"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i en meddelelse
news:4b7b22d3$0$271$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "tak for svaret jens
> men jeg var nu mest interesseret i oplysning om jeg kan erstatte min
> nuværende 0,5 bars regulator med en 0,3 bars regulator -
>
> Ja det kan du godt, men det er ret farligt da dine gasforbrugsstationer,
> ikke brænder rent længere og derved udvikler kulilte.
> Så ja mekanisk kan du godt men nej ikke uden at ændre dyser alle steder.
> Om det ødelægger eller kokser til i eks. varmeovn ved jeg ikke.
> Men som nogen har svaret dig på campingferie, prøv at ringe rundt, eller
> søg på imellem campister på dcu da jeg mener at huske at andre har fået
> det ændret for en noget mere rimelig pris.
>
> ellers er det faktisk bedre at forsætte med 50mbar.
Farligt og farligt. Det er vel ikke værre end det der sker når flaskerne er
ved at være tomme.
Hvis - ville der sikkert være mange der var døde under vintercamping når
flaskerne ikke kan følge med.
Der er jo rigelig luft i dyssen til den mindre gasmængde.
Men der er bestemt farligt hvis man går den modsatte vej. Sætter 30 mbar
udstyr til i en vogne der ellers kører 50. For stor flamme der rammer hvor?
Hvorfor løbe risikoen.
Og så er det ikke omdiskuteret ulovligt. Det ER ulovligt hvilket fremgår
tydeligt af gasreglementet,
2.3. Ejeren (brugeren) af F-gasinstallationen er ansvarlig for
installationens korrekte
drift og vedligeholdelse, herunder at bestemmelserne i pkt.7.2. om at
installationsarbejde
og service bliver udført af en autoriseret eller godkendt kompetent
virksomhed.
Og
5.1.1. F-gasinstallationer i campingvogne, autocampere, mobil homes og
tilsvarende
beboelsesvogne skal opfylde bestemmelserne i den harmoniserede europæiske
norm DS/EN1949 med de supplerende præciseringer, som fremgår af
bestemmelserne
i pkt. 5.2.
5.1.2. Installationstrykket på installationen efter regulatoren skal normalt
være 30
mbar, og det er ikke tilladt at anvende højere installationstryk end 100
mbar på
rørledninger i vognens indre.
5.1.3. Alt gasmateriel, herunder slanger, regulator og haner, skal være
DG-godkendt
til formålet, og alt gasforbrugende udstyr skal være CE-godkendt og mærket
til
apparatkategori I3B/P - 30 mbar.
Gasreglementet afsnit B-3
Installationsforskrifter for F-gasinstallationer i skurvogne, campingvogne,
autocampere m.v.
(1. januar 2003)
(PDF)
http://www.sik.dk/content/download/3935/46730/file/Gasreglementet_Afsnit_B-4.pdf
:...
Jeg syns at man så vidt muligt også i § spørgsmål, skal la være med at
vildlede folk.
Om det med gaseftersyn og pladserne, er det vist mest noget der organiseres
for fastliggerne, hvor man ved at tegne sig til et fælles besøg formentlig
kan spare et par kroner.
Jeg ved ikke hvad man gør hvis folk ikke hænger på.
Svenskerne har haft trykprøve af gassen inde i deres periodiske 2 årlige syn
af CV - ( 4 % var læk !! ) men jeg så for nylig på bilprøvningens side at
det er trukket ud. Jeg kender ikke begrundelsen.
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/489A61017F185C67C1257598003245AC!opendocument&m=5