Kan man se hvad Mac'en laver?
Fra : thohei

Dato : 31-12-09 04:25

Jeg har det problem at min PowerBook G4 (1,5GHz / 512 mb sdram)
iblnadt ikke kan afspille iTunes (9.01) uden at gå i stå . Det sker
ca hvert andet minut i et eller et halvt sekund.
Selvom det er en gammel maskine og selvom musikbiblioteket ligger på
en en extern hd (LaSie Rugged, sat sammen med Firewire 800) bør den
vel kunne afspille uden problemer - og kan det da også ind i mellem.
Jeg tænker på om der foregår noget andet på Mac'en - også selv om der
overhovedet ikke kører andre programmer. Kan man se det et sted?
Eller er der andre bud på hvorfor musikken stopper?
Pft,
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-09 12:32

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> overhovedet ikke kører andre programmer. Kan man se det et sted?
> Eller er der andre bud på hvorfor musikken stopper?

start med at chekke din musik disk med Disk Værktøj ... kan være den har
problemer ...

/trhomas

Fra : Jon

Dato : 31-12-09 12:53

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Jeg tænker på om der foregår noget andet på Mac'en - også selv om der
> overhovedet ikke kører andre programmer. Kan man se det et sted?

Kjør programmet /Applications/Utilities/Activity Monitor
Alternativt, i Terminal, tast: top -u <enter>

Du vil hurtig se at det er meget, meget sjelden der "overhovedet ikke
kører andre programmer" på en maskin med Mac OS X.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : thohei

Dato : 31-12-09 04:55

> start med at chekke din musik disk med Disk Værktøj ... kan være den har
> problemer ...
>
> /trhomas

Tak.
Er nu gjort, jeg tror ikke der er problemer, den skriver i hvert fald
med grønt til sidst.

** /dev/disk1s1
** Phase 1 - Read FAT
** Phase 2 - Check Cluster Chains
** Phase 3 - Checking Directories
** Phase 4 - Checking for Lost Files
Next free cluster in FSInfo block (6558530) not free
fix? no
62832 files, 348992 free (3025562 clusters)
Mounting Disk

1 non HFS volume checked
   Volume passed verification
Andre bud?
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-09 13:04

> [...]
> Next free cluster in FSInfo block (6558530) not free
> fix? no
> 62832 files, 348992 free (3025562 clusters)

Er det noget den har gjort længe/altid ... eller er det noget den er
begyndt på fornyligt ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-09 13:06

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> ** Phase 1 - Read FAT

Er det en disk du deler med en PC ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-12-09 13:32

thohei skrev:

> Eller er der andre bud på hvorfor musikken stopper?

Mit bud er at disken når at falde i søvn imellem at iTunes henter den
næste store bid data fra musikken.

Jeg mener der er et sted man kan slå det fra. Strømstyring måske?

Fra : thohei

Dato : 31-12-09 05:39

On Dec 31, 1:05 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Er det en disk du deler med en PC ?
>
> /thomas

Det sker ind i mellem. Ja, jeg ved godt at det kan man ikke bruge til
noget, men sådan er det desværre - og jeg kan ikke genkende noget
mynster i hvornår det sker. I blandt genstarter jeg og så kører den
fint andre gange hjælper en genstart ikke.

Disken bruges kun til Macen. Jeg prøvede at afspille en sang direkte
fra Macens harddisk, men så kopiere iTunes den over på den externe
disk først. Jeg ved ikke om det kan hjælpe med fejlfinding hvis jeg
skifter directory på iTunes og prøver at afspille noget direkte fra
Macens harddisk?
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-09 13:55

> [...]

> disk først. Jeg ved ikke om det kan hjælpe med fejlfinding hvis jeg
> skifter directory på iTunes og prøver at afspille noget direkte fra

Du kan bare slå fra at iTunes skal kopiere filerne til iTunes
biblioteket. Indstillinger -> Avanceret

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-09 13:56

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Disken bruges kun til Macen.

Så vil jeg nok under alle omstændigheder anbefale at du re-partitionerer
den til at køre HFS+ istedet for FAT ...

