iPad...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-10 22:21

Vil blive præsenteret på TV2 News nu!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik 8600

Dato : 27-01-10 22:35

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen
news:4b60ae2c$0$4822$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Vil blive præsenteret på TV2 News nu!!!
>
> mvh. Erik Richard
> --
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
> NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tak!

Henrik

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-10 13:23

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> "Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen

> Tak!

Utroligt som tiderne har ændret sig. Da Windows 95 kom frem, var det
også i tv-avisen, hvor man så Jay Leno præsentere det. Dengang blev
Apple fuldstændig ignoreret. Nu er det det i tv-avisen, når Apple
præsenterer et nyt produkt. Og det er jo egentligt enestående. Det
kommer jo ikke i tv-avisen, når f.eks. Volvo lancerer en ny model.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 13:28

> [...]
> præsenterer et nyt produkt. Og det er jo egentligt enestående. Det
> kommer jo ikke i tv-avisen, når f.eks. Volvo lancerer en ny model.

og det helt uden at Apple selv gør ret meget for at piske en stemining
op .. udover ikke at fortælle noget som helst om deres planer før de er
klar til at shippe et produkt.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-10 13:49

> og det helt uden at Apple selv gør ret meget for at piske en stemining
> op .. udover ikke at fortælle noget som helst om deres planer før de er
> klar til at shippe et produkt.

Men alligevel lige fodre nogle journalister med nogle ting, sådan
uofficielt ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 13:53

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men alligevel lige fodre nogle journalister med nogle ting, sådan
> uofficielt ...

Hvis der er nogen der fodrer journalister så er det de
samarbejdspartnere som de bliver nødt til at trække ind før en endelig
lancering .. f.eks. udviklere, content providere etc. og som ikke kan
holde deres kæft.

Jeg tror ikke Apple lækker informationer bevidst for at køre hypen op ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-10 14:12

Thomas von Hassel skrev:

> Jeg tror ikke Apple lækker informationer bevidst for at køre hypen op ..

Jeg er uenig. Rygterne tror jeg er omhyggeligt styret af
reklameafdelingen. Bemærk timingen - informationerne kommer frem lige
til weekenden inden.

Husk også skiftet til x86. "It's tru_e_". Hvis det ikke er en officiel
anerkendelse af at der er rygter ude, så ved jeg ikke hvad der så skulle
være.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 14:15

> [...]
>
> Husk også skiftet til x86. "It's tru_e_". Hvis det ikke er en officiel
> anerkendelse af at der er rygter ude, så ved jeg ikke hvad der så skulle

det bliver de kloge vist ikke enige om lige forløbigt ... :)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-10 14:17

Thomas von Hassel skrev:

> det bliver de kloge vist ikke enige om lige forløbigt ... :)

Er det nu jeg skal pointere at det er vi skam, men det udelukker ikke du
kan være uenig

Tænk nu over det - de mest vedholdende rygter er altid lige inden. Ikke
undervejs.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 14:22

> Er det nu jeg skal pointere at det er vi skam, men det udelukker ikke du
> kan være uenig

jeg synes vi skal være enige om at vi er kloge ;)

> Tænk nu over det - de mest vedholdende rygter er altid lige inden. Ikke
> undervejs.

i know ... men det forklarer jeg med at deres partnere ikke kan holde
kæft ... og jo tættere du kommer på lacering, jo flere kender til
produktet af nødvendighed ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-10 14:11

Thomas von Hassel skrev:

> og det helt uden at Apple selv gør ret meget for at piske en stemining
> op .. udover ikke at fortælle noget som helst om deres planer før de er
> klar til at shippe et produkt.

Mnjah, de er rigtigt dygtige til det - både rygtesmederiet men også
scenepræsentationen - men for at det skal lykkes skal de altså også
præsentere noget som folk synes er det værd og som de vil have! NU!

Her undrer det mig at de ikke sagde "kan købes nu!" men "om 60 dage".
Den var gået som varmt brød.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-01-10 14:15

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Her undrer det mig at de ikke sagde "kan købes nu!" men "om 60 dage".
> Den var gået som varmt brød.

Den skal jo lige færdigudvikles ik' ;) Jeg synes helt ærligt, det er et
tamt produkt, så jeg håber Apple bruger de to måneder på at ryste nogle
flere features ud af ærmet.

- Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 14:16

> Den skal jo lige færdigudvikles ik' ;) Jeg synes helt ærligt, det er et
> tamt produkt, så jeg håber Apple bruger de to måneder på at ryste nogle
> flere features ud af ærmet.

jeg er pesonligt heller ikke solgt .. men jeg kender folk der f.eks.
pendler i tog hver dag som ikke så behøver at slæbe deres macbook med
men stadig har en god størrelse skærm at læse på ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-10 23:29

> jeg er pesonligt heller ikke solgt .. men jeg kender folk der f.eks.
> pendler i tog hver dag som ikke så behøver at slæbe deres macbook med
> men stadig har en god størrelse skærm at læse på ..

Jeg har det lidt på samme måde, hver gang Apple viser noget nyt. Når jeg
ser præsentationen er jeg vildt begejstret. Det meste, Apple laver, er
jo både smart og lækkert. Alt er utroligt gennemført og elegant. Når jeg
så bagefter får tænkt lidt over sagerne, så har jeg egentlig lidt svært
ved at se, hvad jeg skal bruge apparatet til.
Da jeg så MacBook Air, syntes jeg, den var rigtig smart. Da jeg
så tænkte nærmere over det, så havde jeg egentlig ikke lydt til at give
flere penge for en computer med dårligere specifikationer bare for at
spare nogle hundre gram og en centimeter i tykkelsen.
En iPod er jo også smart, men jeg har en, og jeg bruger den
aldrig (min søn har efterhånden overtaget den, så den gør nytte). Jeg
har simpelthen ikke lyst til at gå med ørepropper på hele tiden. Er jeg
ude at cykle eller løbe, vil jeg hellere høre lydene omkring mig. Havde
jeg jævnligt lange busture, så kunne jeg bruge den der. Jeg kunne også
slutte den til min bil, men jeg kører sjældent langt alene, og hvis jeg
gør, vil jeg egentlig hellere høre radio.
På samme måde med iPad. Den er rigtig smart og lækker. Jeg kan
sagtens forestille mig situationer, hvor jeg kunne sidde i sofaen og
browse eller ordne e-mail. Den kunne også bruges i tog og bus, men som
sagt er det lidt sjældent for mig. Strengt taget kan min MacBook Pro
bruges stort set lige så godt i alle de situationer. Spørgsmålet er, om
ens behov er besværet værd. Det er jo ikke bare pengene for iPad. Den
skal også holdes opladet, hvilket altid er et problem. Vi har vel alle
stået med et elektrisk apparat, som vi har glemt at lade op. Man skal
også synkronisere med sin computer og udvælge musik, billeder og
dokumenter, man vil have med. Der er jo ikke plads til det hele, som der
er i min MacBook Pro.
Den store fordel, synes jeg, er, at den kan være på nettet hele
tiden via G3. Men OK, det kræver jo sådan set bare en lille USB-dims på
computeren. Børnene fordriver ofte tiden på bilture med at se Youtube på
iPhone, og der ville en iPad jo være alle tiders. Jeg vil lige se de
danske priser og ikke mindst prisen på et 3G-abonnement, før jeg
beslutter mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 06:49

> Jeg vil lige se de danske priser og ikke mindst prisen på et
> 3G-abonnement, før jeg beslutter mig.

<http://shop.humac.dk/pl/iPad_640.aspx>

Jeg tror ikke nødvendigvis at der kommer et særligt 3G-abonnement til
iPad. 3G-abonnementer findes jo allerede, og det er bare at få et
SIM-kort af den rigtige størrelse fra en af firmaerne bag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 13:33

> <http://shop.humac.dk/pl/iPad_640.aspx>

"Der tages forbehold for ændrede priser, da prisen er prissat efter den
amerikanske pris." dvs. de gætter ligesom os andre...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 14:49

> "Der tages forbehold for ændrede priser, da prisen er prissat efter den
> amerikanske pris." dvs. de gætter ligesom os andre...

