Hvilken er verdens kønneste melodi? ;-)
Fra : Michel

Dato : 30-12-09 13:32

Hej,

Jeg ved godt, at det er et spørgsmål om smag og behag, hvad den kønneste
melodi er, men måske kan vi inspirere hinanden.

Jeg kan personligt ikke blive enig med mig selv om det er Sweet People og
"Et les oiseaux chantient" ("Og fuglene sang"):

http://www.youtube.com/watch?v=KoOY86hv_3g

Eller Tol & Tol med "Eleni":

http://www.youtube.com/watch?v=fSt2tnj1nw4

Eller måske soundtracket til "Tre nødder for Askepot", som er en skøn
tjekkoslovakisk (jo, det hed det dengang) film fra 1973:

http://www.youtube.com/watch?v=C924eNQwRm4

Eller måske igen "Nocturne" med norske Secret Garden, der jo vandt ESC i
1995:

http://www.youtube.com/watch?v=fd3a189vcVc

Eller "Alla corde del re" ("Ved kongens hof") med Rondo Veneziano:

http://www.youtube.com/watch?v=EcumV00c4po

Ja, jeg kunne blive ved, men nu må jeg hellere stoppe, for kvoten for
forslag er vist allerede overskredet

Og jeg må advare om, at det meget blød og blid musik, så vist du er til rock
eller techno, så spild ikke tid på dette . Men igen - hvis du synes
verdens kønneste melodi er indenfor disse genrer, så lad os høre dit bud,
for kønne melodier behøver jo ikke være "pakket" ind i nuttede
arrangementer, selv om det er sådan, jeg selv foretrækker dem...

Og så må I alle da have et rigtigt godt nytår og et tilsvarende godt 2010.

Mvh
Michel

Fra : Carl Drud

Dato : 30-12-09 14:12

"Michel" <nosp@mthanks.dk> writes:

> Jeg ved godt, at det er et spørgsmål om smag og behag, hvad den kønneste
> melodi er, men måske kan vi inspirere hinanden.

Et par bud fra min side:

Jimi Hendrix - Little Wing

http://www.youtube.com/watch?v=Vo_WAbnKCPc

Pink Floyd - The Great Gig In The Sky

http://www.youtube.com/watch?v=ZAydj4OJnwQ

> Og så må I alle da have et rigtigt godt nytår og et tilsvarende godt 2010.

I lige måde.

--
Carl

Fra : Michel

Dato : 30-12-09 14:51

Hej igen,

> Eller Tol & Tol med "Eleni":
>
> http://www.youtube.com/watch?v=fSt2tnj1nw4

Jeg ved ikke hvorfor handlingen på den i øvrigt ret medtagede video er
henlagt til Østtyskland, da melodien vist er sunget på græsk. Men det er
klart min favorit, for selv om jeg mener, at jeg er lidt af en kyniker, så
løber tårerne ned af kinderne på mig på den sørgelige slutning på videoen,
men det er en fantastisk melodi. Nok verdens kønneste...

Mvh
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-12-09 18:52

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> Og jeg må advare om, at det meget blød og blid musik, så vist du er til
> rock eller techno, så spild ikke tid på dette

Jeg er helt klar på hvad du mener. Min liste er på 4 sange som alle er klare
kandidater. Hvilken der er kønnest er svært at sige.

Dont cry for me Argentina
1: http://www.youtube.com/watch?v=X4oPWINVVEw

Amazing grace
2: http://www.youtube.com/watch?v=TY8J35OXVxg&feature=related

Prøv at drøm noget smukt / Guten abend gute nacht
3 http://www.youtube.com/watch?v=YLc2QoJqF8Q
http://www.youtube.com/watch?v=SehtRoDTYsY&translated=1

O mein papa
4 http://www.youtube.com/watch?v=6Szf7ooTuqQ

Heidschi Bumbeidschi
5 http://www.youtube.com/watch?v=VtlgmfnRHK0&feature=related

Mama
6 http://www.youtube.com/watch?v=QzCFofR0wS8

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 30-12-09 18:58

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg ved godt, at det er et spørgsmål om smag og behag, hvad den kønneste
> melodi er, men måske kan vi inspirere hinanden.

Pink Floyd:
http://www.youtube.com/watch?v=3DXCHa9BYfE

Beatles:
http://www.youtube.com/watch?v=AiFYOn1AFms

John Lennon:
http://www.youtube.com/watch?v=okd3hLlvvLw

Rolling Stones:
http://www.youtube.com/watch?v=JMkFjYRWM4M

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-12-09 20:00

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Pink Floyd:
> [...]

Hvad var det nu der stod i oplæget til tråden?
CITAT
så vist du er til rock
eller techno, så spild ikke tid på dette
CITAT SLUT

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-12-09 20:58

meddelelse news:4b3ba325$0$36579$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> CITAT
> så vist du er til rock
> eller techno, så spild ikke tid på dette

Hej Åge

Der er stor forskel på, hvad folk syntes er smukt...

