Andet multimedie
bentjuul 3670
Jeg mangler en Action til PhotoShop 6.0
Fra : Kim Larsen

Dato : 03-08-01 18:55

Hej igen

Jeg har haft en Action til mit PhotoShop som kunne lave et billede i blå
toner, den er blevet væk i min oprydning, er der en der vil poste den til
mig ?
Er der nogen der har i andre farver, vil jeg meget gerne prøve dem.

På forhånd tak for hjælpen.

Kim Larsen

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 03-08-01 20:14

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote in news:3b6ae6ab$0$44003
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> mig ?
> Er der nogen der har i andre farver, vil jeg meget gerne prøve dem.

Du kan evt. kigge lidt her:
http://www.actionxchange.com

Der er der mange spændende actions. Om der findes lige den, du efterspørger,
ved jeg ikke, men det kan ret simpelt laves selv:

1) Load dit billede og sæt mode til greyscale
2) Sæt mode tilbage til RGB og lav et nyt layer
3) Fyld det nye layer med en blå (eller anden) farve
4) Eksperimentér med blending og opacity indtil du opnår den rette effekt

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net

Fra : Kim Larsen

Dato : 03-08-01 20:13

Takker for hjælpen, efter nogen søgen fandt jeg den action jeg manglede

Kim Larsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-08-01 21:48

"Kasper Damkjær" wrote:

> [...]
> 3) Fyld det nye layer med en blå (eller anden) farve
> 4) Eksperimentér med blending og opacity indtil du opnår den rette effekt

Effekten med tonede billeder er udsprunget af duotone billeder (to
trykfarver som tager sig af hver sin del af gråspektret i et sorthvid
billede). Photoshop kan lave en efterligning af dette. Hvis man
konverterer
til gråtone, får man så muligheden for at konvertere til duotone. Der er
mulighed for at vælge nogle af Photoshop foruddefinerede indstillinger,
eller lave sine egne, som kan gemmes. Duotone modellen giver ekstremt
stor
mulighed for at styre outputtet, samtidig med, at man altså kan gemme
indstillingerne, så man kan lave batches på større billedsamlinger med
samme
indstilling.

Efter jeg er gået over til kun at lave skærmgrafik, har jeg opdaget, at
stort set samme resultat kan opnås ved at vælge
Image/adjust/hue-saturation
og så lige klikke i boksen Colorize. Det sparer lidt på arbejdet, og til
skærmbrug virker det helt OK for mig. Evt. er man nødt til at justere
lidt
på Contrast først, men det er sjældent hvis billedmaterialet er i orden.

/Per