Gætter og gætter; det er jo dem der skal sælge den, og dem der skal have
en passende profit ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 15:11

> Gætter og gætter; det er jo dem der skal sælge den, og dem der skal have
> en passende profit ...

De ved jo ikke engang hvad deres kostpriser er/bliver ... altså gætter
de .. i det mindste fortælle de at de gøtter ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-10 02:24

> [...]
> iPad. 3G-abonnementer findes jo allerede, og det er bare at få et
> SIM-kort af den rigtige størrelse fra en af firmaerne bag.

OK, så lad os sige, at jeg lige skal tænke lidt mere over det, læse
nogle anmeldelser og måske have dimsen i hånden. Desuden skal jeg lige
sætte mig ind i de forskellige 3G-abonnementer. Det er vel ikke umuligt,
at nogle firmaer laver abonnementer, der er specielt lavet til iPad. Der
er jo kun brug for data og ikke telefoni. Heldigvis har jeg god tid til
at tænke mig om, for der går alligevel et par måneder, før iPad kommer
til Danmark.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-10 03:02

Hej,

> sætte mig ind i de forskellige 3G-abonnementer. Det er vel ikke umuligt,
> at nogle firmaer laver abonnementer, der er specielt lavet til iPad. Der
> er jo kun brug for data og ikke telefoni.

Du mener ligesom de hundredetusindvis af mobil-bredbånds-abonnementer,
der er blevet solgt på det sidste?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-10 05:40

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Du mener ligesom de hundredetusindvis af mobil-bredbånds-abonnementer,
> der er blevet solgt på det sidste?

Jeg lagde i går mærke til at 3 havde mulighed for samlet at [var det 3?]
abonnementer i en samlet pakke, der så skulle være billigere; andre
firmaer har sikkert tilsvarende. Foreløbig sætter jeg min lid til at man
kan bruge en iPhone til at forbinde en 3G-løs iPad til nettet, men det
finder vi vel alle ud af inden vi køber en.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-10 10:12

> Du mener ligesom de hundredetusindvis af mobil-bredbånds-abonnementer,
> der er blevet solgt på det sidste?

Aner det ikke. Jeg interesserer mig sådan set ikke så meget for
telefoni, så jeg følger ikke rigtig med i, hvad der sker på det område.
Disse abonnementer, er det ikke sådan nogle, der bliver solgt med en
lille USB-dims til at sætte i sin bærbare computer? Er der nogle, der
bare leveres med et SIM-kort? Til en iPad skal man endda bruge et mikro
SIM-kort, hvad det så er for noget. Det siges, at det ikke er alle, der
har den slags. Jeg har lige set hos 3 og Telia, og der kan jeg ikke
finde et data-abonnement med SIM-kort. Det er derfor, jeg tror, der skal
laves nye abonnementer, som indeholder et SIM-kort til iPad.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-10 16:40

Hej,

> Disse abonnementer, er det ikke sådan nogle, der bliver solgt med en
> lille USB-dims til at sætte i sin bærbare computer? Er der nogle, der
> bare leveres med et SIM-kort?

Der sidder sjovt nok et SIM-kort inde i USB-dimsen - det kort kan man
bare tage ud. Men ja, man kan nu også bestille de fleste af
abonnementerne uden USB-dimsen og kun få SIM-kortet. Det er billigere.

> Til en iPad skal man endda bruge et mikro
> SIM-kort, hvad det så er for noget.

Det er ligesom et alm. SIM-kort, hvor man bare har fjernet noget af den
overflødige plastik rundt om selve chippen. Måske kan du huske SIM-kort
i "gamle dage" - der var et SIM-kort på størrelse med et dankort, men
chippen havde samme størrelse i dag.

I princippet kunne man bare tage et alm. SIM-kort og gå i gang med en
god saks og lave sig sit eget micro-SIM-kort. Det bliver dog sikkert
sådan at udbyderne giver SIM-kort med i alle størrelser. Hvis du fx
bestiller et mobilabonnement hos Telmore (eller mange andre), så får du
et af de kæmpestore gamle SIM-kort, som du selv kan "knække" og få et
lille SIM-kort ud af det, hvis det er det, du skal bruge.

> har den slags. Jeg har lige set hos 3 og Telia, og der kan jeg ikke
> finde et data-abonnement med SIM-kort.

Det har de skam.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-10 20:29

> [...]
> et af de kæmpestore gamle SIM-kort, som du selv kan "knække" og få et
> lille SIM-kort ud af det, hvis det er det, du skal bruge.

Det kender jeg godt. Jeg har endda engang haft en Dancall, der brugte de
store kort.

> Det har de skam.

Det lyder godt. Så er det jo bare at vente på iPad.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-01-10 14:12

> [...]
> iPhone, og der ville en iPad jo være alle tiders. Jeg vil lige se de
> danske priser og ikke mindst prisen på et 3G-abonnement, før jeg

Jeg kan heller ikke lige se den som altmulig, alle steder apparat. Til
gengæld kan jeg komme på en del områder hvor iPad kan bruges som
dedikeret apparat til en funktion. Her hjælper den forholdsvis lave pris
jo med:

- Stereoanlæg - smid det gamle ud. iPad muret indi væggen og et par
indbygningshøjttalere.

- Underholdning i bilen. Monter den på nakkestøtten så børnene kan se
film mv. på rejsen

- Monter den i køkkenet og åbn DinnerSpinner, så er der altid gode tips
til hvad man skal have at spise.

- Menukort på fancy restaurant

- Som remote enhed til at styre alt muligt med

- Frontend i musikbutikker

- Instruktionsvideoer til montører m.fl.

- Controller til audio sequencer

- 2 stks med virtuel 1210'er på og man har et lille DJ setup

osv. osv.

Jeg kan sagtens finde på noget at bruge den til, men jeg kommer nok ikke
til at løbe rundt med en på mig hele tiden.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 14:49

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> - Stereoanlæg - smid det gamle ud. iPad muret indi væggen og et par
> indbygningshøjttalere.

Du hører altså aldrig radio?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 16:48

Per Rønne skrev:

> Du hører altså aldrig radio?

Nogensinde hørt om Internetradio?

http://www.dr.dk/netradio/afspillere.asp

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 17:19

> Nogensinde hørt om Internetradio?

Jov, da.

> http://www.dr.dk/netradio/afspillere.asp

Og har du hørt om hvad streaming koster, sådan i længere brug?

Personligt foretrækker jeg enten at tænde for radioen, eller blot sætte
en CD med Bach eller Händel på afspilleren .. medmindre jeg kører uden
noget i baggrunden. Skal man altid høre musik? Hvad er der pludselig
blevet galt ved stilheden?

Skal folk virkelig hører musik når de går en stille tur i skoven?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 17:48

Per Rønne skrev:

> Jov, da.

> Og har du hørt om hvad streaming koster, sådan i længere brug?

Det koster præcis det samme som det i æteren gør. Har du ikke sådan et
moderne frit-forbrugsabbonnement eller hænger du stadig i
90'er-modem-tankegang?

> [...]
> en CD med Bach eller Händel på afspilleren .. medmindre jeg kører uden
> noget i baggrunden. Skal man altid høre musik? Hvad er der pludselig

Ingenting. Den er bare svær at opdage i København med al den trafikstøj.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 18:49

> Det koster præcis det samme som det i æteren gør. Har du ikke sådan et
> moderne frit-forbrugsabbonnement eller hænger du stadig i
> 90'er-modem-tankegang?

