Underligt Photoshop 'problem'
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-10 00:15

Når jeg resizer et billede i PhS CS2 (og CS1) vil PhS ikke arkivere en
resizing, hvis samme billede allerede er blevet trukket ind i et andet
program - fx. tekstprogram som MSWD, NWP, OOWr osv., hvor billedet skal
bruges som illustration og tekstdokumentet ikke er gemt og programmet
lukket. Såsnart TB program er afsluttet, kan jeg godt arkivere et
resized billede.

Jeg opdagede det ved, at jeg skulle have ændret str. på to billeder, så
de kunne vises side om side i et NisusWriter Pro dokument, og så prøvede
jeg at resize, - det kunne jeg godt, men ikke arkivere den nye str.. -
Jeg kunne godt kopiere den nye str. i PhS og sætte ind og gemme den nye
str. som et nyt billede. - Jeg kunne også godt indsætte den nye
billedstr. fra 'Skuffen direkte i NWP...

For at dobbeltchecke, prøvede jeg det samme på min MDD med CS2, og dér
var det det samme...

Kan det være, fordi billedet stadig er 'åbent', sålænge tekstdokumentet
ikke er gemt?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-10 09:08

> [...]
> var det det samme...
>
> Kan det være, fordi billedet stadig er 'åbent', sålænge tekstdokumentet

ja.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-10 09:31

Thomas von Hassel wrote:

> ja.

Er du blevet tihænger af minimalistsamfundet.? - Nå, men det
bekræfter så blot min egen fornemmelse... Der står bare intet om det i
manualerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-10 11:22

> Er du blevet tihænger af minimalistsamfundet.? - Nå, men det
> bekræfter så blot min egen fornemmelse... Der står bare intet om det i
> manualerne.

nej, men er det ikke logisk at en program som tager fat i en fil laver
et file lock på den ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-10 12:11

Thomas von Hassel wrote:

> nej, men er det ikke logisk at en program som tager fat i en fil laver
> et file lock på den ?

Jo, hvis det var alle de andre programmer end NisusWriter Pro, så er
billedet 'åbent', så længe filen ikke er gemt og programmet afsluttet,
men NWPs - Og NisusWriter Express's - måde at håndtere billeder på, er
ved at kopiere dem og indsætte billedet - selv ved drag&drop. - Det
hedder faktisk 'Drag & Drop Copy"...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-10 12:34

> [...]
> men NWPs - Og NisusWriter Express's - måde at håndtere billeder på, er
> ved at kopiere dem og indsætte billedet - selv ved drag&drop. - Det

dvs. den embedder billedet i filen istedet for bare at henvise ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-10 17:56

Thomas von Hassel wrote:

> dvs. den embedder billedet i filen istedet for bare at henvise ?

Ja, og det er en kæmpefordel. Når først billeder er indsat, kan man
slette originalerne og behøver ikke at have dem liggende og fylde op -
eller medsende dem i givet fald....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-10 17:58

> Ja, og det er en kæmpefordel. Når først billeder er indsat, kan man
> slette originalerne og behøver ikke at have dem liggende og fylde op -
> eller medsende dem i givet fald....

på den anden side er det noget crap hvis man har 15 version af et
dokument som alle har det samme billedmateriale ... har man ikke et valg
om man vil embedde eller linke ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-10 18:29

Thomas von Hassel wrote:

> på den anden side er det noget crap hvis man har 15 version af et
> dokument som alle har det samme billedmateriale ... har man ikke et valg
> om man vil embedde eller linke ?

Ikke i normale RTF dokumenter. Du kan selvfølgelig gøre som i Word ved
at lægge dem i en mappe og indsætte et link i NWP, men så kan man ikke
få vist billederne i et RTF dokument - kun i .doc og HTML.

Jeg er faktisk glad for, NWP embedder, da man så blot kan trække
billederne rundt til lige præcis det sted, men vil have det, qua at der
er 100% tekstomløbsstyring. - Sæt din markør, hvor du vil, klik, gå ned
til billedet og træk det til dér, hvor du har indsat blinkmærket, - så
justerer teksten helt sig selv efter det.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-10 19:11

> [...]
> til billedet og træk det til dér, hvor du har indsat blinkmærket, - så
> justerer teksten helt sig selv efter det.

