Nyt fra rygtebørsen: Ny tablet
Fra : Steen

Dato : 02-02-10 13:06

http://macnation.newz.dk/rygte-apple-arbejder-muligvis-paa-en-anden-tablet

Jeg-ved-nu-ikke-rigtigt, men det står på internettet...så må det jo
være sandt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-02-10 13:19

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> http://macnation.newz.dk/rygte-apple-arbejder-muligvis-paa-en-anden-tablet
>
> Jeg-ved-nu-ikke-rigtigt, men det står på internettet...så må det jo
> være sandt

Det er nok i samme kategori som "Solen står op i morgen" og "Vand er
stadig vådt" ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-10 15:20

Thomas von Hassel wrote:

> Det er nok i samme kategori som "Solen står op i morgen" og "Vand er
> stadig vådt" ....

Har du da aldrig hørt om "Dry Water".?

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-10 15:18

Steen wrote:
> http://macnation.newz.dk/rygte-apple-arbejder-muligvis-paa-en-anden-tablet
>
> Jeg-ved-nu-ikke-rigtigt, men det står på internettet...så må det jo være
> sandt

Se, hvis det holder stik, så begynder vi at nærme os noget af det, der
vil kunne bruges af *alle* - syns- og læsehæmmede inklusive!

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 09:19

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> http://macnation.newz.dk/rygte-apple-arbejder-muligvis-paa-en-anden-tablet
>
> Jeg-ved-nu-ikke-rigtigt, men det står på internettet...så må det jo
> være sandt

Der tales om en MacOS X-udgave i touch-form. Jeg vil henvise det til
enkeltes ønskedrømme.

Men naturligvis arbejder Apple på en ny tablet, som med rimelig
sikkerhed bliver annonceret om et år. iPad version 2. Og som
sandsynligvis vil indeholde et kamera på fronten [det er der allerede et
hul til på dem der nu er på vej]. Det er så da også muligt at man vil
komme med andre størrelser skærme; nogle synes skærmen er for stor [til
en jakkelomme], andre at den er for lille [til at kunne bruges som
'nodepapir'], så det er da afgjort en mulighed.

Men en MacOS X-udgave i stedet for en iPhone OS? Dét har i hvert fald
ingen gang på virkeligheden - selv om iPhone OS nu 'indvendigt' /er/
OSX.

Og så er der dem der taler om muligheden for at kunne lade 3. parts
programmer køre i baggrunden, og for extensible Sync Services som i
Sneleoparden også på iPhone og iPad. Det er en mulighed, men her vil der
jo så være tale om softwareopdateringer - og så må man se frem til
iPhoneOS 4.0.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 12:05

Per Rønne wrote:

> Der tales om en MacOS X-udgave i touch-form. Jeg vil henvise det til
> enkeltes ønskedrømme.

Hvorfor i alverden dog det? - Både HP og Asus har allerede regulære
notebooks med touchscreens, så helt usandsynlig er det da ikke. -
tværtimod vil det være en naturlig videreudvikling af den 'ægte' bærbare
- og især, hvis Apple vil undgå et lignende flop som MacBook Air...

> [...]
> sikkerhed bliver annonceret om et år. iPad version 2. Og som
> sandsynligvis vil indeholde et kamera på fronten [det er der allerede et

Såvidt jeg kan se på div. skematiske splached pictures af iPad, så er
det 'hul', du snakker om, faktisk dér, mikrofonen er placeret, så nej,
der er ikke plads til et cam i den nuværende version af iPad.

> [...]
> skærme; nogle synes skærmen er for stor [til en jakkelomme],
> andre at den er for lille [til at kunne bruges som 'nodepapir'],

Helt ærlig, så kan jeg ikke selv med min bedste vilje se, hvad vi skal
med flere og endnu mindre 'dimser'. Du har jo allerede iPhone, og en
iPad er jo ikke et 'sommeprodukt', men en 'dims', der nærmest skal
simulere en bog i størrelse. - Faktisk kunne man jo egentlig sige, at 2
iPads - en 'almindelig' læser og en mere rigtig 'computer' reelt set
ikke vil fylde eller veje mere end en nuværende MacBook/MacBook Pro.

> [...]
> Sneleoparden også på iPhone og iPad. Det er en mulighed, men her vil der
> jo så være tale om softwareopdateringer - og så må man se frem til

Hvis en 2./3. generations iPad bliver til en rigtig bærbar, men i iPad
størrelse og facon, så er det en nødvendighed, at systemet bliver en
regulær Mac OS X og ikke et amputeret system som iPhone OS - ver. 4.x,
5.x eller hvad, det nu måtte hedde.