Jeg har et »frit forbrug inden for 100 MB om måneden« abonnement. Og
betaling for al telefoni, inklusive sms, efter forbrug. Det er hvad jeg
har brug for. I alt kommer jeg vel op på omkring 85 om måneden.

> Ingenting. Den er bare svær at opdage i København med al den trafikstøj.

Nu er det jo så ikke os alle der bor på Rådhuspladsen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 19:01

Per Rønne skrev:

> Jeg har et »frit forbrug inden for 100 MB om måneden« abonnement. Og
> betaling for al telefoni, inklusive sms, efter forbrug. Det er hvad jeg
> har brug for. I alt kommer jeg vel op på omkring 85 om måneden.

Oldnordisk tankegang. Hvorfor bruger du ikke din iPhone som
internetmodem så? Der er der frit forbrug op til 20 Gb om måneden (og
så drosler de ned.. måske)

(hos 3 i hvertfald)

> Nu er det jo så ikke os alle der bor på Rådhuspladsen.

Prøv at tage til Tunø engang - bilfri ø. Jeg talte engang sammen med en
i den modsatte ende af kirkegården.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 19:49

> Oldnordisk tankegang. Hvorfor bruger du ikke din iPhone som
> internetmodem så?

Det gør jeg skam da også - når jeg sidder et sted hvor jeg skal bruge
min MacBook, og jeg ikke har adgang til WiFi. Det sker, men det er nu
sjældent.

> Der er der frit forbrug op til 20 Gb om måneden (og
> så drosler de ned.. måske)

Jeg er temmelig økonomisk anlagt. Lad dem der har det store forbrug
bruge de 'store' abonnementtyper.

> (hos 3 i hvertfald)

Som også jeg benytter. 79 kroner fast med op til 100 MB om måneden i
datatrafik, tale og sms efter forbrug.

Det må være denne:

<http://www.3.dk/Privat/mobil/Rabatpakker/Surf/>

> Prøv at tage til Tunø engang - bilfri ø. Jeg talte engang sammen med en
> i den modsatte ende af kirkegården.

Ja, jeg ville ikke bryde mig om andet end at bo i en millionby, og jeg
er altså vokset op i København, en by min familie allerede flyttede til
i 1600-tallet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 19:52

Per Rønne skrev:

> Det gør jeg skam da også - når jeg sidder et sted hvor jeg skal bruge
> min MacBook, og jeg ikke har adgang til WiFi. Det sker, men det er nu
> [...]

Jamen, HVORFOR hvis du allerede har et bedre abbonement i din iPhone?

Flere penge for langsommere net?

> Ja, jeg ville ikke bryde mig om andet end at bo i en millionby, og jeg
> er altså vokset op i København, en by min familie allerede flyttede til
> i 1600-tallet.

Derfor kan du vel godt tage derover. Færgen sejler skam også retur.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 20:19

> Jamen, HVORFOR hvis du allerede har et bedre abbonement i din iPhone?
>
> Flere penge for langsommere net?

Linket var til det abonnement jeg allerede har, og jeg tror ikke at der
er noget firma der har et hurtigere net end 3.

> Derfor kan du vel godt tage derover. Færgen sejler skam også retur.

Der er så mange steder man kunne besøge, og for halvandet år siden tog
jeg da også færgen til Hven. Der er i hvert fald noget at se på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-10 19:03

Hej,

> Jeg har et »frit forbrug inden for 100 MB om måneden« abonnement. Og
> betaling for al telefoni, inklusive sms, efter forbrug. Det er hvad jeg
> har brug for. I alt kommer jeg vel op på omkring 85 om måneden.

Hvis du har brug for mere kan jeg nævne, at flere teleselskaber nu har
lanceret billige pakker med mere data. Fx har Telmore og CBB det nu
således at man for 49 kr. om måneden kan købe 1 GB data.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 19:06

Jens Kristian Søgaard skrev:

> Hvis du har brug for mere kan jeg nævne, at flere teleselskaber nu har
> lanceret billige pakker med mere data. Fx har Telmore og CBB det nu
> således at man for 49 kr. om måneden kan købe 1 GB data.

Jeg er nok ikke interesseret i at fortsætte med den 3-pakke jeg har nu,
når bindingsperioden er udløbet.

Har du set flere af den slags tilbud?

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-10 19:18

Hej,

> Jeg er nok ikke interesseret i at fortsætte med den 3-pakke jeg har nu,
> når bindingsperioden er udløbet.

> Har du set flere af den slags tilbud?

Jeg har ikke rigtigt hæftet mig særligt ved andre. Der kommer en del af
de tilbud hele tiden - fx har der jo lige kørt tv-reklamer for Onfones
mobildata til 79 kr. per måned.

Det er vist bare at gå på jagt på de forskellige teleselskabers hjemmeside.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-10 19:20

Hej,

> de tilbud hele tiden - fx har der jo lige kørt tv-reklamer for Onfones
> mobildata til 79 kr. per måned.

Og lige for at uddybe mit eget indlæg:

De har tre abonnementer nu:

0,5 Mbps m. 1 GB per mnd: 69 kr.
1 Mbps m. 5 GB per mnd: 79 kr.
3,6 Mbps m. 10 GB per mnd: 199 kr.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 20:31

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Og lige for at uddybe mit eget indlæg:
>
> De har tre abonnementer nu:
>
> 0,5 Mbps m. 1 GB per mnd: 69 kr.
> 1 Mbps m. 5 GB per mnd: 79 kr.
> 3,6 Mbps m. 10 GB per mnd: 199 kr.

Min hastighedsmåling på 3G-hastigheden foretaget 8. januar i Imperial
foyer, gav så for mig på mit 3-abonnement hastigder på 2100/188 Kbits/s.
Down and up. Grundpris 79, forbrug 92 kroner inklusive samtaler og sms.
Jeg tror ikke at det kan betale sig at skifte. Ja, I kender vel
programmed Speedtest Pro.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 19:58

> Hvis du har brug for mere kan jeg nævne, at flere teleselskaber nu har
> lanceret billige pakker med mere data. Fx har Telmore og CBB det nu
> således at man for 49 kr. om måneden kan købe 1 GB data.

Lad mig se. På iPhonen kan jeg se at statistikken sidst er nulstillet
11/08/09 23:38, og at der i alt er sendt 66,0 MB og modtaget 671 MB,
altså i alt 737 MB på 5,5 måneder, svarende til 134 MB/måned, hvilket er
mere end de 50 MB/måned jeg havde på Telia. Men OK, siden da har jeg jo
kunnet bruge den til tethering. Min sidste regning lyder dog kun på 92
kroner, og heri indgår naturligvis også sms og telefon. Jeg skal
overveje det; det må være denne pakke jeg har:

<http://www.3.dk/Privat/mobil/Rabatpakker/Surf/>

Men jeg tror også at jeg lige skal have afklaret nogle ting om den iPad,
jeg regner med at købe. Ja, jeg ser nogle rygter e-bøger på iPad som dog
må være afklaret inden den for alvor kommer til Danmark:

<http://gizmodo.com/5458585/ipad-could-be-sold-without-ibooks-in-non+us-
countries-at-launch>

Men det kræver nok en anden tråd ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-10 14:19

Peter Farsinsen skrev:

> Den skal jo lige færdigudvikles ik' ;) Jeg synes helt ærligt, det er et
> tamt produkt, så jeg håber Apple bruger de to måneder på at ryste nogle
> flere features ud af ærmet.

Så er du ikke målgruppen

(og jeg tror den SKULLE have været færdig til i går, men at de af en
eller anden grund ikke nåede det)

Personligt synes jeg at ikke-telefonfunktionaliteten fra min iPHone
blæst op i stort format er lige hvad jeg egentligt har brug for til
sofabrud.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 14:22

> sofabrud

hvor køber man sådan en ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-10 14:27

Thomas von Hassel skrev:

> hvor køber man sådan en ?

