Reference musiknumre til justering af subw~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-01-10 17:45

Jeg vil gerne have trimmet min subwoofer til at være afstemt, så den
ikke laver for meget bass eller for lidt.

Imidlertid er det ikke helt ligegyldigt hvilken musik der afspilles da
noget indeholder vanvittig meget bass og andet næsten ingen.

Mine gamle Earth, Wind and Fire CD'ere fra CBS har en god lyd synes jeg.
Måske måtte de gerne have en anelse mere bass.

Min musik er generel jazz funk, soul og disco.

Findes der noget CD, som har test lyd/sange?

Alle setting står i 0 på min forstærker og der skal de helst blive.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Steen

Dato : 20-01-10 19:20

On 2010-01-20 17:45:05 +0100, Jesper Haaber Gylling said:

> Jeg vil gerne have trimmet min subwoofer til at være afstemt, så den
> ikke laver for meget bass eller for lidt

Må vi se dyret?

Hvor mange kvadratmeter skal den spille op?

Jeg sidder og glor lidt på én, jeg gerne ville have
http://www.audiosound.dk/product.asp?product=5041

Fra : N Dude

Dato : 21-01-10 05:54

Jesper Haaber Gylling wrote.:

> [...]
> Imidlertid er det ikke helt ligegyldigt hvilken musik der afspilles da
> noget indeholder vanvittig meget bass og andet næsten ingen.

Ja,en måle mic og hvidstøj eller pink afhængigt af det anvendte måleudstyr.

Kender du en biografejer eller gammel tonemester, så spørg om du må låne
hans Abacus. Den klarer jobbet på sekunder.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-01-10 11:11

N Dude <invalid@invalid.invalid> wrote:

> Ja,en måle mic og hvidstøj eller pink afhængigt af det anvendte måleudstyr.
>
> Kender du en biografejer eller gammel tonemester, så spørg om du må låne
> hans Abacus. Den klarer jobbet på sekunder.

OK tak. Det gør jeg faktisk.

Abacus er det hardware eller software?

Fra : N Dude

Dato : 21-01-10 22:40

Jesper Haaber Gylling wrote.:

> Abacus er det hardware eller software?

Abacus er en spectrumanalyzer. Den blev produceret af et engelsk firma, som
i dag kun laver medicinsk udstyr. Den er blevet de facto standarden inden
for biograf indstilling. Alle biografer og dolby-folk bruger en abacus. Jeg
har selv een, som jeg tidligere har udlånt, men efter den blev returneret
defekt sidste gang er jeg holdt op med at udlåne den. Det behøver ikke at
være den model, alle *professionelle* apparater som er kalibreret korrekt
kan naturligvis bruges.

Glem alt om software, det er *legetøj* hvis ikke det samlede system er
kalibereret 110% korrekt i et passende rum.

Fra : Peter

Dato : 24-01-10 12:43

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev
Klip
> Glem alt om software, det er *legetøj* hvis ikke det samlede system er
> kalibereret 110% korrekt i et passende rum.

Jeg er ikke enig med dig i at software analyzatorer er legetøj.
f.eks kan soundmeter på en ipod touch give +-3db uden calibrering, den
relativt lave fejl kan forventes fordi mikrofonerne er lavet meget ens. Det
er flot for kun 119kr.
Selvfølgelig bør der kalibreres for at man kan have tillid til sine
målinger, ingen tvivl om det.

I nogles (Jespers) tilfæld kan man godt forvente at indjusterings niveauet
for subwoofer ligger udover hvad f.eks en almindelig forstærkers tone
regulering kan klare, altså +-6db.

Mvh Peter

http://www.faberacoustical.com/products/iphone/soundmeter/

Fra : N Dude

Dato : 26-01-10 13:31

Peter wrote.:

> [...]
> f.eks kan soundmeter på en ipod touch give +-3db uden calibrering, den
> relativt lave fejl kan forventes fordi mikrofonerne er lavet meget

Ja, det er flot som legetøj!

Det samlede system er fuldstændigt upålideligt, hvis det ikke er
0-kalibreret i et lyddødt rum.

Vis gerne nogle professionelle lydfolk eller akustikere som bruger den slags
ukalibrerede systemer.

Fra : Cykellapper

Dato : 21-01-10 19:34

Jesper Haaber Gylling wrote:
> Jeg vil gerne have trimmet min subwoofer til at være afstemt, så den
> ikke laver for meget bass eller for lidt.
> Findes der noget CD, som har test lyd/sange?