Og hvis du skal have mulighed for at kunne køre normale programmer, er
det ganske enkelt et 'MUST', hvis en sådan computer skal have bare en
chance for at blive en succes. Og det tror jeg, Apple *har* indset. -
Iphone OS er ikke og bliver aldrig til andet end et telefonstyreprogram
ala WindowsMobile, men dog bedre end det. - Og jeg fatter ganske enkelt
ikke, hvorfor nogle er så iPhone OS fikseret. Det er mig en gåde!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-10 12:33

> Hvorfor i alverden dog det? - Både HP og Asus har allerede regulære
> notebooks med touchscreens, så helt usandsynlig er det da ikke. -

Du forstår stadig ikke at touchinterface smeltet på en standard GUI med
vinduer og menulinier ikke hænger sammen ..

> tværtimod vil det være en naturlig videreudvikling af den 'ægte' bærbare
> - og især, hvis Apple vil undgå et lignende flop som MacBook Air...

MacBook Air et flop ? .. hvordan mener du ? ...

> [...]
> ala WindowsMobile, men dog bedre end det. - Og jeg fatter ganske enkelt
> ikke, hvorfor nogle er så iPhone OS fikseret. Det er mig en gåde!

prøv at lege at du betjener et std OS X med dine fingre .. på en lille
skærm ...

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 13:05

> MacBook Air et flop ? .. hvordan mener du ? ...

Der findes dem der mener at ethvert nicheprodukt er et flop, netop fordi
det er et nicheprodukt som ikke sælger til masserne.

Sålænge produktet giver overskud vil jeg nu da kalde det en succes. Jeg
har blot ikke noget fornuftigt at bruge en sådan laptop, og er fuldt ud
tilfreds med min MacBook, der med ekstern skærm får en passende stor
skærm.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-10 13:14

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> har blot ikke noget fornuftigt at bruge en sådan laptop, og er fuldt ud
> tilfreds med min MacBook, der med ekstern skærm får en passende stor

Den bedste indikation af at de tjener penge på den er at den stadig er
at finde i butikken ... det samme med AppleTV ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 13:49

> Den bedste indikation af at de tjener penge på den er at den stadig er
> at finde i butikken ... det samme med AppleTV ..

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 13:57

Thomas von Hassel wrote:

> Den bedste indikation af at de tjener penge på den er at den stadig er
> at finde i butikken ... det samme med AppleTV ..

Cuben var da også fremme i et par år, selvom den jo nok er det største
flop rent salgsmæssigt, Apple endnu har lavet.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 13:20

Thomas von Hassel wrote:

> Du forstår stadig ikke at touchinterface smeltet på en standard GUI med
> vinduer og menulinier ikke hænger sammen ..

Selvfølgelig hænger det sammen... Når andre kan få det til at virke med
både WinVista (!!) og Win7, så kan Apple vel også. OS X er trods alt
noget bedre i opbygning og langt mere betjeningsvenligt.

> MacBook Air et flop ? .. hvordan mener du ? ...

Dårligt salg... - iflg. flere netbaserede aviser - bl.a. NYT, San
Fransicso Herald, Washington Post, The Times osv., har Air ikke solgt
mere end ca. 25% af det forventede. - Og hvis den skulle være så god,
hvorfor er den så ikke blevet opdateret de sidste ca. 18 mdr.?

> prøv at lege at du betjener et std OS X med dine fingre .. på en lille
> skærm ...

Jeg har faktisk prøvet det på en HP med Vista. Det kan sagtens lade
sig gøre, men man skal ikke have klump-fingre. - Desuden medfølger
der en pen, så det er ualmindelig let at navigere i multi-hierakiske
menuer. Samme pen kan forresten også bruges til at sætte sin personlige
underskrift i et dokument med - akkurat som på en Wacoom...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-10 13:25

> [...]
> både WinVista (!!) og Win7, så kan Apple vel også. OS X er trods alt noget
> bedre i opbygning og langt mere betjeningsvenligt.

"Virke" er ikke det samme som "Det fungerer fint og brugerne er glade"

Jeg prøvede f.eks. HP's Touchsmart PC og en Asus dims med touch .. og et
traditionelt interface med Vinduer, menulinier og alm. dialogbokse
fungerer bare ikke. Bare se Balmer prøve at bruge HPs tablet på scenen
ved CES ... it's painfull to watch ... og ingen var særligt imponerede
da den blev presenteret ...