Brude skal ikke købes, det er en dårlig ide. Men insisterer du så
Thailand måske.

Sofabrug af sofabrude kan vi så komme ind på når du har fået indkøbet på
plads :)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-01-10 14:36

> Så er du ikke målgruppen

He he sikkert ikke. Jeg har allerede en iPhone og jeg vil ikke betale
for en stor version af ditto bare for at få iWorks, fildeling via
Bonjour og mulighed for at bruge et eksternt tastatur (selvom jeg MEGA
gerne vil ha' det sidste til min iPhone).

> (og jeg tror den SKULLE have været færdig til i går, men at de af en
> eller anden grund ikke nåede det)

Ja, de fandt ud af at den var kedelig.

> Personligt synes jeg at ikke-telefonfunktionaliteten fra min iPHone
> blæst op i stort format er lige hvad jeg egentligt har brug for til
> sofabrud.

Jo, jo. Jeg vil da også gerne have en, men jeg vil ikke betale ~4000,-
for at have dimsen liggende på sofabordet. Jeg giver Apple et par
iterationer og ser, hvad de finder på til v2.

- Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-10 17:43

Peter Farsinsen wrote:

> Den skal jo lige færdigudvikles ik' ;) Jeg synes helt ærligt, det er et
> tamt produkt, så jeg håber Apple bruger de to måneder på at ryste nogle
> flere features ud af ærmet.

Jeg er delvis enig med dig. Men der er ingen tvivl om, at den omgående
vil slå igennem som en meget hård konkurrent til Kindle. - Jeg hørte i
'Harddisken' for ikke så længe siden, at allerede nu er ca. 15% af
bogmarkedet i USA salg af elektroniske bøger, og at både
boghandlersammenslutningen og div. forfattersammenslutninger regner med
ca. 30% inden 2012... - Modsat er e-markedet for bøger her i Europa lige
nu kun på 2-3%. - Det er nok også derfor, at 1. gen. kun kommer med
hovedsprogene...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 17:56

> Det er nok også derfor, at 1. gen. kun kommer med
> hovedsprogene...

hovedsprog ? ... hvilke hovedsprog og hvor ser du det ?

&/thmas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-01-10 18:12

Thomas von Hassel wrote:

> hovedsprog ? ... hvilke hovedsprog og hvor ser du det ?

"Language support for English, French, German, Japanese, Dutch, Italian,
Spanish, Simplified Chinese, Russian"

http://www.apple.com/ipad/specs/

Det læser jeg også som om, der ikke kommer en dansk version (det kan
selvfølgelig nå at ændre sig).

- Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-10 19:47

Thomas von Hassel wrote:

> hovedsprog ? ... hvilke hovedsprog og hvor ser du det ?

På linket fra Apple under systemoplysninger... Engelsk, fransk, spansk,
kinesisk og et par mere...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 19:52

> På linket fra Apple under systemoplysninger... Engelsk, fransk, spansk,
> kinesisk og et par mere...

got it ... men det er jo ikke forskelligt fra f.eks. iPhone som heller
ikke havde alle sprog at "time of launch"

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-10 20:19

> På linket fra Apple under systemoplysninger... Engelsk, fransk, spansk,
> kinesisk og et par mere...

Ja, men det ændrer sig jo senest når den kører iPhone OS 4.0 ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-10 18:22

> [...]
> ca. 30% inden 2012... - Modsat er e-markedet for bøger her i Europa lige
> nu kun på 2-3%. - Det er nok også derfor, at 1. gen. kun kommer med

Hov, iPad kører iPhone OS 3.2, så det er nok højst at vente til 4.0 at
vi får dansk med.

Det er i de sidste par dage rapporteret fra området omkring Apples
hovedcenter, at man har registreret et antal ikke-iPhones der kørte
iPhone 3.2 [vores nyeste system er 3.1.2], så det må nok være den
modificerede iPhone software de kører på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 28-01-10 20:45

> Den skal jo lige færdigudvikles ik' ;) Jeg synes helt ærligt, det er et
> tamt produkt, så jeg håber Apple bruger de to måneder på at ryste nogle
> flere features ud af ærmet.

Fuldstændig enig. Først var jeg benovet men med 1 min kig på specs, stod
det klart at det var en iphone med stor skærm, inkl alle de meningsløse
begrænsninger der er på den.

Det holder slet ikke på en stor skærm.

Sjovt som den bliver hypet.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 20:54

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Fuldstændig enig. Først var jeg benovet men med 1 min kig på specs, stod
> det klart at det var en iphone med stor skærm, inkl alle de meningsløse
> [...]

hvad holder ikke ? og jeg ved ikke om jeg vil kalde 9.x tommer for
"stor" ...

> Sjovt som den bliver hypet.

måske fordi der er nogen som i modsætning til dig kan se at den kan
opfylde nogle folks behov ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 28-01-10 21:24

Det holder slet ikke på en stor skærm.

> hvad holder ikke ? og jeg ved ikke om jeg vil kalde 9.x tommer for
> "stor" ...

mange ting.

Apple promoter den som det bedste der er sket indenfor web surferi i
nyere tid, narturligt og intuitivt, det er da lige indtil man møder en
flash side..... det holder ikke for en iphone, men den er jo så primært
en telefon så ok. Men på en plade dedikeret til surf.. det er for tyndt.
Man skal være meget Macforblændet for at synes det er smart.

Apple begrænsninger på software. Det er jo tydeligt at det er en iphone
"pad", dermed viderefører apple tendensen med at de vil bestemme hvad du
kan smide på den, sikkert kun apps der ikke konkurrer med Apple.

Ingen multitasking. Igen så er det så 80'er agtigt at det er pinligt.
jeg synes det er svært at forsvare på en telefon efterhånden, men på en
tablet der skal være multi tool i forhold til sofabords browsing.
Sociale netværk er en stor del af det behov og de er ligegyldige uden
multitask.

Jeg synes ikke at den fede brugerflade, og det lækre design kan skjule
at der intet revolutionerende er i det her produkt. Det er sjovt at
Steve Jobs bruger så meget energi på at nedgøre netbooks, de er da på
mange måder meget mere fleksible redskaber end denne her.

Men det er da en fed pdf reader.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 21:32

> [...]

> en telefon så ok. Men på en plade dedikeret til surf.. det er for tyndt.
> Man skal være meget Macforblændet for at synes det er smart.

det er ren politik ...

> [...]
> tablet der skal være multi tool i forhold til sofabords browsing.
> Sociale netværk er en stor del af det behov og de er ligegyldige uden

se mit svar ang. mutitask i en anden tråd ..

> [...]
> Steve Jobs bruger så meget energi på at nedgøre netbooks, de er da på
> mange måder meget mere fleksible redskaber end denne her.

de fleste netbook's prøver at skohorne et komplet "desktop" os ned i en
lille kasse .. her er der tae om et interface 100% optimeret til
skærmstørrelse og at blive styret via touch .. Selv HP's tablet som blev
vist på CES kører Windows 7 med noget touch interface lagt over ... det
er sku da ikke smart .. er det ?

> Men det er da en fed pdf reader.

og alene det kan være nok til at den sælger som varme småkager ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 28-01-10 21:42

> det er ren politik ...

Jeg gider som forbruger ikke købe et produkt Apple vingeskyder for via
"politik" at fremme deres egne produkter. Hvis jeg skal have et produkt
til webbrug så skal det kunne håndtere defacto web standarder. Det gør
hverken Iphone eller Ipad og hos begge er det lige ringe.

> se mit svar ang. mutitask i en anden tråd ..

Finder ikke argumenterne overbevisende.

