Verdens bedste brød ?
Fra : Bjarne K.

Dato : 18-02-10 20:03

Jeg kan ikke lide det, men bliver næsten nød til at komme med et link til et
"privat" forum.

Check denne "tråd" på grillguru's forum
Langtidshævet brød bagt i römertopf eller støbejernsgryde.

http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=131&t=11480

I indlæg nummer 6-7 stykker er der også en link til en video, der giver et
eksempel

Undskyld usenet

p.s. Jeg har ikke prøvet det selv endnu.

Bjarne K.

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-02-10 10:48

Bjarne K. wrote:

> Check denne "tråd" på grillguru's forum
> Langtidshævet brød bagt i römertopf eller støbejernsgryde.

Det ser lækkert ud. Har ingen römertopf, men vi har da en støbejernsgryde.

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-02-10 00:51

Martin Larsen wrote:

> Det ser lækkert ud. Har ingen römertopf, men vi har da en støbejernsgryde.

Har nu prøvet det, og ja - det er virkeligt godt! Og nemt

Eneste lille problem var at det blev for mørkt i bunden. Så enten skal
jeg bage ved lavere temperatur eller kortere bagetid.

Må prøve mig frem...

Martin

Fra : giganews

Dato : 19-02-10 14:16

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=131&t=11480
>
> I indlæg nummer 6-7 stykker er der også en link til en video, der giver et

Det er et rigtig godt brød - har prøvet det to gange nu, uden dog helt at
give det den hævetid opskriften angiver, men det bliver stadig godt med den
halve hævetid.
Retfærdigvis skal henvisningen dog nok nærmere gå til det videolink du
nævner i stedet for til grillguru, da det er der opskriften stammer fra -
nemlig www.kvalimad.dk
Om han så har den et andet sted fra, ved jeg dog ikke.
Men om ikke andet har han en masse gode og informative videopskrifter, så
man kan hurtigt bruge nogle timer på at kigge derinde

--
Heidi

Fra : søren brix

Dato : 19-02-10 14:28

"giganews" <xnospamx@fjomp.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men om ikke andet har han en masse gode og informative videopskrifter, så
> man kan hurtigt bruge nogle timer på at kigge derinde

Hej

Jeg mener at opskriften stammer fra et videoklip/artikel på NewYorkTimes
eller CNN for et par år tilbage

mvh

ex-Bageren

Fra : Erik Poulsen

Dato : 27-02-10 00:51

> nemlig www.kvalimad.dk
> Om han så har den et andet sted fra, ved jeg dog ikke.
> Men om ikke andet har han en masse gode og informative videopskrifter, så
> man kan hurtigt bruge nogle timer på at kigge derinde

Hejsa

jeg bager selv i en "stegeso" af glas fra Pyrex. Det bliver rigtig godt. Jeg
fortrækker dog,at bruge 225g speltmel og 400g hvede.

Hvad er jeres erfaringen? Nogle som laver grovbrød eller bruger rug mel?

Mvh
Erik

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-02-10 11:24

Erik Poulsen wrote:

> Hvad er jeres erfaringen? Nogle som laver grovbrød eller bruger rug mel?

Ja, hvedemel + groft rugmel i forholdet ca. 3-1. Det bliver rigtigt godt.

Martin

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-02-10 16:52

Søren Brix skrev:

> Jeg mener at opskriften stammer fra et videoklip/artikel på
> NewYorkTimes eller CNN for et par år tilbage

Vi skal tilbage til udgangen af 2006:

NYT:
· http://www.nytimes.com/2006/11/08/dining/08mini.html

YouTube:
· http://www.youtube.com/watch?v=13Ah9ES2yTU

I løbet af 2007 begyndte vi at tale om grydebrød her i gruppen, og
så vidt jeg husker var folk generelt begejstrede for resultatet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-10 08:59

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke lide det, men bliver næsten nød til at komme med et link til
> et "privat" forum.
>
> Check denne "tråd" på grillguru's forum
> Langtidshævet brød bagt i römertopf eller støbejernsgryde.

No knead bread....masser af hits...

Jeg spekulerer lidt på -
Hvorfor skal det egentlig vendes ud og foldes med mel?
Hvorfor skal det derefter så hæve et sted og så flyttes i formen - kunne man
ikek lige så godt blande hele svineriet sammen - og lade det hæve i
støbejernesgryden eller rømertopfen - og så smække den i ovnen efter de der
15-18 timer?

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-02-10 09:47

Firstname Lastname wrote:

> Hvorfor skal det egentlig vendes ud og foldes med mel?

Jeg undlod dette.

> [...]
> ikek lige så godt blande hele svineriet sammen - og lade det hæve i
> støbejernesgryden eller rømertopfen - og så smække den i ovnen efter de der

Nej, ikke helt. Ideen er at dejen hældes ned i den hede gryde så der
øjeblikketligt dannes en skorpe, samtidigt med at damphinden får dejen
til at løfte sig fra underlaget. Derved hænger den ikke i.

Kommer du den i en kold gryde der først skal varmes langsomt op, får du
sikkert en klistret masse ud af det.

Til gengæld lod jeg den hæve i dejfadet i hele perioden. Jeg så ingen
grund til at hælde den ud på bordet først. Det hele skal alligevel over
i gryden.

Martin