3 x 200mg = 600mg??
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 03-01-10 16:43

Hej

Jeg har et spørgsmål.

Ibuprofen findes i håndkøb som 200mg piller og som receptpligtig udgave i
600mg udgave...

Min mor får 600mg imod sin gigt, selv bruger jeg af og til 200mg, men jeg
har oplevet en betydelig kraftigere virkning ved at tage en 600mg pille jeg
har fået af min mor, end som hvis jeg indtog 3x 200mg håndkøbs piller...

Burde det ikke være ligegyldigt?? Altså mit spørgsmål...

Er 3x 200mg piller ikke effektivt det samme som at tage 1x 600mg pille??

Hvis ja, hvorfor oplever man så forskellig virkningsgrad og hvorfor så
overhovedet have 600mg hvis samme virkning kan opnås ved 3x 200mg håndkøb.

Hvis nej, hvorfor ikke. Mængden af virkninsstof er vel det samme eller??

/Finn
--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-01-10 20:11

On 03/01/2010 16:42, Finn Stampe Mikkelsen wrote:
[...]
> [...]
>
> Hvis nej, hvorfor ikke. Mængden af virkninsstof er vel det samme eller??

Det vile jeg da så abolut mene, ja. Er det fordi du tager en 600 mg
pille på én gang, mens du spiser de tre 200 mg piller fordelt i løbet af
dagen?

Det er for mig at se den eneste logiske forklaring, men det kan
selvfølgelig være at vi får et indspark fra en læge eller farmaceut om
emnet...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 03-01-10 20:21

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> på én gang, mens du spiser de tre 200 mg piller fordelt i løbet af dagen?

De 3 piller indtages på samme tid, altså på en gang. Alligevel opleves der
forskelle i virkningsgrad...

Umiddelbart vil jeg jo også mene, at det burde være det samme, men det
afføder jo så spørgsmålet om hvorfor lave de "stærke" piller, når samme
virkning skulle kunne opnås med de "milde"...

/Finn

Fra : John N. H.

Dato : 03-01-10 21:45

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> afføder jo så spørgsmålet om hvorfor lave de "stærke" piller, når
> samme virkning skulle kunne opnås med de "milde"...

Det er nok sådan, at tabletterne er lavet med forskellige hjælpestoffer
(fyldstoffer).
Disse stoffer kan godt have indflydelse på, hvor hurtigt det virksomme
middel optages i organismen.

Det er bare mit gæt, nogen kan vel be- eller afkræfte.

John
; -))

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-01-10 22:58

On 03/01/2010 21:45, John N. H. wrote:
> [...]
> middel optages i organismen.
>
> Det er bare mit gæt, nogen kan vel be- eller afkræfte.

Jeg er egentlig mere tilbøjelig til at gætte på noget placebo.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Holst

Dato : 04-01-10 08:48

> [...]

> afføder jo så spørgsmålet om hvorfor lave de "stærke" piller, når samme
> virkning skulle kunne opnås med de "milde"...

Årsagen til at fremstille både "milde" og "stærke" piller er vist mest,
at man kan reducere pilleantallet, som folk med behov for stærke doser
er nødt til at indtage.

Mange mennesker er ikke særlig vilde med at skulle sluge piller. Og for
dem vil det jo være en fordel blot at skulle sluge 1 stk. 600 mg pille
tre gange dagligt frem for 3 stk. 200 mg piller tre gange dagligt.

Jeg hælder ligesom Peter Knutsen mest til, at det nok er en
placeboeffekt, du oplever.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-01-10 17:24

On 04/01/2010 08:48, Holst wrote:
> [...]
> er nødt til at indtage.
>
> Mange mennesker er ikke særlig vilde med at skulle sluge piller. Og for

Små piller er vel nemmest at sluge. De fiskeoliepiller jeg køber er ret
små, så man skal sluge 4-8 af dem om dagen. Man kan godt få nogle
billigere, men de er grotesk store (1-3 om dagen, står der vistnok på
"glasset"), så dem har jeg helt opgivet.. Vitaminpiller er ikke et
problem for mig, selv om jeg som barn var glad for dem kan kunne tygge...

> dem vil det jo være en fordel blot at skulle sluge 1 stk. 600 mg pille
> tre gange dagligt frem for 3 stk. 200 mg piller tre gange dagligt.