> de fleste netbook's prøver at skohorne et komplet "desktop" os ned i en
> lille kasse .. her er der tae om et interface 100% optimeret til
> skærmstørrelse

Øhh virkelig ?? Den kører iphone applikationer udviket til en meget
mindre skærm.. Vil du virkelig holde fast i det argument. Jeg synes der
er en del der tyder på at det meste er optimeret til iphonen, og så var
det en nem løsning at konvertere det til en Ipad.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 21:45

> [...]
> til webbrug så skal det kunne håndtere defacto web standarder. Det gør
> hverken Iphone eller Ipad og hos begge er det lige ringe.

det er jo ikke "deres" standard .... Adobe derimod sidder tungt og godt
på Flash ...

> [...]
> er en del der tyder på at det meste er optimeret til iphonen, og så var
> det en nem løsning at konvertere det til en Ipad.

eksisternede apps kan køre, men skal selvflgelig have en ny GUI
optimeret til den større skærm. Alle Apples egne programmer er jo netop
ikke bare 100% ports fra iPhone ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 28-01-10 21:54

> [...]
>
> eksisternede apps kan køre, men skal selvflgelig have en ny GUI
> optimeret til den større skærm. Alle Apples egne programmer er jo netop

Vi taler om 4-5 programmer der har fået et facelift for at køre på et
telefonOS på en større skærm der ikke kan multitaske eller håndtere
defacto webstandarder.

Igen, jeg finder det ikke overbevisende.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 21:57

> [...]

> Vi taler om 4-5 programmer der har fået et facelift for at køre på et
> telefonOS på en større skærm der ikke kan multitaske eller håndtere

Hvad er du vil som du tror kræver "multitasking" ... ? F.eks. ville det
kræve et koncept som f.eks. vinduer der kan flyttes og resizes .. noget
som jeg iikke synes virker på et touch interface på en så lille skærm.

> Igen, jeg finder det ikke overbevisende.

det er jo fint nok .. så er det man tager en dyb indånding og siger
"det er ikke et produkt for mig" og lader være med at bitche over det

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 22:01

> Hvad er du vil som du tror kræver "multitasking" ... ? F.eks. ville det
> kræve et koncept som f.eks. vinduer der kan flyttes og resizes .. noget
> som jeg iikke synes virker på et touch interface på en så lille skærm.

glemt lige en pointe ... iPad er tænkt som et "single action" device ..
ment som du "læser en bog" .. "læser email" .. "ser en film" ...

Til alt det andet har du en Macbook/iMac/Macpro ... det er en iPad skal
ikke erstatte de andre ting, men komplementere dem ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 28-01-10 22:51

> glemt lige en pointe ... iPad er tænkt som et "single action" device ..
> ment som du "læser en bog" .. "læser email" .. "ser en film" ...

He he, det lyder som en Apple frase. Markedsfør en mangel som en
feature. Det er sikkert ren feng shui for sjælen kun at køre et program
ad gangen. Ren new speak. Men igen hvorfor lave et "begrænsende" værktøj
istedet for et der giver muligheder og frihed til at være kreativ og
arbejde på forskellige måder. Det villle da være i en Apple ånd, eller
en tidligere apple ånd

> Til alt det andet har du en Macbook/iMac/Macpro ... det er en iPad skal
> ikke erstatte de andre ting, men komplementere dem ...

Ja det mener jeg så ikke den gør særligt imponerende.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 22:58

> [...]
> istedet for et der giver muligheder og frihed til at være kreativ og
> arbejde på forskellige måder. Det villle da være i en Apple ånd, eller

alternativet er er jo prøvet før ... med f.eks. netbooks og windows
baserede tablets ... hvad med at se hvad resten af verden siger til en
anden tilgang til problemt ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-10 23:42

> alternativet er er jo prøvet før ... med f.eks. netbooks og windows
> baserede tablets ... hvad med at se hvad resten af verden siger til en
> anden tilgang til problemt ..

Resten af verden bruger Windows, og de maksimerer konsekvent vinduet til
skærmen selv i grotesk grad, på de store skærme, man har nu om dage. Og
de fleste skifter fra et program ved at klikke på det røde kryds oppe i
hjørnet (OK, det er hvidt på rød baggrund, men folk kalder det rødt).
Jeg er nogle gange ved at få spat, når nogen skal vise mig noget på
deres computer, og de uafladelig lukker programmer for at åbne et andet,
lukker programmer for at åbne et andet osv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 29-01-10 16:37

> [...]
> deres computer, og de uafladelig lukker programmer for at åbne et andet,
> lukker programmer for at åbne et andet osv.

*GG*

M.

Fra : jagge

Dato : 28-01-10 22:51

> Hvad er du vil som du tror kræver "multitasking" ...

Skype, messenger programmer, streaming radio.

>? F.eks. ville det
> kræve et koncept som f.eks. vinduer der kan flyttes og resizes .. noget
> som jeg iikke synes virker på et touch interface på en så lille skærm.

Jeg vil anbefale dig at kigge på Palm Pre.

> det er jo fint nok .. så er det man tager en dyb indånding og siger
> "det er ikke et produkt for mig" og lader være med at bitche over det

Så man skal enten højlydt bifalde Apples produkter, eller tie ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 22:58

> Skype, messenger programmer, streaming radio.

> Jeg vil anbefale dig at kigge på Palm Pre.

hvad er det jeg skal se ... et program fylder stadig hele skærmen ?

> Så man skal enten højlydt bifalde Apples produkter, eller tie ?

man skal lade være med at tro at bare fordi det ikke passer til en
persnligt så er det en "fejltagelse" eller "ubrugeligt" for andre ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 28-01-10 23:14

> man skal lade være med at tro at bare fordi det ikke passer til en
> persnligt så er det en "fejltagelse" eller "ubrugeligt" for andre ..

Thomas det lader til at al kritik af et Apple produkt for dig blot
betyder at man ikke er i målgruppen. Det kan man jo strengt taget godt
sige. Men det betyder jo også at Apple per definition i din verden er
ude af stand til at lave fejl eller agere uhensigtsmæssigt.

Alt det er blot et udtryk for at man ikke er i målgruppen.... Jeg finder
den tankegang lidt underlig må jeg sige. Den kunne godt tolkes som et
uendeligt forsvar for Apple og alle deres produkter.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 23:19

> [...]
> sige. Men det betyder jo også at Apple per definition i din verden er
> ude af stand til at lave fejl eller agere uhensigtsmæssigt.

nej, jeg er bare irriteret over at folk dømmer produktet ude pga. 1
times presentation og 15 minutters hands on af et par heldige
journalister ... lad dog produktet udkomme i en final version først ..

> Alt det er blot et udtryk for at man ikke er i målgruppen.... Jeg finder
> den tankegang lidt underlig må jeg sige. Den kunne godt tolkes som et
> uendeligt forsvar for Apple og alle deres produkter.

så kender du mig ikke ... jeg er den første til at kritserer Apple hvis
de fucker op. Du skal ikke få mig startet på Spotlight, deres
servicebetingelser mht. servere i danmark, at der ikke er TV og Film i
danmark på iTunes osv. osv. Ting hvor de lover noget som så ikke virker
etc.

/thomas

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 29-01-10 09:20

> nej, jeg er bare irriteret over at folk dømmer produktet ude pga. 1
> times presentation og 15 minutters hands on af et par heldige
> journalister ... lad dog produktet udkomme i en final version

Ok men nu er det selveste Steve Jobs der har åbnet festen med et
selvprolameret vidunder så må man sandelig gå ud fra at produktet er
færdigt til bedømmelse

Mvh

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 13:33

<address_is@invalid.invalid> wrote:

> Ok men nu er det selveste Steve Jobs der har åbnet festen med et
> selvprolameret vidunder så må man sandelig gå ud fra at produktet er
> færdigt til bedømmelse

selvom det er færdigt er der ingen der har brugt produktet i mere end 15
minutter ... svært at danne sig et endeligt indtryk på den baggrund ..