Det skulle den da helst gøre uanset om billedet er "linket" eller
"embeded" ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-10 23:36

Thomas von Hassel wrote:

> Det skulle den da helst gøre uanset om billedet er "linket" eller
> "embeded" ...

Ja, sålænge du arbejder i et åbent dokument. Gemmer og afslutter du
programmet, lægges billeder i en speciel mappe - oftest i NWPs 'Document
Manager', og så er der kun links i dokumentet. RTF på en Windows maskine
kan jo ikke 'læse' embedded billedmateriale. Så skal du over og gemme i
andre formater.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-10 23:51

> [...]
> Manager', og så er der kun links i dokumentet. RTF på en Windows maskine
> kan jo ikke 'læse' embedded billedmateriale. Så skal du over og gemme i

hvilket er lidt grotekst eftersom det er microsoft der står bag RTF
formatet ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-10 00:55

Thomas von Hassel wrote:

> hvilket er lidt grotekst eftersom det er microsoft der står bag RTF
> formatet ....

Gæt selv, hvad jeg tænker om det...

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 20-01-10 01:50

Fra : N/A

Dato : 20-01-10 01:50

Fra : N/A

Dato : 20-01-10 00:08

Fra : N/A

Dato : 19-01-10 23:31

Fra : N/A

Dato : 19-01-10 23:31

Fra : Niels

Dato : 19-01-10 11:00

> Ja, og det er en kæmpefordel. Når først billeder er indsat, kan man
> slette originalerne og behøver ikke at have dem liggende og fylde op -
> eller medsende dem i givet fald....

Hmm, jeg har svært ved at se kæmpefordelen ved at have den samme
billedfil liggende 15 gange embedded i et tekstdokument.

--
Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-10 23:31

Niels wrote:

> Hmm, jeg har svært ved at se kæmpefordelen ved at have den samme
> billedfil liggende 15 gange embedded i et tekstdokument.

Du har ikke samme billede 15 gange i samme dokument, men kan have samme
billede i 15 forskellige dokumenter, hvis du laver backup kopi af hvert
dokument i en opbygnings-/redigeringsfase. - Billedet bliver jo ikke
kopieret, når børst, det /er/ i dokumentet, så flyttes det bare rundt.

I øvrigt bruger jeg først og fremmest billeder/illustrationer til
dokumentation i de dokumenter, jeg laver.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels

Dato : 19-01-10 11:18

> [...]
> til billedet og træk det til dér, hvor du har indsat blinkmærket, - så
> justerer teksten helt sig selv efter det.

Tekstombrydningen har intet at gøre med opløsningen af billedet, og om
der bliver linket til billedet eller det bliver embedded. Jeg kender
ikke til NWP (er det en slags husmandslayoutprogram?), men i Quark og
InDesign indsætter man fornuftigvis pr. default en lavopløst version
af billedet, og den højopløste billedfil bliver først embedded i det
øjeblik, man danner pdf-filen. Billedopløsningen bestemmes da af de
parametre, som man har valgt at danne pdf-filen ud fra - det kan
f.eks. være skærm-, print- elller trykopløsning.

--
Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-10 00:08

Niels wrote:

> Tekstombrydningen har intet at gøre med opløsningen af billedet, og om
> der bliver linket til billedet eller det bliver embedded.

Øh? - jeg har da vist ikke skrevet noget om 'opløsning', men om
'resizing'... Men jo, det har noget at sige, når du arkiverer
dokumentet, men ikke sålænge, dokumentet er åbent.

> Jeg kender ikke til NWP (er det en slags husmandslayoutprogram?),

Nej, NisusWriter Pro og NisusWriter Exspress er efter både min og mange
andres vel nok verdens bedste tekstbehandlingsprogram, og det eneste,
der indtil nu, er 100% multilingual, der kan arbejde i flere sprogsæt på
én gang. - Du kan skrive dansk (latinsk) som normalt, skifte
skrifttype til fx. arabisk, hebraisk, urdu osv. (semittisk), og
skriveretning skifter automatisk, og vil du, - som flere sprogfolk, jeg
kender, - så skifte til at skrive Devanagari eller Kowtong (indisk),
vælger du blot skrifttypen, og NWP/NWE skifter igen, - så skal du have
noget dansk brødtekst ind, skifter til dit foretrukne skrifttype, og du
fortsætter på dansk, og hvis du så lige vil sammenligne en kinesisk
oversættelse, så vælger du blot en kinesisk skrifttype, - og NWP/NWE
wskifter igen - alt i et og samme dokument.

