nemt at få i supermarkedet, og så syntes jeg tit det er
for dyrt.........

Men hytteost med frisk agurk, tomat, rødløg og salt/peber smager da godt på
knækbrød......

VH Pernille

Fra : Linde

Dato : 03-04-10 19:18

> [...]
> er for dyrt.........
>
> Men hytteost med frisk agurk, tomat, rødløg og salt/peber smager da godt

Kunne ikke være mere enig. Okay, et beslutningsgrundlag på en person er nok
lige i underkanten for, hvilken type hytteost jeg burde satse på, men tak
for dit input...om ikke andet fik jeg lyst til en mad med hytteost!

;vh
Linde

Fra : aapo

Dato : 28-03-10 06:42

On 27 Mar., 00:21, "Linde" <deli...@gmailfjern.com> wrote:
> [...]
> slags, eller den runde, let salte slags? Skal det være fedt(smag) eller
> magert(light livsstil), og hvordan bruger I det?

Hej Linde.
Det ville være skønt, at have dig med i min ostegruppe "Fremstilling
af ost" på Facebook.

Jeg har lavet en del ost de senere år, mangler faktisk hytteost, som
jeg går og køber. Har du en god opskrift til en mager hytteost?
Jeg spiser den både med grønsager og med frugt som dessert.

Mange hilsner og tak for dine gode indlæg
aapo

Fra : Linde

Dato : 30-03-10 14:31

"aapo" <aapo@sol.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Hehe, hytteost er åbenbart ikke så udbredt, men det er da rart at møde i
hvert fald én ligesindet. Jeg har været heldig et par gange, og lavet en
knaldgod hytteost efter følgende opskrift:

- Øko skummet- eller minimælk varmes op til 30-32.
- Syrnes med 5% kærnemælk til pH lidt under 5(4,6-4,8), tager en lille
formiddag, afhængig af kærnemælken. Kom en enkelt dråbe løbe eller to i
samtidig med kærnemælken, omrør grundigt og lad stå til pH er nået.
- Skæres i ca 1 cm tern, henstår i 20 minutter.
- Omrøres forsigtigt, så kornene ikke ødelægges. Trækker kornene sig ikke
ordentligt sammen kan lidt af vallen (10%) tages fra, og erstattes med
tilsvarende håndlunkent vand.
- Så varmes koaglet forsigtigt, under langsom omrøring, til omkring 55
grader. Opvarmningen skal ske gradvist, over 1½-2 timer.
- Ostekornene skulle nu gerne være blevet noget mindre og lidt faste i det.
Kornene tages op, og skylles i to hold koldt vand fra hanen. Tredie
skyllehold er vand, der har stået i køleskabet. Skylningen får kornene til
at trække sig hurtigt sammen, og smide den sidste valle. De bliver helt små
og meget faste. Kornene drænes af for vand.
- Ostekornene blandes med en dressing af kaffefløde og 2% salt, i forholdet
ca. 1 del korn til 1 del dressing. Det kan varieres, afhængig af hvor tør
hytteosten skal være, men jeg kommer gerne "lige lidt mere dressing end
kornene kan opsuge" i. Når hytteosten så står på køl natten over, kvælder
ostekornene op med dressingen, så det passer med at hytteosten bliver lidt
som risengrød. Vær opmærksom på, at saltmængden afpasses efter mængden af
dressing.

Hytteost kan godt være lidt af et lotteri at få til at være helt perfekt, da
der er flere kritiske trin der kan ødelægge processen, og give mystiske
resultater. Især for hurtig opvarmning, og for meget løbe kan gøre, at
kornene smuldrer og bliver til "snus". Desuden kan det også tage et par
gange at finde ens egen smag, så skriv ned, hvad du gør hver gang. Og så kan
du i øvrigt gemme vallen til dagen efter, og lave ricotta af den, hvis du
gider.

Omkring din facebook gruppe, så hopper jeg da nok på den ved lejlighed...men
sandt at sige, så bruger jeg ikke facebook særlig meget. Men nu har jeg da
linket til gruppen

Mvh
Linde

Fra : aapo

Dato : 03-04-10 04:47

On 30 Mar., 15:30, "Linde" <deli...@gmailfjern.com> wrote:
> [...]
> sandt at sige, så bruger jeg ikke facebook særlig meget. Men nu har jeg da

Hej Linde.

Mange tak for din opskrift, jeg vil bestemt forsøge mig med at lave
hytteost også, da jeg meget gerne vil spise det.
Det er dejligt, at have en der også interesserer sig meget for ost,
processen og resultatet... Jeg er faktisk blevet så glad for at lave
ost, at jeg gerne vil vide meget mere om det.

Hvordan har du fået interessen for at lave ost?

Kender du nogen steder hvor der holdes kurser i at lave ost??

Jeg har lavet en del, feta, brie, roquefort, ricotte og danbo ost.
Har fået indrettet et gammel køleskab med en ekstra termostat, så jeg
kan regulere temperatur og har også købt et hygrometer, så jeg prøver
(så godt jeg nu kan) at styre luftfugtigheden.

Der er mange ting der kan blive bedre i min produktion, så jeg er
rigtig glad for dine gode råd.

Har du evt. et forslag til hvordan man kan lave et netværk hvis ikke
Facebook, som jeg faktisk også synes er et lidt useriøs medie at være
på???

Der er 13 medlemmer i min gruppe derinde, deriblandt Charlotte som du
vist kender og ejeren af hjemmeriet på Sjælland, som sælger materialer
til fremstilling af ost.

Mvh

aapo

Fra : Linde

Dato : 03-04-10 19:33

[...]

Tja, jeg har vist altid haft en eller anden latent interesse for
processerne, men jeg er først dykket ned i det efter jeg blev uddannet
mejerist.

Kender du nogen steder hvor der holdes kurser i at lave ost??

Ikke umiddelbart, men ellers en interessant ide til et aftenskolekursus. Der
kunne sikkert blive en del interessante resultater ud af sådan en vinter i
et skolekøkken!

[...]

Rigtig god ide. Jo færre variabler, jo mere præcist kan man styre
produktionen...ville gerne selv have noget mere grej, men på en eller anden
måde bliver det altid ved tanken

Der er mange ting der kan blive bedre i min produktion, så jeg er
rigtig glad for dine gode råd.

Super! Jeg er glad for at kunne bidrage med noget.

[...]

Ja, jeg mener nok, jeg har skrevet lidt med Charlotte en overgang, hvor hun
havde gang i nogle oste! Håber, det gik godt. Mht. facebook, så er det
måske ikke det mest velegnede til et forum af den slags, hvor man ofte vil
diskutere længe over små detaljer...der skal man nok over i noget decideret
forum hjemmeside...som eksempelvis denne lille sag, jeg prøvede at sætte op:
http://forum.mejerist.dk , eller usenet. Personligt har jeg altid brugt
usenet i en eller anden grad, men det er vel ved at ebbe ud...internetfora
er nok vejen frem, på sigt. Det kræver dog nogle engagerede ildsjæle at
holde sådan noget kørende, men fordelene er mange.

Mvh
Linde