/thomas

Fra : thohei

Dato : 31-12-09 05:43

On Dec 31, 12:53 pm, see_signat...@invalid.com (Jon) wrote:

> [...]
> /Jon
> For contact info, run the following in Terminal:
> echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Sjovt
Der er godt nok meget i gang.
Der er hele tiden 70-80% idle - men nu hakker den heller ikke lige nu.
Hmmm, jeg holder lidt øje med den.
Thomas

Fra : thohei

Dato : 31-12-09 05:46

On Dec 31, 1:32 pm, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> [...]
> --
>    Thorbjørn Ravn Andersen  "...plus... Tubular Bells!"

Tak.
Tja du har i hvert fald ret i at der var 'hak' ved 'put the harddisk
(s) to rest when possible'. Da det jo er en stærkt periodisk fejl,
ved jeg endnu ikke om det har hjulpet.

Men hvad så nu - så kører diskene bare hele tiden indtil maskinen
lukkes?

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-12-09 14:11

thohei skrev:

> [...]
> ved jeg endnu ikke om det har hjulpet.
>
> Men hvad så nu - så kører diskene bare hele tiden indtil maskinen

Tjah, det er jo det du gerne vil have, ikke?

Men det er da spændende om det er det der skal til.

Hvorfor har du det iøvrigt på en ekstern disk?

Fra : Palle

Dato : 31-12-09 14:44

On 2009-12-31 14:10:31 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Hvorfor har du det iøvrigt på en ekstern disk?

Et iTunes bibliotek har det med at fylde en disk hurtigt op. Mon ikke
det er derfor?

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-09 15:05

Palle <palle@ducktrucks.dk> wrote:

> Et iTunes bibliotek har det med at fylde en disk hurtigt op. Mon ikke
> det er derfor?

sikkert ...mit iTunes bib. er på næsten 4TB efterhånden så jeg har lidt
svært ved at have det på den interne disk ;)

/thomas

Fra : N/A

Dato : 01-01-10 10:56

Fra : thohei

Dato : 31-12-09 06:04

wrote:

> [...]
> --
>    Thorbjørn Ravn Andersen  "...plus... Tubular Bells!"

Nu tvivler jeg lidt alligevel for jeg kan hører at den externe disk
kører hele tiden uanset den indstilling. Men lige nu kører det hele
som det skal. Jeg har fået noget at arbejde med fra alle, og vender
tilbage med flere spørgsmål når de melder sig.
Tak, og godt nytår.
Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-12-09 14:29

thohei skrev:

> Nu tvivler jeg lidt alligevel for jeg kan hører at den externe disk
> kører hele tiden uanset den indstilling. Men lige nu kører det hele

Det kan let være dens egen blæser. Lad os nu se hvad der sker.

Fra : N/A

Dato : 31-12-09 14:11

Fra : thohei

Dato : 31-12-09 07:06

On Dec 31, 2:10 pm, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
> Hvorfor har du det iøvrigt på en ekstern disk?
>
> --
>    Thorbjørn Ravn Andersen  "...plus... Tubular Bells!"

Palle har jo ret.
Den her gamle maskine har 75GB HD-plads. Det er ikke meget når al
musik skal ind. Jeg tror det fylder et par hundrede GB.
Jeg tror altså ikke sådan en lacie har en blæser, men det skal jeg
ikke gøre mig klog på, jeg skal nok vende tilbage med om det løste
problemet.
Tak.
Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-01-10 10:56

thohei skrev:

> Den her gamle maskine har 75GB HD-plads. Det er ikke meget når al
> musik skal ind. Jeg tror det fylder et par hundrede GB.

Hvis du kører 10.5 og har Time Machine er det måske et godt projekt i
det nye år at opgradere disken?

Her er fx en 250 Gb harddisk som måske kan passe til 542 kroner.

http://bj-trading.dk/shop1/default.asp?side=info.asp&vare=184205

Klogere hoveder end mig må sige om den kan være der eller ej :)

Fra : N/A

Dato : 01-01-10 15:56

Fra : thohei

Dato : 01-01-10 04:15

On Jan 1, 10:56 am, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> [...]
> --
>    Thorbjørn Ravn Andersen  "...plus... Tubular Bells!"

Tak for godt forslag.
Har flere gange tænkt at opgradere, men så er det vist ikke nok med
harddisken - der skal også mere ram til. Og så begynder det at blive
dyrt. Jeg kan ikke køre 10.5 på den, det er jo en G4, så dens levetid
er under alle omstændigheder nok begrænset.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-01-10 13:03

> [...]

