Kan man opgradere en iMac?
Fra : Lyrik

Dato : 01-01-10 15:32

Nu skal i misforstå mig ret! Vi skal ikke snakke at man da kan sætte
en sort USB-ledning i den i stedet for en hvid og at det ikke volder
nævneværdige problemer!))

Jeg tænker på at opgradere min hvide 20" iMac på 2.15 eller sådan
noget,-ved at skifte til en Core2Duo på 3.05 megahertz eller lignende.
Nu skal en ny processor jo have sat nogle x-faktorer og strømstyrke
eventuelt også. Hvordan foregår det meget let og ubesværet på den
alvoldige Mac?

Måske kan man også skifte til et bedre grafikkort? det ville være
dejligt! der er et Ati x1600 i den så vidt jeg husker.
Med alt det Mac kan så lad mig lige høre hvor nemt det foregår?

I en windåse går man jo bare ind i bios og stiller ind til den nye
processor! Eller man vælger bare default, så finder den selv ud af
det!
Selvfølgelig er det meget nemmere i en Mac! det er vi da klar over! Så-
Hvordan!!!

GN
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-01-10 23:42

Lyrik skrev:

> Jeg tænker på at opgradere min hvide 20" iMac på 2.15 eller sådan
> noget,-ved at skifte til en Core2Duo på 3.05 megahertz eller lignende.

Nej. Køb en PC med Bluray drev i stedet.

Fra : Lyrik

Dato : 01-01-10 15:51

On 1 Jan., 23:42, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> Nej.  Køb en PC med Bluray drev i stedet.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Sådan en har jeg. Skal jeg forstå det sådan at en iMac slet ikke
engang kan skifte til en bedre processor med samme sokkel? For den
sags skyld kan man vel skifte DVD drevet ud med et tilsvarende Blu-ray
drev? Eller det kan man måske ikke engang?
Jeg troede at Apple var miljøbevidste og gik ind for genbrug?

Hilsen
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-01-10 23:53

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Sådan en har jeg. Skal jeg forstå det sådan at en iMac slet ikke

Så brug den i stedet i stedet for at blive frustereret over alle de ting
din Mac ikke kan. Altså hvis man skal tage dine tirader alvorligt.

> Jeg troede at Apple var miljøbevidste og gik ind for genbrug?

Apple er grovkapitalistiske og går ind for nysalg.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-01-10 23:54

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> sags skyld kan man vel skifte DVD drevet ud med et tilsvarende Blu-ray
> drev? Eller det kan man måske ikke engang?

optisk drev kan du i teorien skifte selv ...

> Jeg troede at Apple var miljøbevidste og gik ind for genbrug?

det er de også ... du skal aflevere din gamle maskine hos Apple som
sender den til genbrug (eller sælge den som refurb) og købe en ny,

/Thomas

Fra : N/A

Dato : 02-01-10 00:26

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 02-01-10 02:39

Lyrik wrote:
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Sådan en har jeg. Skal jeg forstå det sådan at en iMac slet ikke
> engang kan skifte til en bedre processor med samme sokkel?

Hvad får dig til at tro CPU'en sidder i en sokkel

En iMac er som en bærbar - det er heller ikke meget du kan opgradere i
en bærbar. Det er "prisen" for det kompakte design som kun er muligt
fordi alt er designet som en enhed.

For den
> sags skyld kan man vel skifte DVD drevet ud med et tilsvarende Blu-ray
> drev? Eller det kan man måske ikke engang?

Hvilket tilsvarende Blu ray drev? Der findes ikke et Blu ray drev i
samme mekaniske design. Hvis du vil Blu ray så er løsningen et eksternt
i et firewire kabinet.

> Jeg troede at Apple var miljøbevidste og gik ind for genbrug?

Hvad har det med sagen at gøre? Du taler ikke genbrug, men ombygning og
det er en anden sag. Selv hvis du nu bliver sur på Apple, så er faktisk
dem der gør det rigtige hvis man ser på gennemsnits computerbrug!

