OnCable TDC, maks hastighed kun 2mbit/512k~
Fra : Charbax

Dato : 04-08-01 00:40

JEg laeste en sted at TDC endeligt havde opgraderet teknologien i
deres kabel netvaerk eller noget lignene, saa de nu kunne tilbyde
flere tv-kanaler (op til 120?) og hurtigere internet end
512kbit/128kbit.

Hvorfor ligner TDC's kabel-internet tilbud 100% det som er tilbudt med
ADSL?

Burde TDC's kabel-net og den modem man faar ikke klare noget der
ligner 50mbit download og 10mbit upload? OG hvofor ligner prisen paa
2mbit/512kbit oncable forbindelse saa meget TDC's ADSL pris for den
samme forbindelse? Burde Kabel-internet ikke vaere en lidt billigere
teknologi end ADSL? Er prisen saa hoej for ikke at lave for meget
konkurrence med deres ADSL-indtjening? Altsaa hvis TDC pludselig
tilbyd 4mbit/4mbit kabel-internet for 500 kroner om maaneden var der
jo ingen penge at tjene i alle de milliarder de bruger paa at udbygge
ADSL-netvaerket.. Og saa kom der heller ingen penge ind fra deres
konkurreter (CyberCity, Tiscali, Orange, Dixa..) for der5 er jo ingen
der hellere vil betale 850 kroner om maaneden for en 2mbit/512kbit
ADSL forbindelse som hurtigst i fremtiden kan naa op til 8mbit/1mbit
end 500 kroner om maaneden til en 4mbit/4mbit Kabel forbindelse som er
fremtidssikret til at kunne opgraderes til 50mbit/10mbit.

Kan CyberCity imorgen gaa igang med at lave konkurrence med TDC paa
TDC's kabel-netvaerk? Eller har TDC lov til ikke at lade andre bruge
deres Kabel-netvaerk til at saelge internet-forbindelser med? Stofanet
findtes jo i Jylland, og de tror jeg ikke har lov til at saelge
kabel-internet forbindelser i Koebenhavn, for det maa vaere noget med
at TDC ejer alle Kabel-tv kablerne i Koebenhavn.

Er det ikke lidt kedeligt for os forbrugere hvis vi kun kan faa
Kabel-internet igennem TDC, at der ikke kan vaere noget konkurrence,
og at vi saa er tvunget til at noejes med de hastigheder paa
Kabel-nettet og priser TDC har lyst til at tilbyde os?

Fra : Gerner Mo

Dato : 04-08-01 12:18

On 3 Aug 2001 16:40:00 -0700, charbax@space.com (Charbax) wrote:

> [...]
>deres kabel netvaerk eller noget lignene, saa de nu kunne tilbyde
>flere tv-kanaler (op til 120?) og hurtigere internet end

Jeg har da ikke set noget om at der kommer flere tv kanaler. Kun opgradering
af kabelnettet til brug for K2 webspeed.

>Hvorfor ligner TDC's kabel-internet tilbud 100% det som er tilbudt med
>ADSL?
[cut noget med at tdc skulle udkonkrrerer hinanden]

> [...]
>kabel-internet forbindelser i Koebenhavn, for det maa vaere noget med
>at TDC ejer alle Kabel-tv kablerne i Koebenhavn.

Det er kun det rå kobber som tdc skal dele med andre.
Alle som har lyst og får lov til det, kan trække lyslederkabler frem til
brugerne. Tdc har ikke monopol på at trække lysledere.
Husk lige på at i københavn var KTAS dem der lagde grunden til kabelnettet for
20 år siden. De meget nye kabelfirmaer, kan jo gå i gang og om 20 år kan de
have samme dækning som tdc. Eller oprette fwa.

> [...]
>og at vi saa er tvunget til at noejes med de hastigheder paa
>Kabel-nettet og priser TDC har lyst til at tilbyde os?

Hvis din interesse kun er internet og ikke tv, så kommer der alternative
metoder, een af dem er fwa.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-08-01 12:40

"Charbax" <charbax@space.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> deres kabel netvaerk eller noget lignene, saa de nu kunne tilbyde
> flere tv-kanaler (op til 120?) og hurtigere internet end

njaa, man går over til en ny kodningstype lidt ude i fremtiden, men det
påvirker ikke umiddelbart inet

> Hvorfor ligner TDC's kabel-internet tilbud 100% det som er tilbudt med
> ADSL?

