Problemer med trådløs opkobling
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-01-10 21:31

Min daglige PC på arbejde gik ned før jul og måtte en tur rundt om
kommunens IT-afd. I stedet for at låne en maskine valgte jeg forsøgsvis
at medbringe min MacBook Pro som jeg dagligt bruger hjemmefra til at
tilgå min PC-arbejdsplads via en citrix-løsning

Min skole (min arbejdsplads) har en åben trådløs "hot-spot" løsning
tiltænkt eleverne så de kan tage deres egen computer med. Det kræver et
login via en web-browser, så er der hul igennem til internettet. Jeg har
tidl. anvendt vores hot-spot sammen med min iPhone, og det har virket
fint, så derfor var det oplagt at få min MacBook på nettet denne vej
også.

Det viste sig dog at den trådløse forbindelse var meget ustabil. Typisk
gik det fint 2-3 min. hvorefter citrixklienten blev meget træg for til
sidst at opgive forbindelsen og smide mig af. Ved at pinge routeren
kunne jeg da også se, at der med få minutters mellemrum vekslede mellem
svartider på 3-4 ms, 150-200 ms og pakketab på 100%. Der var endda
forløb på 50 ping hvor der var både var hurtige og langsomme svartider
kombineret med pakketab på 14%.

Eneste løsning for at få stabilt liv i forbindelsen har været at slå
Airport fra og til igen. Men det holder igen kun 2-3 minutter.

Kommunens IT-afd. melder at de ikke kan se/måle noget galt på
hot-spotet... og jeg tror dem for efterfølgende tests med to HP pc'er
viser at de fint holder en trådløs forbindelse til vores hot-spot.

Nu har jeg fået min arbejds PC retur, men det er irriterer mig at jeg
ikke har kunnet få min MacBook til at virke som forventet og vil gerne
lige give det et forsøg mere, men hvori kunne problemet ligge efter
jeres mening?

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-10 21:44

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> ikke har kunnet få min MacBook til at virke som forventet og vil gerne
> lige give det et forsøg mere, men hvori kunne problemet ligge efter

og din macbook har ingen problemer med trådløse netværk andre steder ?

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-01-10 22:35

> og din macbook har ingen problemer med trådløse netværk andre steder ?

I den sidste tid har den været koblet op til en d-link trådløs ting hos
mine svigerforældre, et tilfældigt accesspoint i min mors nabolag
samt det trådløse hot-spot i den lokale svømmehal. Alle steder uden
problemer.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-10 23:00

> [...]
> mine svigerforældre, et tilfældigt accesspoint i min mors nabolag
> samt det trådløse hot-spot i den lokale svømmehal. Alle steder uden

ok. Hvis det ikke er et problem med maskine så er det svært at gætte på
hvorfor den har problemer på skolen ... også uden detaljerede oplysniger
om hvordan det netværk er sat op ...

Du har vel ikke prøver med andre mac'er ?

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-10 00:23

> ok. Hvis det ikke er et problem med maskine så er det svært at gætte på
> hvorfor den har problemer på skolen ... også uden detaljerede oplysniger
> om hvordan det netværk er sat op ...

Ja, jeg kan desværre ikke sige så meget om opsætningen - for jeg kender
den ikke. Det der undre mig er, at det går godt de første minutter for
til sidst at gå helt i stå

> Du har vel ikke prøver med andre mac'er ?

Det vil jeg afprøve. Både min søn og min kone har MacBook unibody, så
det er jo oplagte at få afprøvet. (Problemet er bare at de bruger dem
konstant!)

--
Mvh Martin