Sagen er den, at det kun er de færreste computere der nogensinde får
opgraderet deres hardware og selv blandt dem der bliver opgraderet, er
sjældent andet end et spørgsmål om mere ram eller montering af en større
disk. Set i det lys er det spild de fleste PC'ere er bygget så der er
plads/mulighed for opgradering - den fleksibilitet betyder
overdimensionerede strømforsyninger, overstørrelse kabinetter.... alt
sammen ressourcespild.

Selv for de computere hvor der er plads, så er det ofte ikke muligt at
opgradere synderligt når vi taler CPU og grafikkort. Ofte skal bundkort,
ram m.m. skiftes fordi hele teknologien flytter sig så hurtigt en ny CPU
ikke virker i det gamle - i hvertfald ikke hvis det er en opgradering
der skal rykke noget. Eneste undtagelse er når man har købt en computer
med langsomt mulige hastighed for en given generation, så er der måske
noget og hente det er så bare lidt ens egen skyld

Hvis du vil opgradere en Mac så køb den store, ellers så hold op med at
tude.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-10 02:48

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Hvilket tilsvarende Blu ray drev? Der findes ikke et Blu ray drev i
> samme mekaniske design.

mon ikke man kan finde et slot load bluray drev at "skohorne" ind hvis
det endelig var ?

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 02-01-10 03:19

Thomas von Hassel wrote:

> mon ikke man kan finde et slot load bluray drev at "skohorne" ind hvis
> det endelig var ?

Det tror jeg bestemt, men det er vist krævende end hvad der blev
efterspurgt her

Ved en hurtig søgning på nettet fandt jeg en tysker der har ombygget en
G4 iMac så den har fået Touchscreen og Blu ray, så næsten alt er muligt.
Fyren kalder sig forøvrigt "Dremel Junkie" hvilket vist fortæller en
del, men mindre kan nok gøre det.

Mvh
Bruno

Fra : N/A

Dato : 01-01-10 23:53

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-01-10 23:54

> [...]

> Nu skal en ny processor jo have sat nogle x-faktorer og strømstyrke
> eventuelt også. Hvordan foregår det meget let og ubesværet på den

cpu er loddet på bundkortet så det går nok ikke uden den store ingenør
eksamen ...

> Måske kan man også skifte til et bedre grafikkort? det ville være
> dejligt! der er et Ati x1600 i den så vidt jeg husker.
> Med alt det Mac kan så lad mig lige høre hvor nemt det foregår?

GPU er integeret på bundkorttet .. så ... nej

> [...]
> det!
> Selvfølgelig er det meget nemmere i en Mac! det er vi da klar over! Så-

hvis du ville have mulighed for at opgraderer skulle du have købt en pc

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 01-01-10 16:03

On 1 Jan., 23:54, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
>
> GPU er integeret på bundkorttet .. så ... nej

> hvis du ville have mulighed for at opgraderer skulle du have købt en pc
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
You're joking!?

Jeg mindes da en tidligere kollega, Alexander, som i stedet for at
købe en ny maskine fik sin gamle- opgraderet? Var det hos Humac? Han
fortalte at han havde givet 3500 for en større overhaling? Men hvad
var det han havde fået lavet? Det fik jeg ikke spurgt om.

GN
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-10 00:10

> [...]

> fortalte at han havde givet 3500 for en større overhaling? Men hvad
> var det han havde fået lavet? Det fik jeg ikke spurgt om.

det havde nok hjulpet hvis du sagde hvad for en maskine ... og hvad der
blev lavet ... fatka er bare at iMac's og bærbare er bygget til de specs
de blev solgt med hvad angår grafikkort, cpu osv. Hvis du vil have flere
muligheder køber du en MacPro hvor du f.eks. kan skifte gratikkort ...
eller sætter flere diske i ... eller et eller 2 optiske drev.

En iMac er bygget så kompakt at det ikke er muligt at bygge den modulært
.... udover ram, harddisk og optisk drev er der ikke meget du kan gøre.

hvis du er utilfreds med det ... køb en pc..

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 01-01-10 16:06

On 1 Jan., 23:53, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> Så brug den i stedet i stedet for at blive frustereret over alle de ting
> din Mac ikke kan.  Altså hvis man skal tage dine tirader alvorligt.

> Apple er grovkapitalistiske og går ind for nysalg.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Helt ærligt! Et spørgsmål om opgradering af en desktop PC(Mac)
betragtes som utilstædelige tirader?

Du lider af Stockholmsyndrom over for Apple!))

GN
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-10 00:12

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Helt ærligt! Et spørgsmål om opgradering af en desktop PC(Mac)
> betragtes som utilstædelige tirader?

en iMac er faktisk en bærbar... alle delene er laptop dele ... den har
bare en større skærm ... og ikke noget batteri.

> Du lider af Stockholmsyndrom over for Apple!))

nok bare realisme ...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-01-10 00:26

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Helt ærligt! Et spørgsmål om opgradering af en desktop PC(Mac)
> betragtes som utilstædelige tirader?

Har du i dag skrevet "Det kan man slet ikke på en Mac-coladåse!))"?

Og tidligere forskellige andre interessante ytringer om Bluray og Mac'er?

> Du lider af Stockholmsyndrom over for Apple!))

Nej.

Du kan se ifixits liste over opgraderingsvejledninger på
http://www.ifixit.com/Guide/Browse/iMac

Du kan selv finde din model og så se hvad der kan fikses og ikke fikses.
Vil du have en Mac der er let at opgradere, er modellen Mac Pro, og
det er ikke sådan en du har.

Fra : N/A

Dato : 03-01-10 05:22

Fra : Lyrik

Dato : 01-01-10 16:21

On 2 Jan., 00:11, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> en iMac er faktisk en bærbar... alle delene er laptop dele ... den har
> bare en større skærm ...  og ikke noget batteri.

> nok bare realisme ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der findes jo ikke en eneste middelklasse bærbar uden at du kan skifte
processor på den! Det er ikke loddet fast, men sidder i en sokkel!
Hvorfor har Apple loddet deres processor fast!?

GN
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-10 00:35

> [...]

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, > > Helt ærligt! Et spørgsmål om
> opgradering af en desktop PC(Mac) > > betragtes som utilstædelige
> tirader? > > en iMac er faktisk en bærbar... alle delene er laptop dele
> ... den har > bare en større skærm ... og ikke noget batteri. > > > Du
> lider af Stockholmsyndrom over for Apple!)) > > nok bare realisme ...
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Der findes jo ikke en eneste
> middelklasse bærbar uden at du kan skifte processor på den! Det er ikke
> loddet fast, men sidder i en sokkel! Hvorfor har Apple loddet deres

Fordi en "sokkel" ender med at fylde 3-5 mm mere i højden ... jeg vil
gerne bede dig om at finde en PC hvor du kan skite cpu som er så tynd
som MacBook (Pro) ...

/thomas

Fra : N/A

Dato : 03-01-10 05:22

Fra : Lyrik

Dato : 01-01-10 16:38

On 2 Jan., 00:35, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Fordi en "sokkel" ender med at fylde 3-5 mm mere i højden ... jeg vil
> gerne bede dig om at finde en PC hvor du kan skite cpu som er så tynd
> som MacBook (Pro) ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nu var det jo en iMac det drejer sig om, så falder din
"Stokholmsyndroms-pointe" sammen.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-10 00:46

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Nu var det jo en iMac det drejer sig om, så falder din
> "Stokholmsyndroms-pointe" sammen.

nej ... 1: den er stadig ikke bygget modulært .. og 2: den er stadig
bygget kompakt med absolut vægt på at være så tynd og stilren som
muligt. Som folk har fundt ud af med f.ek.s iPhone så fylder "sockets"
klapper, hængsler, batteri skuffter osv.

/thomas

Fra : N/A

Dato : 03-01-10 05:22

Fra : Lyrik

Dato : 02-01-10 10:32

On 2 Jan., 03:18, "Bruno, Copenhagen - Denmark"

Fra : Lyrik

Dato : 02-01-10 10:41

On 2 Jan., 00:46, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> muligt. Som folk har fundt ud af med f.ek.s iPhone så fylder "sockets"
> klapper, hængsler, batteri skuffter osv.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"Pladdermule!" I den nye iMac har de forladt "bærbarkonceptet" og
installeret desktopkomponenter i stedet. 3,5" harddisk og
desktopprocessor. Du kan selv se adskillelseslinket i reparationssitet
her i tråden. Nå men så gik vi på Macudsalg! Alle iMacs var udsolgt!
Men minsandten om jeg ikke fandt en 24" iMac fra først i 2009 på
UDSALG!! Den havde stået fremme i FONA i 2 måneder -sidste exemplar!
Jeg sparede 3200,-Kr.! "MacUdsalg!")) Windows Experience index
"5.3" Geforce 120 GT grafikkort, hvilket passer mig glimrende.
Så dropper jeg opgraderingen der således bragte sindene i kog og rev
op i gamle ar!)

Jeg er bare så glad for den!

GN
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-10 18:44

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> "Pladdermule!" I den nye iMac har de forladt "bærbarkonceptet" og
> installeret desktopkomponenter i stedet. 3,5" harddisk og
> desktopprocessor.

De har altid brugt 3.5" harddiske i iMacs ... men detaljerne er ikke
relevant ... hvad er relevant er at iMac's ikke er designet til at være
opgraderbare ...

> Du kan selv se adskillelseslinket i reparationssitet her i tråden.

jaeh ... men er det noget du ville binde an med ? ... eller enhver anden
som _ikke_ i forvejen kender forskellen på en PH0 og en torx
skruetrækker ?

/thomas

Fra : N/A

Dato : 03-01-10 05:22

Fra : Lyrik

Dato : 02-01-10 12:17

On 2 Jan., 18:43, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
>
> jaeh ... men er det noget du ville binde an med ? ... eller enhver anden
> som _ikke_ i forvejen kender forskellen på en PH0 og en torx

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Alle de stationære PC er jeg har haft har jeg selv konstrueret og
samlet, men på bærbarfronten har jeg kun skiftet harddisk i en
MacBook.
Hvis det skulle være, så viger jeg ikke tilbage for det. På den anden
side er det sjovt at få en ny.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 02-01-10 14:27

> De har altid brugt 3.5" harddiske i iMacs ... men detaljerne er ikke
> relevant ... hvad er relevant er at iMac's ikke er designet til at være
> opgraderbare ...
,,,,,,,,,,,,,,,,
Indtil nu så! For nu sidder processoren i en sokkel, jeg mener det er
en 775 sokkel. Reparatørene mente at en i5 kunne passe i soklen. Så
var det bare om det virkede. De har ikke prøvet.

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-10 22:38

> [...]

> en 775 sokkel. Reparatørene mente at en i5 kunne passe i soklen. Så
> var det bare om det virkede. De har ikke prøvet.

Er det iFixit du snakker om ? Og den nye 27" iMac ?

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 03-01-10 05:22

Lyrik wrote:
> [...]
> en 775 sokkel. Reparatørene mente at en i5 kunne passe i soklen. Så
> var det bare om det virkede. De har ikke prøvet.

Jeg tror det er tid at finde en anden reperatør!

En i5 kræver en LGA-1156 sokkel ligesom den kræver andet chipsæt, ram og
en masse andet end det der passer med en Core2Duo processor - og det
gælder uanset om det er en Mac eller en PC der er tale om.

Sokkel LGA 775 er det slut med. Den er blevet brugt siden Pentium 4
tiden og det vildeste der passer, rent mekanisk, er en QuadCore CPU og
så er der lige det med chipsæt, bios, køling, bundkortets mulighed for
at levere strøm nok osv.

Mvh
Bruno