Fordi konkurrencen tvinger priserne helt derned hvor man næsten ikke kan
tjene på dem

> Burde TDC's kabel-net og den modem man faar ikke klare noget der
> ligner 50mbit download og 10mbit upload?

I teorien jo, i praksis og med mange abonnener; nej

> Burde Kabel-internet ikke vaere en lidt billigere
> teknologi end ADSL?

Ikke pt, grundet den store investering i kabelnettets opgradering

> Er prisen saa hoej for ikke at lave for meget
> konkurrence med deres ADSL-indtjening?

Næppe, TDC-selskaberne ynder at kanibalisere hinanden, da det er adskilte
selskaber.
Men det kan ikke betale sig at sælg for billigt

> Altsaa hvis TDC pludselig
> tilbyd 4mbit/4mbit kabel-internet for 500 kroner om maaneden var der
> jo ingen penge at tjene i alle de milliarder de bruger paa at udbygge
> ADSL-netvaerket..

Der var heller igen penge i kabelnettet, og du kunne kun have 2 abonnenter
pr kanal

> en 4mbit/4mbit Kabel forbindelse som er
> fremtidssikret til at kunne opgraderes til 50mbit/10mbit.

Du skriver som om det er et faktum....

> Kan CyberCity imorgen gaa igang med at lave konkurrence med TDC paa
> TDC's kabel-netvaerk?

nej, kun hvis TDC laver en wholesale løsning.

> Eller har TDC lov til ikke at lade andre bruge
> deres Kabel-netvaerk til at saelge internet-forbindelser med?

Ja, ligesom stofa har. Der er ingen styrelse der styrer kabelnettet

> Stofanet
> findtes jo i Jylland, og de tror jeg ikke har lov til at saelge
> kabel-internet forbindelser i Koebenhavn, for det maa vaere noget med
> at TDC ejer alle Kabel-tv kablerne i Koebenhavn.

Sludder. Stofa må gerne eje og sælge kabelt-tv overalt i landet.

> [...]
> og at vi saa er tvunget til at noejes med de hastigheder paa
> Kabel-nettet og priser TDC har lyst til at tilbyde os?

I mange situationer har antenneforeningen valgt mellem Stofa og onCable.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Jens

Dato : 04-08-01 12:55

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b6bdf0d$0$52769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> I mange situationer har antenneforeningen valgt mellem Stofa og onCable.

Eller helt at lave deres egen løsning som f.eks. DSA-NET
(http://www.dsa-net.dk)

Jens

Fra : Charbax

Dato : 04-08-01 22:56

> Fordi konkurrencen tvinger priserne helt derned hvor man næsten ikke kan
> tjene på dem

du mener altsaa at TDC-oncable naesten ikke tjener penge paa at saelge
2mbit/512kbit onCable forbindelse til 799kroner om maaneden (og 695kr
i oprettelse).

Min teori er at det ikke koster TDC mere end 3-400 kroner per
2mbit/512kbit onCable forbindelse saa deres pris paa 799 kroner om
maaneden og maksimum hastighed paa 2mbit/512kbit er kun for ikke at
lave for meget konkurrence med deres ADSL tilbud.

> Næppe, TDC-selskaberne ynder at kanibalisere hinanden, da det er adskilte
> selskaber.

Du proever hermed at faa mig til at tro at TDC-onCable og TDC-ADSL
ikke begge to er styret af den samme gruppe folk (amerikanere?) dem
som ejer majoritaeten af aktierne eller noget lignene.

Ligesom TDC-ISDN og TDC-ADSL ikke var de samme der sto bag, derfor at
det tog saa lang tid for ADSL at komme frem for TDC ville foerst
saelge ud med ISDN forbindelserne.

> I teorien jo, i praksis og med mange abonnener; nej

HAr Kabel-nettet (inettet?) saa et eller andet begraensning? At man
ikke kan skrue for hoejt op for hastigheden eller have for mange nye
kunder for det ville inettet simpelthend ikke kunne klare?

Er inettet ubegraenset eller er der en graense?!

HVor paa nettet kan jeg laese mere om det?

> Der var heller igen penge i kabelnettet, og du kunne kun have 2 abonnenter
> pr kanal

fungere det saadan at TDC kan presse 120 kanaler i inettet og hver
kanal er 8mbit/s?