> [...]
> end ca. 25% af det forventede. - Og hvis den skulle være så god, hvorfor
> er den så ikke blevet opdateret de sidste ca. 18 mdr.?

eftersom Apple ikke frigiver udspecifcerede tal pr. produkt så gætter de
.... har du et link ?

> [...]
> Samme pen kan forresten også bruges til at sætte sin personlige
> underskrift i et dokument med - akkurat som på en Wacoom...

Endnu en ting du kan smide væk .. og Apple kan ikke lide ideén med at du
skal have en stylus til at bruge produktet ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 14:11

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> fungerer bare ikke. Bare se Balmer prøve at bruge HPs tablet på scenen
> ved CES ... it's painfull to watch ... og ingen var særligt imponerede

Smag og behag... Jeg synes faktisk, den var ret let at betjene, men OK,
ikke så hurtig som, når man brugte tastaturet...

> eftersom Apple ikke frigiver udspecifcerede tal pr. produkt så gætter de
> ... har du et link ?

Nej, for jeg læste det kun sporadisk, da Air'en efter min mening er
totalt uinteressant qua sit manglende RJ45, optisk drev og ikke mindst
Firewire.

> Endnu en ting du kan smide væk .. og Apple kan ikke lide ideén med at du
> skal have en stylus til at bruge produktet ...

Måske ikke, men hvis nu OS X bliver regulær full-zooming, så vil både
menuer m.v. jo blive forstørret med den faktor, man vælger, og så
betyder 'klum-fingre' faktisk intet. - Jeg /har/ faktisk _1_
'klump-finger'. Fik den ødelagt som dreng, og det er endda højre
pegefinger, men det betyder intet, når jeg fx. sidder og skriver.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 14:13

> Endnu en ting du kan smide væk .. og Apple kan ikke lide ideén med at du
> skal have en stylus til at bruge produktet ...

Pogo Stylus:

<http://tenonedesign.com/stylus.php>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 14:50

Hej,

> mere end ca. 25% af det forventede. - Og hvis den skulle være så god,
> hvorfor er den så ikke blevet opdateret de sidste ca. 18 mdr.?

Den er skam også blevet opdateret. Sidste gang var i juli 2009 - det er
altså ikke nær 18 måneder siden.

Og nej, jeg retter ikke på dig fordi du er synshandicappet.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-10 00:37

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Den er skam også blevet opdateret. Sidste gang var i juli 2009 - det er
> altså ikke nær 18 måneder siden.
>
> Og nej, jeg retter ikke på dig fordi du er synshandicappet.

Slet ikke for at kværulere, men jeg slog det lige op i Macrumors'
buyer's guide. MacBook Air blev sidst opgraderet d. 8. juni 2009. Sjovt
nok er det præcis samme dag som MacBook Pro blev opgraderet sidst, og
den regner ingen vel for et flop.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-10 00:52

Hej,

> Slet ikke for at kværulere, men jeg slog det lige op i Macrumors'
> buyer's guide. MacBook Air blev sidst opgraderet d. 8. juni 2009. Sjovt

Juli eller juni - det var nu bare for at sige, at det ikke nær er 18
måneder siden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-10 01:04

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Juli eller juni - det var nu bare for at sige, at det ikke nær er 18
> måneder siden.

Helt enig. Jeg ville heller ikke kværulere over den præcise dato, men
blot nævne, at det er nøjagtig lige så længe siden, MacBook Pro blev
opgraderet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 13:05

> [...]
> tværtimod vil det være en naturlig videreudvikling af den 'ægte' bærbare
> - og især, hvis Apple vil undgå et lignende flop som MacBook Air...

Netbooks er ikke det samme som en tablet; en netbook er blot en billig
laptop med indbygget 3G-forbindelse.

> Såvidt jeg kan se på div. skematiske splached pictures af iPad, så er
> det 'hul', du snakker om, faktisk dér, mikrofonen er placeret, så nej,
> der er ikke plads til et cam i den nuværende version af iPad.

Det jeg har set om det er at der er tale om et kamera à la det der
sidder i en MacBook. Og en iPad har allerede en indbygget mikrofon.

Men jeg har ikke selv kvalifikationerne til at vurdere det.

> [...]
> med flere og endnu mindre 'dimser'. Du har jo allerede iPhone, og en
> iPad er jo ikke et 'sommeprodukt', men en 'dims', der nærmest skal

Hvilket også er meningen med en tavle. Som i allerhøjeste grad skal
fungere som ebog. Til læsning af bøger og aviser à la The Daily Prophet
med levende farvebilleder, og til lidt mail og kalender som vi kender
det fra iPhone.

Til mange formål er iPhone for lille en maskine, mens en laptop er for
stor.