/thoas

Fra : Palle

Dato : 29-01-10 21:35

On 2010-01-28 23:13:51 +0100, jagge said:

> [...]
> den tankegang lidt underlig må jeg sige. Den kunne godt tolkes som et
> uendeligt forsvar for Apple og alle deres produkter.

Stockholm Syndromet.

rfc.

He he.

--
Med venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-10 23:42

> [...]

> telefonOS på en større skærm der ikke kan multitaske eller håndtere
> defacto webstandarder.
>
> Igen, jeg finder det ikke overbevisende.

Det er sjovt som folk altid tænker på den måde. Du kan slet ikke
forestille dig, at der fremover vil blive udviklet programmer specielt
til iPad? Og du kan heller ikke forestille dig, at det går lynende
hurtigt ligesom med iPhone? Man kan da ikke forvente masser af
programmer, samme dag et produkt lanceres. Foreløbig er styresystem og
standardprogrammerne som e-mail og browser specielt tilpasset iPad. Det
er en stor forskel fra netbooks, der bare bruger almindelig Windows.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-10 22:19

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ingen multitasking. Igen så er det så 80'er agtigt at det er pinligt.

Jeg har da kørt med multitasking ikke bare tilbage i 80erne, men helt
tilbage i slutningen af 70erne.

UNIX kom altså ikke først frem med MacOS X ...

Og igen. iPhone OS laver multitasking. Det er blot tredieparts
applikationer der [endnu] ikke tillades at køre i baggrunden. Apples
egne programmer gør det da ...

Og rygterne siger så at det kommer i iPhone OS 4.0, der så af nogenlunde
samme grund ikke vil kunne køres på den første generation af maskinerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 28-01-10 22:51

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og igen. iPhone OS laver multitasking. Det er blot tredieparts
> applikationer der [endnu] ikke tillades at køre i baggrunden. Apples
> egne programmer gør det da ...

Ja det understreger jo pointen med at Apple vil bestemme hvordan du skal
bruge deres produkter og det begrænser deres anvendelighed.

> Og rygterne siger så at det kommer i iPhone OS 4.0, der så af nogenlunde
> samme grund ikke vil kunne køres på den første generation af maskinerne.
> --

Jamen det ville være fedt. Hvis Apple så kunne fjerne skyklapperne og
begynde at understøtte flash så stopper jeg kritikken (hvis de da åbner
for bluetooth).

MVH

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 07:19

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ja det understreger jo pointen med at Apple vil bestemme hvordan du skal
> bruge deres produkter og det begrænser deres anvendelighed.

For nogle.

> Jamen det ville være fedt. Hvis Apple så kunne fjerne skyklapperne og
> begynde at understøtte flash så stopper jeg kritikken (hvis de da åbner
> for bluetooth).

Flash? Jeg troede at alle var ved at gå over til HTML5, ikke mindst af
hensyn til iPhone OS .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 29-01-10 09:20

> Flash? Jeg troede at alle var ved at gå over til HTML5, ikke mindst af
> hensyn til iPhone OS .

Det kender jeg umiddelbart kun en der tror på

Mvh

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-01-10 13:57

Thomas von Hassel wrote:

> hvad holder ikke ? og jeg ved ikke om jeg vil kalde 9.x tommer for
> "stor" ...

Det springende punkt for mig er, at dimsen ikke kan multitaske. Nu har
jeg naturligvis ikke prøvet en iPad, men jeg forestiller mig at det
eneste den kan (som er noget værd for mig), som min iPhone ikke allerede
kan, er at anvendes som e-bogs læser. Det er ikke 4000,- værd for mig
(ja, ja - så er jeg ikke i målgruppen i know).

I min verden kan en dims der 'udfylder' mellemrummet mellem en
smartphone og en bærbar altså multitaske. Hvis man ikke kan være
'online' (twitter, Facebook, netradio etc.) MENS man arbejder med noget
andet/produktivt (som pt. vist nogenlunde begrænser sig til iWorks),
mener jeg kun dimsen delvist udfylder hullet. Det er 100% en
underholdnings-gadget og nærmest slet ikke en arbejds-gadget. Fair nok
det er første version og alt det andet kommer måske til senere.

Apple skal dog ha' KÆMPE ros for endelig at ha' fattet at der er brug
for at kunne tilgå filsystemet på sådanne dimser (og det er fint at det
ikke er hele filsystemet). Jeg håber vi ser samme feature på iPhonen snart.

- Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 14:49

> Det springende punkt for mig er, at dimsen ikke kan multitaske.

Det kan den jo ... ja, det gør den jo hele tiden ... man kan bare ikke
sætte 3. parts applikationer til at køre i baggrunden ...

> [...]
> en underholdnings-gadget og nærmest slet ikke en arbejds-gadget. Fair nok
> det er første version og alt det andet kommer måske til senere.

Åeh, jamen det 'seriøse' du ønsker den skal klare er tydeligvis at den
skal fungere som jukeboks. Samtidig med at du vil 'arbejde' i et
Works-program - noget der er beregnet til hjemmebrugeren uden synderlige
behov.

Hvor er der dog blevet af din radio, ved siden af det 30" Apple Cinema
Display du bruger til din Mac Pro?

Og er du ikke hjemme kan du jo bruge din MacBook Pro 17"?

Den seriøse brug af en tablet er fortrinsvist boglæsning, og her synes
iPad foreløbig at være den eneste på markedet, som ikke er bundet op på
én internetboghandel. Og derefter adgang til en større kalender og
adressebog - betalt af at den skal ligge i en taske, ikke i en forlomme
som en iPhone kan ligge i.

Og så er der forskellige mere legende anvendselser, som en sælger vel
også kan bruge ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-01-10 15:31

Per Rønne wrote:

> Det kan den jo ... ja, det gør den jo hele tiden ... man kan bare ikke
> sætte 3. parts applikationer til at køre i baggrunden ...

Ja, ja - hvis det er ordkløveri du vil ha'. Den multitasker efter Apples
humør - ikke mit, hvilket er hele pointen i ovenstående. Du må gerne
læse imod teksten og tolke det som om, jeg skriver noget forkert - så er
du bare ikke i målgruppen for min tekst ;)

> [...]
> skal fungere som jukeboks. Samtidig med at du vil 'arbejde' i et
> Works-program - noget der er beregnet til hjemmebrugeren uden synderlige

Nej. Hvor skriver jeg noget om jukeboks? Igen du læser imod teksten og
misser min pointe. Man kan høre musik fra iPod-programmet (som et et af
de få programmer, som sån' rent visuelt kan startes og 'skubbes' i
baggrunden). Skype, MSN, twitter, en browser er alle eksempler på
programmer der er med til at gøre min hverdag/arbejdsdag produktiv fordi
de kører i baggrunden og gør mig i stand til at kommunikere og søge
information mens jeg arbejder i andre programmer. Det kan man ikke på
iPad ergo kan /jeg/ ikke arbejde på den. Jeg kan spille ét spil, læse én
bog, se ét website, sende én mail eller holde én kommunikationskanal
åben. Det passer skidt ind i /min/ hverdag, så produktet har ikke min
interesse. Jeg er ikke i målgruppen og køber formentlig ikke produktet
(i første omgang). Når nu jeg har forklaret mig, må jeg så godt have lov
til at mene at produktet ikke udfylder mellemrummet mellem en smartphone
og en (bærbar) pc uden at du bliver ved med at forklare mig at det er en
glimrende ebogs-læser? Det kan jeg godt selv se, men det er ikke dét jeg
snakker om.

> Hvor er der dog blevet af din radio, ved siden af det 30" Apple Cinema
> Display du bruger til din Mac Pro?

Jeg har ingen radio på mit skrivebord. Jeg har en 24" skærm fra Samsung
og en MacBook unibody. Fortæller du mig relevansen af de oplysninger nu?

> Og er du ikke hjemme kan du jo bruge din MacBook Pro 17"?