Er inettet begraenset saadan at hvis TDC stoppede med at udsende
almindelig fjernsyn i kabel-nettet men udelukkende udbudte internet
igennem den, ville der vaere en maksimum paa 120 x 8mbit/s = 960mbit/s
muligt at blive overfoert i hele kabel-nettet?

> Du skriver som om det er et faktum....

well er det ikke? Er det ikke kun TDC der idag kan bestemme om hvor
hurtigt Danskere skal have lov til at surfe paa inettet?

> Ja, ligesom stofa har. Der er ingen styrelse der styrer kabelnettet

Er det ikke forkert at der ingen styrelse er for Kabel-nettet?

Er kabel-nettet ikke noget Ameritech/TEleDanmark fik med i prisen da
de koebte hele kommunikations ledningerne fra staten i 1992 (eller
lignene dato)?

Burde Telestyrelsen ikke have lov til at gaa ind og kraeve fra TDC aat
de aabnede inet internet-forbindelse op for muligt konkurrence ligesom
at TDC er tvunget til at lade CCybercity og de andre saelge ADSL og
almindelig modem-internet igennem de almindelige telefoni ledninger?

> Sludder. Stofa må gerne eje og sælge kabelt-tv overalt i landet.

naar jeg emailer Stofanet siger de at de ikke kan tilbyde hurtig
kabel-internet io koebenhavn for det er TDC der ejer den i kbh.

> I mange situationer har antenneforeningen valgt mellem Stofa og onCable.

Mig, i Koebenhavn, jeg kan kun vaelge mellem TDC og TDC hvis jeg vil
have internet forbindelse over Kabel-nettet. OG det syntes jeg er
skandaloest og det burde staten lave noget ved.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-08-01 02:19

charbax@space.com (Charbax) writes:

> [...]
> maaneden og maksimum hastighed paa 2mbit/512kbit er kun for ikke at
> lave for meget konkurrence med deres ADSL tilbud.

Teoretiser du bare løs. Det er et råt faktum, at alene routeren til
sådan en svend ligger omkring 5Kkr.

Der sker præcis det samme med ADSL pt. som der skete med mobier for
nogle år siden: man kaster uhæmmede beløb efter projektet for at score
markedsandele.

> Du proever hermed at faa mig til at tro at TDC-onCable og TDC-ADSL
> ikke begge to er styret af den samme gruppe folk (amerikanere?) dem
> som ejer majoritaeten af aktierne eller noget lignene.

Selv da de ikke var adskilte var det et tilbagevendende problem for
visse Tele DK afdelinger, at andre afdelinger stjal deres kunder.

Hver enkelt division har fået sine egne indtjeningsmål, og hver enkelt
sælger har fået sine egne salgsmål. Hvis ikke man overholder dem
hedder det hhv. lukning og fyring.

> HAr Kabel-nettet (inettet?) saa et eller andet begraensning? At man
> ikke kan skrue for hoejt op for hastigheden eller have for mange nye
> kunder for det ville inettet simpelthend ikke kunne klare?

Kabelnettet har en grænse på vis 40 Mbps pr. segment og et segment er
på omkring 1500 kunder (forklarede en eller anden mig i går i dette
forum). Men der kan segmenteres yderligere. Det koster sikkert kassen.

> Er inettet ubegraenset eller er der en graense?!

Det er på enhver praktisk måde ubegrænset. En enkelt fiber kan i dag
trække 10 Gbps i anerkendt, velfungerende udstyr. 40 er lige om
hjørnet, og i laboratorier har man sendt adskillige Terabps gennem en
enkelt fiber. Og et kabel indeholder mange fibre.

> [...]
> at TDC er tvunget til at lade CCybercity og de andre saelge ADSL og
> almindelig modem-internet igennem de almindelige telefoni ledninger?

Nej. Det ville være hul i hovedet hvis netop TDC konsekvent skulle
videresælge kapacitet overalt. De skal i visse af deres net. De skal
ikke i andre.

> naar jeg emailer Stofanet siger de at de ikke kan tilbyde hurtig
> kabel-internet io koebenhavn for det er TDC der ejer den i kbh.

Hvis der var penge nok i det (=kunder nok) ville de sikkert sælge
kabel-TV og internet i København. Men det er dyrt at udlægge end-user
net.

> Mig, i Koebenhavn, jeg kan kun vaelge mellem TDC og TDC hvis jeg vil
> have internet forbindelse over Kabel-nettet. OG det syntes jeg er
> skandaloest og det burde staten lave noget ved.

