hvilket ram..?
Fra : Ukendt

Dato : 10-01-10 20:31

Jeg har en mac Pro 1.1 ( tror jeg den hedder 2x dual core Xeon 2.66 )
Og nu da jeg er begyndt at rode med en masse tungt software, kom jeg
til at tænke på at jeg måske har brug for noget ram til denne maskine.
Kan se at den har DDR2 FB DIMM ram..667 mhz..

Er det bare at lede efter noget sådan eller skal jeg betale for noget
"dyrt" mac-ram..
Hvor kan jeg finde det.
Og er det korrekt husket at det er smart at købe 4 klodser af gangen.
har pt 4 x 512 og ville gerne have 4 x 2GB..

Tænkte at der er flere herinde der har været ude i lignende køb, nu da
det der 64 bit ballade for alvor begynder at spille..

For evt indviede roder jeg med Final Cut, der ikke spiser så meget ram,
men det gør Combustion til gengæld Og da de filer jeg roder med er på
6-7GB tænkte jeg at 8GB var en ide...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-10 21:08

ecozyz wrote:
> [...]
>
> For evt indviede roder jeg med Final Cut, der ikke spiser så meget ram,
> men det gør Combustion til gengæld Og da de filer jeg roder med er på

Lyder som samme maskine, jeg sidder med... Du kan godt nøjes med at købe
2 ens moduler ad gangen - fx. 2x2gb eller 2x4gb. Men 4gb moduller koster
en bondegård + det hvide ud af øjnene... - Husk du skal bruge DDR2
PC-5300/667mhz FB DIMM ECC RAM til den. Husk også at de største moduler
skal sidde først i kæderne. Dvs., hvis du fx. køber 4x2gb skal du flytte
dine nuværende 4x512mb til de pt. 4 tomme pladser og sætte de nye hvor
de gamle sad. Køb Kingstons KVR serie i den type, de fungerer glimrende.
Jeg har selv 9gb i min - fordelt på 2x2gb + 4x1gb + 2x512mb.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-01-10 21:15

> [...]
> de gamle sad. Køb Kingstons KVR serie i den type, de fungerer glimrende.
> Jeg har selv 9gb i min - fordelt på 2x2gb + 4x1gb + 2x512mb.

der er ingen grund til at flytte rundt på dem efter størrelse .. bare
han følger insturktionerne i manualen .. der står præcis hvordan de skal
sidde ... (top eller bund riser)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-10 21:56

Thomas von Hassel wrote:

> der er ingen grund til at flytte rundt på dem efter størrelse .. bare
> han følger insturktionerne i manualen .. der står præcis hvordan de skal
> sidde ... (top eller bund riser)

Og jeg giver det råd videre om at sætte de største blokke først, jeg
selv fik hos Apple Support, da jeg ringede og spurgte.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-01-10 22:09

> Og jeg giver det råd videre om at sætte de største blokke først, jeg
> selv fik hos Apple Support, da jeg ringede og spurgte.

og vi har fået at vide at rækkefølgen var ligegyldig .. + der står ikke
noget i vejledninge + vi har ikke haft nogen problemer med at sætte dem
i vilkårlig rækkefølge (størrelsesæssigt altså, par og placering på
riser skal selvfølgelig holdes)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-10 22:40

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> noget i vejledninge + vi har ikke haft nogen problemer med at sætte dem
> i vilkårlig rækkefølge (størrelsesæssigt altså, par og placering på

Tja, og det var pga., der ikke stod noget i vejledningen, jeg ringede
til AS - for at være helt sikker.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-10 01:34

Hej Erik,

> Tja, og det var pga., der ikke stod noget i vejledningen, jeg ringede
> til AS - for at være helt sikker.

Dit råd er forkert. Man skal ikke sætte de største RAM-blokke først. Det
giver ingen mening, når man ser på, hvordan systemet fungerer.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-10 03:10

Jens Kristian Søgaard wrote:

> Dit råd er forkert. Man skal ikke sætte de største RAM-blokke først. Det
> giver ingen mening, når man ser på, hvordan systemet fungerer.

"Mit råd"? - Du må nok hellere sige, at det er Apple Supports råd, der
er forkert så...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-10 14:09

Hej,

> "Mit råd"? - Du må nok hellere sige, at det er Apple Supports råd, der
> er forkert så...

Jeg refererer til det råd, du gav her i gruppen, således at man ved,
hvilket der er tale om. Om det så oprindeligt er et råd du har fået fra
en supporter hos Apple er mig ligegyldigt. En enkelt support kan næppe
udtale sig på vegne af hele Apple support-organisationen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-01-10 01:43

> Tja, og det var pga., der ikke stod noget i vejledningen, jeg ringede
> til AS - for at være helt sikker.

Hvis det var så kritisk for performance .... hvorfor skulle det så ikke
være i vejledningen ? Især når alt andet er så detaljeret forklaret at
der er diagrammer for hver kombination af ram klodser ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-10 03:25

Thomas von Hassel wrote:

> Hvis det var så kritisk for performance .... hvorfor skulle det så ikke
> være i vejledningen ? Især når alt andet er så detaljeret forklaret at
> der er diagrammer for hver kombination af ram klodser ?

Nok lige fordi, de versioner af MacPro bruger ECC RAM, og ECC RAM _skal_
sidde i parret orden...

Og i øvrigt står det heller ikke beskrevet til hverken den gamle PM
serie, G3 eller G4, men ikke desto mindre har det rimelig stor
betydning, hvordan du monterer hvilke str. i hvilke sokler på dem. -
Eneste undtagelser er den gamle PM 7200, hvor det angives, at man skal
montere største blok i første sokkel, næststørste i nr. 2 osv., og for
PM 9600, hvor der direkte står, at hvis man vil bruge interleaved
montering, skal man montere parvis med største blokke i A1+B1,
næststørste i A2+B2 osv.. I G3 og G4 er der ingen anvisning, men der er
tydelig forskel i performance, hvis man fx. monterer en 512mb blok i
J21, en 256mb i J22, end hvis man monterer 256bm blokken i J21 og 512mb
blokken i J22.

Og hvorfor så AS anbefaler det, hvis det ikke har betydning, aner jeg
ikke...

mvn. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-01-10 07:57

> [...]
> diagrammer for hver kombination af ram klodser ?
>
> Nok lige fordi, de versioner af MacPro bruger ECC RAM, og ECC RAM _skal_

det har ikke noget med ECC at gøre ... ECC sker i den enkelte DIMM og
ikke imellem par ...

> Og i øvrigt står det heller ikke beskrevet til hverken den gamle PM serie,
> G3 eller G4, men ikke desto mindre har det rimelig stor betydning, hvordan
> du monterer hvilke str. i hvilke sokler på dem. -

Definer "stor" ? ... jeg har konfigureret så mange G3 og G4 at jeg ikke
har tal på dem .. og har aldrig gjort noget for at sortere ram klodserne

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-10 16:00

Thomas von Hassel wrote:

> Definer "stor" ? ... jeg har konfigureret så mange G3 og G4 at jeg ikke
> har tal på dem .. og har aldrig gjort noget for at sortere ram klodserne

Nok derfor, du ikke har bemærket noget så... Men så kan jeg da oplyse,
at på OS 9.x giver det ca. en forbedring i ydelse på omk. 10-15% - på
visse programmer som Photoshop 5.5 og Freehand 8 endnu mere. På OS X
10.3.x og 10.4.x ca. 5-10% - også typisk at mærke med Photoshop 6 og 7
og Freehand 8.x og 9.x.

På en PM 9600/350mhz med 1gb interleaved RAM er det endnu tydeligere ved
brug af Photoshop 5.5 og Freehand 8.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-01-10 16:46

> Nok derfor, du ikke har bemærket noget så...

Tro mig .. mange af "mine" brugere sad med deres stop ur, og skulle nok
brokke sig hvis de synes det gik for langsomt ...

> [...]
> visse programmer som Photoshop 5.5 og Freehand 8 endnu mere. På OS X
> 10.3.x og 10.4.x ca. 5-10% - også typisk at mærke med Photoshop 6 og 7

Det er så dine tal ... men jeg kan ikke finde noget der underbygger det

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-01-10 21:13

<ecozyz> wrote:

> [...]
>
> For evt indviede roder jeg med Final Cut, der ikke spiser så meget ram,
> men det gør Combustion til gengæld Og da de filer jeg roder med er på

du skal opdatere ram i par .. altså 2x eller 4x ... det ram du skal
have fat i skal helst være med de "store" køleribber, da det ellers kan
blive problemer med varme og dertil kommende ustabilitet.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-01-10 21:18

> du skal opdatere ram i par .. altså 2x eller 4x ... det ram du skal
> have fat i skal helst være med de "store" køleribber, da det ellers kan
> blive problemer med varme og dertil kommende ustabilitet.

her er de grimme detalker:

<http://manuals.info.apple.com/en_US/MacPro_Early2008_MemoryDIMM_DIY.pdf

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-10 22:43

On 2010-01-10 21:17:55 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> her er de grimme detalker:
>
> <http://manuals.info.apple.com/en_US/MacPro_Early2008_MemoryDIMM_DIY.pdf
>>

> /thomas

Tak alle sammen kan se at det blot koster 200 kroner mere i en humac
butik, end på nettet, så måske skulle jeg overveje at hoppe på humac,
for en gangs skyld..
Lige endnu et spørgsmål..
Hvis jeg vælger Kingston ram, leveres de så med de der kølere, eller
skal de tilkøbes..
Fandt
humac
http://shop.humac.dk/pi/Kingston_2x2GB_FBDIMM_12824_.aspx

proshop
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=120404

som jeg kan læse det, er der tale om det samme produkt til 990 og 1290..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-01-10 22:52

<ecozyz> wrote:

> Hvis jeg vælger Kingston ram, leveres de så med de der kølere, eller
> skal de tilkøbes..

De er monteret ... det er ikke noget man som slutbruger selv skal
begynde at fifllle med. De skal se ud som de er afbilledet hos proshotp

eller som disse

<http://images10.newegg.com/NeweggImage/productimage/20-134-564-03.jpg>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-10 23:12

ecozyz wrote:

> [...]
> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=120404
>
> som jeg kan læse det, er der tale om det samme produkt til 990 og 1290..

Det ser ihvertfald sådan ud og ja, køleprofilerne er en integreret del
af RAM'en. Du skal blot være sikker på, der er ECC versionen. - Og hvis
du ringer til Humac og snakker med en af sælgerne, tror jeg godt, du kan
presse ham lidt i prisen. - Jeg fik ihvertfald mine sidste 2x2gb handlet
ned til i alt 1990kr. - afhentet i butikken her i Århus.

Én ting ier ihvertfald givet, du vil kunne mærke en enorm stor forskel
på dine nuværende og så 8-10gb RAM. - Jeg fandt ud af, at der er langt
mere overskud, når jeg arbejder med de store ret tunge RAW Audio filer.

mvh. Erik Richard