Vi har vel alle en reference-CD, man kender indgående

Jeg bruger gerne Robben Ford: "Talk to Your Daughter" - mest fordi, at det
var den vi brugte som reference på PA-anlæggene, da jeg begyndte at spille
musik, men også fordi den er godt produceret og separeret. Numrene 1, 4 og 7
kan anbefales. Og der er også lidt lækkert fra Roscoe Beck i basafdelingen
på den plade

Der findes garanteret noget smartere, men jeg synes nu bedst om at bruge
ørerne.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : KT

Dato : 23-01-10 16:49

SNIP

> Jeg bruger gerne Robben Ford: "Talk to Your Daughter" - mest fordi, at det
> var den vi brugte som reference på PA-anlæggene,

SNAP

Sjovt nok har jeg brugt lige præcis det samme nummer de sidste snart 20 år
jeg har leget med lyd.

Ellers er Fleetwood Mac - Everywhere også et godt nummer at "stille" ind
til.

mvh

Kenny

SNUDE

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-01-10 22:53

> [...]
>
> Findes der noget CD, som har test lyd/sange?
>
> Alle setting står i 0 på min forstærker og der skal de helst blive.

The Crystal Method - High Roller ... især de første 1m30s

/thomas

Fra : Peter Larsen

Dato : 22-01-10 00:34

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg vil gerne have trimmet min subwoofer til at være afstemt, så den
> ikke laver for meget bass eller for lidt.

Det klares bedst med en herrestemme, skru op til subwooferen kan høres og så
ned så den netop ikke kan høres, så passer overgangen.

> Alle setting står i 0 på min forstærker og der skal de helst blive.

Nå.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-10 06:29

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Findes der noget CD, som har test lyd/sange?

Dengang 'det var før' blev Pink Floyds 'Dark side of the moon' vist brugt
til test af HIFI udstyr.
(I den direkte skårede udgave).

Lidt humor havde de, for i et af numrene er der indlagt en 'ridselyd', men
den går lidt fløjten når man hører den på CD.

Stig Johansen

Fra : KT

Dato : 24-01-10 00:16

Eric Clapton - 24 nights

Subben skal luske rundt, men markere sig meget hårdt når musikken kræver
det.

Men det er svært at finde balancen, men koncerten er en fornøjelse at lytte
til, så kommer tid kommer håb.

mvh

kenny

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-01-10 10:17

KT <ask@me.com> wrote:

> [...]
> det.
>
> Men det er svært at finde balancen, men koncerten er en fornøjelse at lytte

Jeg troede generelt at live optagelser var dårlige til justering af lyd?

Fx. har jeg Toto's live med Mama og You're the flower og det lyder så
forfærdeligt. Der er så meget bas på at du faktisk slet ikke er
brugtbart.

Det skal siges at 98% af al min anden musik lyder godt med den
indstilling.

Det virker som om at nogle plader simplethen er produceret i elendige
studier eller også af folk, som kun hører hip hop og synes at der skal
være så meget bas?

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-01-10 05:39

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg troede generelt at live optagelser var dårlige til justering af
> lyd?

Tværtimod, det dybe område er essentielt i gengivelsen af rum og
dybdeperspektivet kan forsvinde helt hvis balancen mellem tone-områderne
ikke er i orden, deri er dog også indeholdt begrebet forkert brug af
multibånds-kompressor, det er ikke altid det afspillende anlægs fejl, hvis
tredimensionaliteten af en stereo-gengivelse er som en tørresnor.

> Fx. har jeg Toto's live med Mama og You're the flower og det lyder så
> forfærdeligt. Der er så meget bas på at du faktisk slet ikke er
> brugtbart.

Det er jo nok en anden problematik.

> Det skal siges at 98% af al min anden musik lyder godt med den
> indstilling.

Hvis din kontekst er stereo, så er det muligt at opnå en fast indjustering
af en sub ved at gøre som jeg foreslog. Den må nemlig ikke kunne høres,
basområdet skal bare "være overraskende udstrakt og tørt for så små
højtalere".

> Det virker som om at nogle plader simplethen er produceret i elendige
> studier eller også af folk, som kun hører hip hop og synes at der skal
> være så meget bas?

Der er mange måder at bruge mulighederne i 5+1 på, og ikke alle efterlever
rådet om ikke at blande LFE kanalen ind i en musik-mix .... blandt andre
grunde også fordi hele frekvensområdet skal være stereo til stereo. Det er
en kendt problemløsnings-teknik at reducere basområdets kanal-difference
hvis en optagelse har "problemer", men rum-gengivelsen lider altid ved det,
så det er ikke noget man gør ubegrundet.

Med venlig hilsen

Peter Larsen