On 19 Feb., 00:50, Frank Damgaard <frank_n...@milpent.dk> wrote:
> Leo_Jensen wrote:
> > Selvangivelsen nærmer sig med raske skridt, og vi har haft vores gamle
> > hus udlejet siden februar 2009.
>
> > Jeg overvejer at tage fat i en revisor, men hvis jeg kan få
> > kvalificeret bistand her er det jo billigere...
>
> > Jeg har følgende tal:
> > Lejeindtægt 11 x 5500 = 60500
>
> > Jeg kan så vælge et fast fradrag på 1 1/3% af ejendomsværdien
> > (1.400.000), dog mindst 24000. Det betyder i mit tilfælde at tallet er
> > 24000 kr.
> > Med udlejning i 11 mdr giver det 22000 kr i fradrag og dermed
> > beskatning af 38500 kr.
>
> > Alternativt kan jeg lave et regnskab og fratrække faktiske udgifter
> > for de 11 måneder huset har været udlejet:
>
> > Forsikring = 2306
> > Ejd-skat: = 2858
> > Vandafledningsafgift: 11777
> > Vedligehold: 1200
> > Afskrivning og udgifter til administration,revisor: ?
>
> > I alt 18141 kr + den sidste post.
>
> > Som jeg læser Skats vejledning er udgifter til finansiering af huset
> > ikke en del af ovenstående regnskab, da renteudgifterne bare
> > fratrækkes på sædvanlig vis.
>
> korrekt, forudsat du ikke flytter over i virksomheds/kapitalafkast-ordning.
>
> > Har jeg overset noget, eller er det bare at vælge den nemme løsning og
> > oplyse de 38500 som lejeindtægt ??
> > Der bliver ikke mange kroners forskel om jeg gør det ene eller det
> > andet.
>
> Da jeg lejede ud så opdagede jeg at der betales bruttoskat (arbejdsmarkedsbidrag)
> af lejeindægten, så det var for mig en dårlig løsning at bruge den metode.
>
> Vælger man kapitalindkomst- eller evt. virksomheds-ordning
> så betales kun "bruttoskat" af overskuddet efter udgifter og rente+bidrag,
> men man skal så bøvle med en af de to ordninger og en udvidet selvangivelse
> og et lille simpelt husregnskab.
> Så prøv at regne på de forskellige løsninger.
>
> Der er også regler for hvad "vedligehold" må omfatte ved husudlejning,
> så f.eks. udskiftning af defekt køleskab eller lign er ikke vedligehold
> og kan ikke fratrækkes.
>
> Muligvis det kan være en ide med en revisor, men ikke hvis han koster
> mere end besparelsen ved kapitalindkomst/virksomhedsordningen.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Hej Frank
Tak for svar.
Jeg havde hørt om virksomheds/kapitalafkastsordningen, men troede
egentlig at det var nr 2 af mine alternativer. Ved at vælge
virksomheds/kapitalafkastsordningen får jeg så også renter og bidrag
med ind i regnskabet, men renterne har jeg jo i forvejen fradrag på.
Forskellen er dermed i store træk bruttoskatten på 8% ?
Der vil formentlig stadig ikke være ret stor forskel på om jeg vælger
de 24000 kr fradrag eller om jeg går linen ud og vælger den mest
komplicerede løsning. Øv...
MVH Leo