Staten kan ikke tvinge Stofa til at gå ind på det københavnske marked.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-08-01 16:19

> du mener altsaa at TDC-oncable naesten ikke tjener penge paa at saelge
> 2mbit/512kbit onCable forbindelse til 799kroner om maaneden (og 695kr
> i oprettelse).

Ja

> Min teori er at det ikke koster TDC mere end 3-400 kroner per
> 2mbit/512kbit onCable forbindelse

Min teori er at månen er lavet af grøn ost.
Kom med fakta, hvis du skal være lidt troværdig

> [...]

> Ligesom TDC-ISDN og TDC-ADSL ikke var de samme der sto bag, derfor at
> det tog saa lang tid for ADSL at komme frem for TDC ville foerst

Du ser sammensværgelser overalt...

> well er det ikke? Er det ikke kun TDC der idag kan bestemme om hvor
> hurtigt Danskere skal have lov til at surfe paa inettet?

Nej, TDC bestemmer hvilke produkter de udbyder. TDC kan ikke bestemme hvilke
produkter andre udbydere udbyder.

> Er det ikke forkert at der ingen styrelse er for Kabel-nettet?

IMHO nej

> Er kabel-nettet ikke noget Ameritech/TEleDanmark fik med i prisen da
> de koebte hele kommunikations ledningerne fra staten i 1992 (eller
> lignene dato)?

Kabel-tv er noget der primært er blevet populært efter den tid.
Mange kabelnet er opbygget af private foreninger og solgt/overdraget til fx
TDC eller Stofa

> [...]
> at TDC er tvunget til at lade CCybercity og de andre saelge ADSL og
> almindelig modem-internet igennem de almindelige telefoni ledninger?

TDC kan ikke siges at være dominerende på kabelnettet hvilket kræves for at
kunne gøre noget sådant

> naar jeg emailer Stofanet siger de at de ikke kan tilbyde hurtig
> kabel-internet io koebenhavn for det er TDC der ejer den i kbh.

Det er noget vrøvl.
Stofa kan frit anlægge eller købe kabler overalt i landet

> Mig, i Koebenhavn, jeg kan kun vaelge mellem TDC og TDC hvis jeg vil
> have internet forbindelse over Kabel-nettet. OG det syntes jeg er
> skandaloest og det burde staten lave noget ved.

Skal staten tvinge CC til at lave et kabelnet?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Charbax

Dato : 06-08-01 02:39

> Skal staten tvinge CC til at lave et kabelnet?

Det ville jo vaere aandsvagt at skulle ligger nye kabler overalt i
danmark ligeved siden af dem som TeleDanmark fik naesten foraeret af
den davaerende danske regering i 1992 eller hvornaar det var.

Det er ligesom hvis statenm idag foraerede alle veje i danmark vaek
til et amerikansk selskab for nogle faa milliarder danske kroner, og
at det selskab saa bagefter selv kan bestemme hvor meget danskere skal
betale per kilometer de koerer paa vejene. Og for at saenke priserne
at staten saa tvungede CyberCity til at bygge nye veje overalt i
danmark ligeved siden af de gamle veje.

Kabel-nettet tog 30-40 aar saa vidt jeg ved at grave ned i jorden. Det
ville ihvertfald tage 5 aar hvis et andet selskab skulle til at grave
kabler ned overalt ved siden af de gamle.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-08-01 04:21

5 Aug 2001 18:38:54 -0700, skrev charbax@space.com (Charbax):

>Det ville jo vaere aandsvagt at skulle ligger nye kabler overalt i
>danmark ligeved siden af dem som TeleDanmark fik naesten foraeret af
>den davaerende danske regering i 1992 eller hvornaar det var.

Det kan aldrig være TDCs opgave at dele ud af deres kabler m.m.
til konkurrenter medmindre det er påbudt af Telestyrelsen/staten.

Hvis man skal bebrejde nogen, så er det folketinget, som tog
beslutningen af salget og bestemte, hvad konkurrenterne skal have
adgang til.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : dyekjaer

Dato : 06-08-01 23:07

"> Hvorfor ligner TDC's kabel-internet tilbud 100% det som er tilbudt
med
> ADSL?