Og bruger du Unicode, så er det blot at vælge fx. 'ArialUnicodeMS',
'CyberBit', den nye 'Times New Roman Unicode' eller et andet Unicode
skriftsnit, og så skal du blot trykke på de forudindstillede knapper til
det sprogsæt, du bruger.

- Det eneste andet - eller rettere to andre - programmer, der kan noget
i samme retning, er NeoOffice og OpenOffice gennem deres CTL (Complex
Text Language), men det er langt mere omstændigelig at sætte op og bruge.

Så man kan vist ikke kalde NisusWriter Pro/Express for
'husmandslayoutprogrammer'..-)

> [...]
> parametre, som man har valgt at danne pdf-filen ud fra - det kan
> f.eks. være skærm-, print- elller trykopløsning.

NisusWriter arkiverer og udskriver billeder i den kvalitet, de er lagret
i - selvfølgelig afhængig af, hvor langt din printer kan gå op i
opløsning. Dvs., at de to programmer er uafhængige af selve billedets
opløsning. Dvs., hvis din printer kører 1200x1200 og dine billeder fx.
er i 600x900, kommer billedet ud i 600x900, - er billedet i 1600x2400,
udskrives billedet kun i 1200x1200 osv.. NWP raster automatisk til
printerens indstilling. Her er NisusWriter Express (NWE) mere enkel, da
den max. kan raste til 1200x1200, og NWE er også først og fremmest tænkt
som et tekstværktøj, mens NWP er noget mere avanceret. - Men
layoutprogrammer, det er ingen af dem.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 19-01-10 23:31

Fra : Niels

Dato : 19-01-10 16:47

On Jan 20, 12:07 am, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> Øh? - jeg har da vist ikke skrevet noget om 'opløsning', men om
> 'resizing'... Men jo, det har noget at sige, når du arkiverer
> dokumentet, men ikke sålænge, dokumentet er åbent.

Nå, glem opløsningsbegrebet - selvom du en stille dag nok bør
orientere dig om sammenhængen mellem resizing og opløsning.

Men jeg er da nysgerrig efter at vide:

1. På hvilken måde påvirker det "tekstomløbsstyringen" hvorvidt der er
linket til billedet eller om det er "embedded"?

2. På hvilken måde påvirker det "tekstomløbsstyringen" hvorvidt
dokumentet er åbent eller arkiveret?

--
Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-10 01:50

Niels wrote:

> Nå, glem opløsningsbegrebet - selvom du en stille dag nok bør
> orientere dig om sammenhængen mellem resizing og opløsning.

Nja, ikke helt. - En af finesserne i NWP (ikke i NWE) er, at hvis du
indsætter et billede på fx. 12x17cm (H+B) og et billede på 9x20cm (H+B),
og du så vælger 'Indsæt sektion' 'begynd' før og 'slut' efter det sidste
billede og derefter vælger 2 kolonner, vil NWP automatisk resize så
begge billeder kan vises side om side - på samme linie så at sige.
Billederne komprimeres og skaleres i korrekt forhold, så de passer ind i
de to kolonnespalter. - Trækker du så et eller begge billeder ud på
skrivebordet, får de deres oprindelige størrelse tilbage igen. - Dette
kan dog kun gøres med flg. formater - PSD, PNG, JPEG og TIFF.

> Men jeg er da nysgerrig efter at vide:
>
> 1. På hvilken måde påvirker det "tekstomløbsstyringen" hvorvidt der er
> linket til billedet eller om det er "embedded"?

Hvis billedet er embedded, ligger det indlejret som ren kode i
dokumentet med fuld billedkode.

Hvis billedet kun er linket, ligger der et link i dokumentet med
angivelse af, hvor den skal finde billedet, hvor stor billedet er, hvor
begyndelse og slutning af billedet skal være i teksten.

> 2. På hvilken måde påvirker det "tekstomløbsstyringen" hvorvidt
> dokumentet er åbent eller arkiveret?

