Billeder på hovedet
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 01-02-10 22:13

Nogle billeder taget med iPhone, vises korrekt i Billedfremviser og i
Photoshop.

Så vedhæfter jeg dem til en mail for at sende dem til en bekendt. Mail
viser billederne på hovedet.

Hvordan kan det gå til? Er det Mail eller Billedrremvister og Photoshop,
der viser billedet,som det virkelig er? Hvordan vil det blive vist hos
modtageren (som bruger Windows)?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-10 22:17

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan kan det gå til? Er det Mail eller Billedrremvister og Photoshop,
> der viser billedet,som det virkelig er? Hvordan vil det blive vist hos

billedet indeholder informationer om hvordan kameraet/iphonen var holdty
da du tog billledet. Preview og photoshop kan læse og forstå de
informationer og roterer korrekt billedet. Mail og sansynligvis
modtageren kan ikke forstå og viser dem derfor på hovedet

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 01-02-10 22:27

> [...]
> informationer og roterer korrekt billedet. Mail og sansynligvis
> modtageren kan ikke forstå og viser dem derfor på hovedet

Når jeg tager billeder med iPhone, tænker jeg ikke på, hvad der er op
ned på apparatet. Somme tider passer det mig at have udløseren til
venstre, somme tider tilhøjre.

Det ville egentlig være rart, hvis man kunne bede Photoshop,
Billedfremviser og Finder lade være med at læse mine tanker.

Når jeg har taget billeder til skolens hjemmeside, opdager jeg først,
når siden er publiceret, om mine billeeer er taget på hovedet.

Men nu ved jeg altså, at jeg bare behøver lægge dem ind i Mail

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-10 22:19

Ove Steen Smidt skrev:
> [...]
>
> Hvordan kan det gå til? Er det Mail eller Billedrremvister og Photoshop,
> der viser billedet,som det virkelig er? Hvordan vil det blive vist hos

Billedet er så vidt jeg har forstået altid som kameraet har taget det -
der er bare en rotationstingest med som gør at det kan blive vendt
afhængig af hvordan kameraet vendte.

Prøv at tage nogen stykker mens du drejer kameraet og så se hvordan de
vender når du vedhæfter dem.

Kører du iøvrigt 10.5 eller 10.6?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-02-10 15:44

> [...]
> afhængig af hvordan kameraet vendte.
>
> Prøv at tage nogen stykker mens du drejer kameraet og så se hvordan de

10.5.8

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt