Musik (Itunes) fra en computer til en ande~
Fra : Marianne

Dato : 09-01-10 13:43

Hej

Jeg skal have flyttet min musik kra en ældre mac til min nye. Men jeg er
usikker på, hvor filerne faktisk ligger.

- På den ældre computer findes et bibliotek (Music --> Itunes), hvor filerne
til syneladende ligger opdelt efter kunstner
- På den nyere ligger filerne tilsyneladende opdelt efter album.

Egentligt havde jeg vist regnet med, at al musik lå i een og samme
rodebunke, således at kunstner/album kun var index ned til rodebunken, men
sådan synes det ikke at være ....

Musikken består både af CD-overførsler og at køb fr bl.a. Itunes store.
Musikken skal over på en ny, frisk ipod

mvh
Marianne

Fra : Marianne

Dato : 09-01-10 13:46

... og hvordan holder man styr på rækkefølgen af numrene på et album.
Overførslen mellem cd og itumes synes at være ganske tilfældig. Ouverturen
ligger for eksempel som nr 5 ... og der er ikke brugt samme
navngivningssystem på alle numrene.

Suk!

mvh
Marianne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-10 14:21

Marianne <mjanneh@gmail.com> wrote:

> [...]
> Overførslen mellem cd og itumes synes at være ganske tilfældig. Ouverturen
> ligger for eksempel som nr 5 ... og der er ikke brugt samme

Højreklik på sangen i iTunes, vælg "Get info"

under "info" fanebladet er der et "Track number" felt hvor du kan sige 1
af 10, 2 af 10 osv.

/thomas

Fra : Marianne

Dato : 10-01-10 09:02

> Højreklik på sangen i iTunes, vælg "Get info"
>
> under "info" fanebladet er der et "Track number" felt hvor du kan sige 1
> af 10, 2 af 10 osv.

Ja - OK. Men det ville være fint, hvis numrene bare blev lagt i den
rækkefølge, de bliver kopieret fra cd'en i. Kan man styre det nogen steder?

mvh
Marianne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-01-10 11:12

> Ja - OK. Men det ville være fint, hvis numrene bare blev lagt i den
> rækkefølge, de bliver kopieret fra cd'en i. Kan man styre det nogen steder?

ja det bliver de normalt som std. når man importer fra CD ... hvad har
du brugt til at rippe dine cd'er ?

/thomas

Fra : Marianne

Dato : 10-01-10 20:27

> ja det bliver de normalt som std. når man importer fra CD ... hvad har
> du brugt til at rippe dine cd'er ?

Jeg har bare lagt CD'erne i cd/dvd skuffen, og så spørger Itunes, om jeg vil
importere. Og det vil jeg jo godt, så det svarer jeg 'ja' til.

Nogen gange kommer det pænt ind, men de fleste gange ikke. Jeg kan fx have
en opera fordelt på 3 cd'er. Første disk er navngivet (af ???) med Spor 1,
spor 2, spor 3 etc. Anden disk er navngivet 2.1, 2.2, 2.3 osv. Tredje disk
som disk 1, altså spor 1, spor 2, spor 3 etc.

Det bliver noget værre rod, for spor 1 og spor 1 er jo to forskellige
steder, mens 2.1 er imellem

mvh
Marianne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-01-10 21:13

> [...]
> som disk 1, altså spor 1, spor 2, spor 3 etc.
>
> Det bliver noget værre rod, for spor 1 og spor 1 er jo to forskellige

øh ... normalt så henter iTunes tracknavn, kunster, genre osv osv. inden
den ripper og importerer ... hvis den ikke har gjort det så er det da
klart at der er rod i tingene ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 10-01-10 22:22

> øh ... normalt så henter iTunes tracknavn, kunster, genre osv osv. inden
> den ripper og importerer ... hvis den ikke har gjort det så er det da
> klart at der er rod i tingene ...

Ja, M. du må nok rippe forfra og se om ikke iTunes nu genkender dine
albums....

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Marianne

Dato : 10-01-10 22:33

> Ja, M. du må nok rippe forfra og se om ikke iTunes nu genkender dine
> albums....

Det vil jeg gøre. Mon det har noget at gøre med, at det som regel er ældre
optagelser, som i de senere år er overført til det digitale medie?

mvh
marianne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-01-10 22:36

> Det vil jeg gøre. Mon det har noget at gøre med, at det som regel er ældre
> optagelser, som i de senere år er overført til det digitale medie?

hvis det er en cd som udgivet af et pladeselskab (altså ikke
hjemmebrændt) så er det meget meget sjædent at iTunes ikke kan hitte
informationerne på den ...

/thomas

Fra : Marianne

Dato : 10-01-10 22:52

> hvis det er en cd som udgivet af et pladeselskab (altså ikke
> hjemmebrændt) så er det meget meget sjædent at iTunes ikke kan hitte
> informationerne på den ...
>
> /thomas

Jamen det er det skam - altså købt og betalt på normal vis.

mvh
Marianne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-01-10 22:37

> Det vil jeg gøre. Mon det har noget at gøre med, at det som regel er ældre
> optagelser, som i de senere år er overført til det digitale medie?

Selv gamle cd'er som fulgte med musik magasiner i 90'erne kan den finde
ud af hitte info på..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-10 14:19

> [...]

> sådan synes det ikke at være ....
>
> Musikken består både af CD-overførsler og at køb fr bl.a. Itunes store.

bare kopier alt musikken over på den nye maskine og importer dem til
iTunes ... så skal iTunes nok selv styre hvordan den gemmer det.

I de nye version af iTunes ligger de opdelt efter Music -> Kunster ->
Album

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 09-01-10 18:50

On 09/01/10 14.19, Thomas von Hassel wrote:

> I de nye version af iTunes ligger de opdelt efter Music -> Kunster ->
> Album
Desværre er liste-visning i iTunes også ud fra kunstner. Så for at se
hele "Come with us" med "The chemical brothers" skal både kunstneren
"The chemical brothers" og kunstneren "The chemical brothers feat. Beth
Orton" og en mere listes.

Er der nogen måde, at få udfyldt Albumkunstner i stedet for og så bruge
Albumkunstner i listevisning?

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-10 19:29

KentBM <kentF_JERNmagnussen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Orton" og en mere listes.
>
> Er der nogen måde, at få udfyldt Albumkunstner i stedet for og så bruge

ja, du kan bruge "Album artist" under "Sorting" fanebladet.

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-01-10 23:22

Marianne <mjanneh@gmail.com> wrote:

> - På den ældre computer findes et bibliotek (Music --> Itunes), hvor filerne
> til syneladende ligger opdelt efter kunstner

Ta' den gl. iTunes mappe (alt inkl.) og træk-og-slip den over på iTunes
vinduet og der over på "Musik" ikonet øverst til venstre. (Der
fremkommer en grøn cirkel med et plus). Så begynder din nye iTunes at
hente de gl. sange ind i det nye bibliotek... og i processen får filerne
lagt som den synes bedst.

--
Mvh Martin