Som man plejer at sige, nogen vil have moderen, andre datteren...

Jeg prøver endnu, at udtænke, hvilke mine bud ville blive....
Men jeg tror egentligt aldrig, jeg bliver enig med mig selv

For som du ved....

Jeg vil leve og dø, på en sydhavs ø - Hvis jeg ikke vil stå på ski )

M.V.H....Benny..

Fra : Carl Drud

Dato : 30-12-09 20:28

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> writes:

> Hvad var det nu der stod i oplæget til tråden?
> CITAT
> så vist du er til rock
> eller techno, så spild ikke tid på dette
> CITAT SLUT

og der står videre:

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-09 22:02

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved godt, at det er et spørgsmål om smag og behag, hvad den kønneste
> melodi er, men måske kan vi inspirere hinanden.

For mig er der ingen over, og ingen ved siden af Alan Parson's "Old and
Wise", sunget af den uforlignelige Colin Blunstone:

http://www.youtube.com/watch?v=gehERn5QiSQ

Teksten er også bare smuk.

/Alex

Fra : Michael 'silver'

Dato : 30-12-09 23:26

Mine absolutte favoritter:

Tim Buckley - Once i was
http://www.youtube.com/watch?v=A_jUZtsZ9hA&feature=PlayList&p=365483AB90E2890D&index=1

Beatles - Let it Be
http://www.youtube.com/watch?v=j9SgDoypXcI

John Lennon - Imagine
http://www.youtube.com/watch?v=okd3hLlvvLw

The Animals - House of the rising sun
http://www.youtube.com/watch?v=C86oH5RwyJg

Enya - Caribbean Blue
http://www.youtube.com/watch?v=ZHRoRL5Tt6g&feature=PlayList&p=97C2BCEC55EEA72F&index=9

Open Source - Two Queens
Ingen link da den udkom for bare 12 dage siden.

Mvh
Silver.

Fra : Michel

Dato : 31-12-09 00:02

Hej,

> Enya - Caribbean Blue
> http://www.youtube.com/watch?v=ZHRoRL5Tt6g&feature=PlayList&p=97C2BCEC55EEA72F&index=9

Jeg har ikke nået at få hørt dine andre favoritter, men det skal jeg nok få
gjort, og du får intet svar tilbage, om jeg kan lide dem eller ej, for det
er ikke meningen med denne tråd. Blot at vi kan udveksle lidt spændende
musik for hinanden og kan man ikke lide det, så kan man jo "holde mund" med
det.

Men jeg kan alligevel ikke dy mig for at kommentere "Caribbean Blue". Den er
efter min mening endnu bedre end "Oricono Flow", og jeg har samtlige hendes
cd'er, så jeg er vist fan af Enya

Mvh
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-12-09 00:32

> [...]
> er efter min mening endnu bedre end "Oricono Flow", og jeg har samtlige
> hendes cd'er, så jeg er vist fan af Enya

Hvordan kunne jeg dog glemme denne her:
Goodbye my love goodbye
http://www.youtube.com/watch?v=od3K7U1GeTE&feature=related
Den rangerer på linie med "Dont cry for me Argentina". Helt fanmtastisk
sang.

og så er der selvfølgelig også:
Stille regn: http://007design.dk/4-steffs/musikprove.htm
Den skal dog helst være på engelsk, men jeg husker ikke hvad den hedder på
engelsk
Er der nogen der ved det?

Hilsen Åge

Fra : Peter Knutsen

Dato : 31-12-09 02:08

On 30/12/2009 23:25, Michael 'silver' wrote:
> Mine absolutte favoritter:
[...]
> The Animals - House of the rising sun
> http://www.youtube.com/watch?v=C86oH5RwyJg

Føj nej! Sangen er principielt ret god (musik og tekst), men deres
fremførelse (i den musikvideo jeg har set et par gange på VH1) er noget
elendigt skråleri. Jeg havde engang en klassekammerat der kunne synge
den meget bedre.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Allan Krautwald

Dato : 31-12-09 02:10

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremførelse (i den musikvideo jeg har set et par gange på VH1) er noget
> elendigt skråleri. Jeg havde engang en klassekammerat der kunne synge den

Smag og behag
Det er en mega-klassiker.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 31-12-09 03:58

On 31/12/2009 02:09, Allan Krautwald wrote:

> Smag og behag
> Det er en mega-klassiker.

Ja, jeg ved ikke nok om musik til at kunne præcisere, hvad det er jeg er
utilfreds ved m.h.t. The Animals' udgave.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jensen

Dato : 31-12-09 11:26

Enig i disse.

