Højt blodtryk
Fra : Peter Hansen

Dato : 01-03-10 11:26

Hej,

Jeg vil hører om der er nogle der kender et godt sted hvor man kan blive
ordentligt undersøgt og medicineret hvis man har for højt blodtryk.

Jeg tænker på at ens egen læge ikke undersøger andet end at tage blodtrykket
og side "du må have nogle piller". Er det sådan det skal foregå... ?

Det kunne være der var en særlig dygtig læge på det område som der var en
her der har kenskab til.

Mvh

Peter 170/110

Fra : S. Kann

Dato : 01-03-10 06:10

On 1 Mar., 11:26, "Peter Hansen" <PeterQHan...@forum.dk> wrote:
> [...]
> og side "du må have nogle piller". Er det sådan det skal foregå... ?
>
> Det kunne være der var en særlig dygtig læge på det område som der var en

Hej Peter,
Hvis din egen læge ikke gør det automatisk, skal du bede om at blive
henvist til videre undersøgelser hos en speciallæge.
Forhøjet blodtryk kan skyldes mange forskellige ting, som skal
tjekkes, så årsagn kan fastlægges.
Du skal ikke lad dig nøje med "jeg giver dig lige en recept".
mvh
Stefan K

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 07-03-10 16:54

S. Kann skrev:

> [...]
> tjekkes, så årsagn kan fastlægges.
> Du skal ikke lad dig nøje med "jeg giver dig lige en recept".

Hej

Diagnosen stilles mest pålideligt vha 24-timers
ambulatorieblodtryksmåling. Det fåregår ved man får sat en elektronisk
blodtryksmåler på en overarm, man har en slynge om halsen med et
apparat. Derefter går man med den gennem 24 timer og apparatet tjekker
blodtrykker 3-4 gange i timen hele døgnet igennem (altså også om natten
hvor man sover).

Når man har diagnosen så bør der tages en blodprøve hvor bl.a.
nyrefunktionen bør vurderes.

Hvis alt er normalt og der ikke er nogen særlig grund til
blodtryksforhøjelsen så kan man 1) dyrke en regelmæssig motion, tabe sig
til normalvægt, stoppe rygning osv .. (det hjælper!) eller 2) piller..
eller 3) gøre ingenting og tage risikoen for at få blodpropper i
hjertet, nyreskader, hjerneblødninger, hjertesvigt ... osv osv

Jesper