> dyrt. Jeg kan ikke køre 10.5 på den, det er jo en G4, så dens levetid
> er under alle omstændigheder nok begrænset.

en G4 kan sagtens køre 10.5 ... det er 10.6 der kun kan køre på Intel
hardware. Men du har lidt ret ... man skal tænke sig om inden man
opgraderer alt for meget på en gammel maskine.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-01-10 15:56

thohei skrev:

> [...]
> dyrt. Jeg kan ikke køre 10.5 på den, det er jo en G4, så dens levetid
> er under alle omstændigheder nok begrænset.

Du kan godt køre 10.5 på den, men den vil nok blive glad for mere ram.

Hvis den er hurtig nok til dig som den er, kan den godt leve et par år
mere med en beskeden investering.

Fra : Jon

Dato : 01-01-10 16:29

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Jeg kan ikke køre 10.5 på den, det er jo en G4,

Som flere har sagt, kan du godt kjøre 10.5 på den. Apple satte grensen
ved 867 MHz G4 ller langsommere. Jeg kjører selv 10.5.8 her og nu på min
1GHz PowerBook med 1,25 GB RAM. Det fungerer helt fint.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-01-10 20:03

> [...]

> overhovedet ikke kører andre programmer. Kan man se det et sted?
> Eller er der andre bud på hvorfor musikken stopper?

Hvis du nu fylder den op med RAM, så er der da en chance for at den ikke
går helt kold.

512 MB RAM er jo kun lige nok til at starte dyret.........

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : thohei

Dato : 02-01-10 05:12

On Jan 1, 8:03 pm, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Hvis du nu fylder den op med RAM, s er der da en chance for at den ikke
> g r helt kold.
>
> 512 MB RAM er jo kun lige nok til at starte dyret.........

Ja, hvis jeg nu fylder op med RAM er den måske også bedre til at
håndtere musikken fra den eksterne disk.
Jeg forstår der er noget med lav strøm på de her maskiner og der er
også noget med pladsen i dem.

Kan nogen mon hjælpe med om det fx er den her jeg har brug for:

http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60018&prodid=10049
Hvis jeg har forstået det rigtigt, kan den tage op til 2GB, altså to
af ovenstående. Er det korrekt?

Maskinen er den her:

Hardware Overview:

Machine Name:   PowerBook G4 15"
Machine Model:   PowerBook5,4
CPU Type:   PowerPC G4 (1.1)
Number Of CPUs:   1
CPU Speed:   1.5 GHz
L2 Cache (per CPU):   512 KB
Memory:   512 MB
Bus Speed:   167 MHz
Boot ROM Version:   4.8.6f0
Serial Number:   W84355FKQHY

På forhånd tak.
Thomas

Fra : Jon

Dato : 02-01-10 13:18

> [...]

> http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60018&prodid=10049
> Hvis jeg har forstået det rigtigt, kan den tage op til 2GB, altså to

MacTracker sier om samme maskins RAM:

Logicboard RAM: None
Maximum RAM: 2.0 GB
Type of RAM Slots: 2 - PC-2700 DDR333 200-pin SO-DIMM
Minimum RAM Speed: --
Interleaving Support: No

Det betyr at begge slotter kan "befolkes" med hver sin 1 GB brikke av
nevnte type. Merk at typebetegnelsen ikke nødvendigvis sier noe om
fysisk format på brikken. Du må sjekke at den kan passe fysisk inn i
PB'en.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-10 13:29

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> Merk at typebetegnelsen ikke nødvendigvis sier noe om
> fysisk format på brikken. Du må sjekke at den kan passe fysisk inn i
> PB'en.

jo .. fordi SO-DIMM er halvlængde, mens DIMM er fuld længde ....

de korrekte ram til OP's maskine er disse:

<http://www.dustinhome.dk/ProductDetails.aspx?manufid=%20KTA%2DPBG4333%2
F1G>

eller eqvivalente ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 03-01-10 01:37

> jo .. fordi SO-DIMM er halvlængde, mens DIMM er fuld længde ....

Det har du selvsagt helt rett i.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-01-10 13:52

Jon skrev:

> [...]
> nevnte type. Merk at typebetegnelsen ikke nødvendigvis sier noe om
> fysisk format på brikken. Du må sjekke at den kan passe fysisk inn i

http://old.shg.dk/ har en Memory Configurator i venstre søjle.

