O mein papa - Dansk lyrik
Fra : webpoint

Dato : 29-12-09 15:52

Hej

Jeg har ladet mig fortælle at der findes en dansk tekst til O mein
papa af H. Burhart, men selv om jeg ihærdigt har søgt og søgt, kan jeg
ikke finde den.

Nogle her i gruppen som ved bedre end mig - hvilket ikke burde være
svært

På forhånd tak !

Kim

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-12-09 01:13

"webpoint" <webpoint32@gmail.com> skrev i meddelelsen

Nogle her i gruppen som ved bedre end mig - hvilket ikke burde være
svært

Jeg har hørt den på dansk men kan ikke huske med hvem. Måske det er den
danske udgave af hollandske "Heintje", hein Simons, nemlig "Ole" som har
sunget den på dansk. Det var ham der slog igennem med "Prøv at drøm noget
smukt" i 1969. Duoen "Jan og Kjeld" har også sunget den, men om det var på
dansk ved jeg ikke. Det var i 1961.
Det kan også være Jimi og Rene.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-12-09 01:37

meddelelsen news:4b3a9b10$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "webpoint" <webpoint32@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Nogle her i gruppen som ved bedre end mig - hvilket ikke burde være
> svært

Jeg tror sidste mulighed er Ole Damgård. Men skal vi ikke lige høre den på
italiensk med Robertino: http://www.youtube.com/watch?v=6Szf7ooTuqQ
Her er forresten "Ole" som kunne være ham som har sunget den på dansk,
måske: http://www.youtube.com/watch?v=YLc2QoJqF8Q

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-12-09 01:48

meddelelsen news:4b3aa0bb$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Her er forresten "Ole" som kunne være ham som har sunget den på dansk,
> måske: http://www.youtube.com/watch?v=YLc2QoJqF8Q

Det kan måske også være "Lille Bo"
http://www.youtube.com/watch?v=sA78L7MVlf4&feature=related

eller måske mere sansynligt "Jimi Og Rene"
http://www.youtube.com/watch?v=yjLTcRGkeWU

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-12-09 01:53

meddelelsen news:4b3aa336$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> eller måske mere sansynligt "Jimi Og Rene"
> http://www.youtube.com/watch?v=yjLTcRGkeWU

Hov! - her har de oversat den engelsksprogede "Banjo Boy" til dansk. Det
peger mod at Jimi og Rene også kan have sunget en dansk udgave af "Oh mein
papa".
http://www.youtube.com/watch?v=cNw8Tqq7bvw&translated=1

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-12-09 12:00

meddelelse news:4b3a9b10$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> sunget den på dansk. Det var ham der slog igennem med "Prøv at drøm noget
> smukt" i 1969. Duoen "Jan og Kjeld" har også sunget den, men om det var

Hej Åge

Forveksler du ikke Brahms vuggevise, med O mein Papa....

Skal dog ærligt indrømme, at jeg syntes også, at have hørt den, med en Dansk
tekst, Og til Webpoint, jeg skal nok gøre opmærksom på det, hvis jeg kommer
i tanker om, hvem, hvad eller hvor....

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-12-09 12:05

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Forveksler du ikke Brahms vuggevise, med O mein Papa....

Muligheden er til stede, men jeg tvivler.

> Skal dog ærligt indrømme, at jeg syntes også, at have hørt den, med en
> Dansk tekst,

Ja, det mener jeg altså også at jeg har.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-12-09 12:15

meddelelse news:4b3b33df$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Muligheden er til stede, men jeg tvivler.

> Ja, det mener jeg altså også at jeg har.
>
> Hilsen Åge

Hej Åge

Det tror jeg du gør, for O' mein papa, er vel mest kendt herhjemme,
som trompetrut med Arne Lamberth....

Du nævnte jo selv, Prøv og drøm noget smukt, som er Brahms vuggevise,
og ikke O'mein papa....

Men det er vist korrekt at Heintje har sunget den.... Kan dog ikke lige
finde den.

Men jeg fandt den da med Dorthe Kollo, men jeg skal ned og finde pladen, for
at konstatere, om den er sunget på Dansk... Men jeg tror den er det... Så
Webpoint, der har du chancen for en Dansk tekst.... Også en version med Per
Nielsen... Men han synger nok ikke

M.V.H....Benny..

Fra : Ole Damgaard

Dato : 04-01-10 09:52

> Jeg har ladet mig fortælle at der findes en dansk tekst til O mein
> papa af H. Burhart, men selv om jeg ihærdigt har søgt og søgt, kan jeg
> ikke finde den.