Nej, som sagt er det ikke en Pro og den er åbenbart 4" for lille. Igen,
hvorfor er det relevant?

> [...]
> én internetboghandel. Og derefter adgang til en større kalender og
> adressebog - betalt af at den skal ligge i en taske, ikke i en forlomme

Ja, du glemmer bare at skrive at det er /din/ mening ;) Nogen køber den
sikkert alene for at kunne spille på den eller for at se video.

- Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 16:14

> [...]
> bog, se ét website, sende én mail eller holde én kommunikationskanal
> åben. Det passer skidt ind i /min/ hverdag, så produktet har ikke min

Jeg kan kun sige, at bortset fra at man sandsynligvis efter kort tid vi
kunne jailbreake den, er der vedholdende rygter om at iPhone OS 4.0, som
sandsynligvis er klar ved WWDC 2010, bl.a. vil tillade multitasking også
af 3. parts applikationer.

Samme rygter taler om understøttelse af Sync Services, som det kendes
fra Sneleoparden. Og om at den første iPhone ikke vil kunne køre 4.0 ...

Men det er jo stadig rygter, og vi har jo set hvor troværdige rygterne
var om en tablet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 16:49

Peter Farsinsen skrev:

> Apple skal dog ha' KÆMPE ros for endelig at ha' fattet at der er brug
> for at kunne tilgå filsystemet på sådanne dimser (og det er fint at det
> ikke er hele filsystemet). Jeg håber vi ser samme feature på iPhonen snart.

Hov, det havde jeg ikke hørt. Hvad er det nu for noget rod?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-01-10 17:58

> Hov, det havde jeg ikke hørt. Hvad er det nu for noget rod?

Kender ikke detaljerne og kan ikke huske, hvor jeg har læst det, men det
kom frem i forbindelse med keynoten - måske er det fra live-dækningen
fra Ars Technica...

Anyhow, det gik på noget i stil med "en fælles dokumentmappe som kan
tilgås fra andre computere". Det er formentlig for at man kan hive sine
iWorks dokumenter over på rigtig computer. Jeg kan ikke forestille mig
andet end at det er afp/smb + bonjour (det er dog spekulation fra min side).

Hvis jeg falder over noget konkret på det, skal jeg nok gi' lyd ;)

- Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 18:03

> [...]
> andet end at det er afp/smb + bonjour (det er dog spekulation fra min side).

jeg så en tweet fra en af Ars folkene og de talte om bonjour .. så det
køber jeg

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 18:49

> jeg så en tweet fra en af Ars folkene og de talte om bonjour .. så det
> køber jeg

Det kan allerede klares fra Documents to To, og da der her også kan
synkroniseres med en Windowsmaskine [og da der ikke er krav om
installation] kan de jo ikke have brugt den teknologi her.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 19:03

> Det kan allerede klares fra Documents to To, og da der her også kan
> synkroniseres med en Windowsmaskine [og da der ikke er krav om
> installation] kan de jo ikke have brugt den teknologi her.

for du også penge fra Document to Go nu og ikke bare pocket informant ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 20:31

> for du også penge fra Document to Go nu og ikke bare pocket informant ?

Fra ingen, og jeg har allerede i anden post nævnt at der sikkert findes
både dårligere og bedre programmer til dette på AppStore. Men talte du
altså om den samme funktionalitet i forbindelse med iWorks som »skulle
bruge bonjour«, og jeg viste så et eksempel på at det i hvert fald ikke
var nødvendigt.

Jeg kendte DocsToGo fra Palm, og fandt ingen grund til at eksperimentere
med alternativer.

Men for at gå tilbage til sagens kerne: der er ikke brug for nogen
'kæmpe ros' for 'endelig' at have fattet nødvendigheden af at kunne
tilgå filsystemet ... der er intet ny i dette.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 31-01-10 12:13

Per Rønne wrote:

> Det kan allerede klares fra Documents to To, og da der her også kan
> synkroniseres med en Windowsmaskine [og da der ikke er krav om
> installation] kan de jo ikke have brugt den teknologi her.

Pointen er jo at alle apps på din iPhone kan gemme i folderen. Jeg er
selvfølgelig ikke benovet over at Apple har 'opfundet' fildeling til iPhone.

- Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-10 13:08

> Per Rønne wrote:

[Sync til Mac og Win]

> Pointen er jo at alle apps på din iPhone kan gemme i folderen. Jeg er
> selvfølgelig ikke benovet over at Apple har 'opfundet' fildeling til iPhone.

Jeg tror at synkronisering mellem iPhone og Mac / Win har været klar i i
OS og SDK helt fra begyndelsen, da der blev åbnet for 3. parts
programmer.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 31-01-10 16:20

Per Rønne wrote:

> Jeg tror at synkronisering mellem iPhone og Mac / Win har været klar i i
> OS og SDK helt fra begyndelsen, da der blev åbnet for 3. parts
> programmer.

Men først gjort tilgængelig nu? Eller hvad mener du? Jeg forstår ikke
helt, hvad pointen er.

- Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-10 17:10

> Men først gjort tilgængelig nu? Eller hvad mener du? Jeg forstår ikke
> helt, hvad pointen er.

Det har hele tiden været tilgængelig. Jeg har da i hvert fald mindst to
programmer der synkroniserer iPhone / Mac [og et tredie på vej] gennem
WiFi, og jeg er sikker på at MacStamtræ / Family Tree også har kunnet
det længe.

SynkroniseringsMULIGHEDEN ligger i OS og i SDK, så er det op til
udviklerne at gøre brug af den de steder, de finder det relevant. De to
programmer der i længere tid har gjort det, som jeg har, er FMTouch
[synkroniserer til FileMaker Pro], Documents to Go [til MS Office], det
der er på vej er Pocket Informant [en public beta til Windows / Outlook
er ude, de er begyndt på arbejdet på en tilsvarende til Mac]. Og så ved
jeg at det Bento, som ikke er godt nok til min databasebrug, også findes
til såvel iPhone som Mac, og synkroniserer mellem de to platforme, vel
også gennem WiFi.

Og når jeg siger gennem WiFi siger jeg også internettet. Kører
programmet på den relevante maskine skal der blot ske portforwarding på
routeren til den relevante maskine [ip-adresse], så kan man nøjes med at
indskrive sin URL når man er væk hjemmefra.

SDKen indeholder ingen muligheder for synkronisering for 3. parts
udviklere gennem kablet forbindelse.

PS. Oracle har for lang tid siden frigivet nogle gratis
iPhone-applikationer der giver access til bestemte Oracle-databaser, som
firmaerne har købt. Ja, vi bruger jo ordet »database« lidt løst; Oracle
har en stor database der hedder »Oracle«, og til den sælger de en
samling tabeller mv, som giver en database som mange firmaer har købt,
og som de gennem disse 'gratis' applikationer kan få adgang til fra
deres iPhone ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-02-10 15:42

Per Rønne wrote:

> [...]
> programmer der synkroniserer iPhone / Mac [og et tredie på vej] gennem
> WiFi, og jeg er sikker på at MacStamtræ / Family Tree også har kunnet

Muligt. Jeg udvikler ikke dimser til iPhone og har ikke sat mig ind i,
hvad der er tilgængeligt i SDK'en. Jeg tror imidlertid vi snakker lidt
forbi hinanden.

Apple har (måske/lyder rygtet/tror jeg) lavet en implementation, så
fildeling mellem (en mappe på) iPad og OS X/Windows virker ud af boksen
over WiFi uden installation af ekstra programmer på begge dimser.
Formentlig vil det virke sådan at udviklere blot skal sørge for at deres
apps gemmer dokumenter i denne mappe - de skal altså ikke selv
implementere nogen som helst for for server (det tror jeg de skal nu...).

> SynkroniseringsMULIGHEDEN ligger i OS og i SDK, så er det op til
> udviklerne at gøre brug af den de steder, de finder det relevant.