Og tilføjer:

The Tornados - Ridin' The Wind
http://www.youtube.com/watch?v=0p7-02XxLiY

Sort Sol - Brogue
http://www.youtube.com/watch?v=XP3oyyaTOXc

Arcadia - Rose Arcana
http://www.youtube.com/watch?v=veDVpIku4Mo

Level 42 - Leaving Me Now
http://www.youtube.com/watch?v=wXFchWbmf4Y

Elton John - Song For Guy
http://www.youtube.com/watch?v=RD2jWgPtouA&feature=related

J. S. Bach - Toccata & Fugue in d minor
http://www.youtube.com/watch?v=_FXoyr_FyFw&feature=related

--
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-09 16:22

"Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> J. S. Bach - Toccata & Fugue in d minor
> http://www.youtube.com/watch?v=_FXoyr_FyFw&feature=related

Enig, den hører til blandt de allersmukkeste.

/Alex

Fra : Jensen

Dato : 01-01-10 12:59

> J. S. Bach - Toccata & Fugue in d minor
> http://www.youtube.com/watch?v=_FXoyr_FyFw&feature=related

Jeg glemte én:

Jean Michel Jarre - Last Rendez-Vous (Ron's Piece)
http://www.youtube.com/watch?v=-TkFCkHsvIM

--
Thomas

Fra : Michael

Dato : 15-01-10 19:50

Wooops, glemte en af de helt store for mig Mary Fahl - Going Home fra
soundtracket til filmen Gods and Generals. Giver mig altid gåsehud når jeg
hører den og synger med.

http://www.youtube.com/watch?v=oWbvTdIi2XIhttp://www.youtube.com/watch?v=oWbvTdIi2XI

Fra : perhag

Dato : 30-12-09 15:54

On 30 Dec., 13:32, "Michel" <n...@mthanks.dk>
> Og jeg må advare om, at det meget blød og blid musik, så vist du er til rock
> eller techno, så spild ikke tid på dette .

Så bliver mit bud en svensk sang skrevet af Dan Andersson:

Hootenanny Singers - Omkring tiggarn från Luossa

http://www.youtube.com/watch?v=76hghSikK5E

Fra : Jan Kronsell

Dato : 31-12-09 00:34

Michel wrote:
> Hej,
>
> Jeg ved godt, at det er et spørgsmål om smag og behag, hvad den
> kønneste melodi er, men måske kan vi inspirere hinanden.

Jeg vil mere, at det helt kommer an på genre. Det er fx meget svært at
sammenligne

Nana Mouskouri's Ave Maria
http://www.youtube.com/watch?v=H1kQ5xJAJFw

med Mark Knopflers

Wild Theme
http://www.youtube.com/watch?v=-bhF38jFx90

eller Jimi Hendrix

Burning of the Midnight Lamp
http://www.youtube.com/watch?v=kbRlgEK27Jg

Qeen

I Wanna Break Free
http://www.youtube.com/watch?v=9hMrY8jysdg

Og jeg kunne blive ved.

Jan

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-12-09 12:22

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil mere, at det helt kommer an på genre. Det er fx meget svært at
> [...]

Det lyder for mig, nogenlunde rigtigt, da hverken stil eller smag, for mit
vedkommende, er den samme om onsdagen, som den var om mandagen.
Som jeg plejer at skrive... Nogle dage, kan det undre mig, at jeg har plader
med Iron Maiden.... Andre dage er det ganske indlysende hvorfor
Måske netop derfor, er det så svært at udpege " Det smukkeste " for inden
jeg finder det, har jeg skiftet mening....
Det kunne lige så godt, blive Jack Lester med Mexican hat dance, som Mark
Knopflers Long road... Eller Jørgen Ingmanns Verde... Eller for den sags
skyld, et stykke med Lobo, eller Simon & Garfunkel.... Eller hvem ved, måske
endda Birthe Kjær..

M.V.H....Benny..

M.V.H....Benny..

Fra : Michael

Dato : 01-01-10 19:29

> Qeen
>
> I Wanna Break Free
> http://www.youtube.com/watch?v=9hMrY8jysdg

Helt klart, og melodien blev så sandelig også desto bedre af Freddie
Mercury's dynamiske stemme og fremføring :).

Mvh
Silver.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 31-12-09 02:03

On 30/12/2009 13:32, Michel wrote:
> Hej,
>
> Jeg ved godt, at det er et spørgsmål om smag og behag, hvad den kønneste
> melodi er, men måske kan vi inspirere hinanden.
[...]

Jeg har for nylig købt computerspillet "Civilization IV: Complete" (og
jeg skal hermed advare om at det er stærkt vanedannende!).

Der er meget god musik med (det var der også i II'eren, bl.a. Beethovens
9., og desuden "Also Spracht..." når man vinder spillet ved at
kolonisere Alpha Centauri), men denne her er uhyggeligt god:
< http://www.youtube.com/watch?v=Tmut6FBx4xk >

(Og det er absolut ikke fordi sangen får bonuspoints, herfra, for at
være kristen.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org