Jeg ville da have det omvendt, altså under antagelse af at 600 mg-pillen
er stor p.g.a. en del fyldstof. Men det kan jo være gamle mennesker der
har problemer med halsen af en art, måske kræftopererede eller noget...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 04-01-10 18:01

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Finn Stampe Mikkelsen wrote:
>

> Jeg hælder ligesom Peter Knutsen mest til, at det nok er en placeboeffekt,
> du oplever.

Du mener tanken om, at det er en stærkere pille, sammenholdt med viden om at
den er receptpligtig, har en psykologisk virkning der øger effekten
(opfattelsen af samme) af de mildere piller?

Kan jeg ikke afvise med absolut sikkerhed, men mener dog ikke selv at det er
en mulighed.. Har normalt et meget afslappet forhold til piller og deres
effekt..

/Finn

Fra : N/A

Dato : 05-01-10 02:15

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-01-10 02:15

On 04/01/2010 20:50, Niels Rasmussen wrote:
> - jeg har samme oplevelse som dig, og er spændt på om en farmaceut kan
> bekræfte eller afkræfte en evt. placebo...

Hvor meget ved en almindelig farmaceut om placebo?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-02-10 15:21

Peter Knutsen skrev den 05-01-2010 02:14:

> Hvor meget ved en almindelig farmaceut om placebo?

Hvorfor skulle en farmceut ikke vide noget om placebo?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-02-10 16:26

On 12/02/2010 15:20, Carsten Riis wrote:

> Hvorfor skulle en farmceut ikke vide noget om placebo?

Tror du at at placebo er noget som ret mange ved ret meget om?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-02-10 18:18

Peter Knutsen skrev den 12-02-2010 16:26:

> Tror du at at placebo er noget som ret mange ved ret meget om?

ja, interesserer man sig bare en lille smule for videnskabelige forsøg
så har man hørt om effekten.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-02-10 19:25

On 12/02/2010 18:18, Carsten Riis wrote:

> ja, interesserer man sig bare en lille smule for videnskabelige forsøg
> så har man hørt om effekten.

Der er forskel på at kunne recitere en ordbogsdefinition på hvad placebo
er, hvilket både du og jeg, og en hvilken som helst farmaceut, kan, og
så at "vide ret meget om" fænomenet.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-02-10 20:49

Peter Knutsen skrev den 13-02-2010 19:25:

> Der er forskel på at kunne recitere en ordbogsdefinition på hvad placebo
> er, hvilket både du og jeg, og en hvilken som helst farmaceut, kan, og
> så at "vide ret meget om" fænomenet.

Hvad mere vil du da vide om placebo?

Placebo-effekten er altså ikke rumforskning eller hjernekirurgi.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-02-10 04:32

On 13/02/2010 20:49, Carsten Riis wrote:

> Hvad mere vil du da vide om placebo?

Det ved jeg jo ikke.

> Placebo-effekten er altså ikke rumforskning eller hjernekirurgi.

Det ved du jo ikke om det er, når du ligesom jeg ikke ved andet om
placebo end hvad ordbogsdefinitionen er.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-02-10 16:45

Peter Knutsen skrev den 15-02-2010 04:31:

> Det ved jeg jo ikke.

> Det ved du jo ikke om det er, når du ligesom jeg ikke ved andet om
> placebo end hvad ordbogsdefinitionen er.

Peter. Jeg ved, at du er et intelligent menneske...hvorfor gøre dig dum
i denne debat?

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 15-02-10 10:26

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Det ved du jo ikke om det er, når du ligesom jeg ikke ved andet om
> placebo end hvad ordbogsdefinitionen er.

Uden at vide ret meget mere om emnet end jer andre, vil jeg tillade
mig et kvalificeret gæt. Det må være en forholdsvis simpel statistisk
øvelse, hvor man sammenligner kontrolgruppen i et dobbeltblindt
forsøg, med den gruppe der rent faktisk får et aktivt stof. Ad den
vej, og over mange forskellige midler, ender man givetvis med en
kvantificering af hvor god en effekt placebo har på forskellige
lidelser.

Og en spøjs ting om placebo: Jo dyrere den er, jo bedre virker den.
<http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/299/9/1016>

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*