Du har muligvis ret, men jeg tror det ikke. Nogle af stumperne er måske
i OS'et (Bonjour etc.) men serveren har de selv implementeret (tror
jeg). Sådan vil det ikke være med den nye løsning.

> [...]
> routeren til den relevante maskine [ip-adresse], så kan man nøjes med at
> indskrive sin URL når man er væk hjemmefra.

Men så fungerer 'programmet' også som en server. Altså snakker app'en på
din iPhone bare en eller anden protokol over netværker sammen med
'serveren'. Det er der ikke noget fantastisk i (eller det kommer jo an
på om det er helt vildt fedt lavet...).

- Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 14:15

> [...]
> præsentere noget som folk synes er det værd og som de vil have! NU!
>
> Her undrer det mig at de ikke sagde "kan købes nu!" men "om 60 dage".

fordi det ville have krævet en FCC godkendelse

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-10 15:08

> [...]
> præsentere noget som folk synes er det værd og som de vil have! NU!
>
> Her undrer det mig at de ikke sagde "kan købes nu!" men "om 60 dage".

Når den er parat skal de jo have endnu et event:

iPhone OS 4.0 + 4. generations iPhone ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 15:13

> Når den er parat skal de jo have endnu et event:
>
> iPhone OS 4.0 + 4. generations iPhone ...

WWDC ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-10 16:58

Thomas von Hassel wrote:

> og det helt uden at Apple selv gør ret meget for at piske en stemining
> op .. udover ikke at fortælle noget som helst om deres planer før de er
> klar til at shippe et produkt.

Og det er ofte en endnu bedre 'reklame' jvf. igen iMac, MDD og til dels
G5...

mvh. Erik Richard

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 28-01-10 18:01

Thomas von Hassel wrote:

> og det helt uden at Apple selv gør ret meget for at piske en stemining
> op .. udover ikke at fortælle noget som helst om deres planer før de er
> klar til at shippe et produkt.

Du mener uden at Apple gr ret meget via de traditionelle medier for at
piske en stemning op.

Enten er Apple uprofessionelle nr de lader så mange ting slippe ud,
eller også er de dygtige til undergrunds markedsføring. Jeg er helt
sikker på, at de har godt styr på mange af de "leaks" der opstår rundt
omkring.

Mvh
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-10 18:48

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> [...]
> eller også er de dygtige til undergrunds markedsføring. Jeg er helt
> sikker på, at de har godt styr på mange af de "leaks" der opstår rundt

Det passer på hvad en tidligere ansat har sluppet ud; han kunne godt få
ordre til at tage kontakt til en bestemt journalist for under
fortrolighed at komme med bestemte afsløringer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-10 23:29

> og det helt uden at Apple selv gør ret meget for at piske en stemining
> op .. udover ikke at fortælle noget som helst om deres planer før de er
> klar til at shippe et produkt.

Jo jo, men min pointe var mere, at for ti år siden kunne Apple have
pisket stemning alt det, de ville, og lækket al den information, de
kunne, men ingen ville så meget som have løftet et øjenbryn. I hvert
fald ikke her i Danmark. Prøv lige at have fortalt en journalist midt i
halvfemserne, at nu gik Apple over til PowerPC. Han ville ikke ane, hvad
man talte om, og han ville da slet ikke omtale det. Det er det, der er
lavet fuldstændig om på i dag. Nu er det pludselig en god historie rent
journalistisk, når Apple laver noget nyt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-10 14:08

Henrik Münster skrev:

> Apple fuldstændig ignoreret. Nu er det det i tv-avisen, når Apple
> præsenterer et nyt produkt. Og det er jo egentligt enestående. Det
> kommer jo ikke i tv-avisen, når f.eks. Volvo lancerer en ny model.

Apple foretrækker jo at have 100% kontrol over alle tingene selv, nu
købte de fx en cpu-fabrik og den bruger de så i iPad'en.

Tænk hvis de også fik lyst til at have 100% kontrol over bilerne, og
købte Volvo - så kunne det være at iVolvo kom i tv-avisen :)

Fra : Morten Lind

Dato : 28-01-10 15:55

> [...]
>
> Tænk hvis de også fik lyst til at have 100% kontrol over bilerne, og
> købte Volvo - så kunne det være at iVolvo kom i tv-avisen :)

Ikke iVolvo, iWill...

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-10 23:29

fMorten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Ikke iVolvo, iWill...

Eller rettere: iRoll

Volvo betyder jo "jeg ruller" på latin. Lego betyder også "jeg samler"
jvnf. legeret suppe, men det anede Kirk Christiansen ikke, da han fandt
på navnet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 28-01-10 15:33

> [...]
> præsenterer et nyt produkt. Og det er jo egentligt enestående. Det
> kommer jo ikke i tv-avisen, når f.eks. Volvo lancerer en ny model.

Jo, jo, men nu er TV2 News jo ikke TV-avisen, vel?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-10 17:54

Morten Lind wrote:

> Jo, jo, men nu er TV2 News jo ikke TV-avisen, vel?

Det var faktisk i TV2 Nyhederne, de fortalte, den ville blive
præsenteret.

mvh. Erik Richard

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 28-01-10 18:03

Erik Richard Sørensen wrote:

> Det var faktisk i TV2 Nyhederne, de fortalte, den ville blive
> præsenteret.

Det er stadig ikke TV-Avisen

Det er lidt som BBC vs CNN hvor BBC klart er at foretrække.

Mvh
Bruno

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-01-10 01:00

> Jo, jo, men nu er TV2 News jo ikke TV-avisen, vel?

Nu hører jeg til mindretalet, som af og til ser Udland på DR 2; her blev
iPad nævnt som det første i udsendelsen og der blev senere stillet om til
præsentationen...

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-10 01:09

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Nu hører jeg til mindretalet, som af og til ser Udland på DR 2; her blev
> iPad nævnt som det første i udsendelsen og der blev senere stillet om til
> præsentationen...

Jeg er egentlig lidt spændt på, hvad 'Harddisken' vil sige til den.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-10 01:10

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Nu hører jeg til mindretalet, som af og til ser Udland på DR 2; her blev
> iPad nævnt som det første i udsendelsen og der blev senere stillet om til
> præsentationen...

well .. første test om det bliver et hit eller ej er at se om der er run
på første dag den kommer i handlen .. hvis der er kø foran Apple stores
om 60 dage så begynder det at ligne noget ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-10 16:27

Henrik Münster wrote:

> [...]
> præsenterer et nyt produkt. Og det er jo egentligt enestående. Det
> kommer jo ikke i tv-avisen, når f.eks. Volvo lancerer en ny model.

Jeg kan da huske, at det var i TVA, dengang Saab præsenterede Saab 99 i
efteråret 1967 som verdens sikreste bil. - De hev ganske enkelt en
splinterny 99'er op i en 70m høj kran - den største på Göteborg havn -
og lod den falde med næsen nedad mod betonkajen. Bagefter kunne vi ved
selvsyn se, at selve kabinen ikke havde forskubbet sig mere end ca. 2
millimeter, - og motoren lå klemt op mod forreste ramme i kabinen og
ikke inde på forsædet... Faldet svarede til en frontal kollision med
120km/t... - Det var jo før robot-chaufførernes tidsalder.

En måned efter præsentationen købte vores rektor på gymnasiet, 'Brusse'
en mørkeblå Saab 99. - Han var den mest forsigtige bilist, jeg
nogensinde har mødt.

Vores vicerektor 'Krudt' købte også én - en hvid 99GT, så det var lidt
sjov at se gymaniets mest forsigtige og mest 'bøllede' bilister holde
ved siden af hinanden.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 13:31

> Vil blive præsenteret på TV2 News nu!!!
>
> mvh. Erik Richard

og selve presentationen klar som podcast nu ...

<http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=275834
665>

/thomas