Hej Kim.
Jeg har aldrig hørt om denne H. Burhart, men mon der ikke er tale om
en lille forveksling. O Mein Papa er skrevet af den Schweiziske
komponist Paul Burghard, som oprindelig lavede den til en
cirkusmusical engang i 30'erne. I 1954 blev den så til et verdenshit
for Lys Assia. (Jeg har hørt en ubekræftet historie om, at Burghard,
var så begejstret for hendes indsats, at han som barnløs/uden arvinger
testamenterede sin formue og rettigheder til Lys Assia).
Men selv om Lys Assia senere blev dansk gift, var det på tysk
cirkussprog, hun slog igennem med sangen.
http://www.youtube.com/watch?v=DVmab3IxC_4

Selvfølgelig blev den straks oversat til dansk, - og af en mand, der
kaldte sig for Erik Thernow. Bag dette synonym gemte sig såmænd: Sejr
Volmer Sørensen. Og den første danske udgave var også med den danske
refrainsangerinde Hedvig Volmer - en revysangerinde døbt Hedvig
Petersen, der nu havde taget navneforandring efter sit giftermål med -
ja hvem tror du: Sejr volmer Sørensen.

Den blev dog ikke nogen stor sællert - for samtidig blev den nemlig
også indspillet med datidens absolut største danske navn i den danske
slagerverden: Raquel Rastenni. Så de få her, der evt. måtte kunne
huske 50'ernes ønskekoncerter, vil uden tvivl kunne huske hendes
version af: Oh mein papa - han var en uforglemlig klovn...osv.

Sideløbende med disse vokalversioner kom så alle trompetversionerne
(det var jo cirkusmusik) - i England med Eddie Calvert og i USA med
Eddie Fisher - og endelig i Danmark med Arne Lambert (som jo trods sin
danske popularitet var svensker - og i hans udgave er der da også
korstykker med, hvor der synges et næsten dansk-svensk-cirkussprog)

Senere er der kommet flere dansksprogede versioner - bl.a. har Jodle
Birge da også forsøgt sig med den. Som det nævnes her i tråden, har
Robertino lavet en dengang populær udgave - men den var på italiensk.
Dorthe Kollo har lavet en udgave, men på tysk. Hverken lille Ole eller
Bo har mig bekendt bevæget sig ud i disse toner - som alt andet lige
kræver lidt mere end barnestemmer (omend det ikke altid er en
begræsning for udgiverne).
Og endelig har Dario lavet en dansk version - der er meget tæt på
originalen. Jeg har uploadet den her:
http://www.mediafire.com/?sharekey=89c3a23b45eb117b67cd7f7bd65f7eef87f7b97536a060ab947708e37b913e74

mvh ole

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-01-10 18:11

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har uploadet den her:
http://www.mediafire.com/?sharekey=89c3a23b45eb117b67cd7f7bd65f7eef87f7b97536a060ab947708e37b913e74

mvh ole

Tak for den omfattende gannemgang af sangen. Jeg vidste ikke at den var
lavet af så mange. Har dog lidt betænkeligheder ved at spille sangen på dit
link, da siden blinkede og lyste og gjorde ved. Jeg var nr. 9999.99999 som
havde vundet et eller andet ingenting eller udvalgt eller hvad det var.
Sådan noget virker ikke ligefrem tillidsvækkende.
Kan du lægge den på youtube istedet for ?

Fra : Allan Krautwald

Dato : 04-01-10 19:16

meddelelse news:4b42212f$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> var. Sådan noget virker ikke ligefrem tillidsvækkende.
> Kan du lægge den på youtube istedet for ?

Den har vi været igennem før, da jeg uploadede gamle Radio Mercur optagelser
m.v.
Du skal blot ignorere reklamerne og klikke på download og gemme filen på din
computer, der hvor du vil have den liggende.
Der sker ikke noget, jeg har downloaded mange hundrede filer fra mediafire.
Grunden til de mange reklamer er, at det er en gratis service og de skal jo
tjene penge på et eller andet.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-10 20:55

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal blot ignorere reklamerne og klikke på download og gemme filen på
> din computer, der hvor du vil have den liggende.

Eller også sørge for at have en opdateret browser, der sorterer alt sådan
noget skidt fra. Men det fås nok ikke til Windows 98

Fra : Allan Krautwald

Dato : 04-01-10 22:09

> Eller også sørge for at have en opdateret browser, der sorterer alt sådan
> noget skidt fra. Men det fås nok ikke til Windows 98

Korrekt

Fra : Anders Hansen

Dato : 06-01-10 01:23

En glimrende undersætte er Klydernes "Si' os mama" fra 1979 (mener den
er på "Kaptajn Klyde i sneen, del 2). Men teksten ligger ret langt fra
originalen ;)