Dansktoppen 68-77
Fra : wilden

Dato : 31-12-09 21:10

Hej

Væddemål:

Hvornår blev dansktoppen sendt i perioden 68 til 77?

Søndag eller mandag eftermiddag?

Har Mylius nogensinde været vært på dansktoppen?

wilden

Fra : Allan Krautwald

Dato : 01-01-10 03:18

"wilden" <wildenn@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvornår blev dansktoppen sendt i perioden 68 til 77?
>
> Søndag eller mandag eftermiddag?
>
> Har Mylius nogensinde været vært på dansktoppen?

Uha nu bevæger jeg mig ind på Åges spidskompetence, men prøver alligevel.
Den kørte i kort periode søndag formiddag på P2, men derefter som hovedregel
lørdag eftermiddag...om den senere flyttede inden 1977, husker jeg ikke.
Jørn Hjorting var den oprindelige vært og blev senere af Christian Flagstad
(såvidt jeg husker).

Er ret sikker på at Mylle aldrig har været vært.

Åge kan korrigere mig når han står op, hvis jeg er gal på den.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 01-01-10 03:22

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er ret sikker på at Mylle aldrig har været vært.
>
> Åge kan korrigere mig når han står op, hvis jeg er gal på den.

PS: Som hovedregel lørdag eftermiddag på P1, skulle der stå.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-01-10 10:35

"wilden" <wildenn@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvornår blev dansktoppen sendt i perioden 68 til 77?
Søndag eller mandag eftermiddag?

Ingen af delene. ,men den har været sendt på mange forskellige tidspunkter.

Den startede søndag den 1. september kl. 8.00. Det vbar på P2
Så flyttede den til lørdag kl. 14.45-15.30. Det var på P1
Så flyttede den til fredag kl. 14.00-15.00. Det var på P3
Så flyttede den til lørdag kl. 13.00-14.00. Det var på P3
Så flyttede den til lørdag kl. 11.00-12.00. Det var på P4
Så flyttede den til DAB, men stadig lørdag kl. 11.00.

I Vestjylland blev Dansktoppen genudsendt een eller to gange om ugen. Her er
man jo meget glad ved slager. Det var vist tirsdag kl. 10.00-11.00 og måske
også fredag.

> Har Mylius nogensinde været vært på dansktoppen?

Ja, det har han været en meget sjælden gang som afløser, men det er der
altså mange forskellige andre forskellige folk der også har været, inclusive
folk som var direkte upoassende som værter og som slet ikke var kendt for
sådan noget musik. Fin Kragerup har også afløser.

De egentlige faste værter har været:
Jørn Hjorting, Christian Flagstad, Jan Guldhammer log Leif Wivelsted.

Jørn Hjortting og herefter Christian Flagstad har været værter indtil DR
blev ramt af en musikpolitisk korrekthedsperiode, som helt præsis startede
lørdag den 25.marts 1977. Da lukkede man samtlige hitlister i DR, vist nok
fordi ingen måtte være bedre til at synge end andre. Den periode varede til
1991, da der igen kom ordne forhold og hitlisterne startede igen. Nogenlunde
da. I de første par år spillede man punkrock og heywy metal og sån på
Dansktoppen. Det var en ren katastofe hvor kun studieværten lyttede til
programmet.
De egentlige velordnede forhold startede i 1993, da Jan Guldhammer fra
DR Trekanten tog over. Senere flyttede Dansktop-redaktionen til DR
Østjylland, hvor Leif Wivelsted overtog.. Det er herfra Dansktoppen styres
den dag idag.

PS: Afhandlingen skal altså tages med et vist forbehold. Den er trods alt
skrevet efter hukommelsen, men før i tiden lyttede jeg altid til
Dansktoppen. J<eg opfattede det som en direkte national katastrofe-situation
hvis jeg gik glip af en udsendelse.
I dag er jeg dog mere gået over til tysk og hollandsk slager.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-01-10 10:42

meddelelsen news:4b3dc1c7$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Jeg skyder lige et PS ind mellem sendetidspunkterne

> Den startede søndag den 1. september kl. 8.00. Det vbar på P2
> Så flyttede den til lørdag kl. 14.45-15.30. Det var på P1
> Så flyttede den til fredag kl. 14.00-15.00. Det var på P3

PS PS PS - Man havde haft disse to sendetidspunkter da DR blev ramt af den
musikpolitiske korrektheds-periode og man smækkede døren i for alle DRs
hitlister. SMÆK!
Da man startede op igen var det med nedenstående sendetidspunkter:

Fra : wilden

Dato : 01-01-10 15:55

Åge Halldorsson frembragte:

Det er den jeg husker som søndag. Kan du sige lidt om hvornår
sådan ca. årstal, at det blev sendt om lørdagen?

Tak for hjælpen. Ingen vindere af det væddemål.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-01-10 16:23

> Det er den jeg husker som søndag. Kan du sige lidt om hvornår
> sådan ca. årstal, at det blev sendt om lørdagen?

Det var så vidt jeg husker da den vendte tilbage igen i 1991 eller 1993

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-01-10 16:25

"wilden" <wildenn@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er den jeg husker som søndag. Kan du sige lidt om hvornår
> sådan ca. årstal, at det blev sendt om lørdagen?

I første omgang var det nok omkring 1969-1975, men det er meget "cirka".

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 01-01-10 18:43

meddelelse news:4b3e13ea$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> I første omgang var det nok omkring 1969-1975, men det er meget "cirka".
>
> Hilsen Åge

Hvad så med 1975-77?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-01-10 20:53

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad så med 1975-77?

Igen. det er meget "cirka". Jeg mener at kunne erindre noget om at den da
flyttede til fredag kl. 14 og at det var Flagstangen som kørte programmet i
de sidste par år før, det lukkede i første omgang.

Og så kom den tilbage, men det var lørdag eftermiddag. Er det helt galt
erindret.

Det er jo et par år siden.

PS: En meget nem måde at finde ud af det på, er forresten at smutte ind på
en avis og bede om at se de gamle aviser. Det plejer man godt at kunne få
lov til. Det har jeg før gjort i både Skive og Nykøbing. Der kan man så let
som ingenting finde ud af sådan noget.

Hilsen Åge