Hvis jeg var TDC, så havde jeg jo nok simpelthen koblet kabelTV nettet
til ADSL, for det er jo nok trukket telefonlinier nok ud til fordelerne.
Og kabelTV nettet kunne jo ikke
umiddelbart sende i begge retninger. Og det med at skulle til at skifte
de optiske dele
ud, bare for den smule nyhed, det vil nok være for dyrt. Om få år, så
ser vi jo helt nye
optiske nyskabelser, hvor mange terabits kan gå igennem et enkelt fiber.
Dog, så syntes jeg, at det er alletiders, at teledanmark tilbyder
kabeltTV løsninger, også selvom det evt. skulle være tilkoblet en
almindelig ADSL telefonlinie et sted i en box. Fordelen ved ADSL, er jo
nok at det går hen på centralen, og så kan det udbygges uendeligt ved at
sætte flere fordelere op. Derimod, så er det nok tvivlsomt om man kan få
plads til et helt lands internet trafik i en enkelt optisk fiber.
(endnu)
Men om kort tid, så kan man måske opnå hastigheder, så hele danmarks
befolkning kan se hindanden, hele døgnet, i kun en enkelt eller to
fibre. Altså ikke noget problem at føre individuel TV ud til alle, og
enda i en enkelt fiber til alle jyder.

Jeg skal dog sige, at jeg ikke har kendskab til om teledanmark
tilslutter deres kabelTV til ADSL, men prisligheden tyder da også på
det?

Ved at lave kabelTV dobbeltrettet, så opnås ikke kun at det er muligt at
komme på internet via kabelTV systemet: Det giver også mange andre
muligheder, såsom internet i fjernsyn, dobbeltrettet kommunikation til
net-fjernsyn, nye selector boxe, der anvender k2 standarden, osv. Og
naturligvis også direkte Internet, eventuelt i sådanne selektorboxe, der
jo indeholder alt hvad det skal til. Måske, så ikke lige en PC, men man
kan jo nemt overføre billedet som "still-billed" fra en stor super
computer hos TDC. Og så køre software her, eventuelt også telnet
software, og grafisk telnet, så man kan køre programmer som selv word
perfect, på en NT server? Eller ens yndlings browser?

Når at man jo tænker på, at meget det sendes via Internet faktisk er
GIF, og at man nogengange ser, at det er hurtigere at sende en hel gif,
med en skærmside på, end at sende hele hjemmesiden, så kan man ligefrem
også mene, at det nok bliver hurtigt. Specielt med 512KB/sek. Måske, så
vil jeg også tænke på applikationer som bevæger sig, når jeg skal
overveje protokollen, da at jeg så tror, at multimedier er nemt. I
forhold til at det ligger kompleks logik til oversættelse af digitalt
udsendte kanaler, og til analog fjernsyn i selv en almindelig selector,
så mener jeg at det må være meget lidt nyt det skal til, og måske så kan
den algoritme der bruges ved disse levende ting (TV digitalt) også
anvendes under internet.

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-08-01 08:42

dyekjaer> "> Hvorfor ligner TDC's kabel-internet tilbud 100% det som
dyekjaer> er tilbudt med

dyekjaer> Hvis jeg var TDC, så havde jeg jo nok simpelthen koblet
dyekjaer> kabelTV nettet til ADSL, for det er jo nok trukket
dyekjaer> telefonlinier nok ud til fordelerne.

Hmm... Du tror ikke det blot er for ikke at differentiere på deres
produkter? Hvis jeg var TDC (hvilket jeg heldigvis ikke er) så ville
jeg da tilbyde produkter der minder om hinanden til samme pris. K2 og
ADSL minder jo rimelig meget om hinanden, så derfor har de nok også
samme pris.

Jeg tror nu heller ikke at det er fordi de bruger ADSL til deres
kabeltv for de skulle jo stadig have det samme udstyr for at koble
kabeltv sammen med deres ADSL som hvis de skulle koble kabeltv sammen
med et lyslederkabel og over i deres backbone.

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : dyekjaer

Dato : 07-08-01 14:06

"Thomas Rasmussen" skrev d. 07-08-01 08:42 dette indlæg :

> skulle jo stadig have det samme udstyr for at koble
> kabeltv sammen med deres ADSL som hvis de skulle koble kabeltv sammen
> med et lyslederkabel

Det er jo så det vi ikke ved noget om. Hvem ved, om laserne kan sende
umiddelbart i begge retninger - og kræver den samme elektronik ?

Ofte har jeg set, at lysdiode både kan sende og modtage, så det kan jo
da godt ske, det gøres umiddelbart, med samme udstyr her?

http://www.kandu.dk/