Den siger det er KTA-PBG4333/1G du skal bruge.

Det er åbenbart http://www.shg.dk/2003334 som koster 400 kroner blokken.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-01-10 13:30

> [...]

> http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60018&prodid=10049
> Hvis jeg har forstået det rigtigt, kan den tage op til 2GB, altså to

Nej, du skal have SO-DIMM. Som den her
<http://www.crucial.com/eu/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=2544022EA5CA730
4>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-01-10 14:53

> [...]

> http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60018&prodid=10049
> Hvis jeg har forstået det rigtigt, kan den tage op til 2GB, altså to

Hvis du bor i nærheden af Hellerup, kan du en hente en 512 klods her,
der passer. Så har du 1 GB og kan dermed vurdere om det hjælper dig.

Fra : thohei

Dato : 02-01-10 09:07

> Hvis du bor i nærheden af Hellerup, kan du en hente en 512 klods her,
> der passer. Så har du 1 GB og kan dermed vurdere om det hjælper dig.

> [...]

Starter gerne med det. Bor i 2920 så der er ikke langt.
Sødag, eller....?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-01-10 18:17

> Starter gerne med det. Bor i 2920 så der er ikke langt.
> Sødag, eller....?

Du kan bare hente den. Er hjemme hele weekend'en.

Ring først.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-01-10 14:28

> Starter gerne med det. Bor i 2920 så der er ikke langt.
> Sødag, eller....?

Hjalp det?

Fra : thohei

Dato : 02-01-10 09:18

....nu på FaceBook

Fra : thohei

Dato : 03-01-10 07:08

On Jan 3, 2:27 pm, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:
> thohei <heine...@mail.dk> wrote:
>

> Hjalp det?

Igen, tak for din hjælp, men:
da jeg åbnede så jeg at der allerede sad to 512 klodser. Jeg har nu
søgt lidt og kan se at den G4 Alu-model er kendt for at den nederste
ram-klods ikke virker Jeg går ud fra det er det der er galt med
min maskine også selvom den faktisk falder uden for de serienumre som
Apple angiver er problembefængte.

Nu bliver det jo endnu sværere at beslutte om jeg skal ofre en 1GB
klods til det ene slot som virker.

Jeg sender dig din klods tilbage, du har nok mere brug for den end
jeg. Og desuden har jeg jo nu en ekstra fra det nederste slot

Kan jeg mon bruge den i en ibook g4 / 800 mhz som også trænger til
opgradering. Der står den skal bruge pc2100, men nogle steder læser
jeg at pc2700 kan erstatte 2100?

Thomas

Fra : Henrik Enslev

Dato : 03-01-10 16:07

> [...]

> Kan jeg mon bruge den i en ibook g4 / 800 mhz som også trænger til
> opgradering. Der står den skal bruge pc2100, men nogle steder læser

Ja det mener jeg godt du kan.

Står du for at ville sælge din iBook kan du også evt. sende mig en mail,
er måske interesseret.

--
Henrik Enslev (2500)
henslev snawel a gmail punktum com

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-01-10 16:32

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Ja det mener jeg godt du kan.
>
> Står du for at ville sælge din iBook kan du også evt. sende mig en mail,
> er måske interesseret.

Skal det være en iBook i hel eller i parteret stand. Jeg har en som er
skilt ad. Interesseret?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-01-10 16:32

> [...]

> Kan jeg mon bruge den i en ibook g4 / 800 mhz som også trænger til
> opgradering. Der står den skal bruge pc2100, men nogle steder læser

Hvis du smider den ned til mig - altså Mac'en, så giver jeg den lige et
eftersyn u/b.

Nu har du jo givet mig en flaske, så........

Fra : thohei

Dato : 03-01-10 10:29

> Står du for at ville sælge din iBook kan du også evt. sende mig en mail,
> er måske interesseret.
>
> --
> Henrik Enslev (2500)
> henslev snawel a gmail punktum com

Tak, men nej tak.
Den gamle maskine er ikke længere portabel, batteriet holder max 5
min, cd/dvd-drev er i udu (og er endda blevet skiftet en gang) og nu
også det med ram'en.
Den skal egentlig bare stå stille og være juke-box - og lidt på
nettet.
Mvh,
Thomas