> - Faktisk kunne man jo egentlig sige, at 2 iPads - en 'almindelig' læser
> og en mere rigtig 'computer' reelt set ikke vil fylde eller veje mere end
> en nuværende MacBook/MacBook Pro.

En MacBook er for stor og skærmen er i vejen til at fungere som en
tavle. Og når jeg talte om en A4-størrelse var det fordi jeg på de
internationale grupper så en der efterlyste den størrelse - til ebøger
med noder. Til brug i orkestre.

> [...]
> størrelse og facon, så er det en nødvendighed, at systemet bliver en
> regulær Mac OS X og ikke et amputeret system som iPhone OS - ver. 4.x,

Så ville det jo ikke være en tavle mere, men en laptop, og det skal det
jo netop ikke være. Så nej til regulær OS X på iPad; dertil har vi vores
MacBooks ...

> [...]
> ala WindowsMobile, men dog bedre end det. - Og jeg fatter ganske enkelt
> ikke, hvorfor nogle er så iPhone OS fikseret. Det er mig en gåde!

Fordi det er det der er nødvendigt til en tavle. Og har du ikke brug for
en tavle har du jo stadig din MacBook eller din 27" iMac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 13:36

Per Rønne wrote:

> Netbooks er ikke det samme som en tablet; en netbook er blot en billig
> laptop med indbygget 3G-forbindelse.

For at vende tilbage til det oprindelige rygte, så er den nye iPad ment
som både en tablet OG en alm. bærbar i str. måske så stor som 13"-15".

> Det jeg har set om det er at der er tale om et kamera à la det der
> sidder i en MacBook. Og en iPad har allerede en indbygget mikrofon.
>
> Men jeg har ikke selv kvalifikationerne til at vurdere det.

Jeg er klar over, den har indb. mikrofon. - Som skrevet, så ser det ud
til, at det 'hul', du snakker om, er dér, hvor mikrofonen sidder.

> [...]
> tavle. Og når jeg talte om en A4-størrelse var det fordi jeg på de
> internationale grupper så en der efterlyste den størrelse - til ebøger

Måske, måske ikke, men derfor vil en kommende iPad med regulære notebook
funktionalitet jo netop være ideel, da den er begge dele.

> Så ville det jo ikke være en tavle mere, men en laptop, og det skal det
> jo netop ikke være. Så nej til regulær OS X på iPad; dertil har vi vores
> MacBooks ...

Som jeg læser de 'rygter', der oprindeligt blev henvist til og andre
lignende, så er det netop meningen, at den nye skal være begge dele -
altså _både_ en tablet OG en _notebook_.

Om du så synes, en sådan iPad notebook vil være for besværlig, kan du jo
bare nøjes med en alm. iPad. Potentielt set vil der være et
kundegrundlag på ca. 400 mio., der vil kunne få endda meget stor glæde
af en sådan iPad notebook - nemlig alle de syns- og læsehæmmede...

> Fordi det er det der er nødvendigt til en tavle. Og har du ikke brug for
> en tavle har du jo stadig din MacBook eller din 27" iMac.

Nu er iPad jo altså noget mere end blot en 'tavle'. Du kan bruge den som
tavle, javel, men du kan sandelig også bruge den til langt mere end det!

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 14:13

> Nu er iPad jo altså noget mere end blot en 'tavle'. Du kan bruge den som
> tavle, javel, men du kan sandelig også bruge den til langt mere end det!

Det /er/ en tavle. Det er faktisk det danske ord for en 'tablet', latin
'tabulus'. Ja, også romerne skrev på tavler [voksbelagt, så det skrevne
hurtigt kunne 'viskes ud'], endda babylonerne gjorde det ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 14:25

Per Rønne wrote:

> Det /er/ en tavle. Det er faktisk det danske ord for en 'tablet', latin
> 'tabulus'. Ja, også romerne skrev på tavler [voksbelagt, så det skrevne
> hurtigt kunne 'viskes ud'], endda babylonerne gjorde det ...

Ja ja, det er meget godt, men for lige at citere - frit refereret - fra
Harddisken... "iPad er en tavle-Pc, men den er også langt mere end
det..."... - Og som jeg påpeger, så er den her tråd jo lige så meget
ang. rygter om en kommende mere regulær 'mini-computer' i samme design...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 15:14

> [...]
> det..."... - Og som jeg påpeger, så er den her tråd jo lige så meget
> ang. rygter om en kommende mere regulær 'mini-computer' i samme design...

Nu kommer dette her jo meget an på hvad man lægger i ordet 'tavle'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk