Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad gør jeg forkert
Fra : Nils Boesgaard

Dato : 09-01-10 17:58

Hej
Jeg har været ude i sneen og fotografere mit barnebarn på kælk ned af bakke.
Jeg har et Olympus E- 520 med et objektiv 70 - 300 mm 1:4-5.5. Halvdelen af
billederne er fremragende den anden halvdel er meget mørke til sorte. Jeg
har sat kameraet på sport optagelser. Hvad gør jeg forkert?.
Nils

Fra : Langgaard

Dato : 09-01-10 10:57

1

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-01-10 19:19

On 09-01-2010 18:57, Langgaard wrote:

> 1

-det var vist den korte version

Lysmåleren bliver snydt af alt det lys, og gør derfor billederne
mørkere. Jeg ved ikke hvordan lysmåleren vægter billedarealet, men jeg
antager at de billeder, der fornuftigt belyst IKKE har sne på hele fladen.

Den sikre måde er at måle lyset, f.x. ved nogle testskud, og derefter
sætte kameraet på manuel, så lysmåleren ikke snyder dig igen. Du må ud i
morgen igen. Der er sne nok til et par dages eksperimenter

Bo //

Fra : KsK

Dato : 10-01-10 01:02

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen

> -det var vist den korte version
ROFLOL

Fra : Langgaard

Dato : 09-01-10 13:16

On 9 Jan., 19:19, Bo Bjerre <b...@sarek.dk> wrote:

> -det var vist den korte version

Ja, jeg skulle ud og lave "sovsen", og jeg fik trykket på send og ikke
slet

Vi er enige om at det hedder manuel eksponering, og jeg ville måle på
en håndflade belyst med det tilstedeværende lys, og stille kameraet
efter det.

Dog kræver metoden et jævnt lys uden de store udsving (sol-skygge),
men på kælkebakken med solen i ryggen er det perfekt.

Men med en god "evaluerende" måling når man også langt, men ikke samme
ensartethed i lys og farve på en hel stribe optagelser..

--
Langgaard

Fra : emjeppesen

Dato : 09-01-10 19:47

Nils Boesgaard skrev:

>Halvdelen af
>billederne er fremragende den anden halvdel er meget mørke til sorte. Jeg
>har sat kameraet på sport optagelser. Hvad gør jeg forkert?.

Nu ved jeg ikke, hvilke muligheder du har, når du bruger "Sport", men
mon ikke du kan kompensere eksponeringen med ca. (+0,7).
Kameraets hvidbalance snydes af store hvide flader og med (+0.7)
fortæller du digien, at det faktisk ER så lyst et motiv, som sne er.

Hilsen emj

Fra : Allan

Dato : 10-01-10 07:43

Nils Boesgaard skrev:
> [...]
> til sorte. Jeg har sat kameraet på sport optagelser. Hvad gør jeg forkert?.

Der er en mulighed for at din lysmåler bliver påvirket baglæns grundet
dårlig afskærmning ved øjestykket.

Aben

Fra : Nils Boesgaard

Dato : 10-01-10 11:53

Hej
Da jeg tog billederne var jeg oppe på en bakke ved Hersted Høje i
Albertslund, her blæste det kraftigt og tempraturen var - 7 grader. F= 4,0
tid = 1/500. Kunne det ikke være denne afkøling af kameraet der er skyld i
fejlen. Da alle de første billeder er uden fejl.
Nils

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-10 12:01

"Nils Boesgaard" <ejby-elektronik@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> tid = 1/500. Kunne det ikke være denne afkøling af kameraet der er skyld i
> fejlen. Da alle de første billeder er uden fejl.

Din lysmåler giver en eksponering, der svarer til at du får belyst dine
billeder som om det var en neutral grå flade. Det svarer til at du
fotograferer et skakbræt med lige mange hvide og sorte felter - sådan lidt
groft!
Men hvis du nu retter de 31 sorte felter til at være hvide, svarende til de
meget lyse billeder, du nok ønsker, så snyder det jo lysmåleren. Hvid er jo
stadig hvid og sort er sort. Så du kan som beskrevet i et svar fra Langgård
måle lyset på din hånd i stedet for på sneen eller kompensere med
EV-kompensation, til det passer. Eller bruge manuelt og så kigge på skærmen
undervejs, til du har skudt dig ind på rigtig eksponering.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Langgaard

Dato : 10-01-10 04:29

On 10 Jan., 11:53, "Nils Boesgaard" <ejby-elektro...@mail.dk> wrote:
> [...]
> tid = 1/500. Kunne det ikke være denne afkøling af kameraet der er skyld i
> fejlen. Da alle de første billeder er uden fejl.

Hej

Det er svært at sige når "vi" ikke har set billederne, men oftest er
det kameraets batteri der giver op og ikke selve kameraet.

Vis os nogle billeder, og der er større chancer for korrekte svar.

Du kan smide billederne op her, hvis du ikke har andre muligheder:

www.gratisupload.dk/

--
Langgaard

Fra : Nils Boesgaard

Dato : 10-01-10 13:08

Hej
Tak for de mange svar.
Jeg har nu uploadet billederne på www.gratisupload.dk under NB090934,.....
24,....... 70
håber det kan give svaret.
Nils

Fra : Allan

Dato : 11-01-10 02:27
Fra : Brian Lund

Dato : 11-01-10 05:29

> Hej
> [...]

En anden gang må du også meget gerne linke direkte til billederne, de er
ikke helt nemme at finde for folk ellers!

Når jeg ser på EXIF er det ganske tydeligt at det ikke er en mekansik
funktionsfejl! Lysmåleren er blevet forvirret eller du har pillet ved nogle
knapper..!

Det du kunne have gjort for at undgå det var at have skiftet om på manuel
("M" på olympus?) og bruge de samme indstillinger som kameraet har valgt på
et korrekt eksponeret billede! I dette tilfælde kunne det være:
ISO 100
f/5.6
1/400 - eller der omkring

Det havde vist passet meget godt og så altså bare skyde alle billederne med
dén indstilling! Så ville de alle være ens belyst. (Så længe der ikke kommer
skyer, skygger fra træer eller lign=så længe lyset ikke ændrer sig)

Brian

Fra : Allan

Dato : 11-01-10 06:16

Brian Lund skrev:

> [...]
> dén indstilling! Så ville de alle være ens belyst. (Så længe der ikke kommer
> skyer, skygger fra træer eller lign=så længe lyset ikke ændrer sig)

Og så tiden på uendelig, så skal det nok passe.

bh
Aben

Fra : Brian Lund

Dato : 11-01-10 07:12

> Og så tiden på uendelig, så skal det nok passe.

De 1/400 er sekunder, også selvom jeg glemte det lille, men nok så betydende
's'!

Brian

Fra : Allan

Dato : 11-01-10 09:51

Brian Lund skrev:

> De 1/400 er sekunder, også selvom jeg glemte det lille, men nok så betydende
> 's'!
>

> Brian

Det var ligeså meget min fejl, for når timerne for alvor begynder at
vokse, kniber det med øjnene.

Aben

Fra : N/A

Dato : 11-01-10 02:16

Fra : Langgaard

Dato : 10-01-10 15:48

On 10 Jan., 13:07, "Nils Boesgaard" <ejby-elektro...@mail.dk> wrote:

> Hej
> [...]

Hej

De to første billeder står som du må forvente hvis du ikke har
kompenseret for "modlys" (sneen).

Det sidste og meget mørke billede, ligner godt nok en fejleksponering,
men mest af alt en "funktionsfejl". Er du sikker på at du ikke pillede
ved knapperne, da det er rigtig mange blænder galt?

Det kan dog også være mekanikken der har drillet i vinterkulden. Du må
ud og lave en test, men som jeg skrev tidligere, er det oftest
"strømmangel" der slet og ret får kameraet til at gå ud.

--
Langgaard

Fra : Allan

Dato : 11-01-10 02:16

Langgaard skrev:

> [...]
> ud og lave en test, men som jeg skrev tidligere, er det oftest
> "strømmangel" der slet og ret får kameraet til at gå ud.

Hm 1/1250 f/9 iso/100 (autoexposure) skal da give et mørkt billed.

Og så er tusindkroners spørgsmålet om hvorfor den lysmåler har gjort det.
Ikke kulden for så går det bare i stå.
Nok nærmere lys baglæns ind i kameraet. (kraftigt lys fra højre evt.
reflekteret af briller).

Aben

Fra : Allan

Dato : 11-01-10 06:52

En anden mulighed er, hvis du har sat lysmåleren til (extrem)
centrevægtning, men hvis du ikke har pillet og taget de 3 billeder med
samme kameraindstillinger, er den mulighed vel udelukket.

Aben

Fra : Allan

Dato : 11-01-10 06:57

Allan skrev:
> [...]
> centrevægtning, men hvis du ikke har pillet og taget de 3 billeder med
> samme kameraindstillinger, er den mulighed vel udelukket.

men måske har den fine snesky forvirret lysmåleren

Aben

Fra : N/A

Dato : 11-01-10 02:16

Fra : Langgaard

Dato : 11-01-10 06:47

On 10 Jan., 13:07, "Nils Boesgaard" <ejby-elektro...@mail.dk> wrote:
> [...]

Hej

Her er direkte link til billederne, så de kan findes i mængden:

http://www.gratisupload.dk/download/38595/

http://www.gratisupload.dk/download/38596/

http://www.gratisupload.dk/download/38597/

Det mørke billede (38597) er taget med en forskæl på henholdsvis 2 og
3 hele blænder fra de to øvrige.

Måleren har nok fejlet pga. bagfrakommende lys ind gennem
søgerokularret, som er nævnt før af andre. Tidligere (i gamle dage)
var der altid et stort gummeøjestykke til at modvirke dette fænomen.

Sådan så det ud i gamle dage:

http://164517.buildyourownshop.com/product.asp?product=4826

Og nu, noget ringere:

http://www.triogate.dk/shop/nikon-dk-16-gummioejestykke-9079p.html

--
Langgaard

Fra : Allan

Dato : 11-01-10 15:21

Langgaard skrev:

> [...]
> søgerokularret, som er nævnt før af andre. Tidligere (i gamle dage)
> var der altid et stort gummeøjestykke til at modvirke dette fænomen.

Og de fleste kameraer medleverer et dæksel til at putte på, når man
f.eks bruger stativ (eller evt. monitoren) og har øjet væk.

Egentligt underligt, at man har puttet vinduesglas i søgeokularet og
ikke valgt en belægning med ensretning af lyset eller i det mindste en
ekstra lukkemekanisme. For det er besværligt, at afmontere gummien,
finde dækslet og montere det - og omvendt igen for at glo og så videre -
40 gange i timen.

Nuvel er det en ordentlig mismåling Niels har været ude for (hvis det er
det), men det er også overordenligt sjældent, at den store lampe hænger
så lavt, og så er der ikke megen skygning i øjenvigen.

Aben

Fra : emjeppesen

Dato : 11-01-10 16:48

Allan skrev:

>Og de fleste kameraer medleverer et dæksel til at putte på, når man
>f.eks bruger stativ (eller evt. monitoren) og har øjet væk.

Det har Olympus E-520 også.
Hilsen emj

Fra : Allan

Dato : 13-01-10 06:28

emjeppesen skrev:

> Det har Olympus E-520 også.
> Hilsen emj

Det har min nikoneser ikke, så jeg tror jeg skal ha symaskinen frem og
lave mig en god gammeldags fotohætte med hul til optiken.
Det bliver et festligt syn!

Aben

Fra : N/A

Dato : 11-01-10 16:54

Fra : Langgaard

Dato : 11-01-10 08:19

On 11 Jan., 15:21, Allan <afu...@mail.dk> wrote:

> [...]
> ekstra lukkemekanisme. For det er besværligt, at afmontere gummien,
> finde dækslet og montere det - og omvendt igen for at glo og så videre -

Flere af mine film-SLR-kameraer har en lukker på søger okularret,
feks.:

www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/contax/contaxrts2/htmls/map.htm

og

www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/canonf1n/map/map.htm

--
Langgaard

Fra : emjeppesen

Dato : 11-01-10 16:49

Langgaard skrev:

>Flere af mine film-SLR-kameraer har en lukker på søger okularret,

På de små Olympus DSLR er der kun en lille løs sort plade, som man kan
skyde ind.

Hilsen emj

Fra : Allan

Dato : 11-01-10 16:54

Langgaard skrev:

> Flere af mine film-SLR-kameraer har en lukker på søger okularret,
> [...]
Ak ja, det var dengang, der kunne laves apparater med ordentlige søgere
og tilmed med fokushjælp, og optikken skulle deres noget mere fra min.
til oo.
Nu er det kartoffelmos, hvermands eje, i takt med at vores øjne bliver
dårligere.
Aben

Fra : Langgaard

Dato : 13-01-10 03:06

On 13 Jan., 06:27, Allan <afu...@mail.dk> wrote:

> Det har min nikoneser ikke, så jeg tror jeg skal ha symaskinen frem og
> lave mig en god gammeldags fotohætte med hul til optiken.
> Det bliver et festligt syn!

Gaffa, brug Gaffa-tape, virker det ikke har du brugt for lidt

--
Langgaard