Når dokumentet er åbent, er billedet _altid_ embedded - altså fuldt
synlig i str., farve osv.. Når dokumentet gemmes og afsluttes, sker der
1 af 2 ting afhængig af arkivformat. - 1, hvis det er NWPs RTF,
forbliver billedet embedded som beskrevet ovenfor. 2, Hvis det er i et
andet format - fx. HTML - indsættes link + begyndelses- og slutkode,
angivelse af str., farver osv., og billede(r) arkiveres i særskilt
mappe. Samme for TXT og DOC.

Man kan 'snyde' Windows til at tro, at billeder er embedded ved at
omdøbe et RTF til en XML fil (og i visse tilfælde også til DOCX), men så
skal man udover at embedde selve billedet være sikker på, at der
samtidig også er et link embedded. Billeder vil så lægge sig over selve
linket, så det ikke ses i MSO2007, (virker ikke med XML/DOCX i MSO2003).
Sammen med linket lægger NWP så beg.- og slutkode, str., farver osv som
i et TXT, DOC og HTML dokument. - Teoritisk set lægger man rent faktisk
en mappe med billederne ind i selve dokumentet.

De forskellige hpndteringsmetoder ses tydeligt i dokumentet, hvis de
åbnes i BBEdit og delvis også i Textwrangler, men mærkelig nok ikke i
TexEdit Plus og Smultron. - Her er der bare nogle 'tomme' felter i
tekstkoden.

Faktisk har jeg selv været med til at foreslå netop den måde at håndtere
billeder, grafik og illustrationer på i NWP, da det er den samme metode,
der blev brugt i NisusWriter 6.5 til OS 9.x. Men selvfølgelig er koden
omskrevet helt til ren Cocoa nu... - Jeg er jo stadig tilknyttet Nisus
Software, men nu først og fremmest på 'handicapområdet', så NWP og NWE
også kan bruges med div. talesynteser til Mac.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 20-01-10 02:30

Fra : Niels

Dato : 19-01-10 18:11

> [...]
> Software, men nu først og fremmest på 'handicapområdet', så NWP og NWE
> også kan bruges med div. talesynteser til Mac.

GISP! Det lyder indviklet. Jeg vil anbefale dig InDesign. Dér er det
meget mere enkelt: du kan "resize" - eller lave alle mulige andre
ændringr - i Photoshop lige så tosset, du vil og derefter blot
"opdatere" billedet i InDesign. Det lader til, at du har fat i et
forkert værktøj. Du vil slå søm i med en skruetrækker.

--
Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-10 02:30

Niels wrote:
> [...]
> "opdatere" billedet i InDesign. Det lader til, at du har fat i et
> forkert værktøj. Du vil slå søm i med en skruetrækker.

Det er bare et spørgsmål om vane. - Jeg har brugt Nisus siden ver 3.3.1
(1994) og hele vejen op, så jeg kender dem jo ud og ind. - Faktisk tager
det mig normalt kun ca. et kvarter at lave en dokumentationsfil i både
RTF og PDF til de mp3 CD/DVD'ere, hvortil de skal bruges.

- Og du milde - jeg har ikke brugt InDesign siden ver. 1.0 på OS 9.0.4.
- Og den var da sløv som en banan. - Så det lidt 'layout', jeg lavede
dengang, lavede jeg med go'e gamle Adobe HomePublisher 2.0...

Med NWP kører jeg (næsten) udelukkende på tastaturkommandoer. - Det er
for øvrigt også noget specielt ved NWP/NWE, at man kan arbejde med
multi-tast kommandoer. - Hvis jeg fx. skal indsætte 'Sektion begynd på
samme side', bruger jeg fx. COM+SB - og 'Sektion slut på samme side'
bruges så COM+SS, arkivere som PDF er COM+DF (for at undgå aktivering af
printerdialog), arkivere som RTF er COM+RT, DOC er COM+DC osv.osv. - Du
kan have op til 5 tegn + funktionstasterne COM, ALT, CRTL og SHIFT i
kombinationer. - Det bestemmer du selv... - Og når de fleste så er
overført fra ver. til ver., - ja, så ligger de på rygmarven.

mvh. Erik Richard