Scrambled eggs
Fra : Steen

Dato : 07-02-10 18:12

Hej
Da jeg pt er sygemeldt, har jeg lige lovligt meget fritid.
Jeg kunne derfor forsøge at gøre lidt mere ud af måltiderne, og begynder
ret naturligt med morgenmaden.

Jeg har ikke den store erfaring med at lave scrambled egges, men hvis
nogen har nogle tips, er det da noget jeg vil kaste mig ud i

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-02-10 18:43

Det er da vist noget af det nemmeste du overhovedet kan lave. Kom fedtstof
og det antal æg på panden du synes og lad dem begynde at stivne inden du
rører rundt. Bliv med at røre og skrabe dem fra bunden indtil de er helt
stivnede, derpå krydres med salt og peber, og så er dine scrambled eggs
færdige.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Lars

Dato : 07-02-10 18:45

Steen skrev:
> [...]
>
> Jeg har ikke den store erfaring med at lave scrambled egges, men hvis
> nogen har nogle tips, er det da noget jeg vil kaste mig ud i

Her er et par tips som plejer at virke for mig:

1. Ikke for kraftig varme. Så stivner æggemassen for hurtigt, og
resultatet bliver meget "tørt". Det kræver måske et par forsøg før du
finder den rigtige indstilling af dit komfur.

2. Rør hele tiden. Deraf navnet

3. Kom evt. en lille sjat vand eller mælk i æggemassen. Ca. 1/2 spsk pr.
æg. Så går det ikke så hurtigt med koaguleringen, da fordampningen af
væsken holder temperaturen nede.

God fornøjelse!

Hilsen Lars

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 07-02-10 21:20

Lars wrote:
> 2. Rør hele tiden. Deraf navnet

Scrambled eggs altså = røræg?
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk
http://lisbetovervad.dk

Fra : Max

Dato : 07-02-10 21:32

Hej Lisbet

> Scrambled eggs altså = røræg?

Ja, det kan man vel også kalde det.

Jeg lærte at lave det som spejlæg, man rørte
dem bare rundt på panden.

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-02-10 19:10

On Sun, 7 Feb 2010 18:43:11 +0100
"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> wrote:

> [...]
> stivne inden du rører rundt. Bliv med at røre og skrabe dem fra
> bunden indtil de er helt stivnede, derpå krydres med salt og peber,

Du antager at det er let, men det kan jo faktisk laves på rigtigt mange
måder
Den opskrift på scrampled eggs jeg har lært af mine engelske venner, er
med 1-2 spsk mælk (eller fløde), salt og hvid peber pisket med ægget
inden det hældes på en lav til middelvarm pande. På panden røres der
konstant og der må ikke komme stegeskorpe.
I min svigerfamilie laves det næsten på samme måde, men de lader det
til sidst stå på panden så det samles til en klump der får en let
stegeskorpe (nærmest som en omelet).

En af mine venner tilsætter et par sjatter kyllingefond til den piskede
æggemasse - en anden steger altid i bacon eller andefedt.

Selv de letteste retter kan varieres i det uendelige.

MVH
kim

Fra : Steen

Dato : 08-02-10 08:25

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
> med 1-2 spsk mælk (eller fløde), salt og hvid peber pisket med ægget
> inden det hældes på en lav til middelvarm pande.

Jeg kendte en engelske pige en gang, og det var også den metode hun
brugte. 1 spsk mælk pr æg, hele molevitten røres sammen i en skål...og
så varmede hun det i en gryde!

Fra : Marianne

Dato : 07-02-10 20:50

> Jeg har ikke den store erfaring med at lave scrambled egges, men hvis
> nogen har nogle tips, er det da noget jeg vil kaste mig ud i

Og endnu et forslag: I steder for mælk/fløse kan man komme fiskesauce i, og
1 tsk Sambal Oelek. Der bliver herligt stærkt!

mvh
Marianne

Fra : smileymax

Dato : 08-02-10 11:41

Steen wrote:
> [...]
>
> Jeg har ikke den store erfaring med at lave scrambled egges, men hvis
> nogen har nogle tips, er det da noget jeg vil kaste mig ud i

Brugte en slat mælk tidligere, en cafe kok anbefalede vand
istedet - og det funker fint. Scrambled eggs skal være bløde
og fugtige, det er der sjovt nok mange der ikke kan finde ud
af. Men lav varme og præcis timing, forskellen mellem en lækker
ret og noget der er død kedeligt. Hårdt "brændt" smør kan give
en herlig nøddemsag til æggene. Tomater og løg kan steges seperat
og blandes med æggemassen, men det er ikke rigtigt scrambled eggs,
smager godt.. -max-

Fra : Steen

Dato : 10-02-10 09:01

Så fik jeg begyndt.
Æg fylder åbenbart ikke alverden, når de har været på panden.
Jeg tænkte 3 æg var nok til mig, så jeg baskede 3 æg på panden, mens
jeg lavede en kande stempelkaffe. Da det hele var klart, var der ikke
meget morgenmad til mig.
Hvor mange æg beregner I til én person?

Jeg fik et tip om, at gennemvæde et stykke franskbrød med æggemassen,
og så stege det.
Noget I har prøvet?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-02-10 09:16

On 10/02/2010 09:00, Steen wrote:
> [...]
> Jeg tænkte 3 æg var nok til mig, så jeg baskede 3 æg på panden, mens jeg
> lavede en kande stempelkaffe. Da det hele var klart, var der ikke meget
[...]

Jeg får et udmærket aftensmåltid (eller morgenmåltid) ud af en omelet
lavet af 3 æg og en lille sjat mælk eller vand (samt salt & peber),
spist sammen med 2 skiver groft ristet brød, og et stort glas minimælk.

Et "rent" æggemåltid uden andet forekommer mig utiltalende, men hvis du
ikke gider brød (toastbrød, franskbrød eller rugbrød) så kan du måske
putte noget i æggene, enten grøntsager eller ost, for at fylde flere
kalorier på måltidet.

(Ovenstående er med forbehold for at "scrambled eggs" er meget
forskellige fra omelet m.h.t. mæthedsoplevelse, hvilket jeg dog finder
lidt usandsynligt.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-02-10 10:03

Steen skrev:

> Jeg fik et tip om, at gennemvæde et stykke franskbrød med
> æggemassen, og så stege det.
> Noget I har prøvet?

En slags “arme riddere” uden kanel og sukker? Det er vel nærmest det
englænderne kalder “French toast”. Prøv det med papirtynde rå løgringe
og tynde tomatskiver på — mums!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Armand

Dato : 10-02-10 13:44

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> En slags “arme riddere” uden kanel og sukker?

Mine arme riddere er da kun blødet i mælk :-/

--
Armand.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-02-10 13:56

Armand skrev:

> Mine arme riddere er da kun blødet i mælk :-/

Det kan der vist være noget om… French toast er god nok, men
henvisningen til arme riddere bedes strøget af protokollen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/