Ang. Hjertestartere
Fra : Knagsted

Dato : 26-12-09 02:20

Ang. Hjertestartere.

Sad lige og læste om brugen af hjertestartere og derefter finde
placeringen af den nærmeste på de steder jeg opholder mig mest. Jeg
fandt meget ulogisk og temmelig besværligt den nærmeste for mig lige
nu hænger på et kontor (som ikke er døgnåbent) ca. 13minuters cykling
herfra.

I danmark har vi indkøbt 5.000 som jeg synes kunne være placeret
anderledes for at give en effectiv og hurtigere hjælp i tilfælde af
hjertestop.
Hvorfor har man ikke som en grundregel placeret en ved hver
lægekonsultation og en i hvert tyndt bebyggede område uden
lægekonsultation. Vi har jo lægekonsultationer pænt fordelt på kortet.

Det er bestemt ikke rimeligt at man f.eks som her har 13minutter på
cykel og så kun kan hente hjertestarteren i kontotiden Det lyder
lidt Fedtmule-agtigt.

Mhv
Knagsted

Fra : John N. H.

Dato : 26-12-09 11:49

> [...]
> fandt meget ulogisk og temmelig besværligt den nærmeste for mig lige
> nu hænger på et kontor (som ikke er døgnåbent) ca. 13minuters cykling

Tja, jeg undrer mig også. Jeg tror, at placeringerne er vedtaget af
politikere, der ikke har forstået, at dette her drejer sig om at kunne
hjælpe - hurtigt.

Her hvor jeg bor, har vi en sportsplads med omklædningsrum m.v. Udenfor
er der hængt en seddel op, hvor det oplyses, at der er en hjertestarter
ved Solcentret. Ikke et ord om, hvor Solcenteret er. (ca. ½ km).
Solcenteret er for i øvrigt lukket nu, så hjertestarteren bliver svær at
finde for ikke-lokalkendte.

I nabobyen er der også én. Jeg så en "vejviser", der fortalte om,
hvordan man finder vej til den. Gennem små gader og gyder, gennem en
baggård, hvor man så i en eller anden korridor kunne finde en dør, der
aldrig er låst. Turister finder den aldrig, os der er godt kendte finder
den måske nok, men alt for sent.

Jeg kan godt give dig ret i, at vi trænger til fornuftige retningslinier
for, hvor de placeres, og helst således, at man anvender de samme
retningslinier over hele landet. Forslaget med lægehuse er udmærket.
Apoteker er en mulighed, Jernbanestationer, Busterminaler, hvad ved jeg.
Fælles retningslinier er alfa og omega i det her, det skal være sådan,
at uanset hvor i landet man er, skal man kigge ved nærmeste (f.eks.
apotek).

John
; -))

Fra : Knagsted

Dato : 26-12-09 07:28

On 26 Dec., 11:48, "John N. H." <gan...@invalid.dk> wrote:

> [...]
> Fælles retningslinier er alfa og omega i det her, det skal være sådan,
> at uanset hvor i landet man er, skal man kigge ved nærmeste (f.eks.

Ja det ville være smart hvis man havde en logik og en standard for
hvor de hænger , lige nu svarer det til at hænge de gamle
redningsbælter op et godt stykke fra de risikosteder der er.
Ja. lægehuse apoteker , jerbanestationer , busterminaler , apoteker og
sportcentre burde være en standard man arbejdede hen i mod. Og ikke
som her på Rådhuset 13minutter herfra på cykel.

Mhv
Knagsted

Fra : Jørgen

Dato : 26-12-09 16:17

Hvis det er de hjertestarter der er omtalt på trygs side, er de fleste
private hjertestarter som er indkøbt til privat brug eller skænket af
tryg fonden for nogle vedkommende. Disse er så stillet til rådighed af
de forskellige ejer og er derforfor opstillet de mest mærkelige steder
f.eks ved en solcenter

fra
Jørgen

Fra : N/A

Dato : 26-12-09 16:17

Fra : Knagsted

Dato : 26-12-09 08:28

On 26 Dec., 16:16, Jørgen <fri...@os.dk> wrote:
> Hvis det er de hjertestarter der er omtalt p trygs side, er de fleste
> private hjertestarter som er indk bt til privat brug eller sk nket af
> tryg fonden for nogle vedkommende. Disse er s stillet til r dighed af
> de forskellige ejer og er derforfor opstillet de mest m rkelige steder
> f.eks ved en solcenter
>
> --
> Mvh
> fra
> J rgen

Ja jeg ved at Hjertestartere er tit i privat regi , og det er den hage
ved at de hænges op i symetri med landkortet og i en logisk orden med
en vis standard. Je mener at det er nødhjælpsudstyr og der for en
standard og en logik og symetrisk opsætning. Jeg mener at i offentligt
regi med dem alle havde der sikkert været lidt mere standard i
opsætningen.
Når hjertestarten skal bruges er der jo meget meget kort tid at handle
og tiden er ikke til finde kort og kompas også riskiere ikke at komme
når den pågældne sted eller institotion er åbent.

Mhv
Knagsted

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-12-09 20:01

Knagsted wrote:

> [...]
> og tiden er ikke til finde kort og kompas også riskiere ikke at komme
> når den pågældne sted eller institotion er åbent.

Men mest af alt burde man nok som borger - og ikke lige umiddelbar bruger -
sætte sig ind i hvor (de) nærmeste var.

--
- Frank

Fra : Knagsted

Dato : 26-12-09 15:33

On 26 Dec., 20:01, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Men mest af alt burde man nok som borger - og ikke lige umiddelbar bruger -
> sætte sig ind i hvor (de) nærmeste var.
>
> --
>  - Frank

Ingen tvivl om det men det er jo fakta for de fleste af os at vi ikke
altid sidder i den same stol i samme by(del) og derfor synes jeg at
en styret fordeling på standard steder er langt at foretrække og
hjertestaterne kan jo sættes op så alle kan nåes hurtigt med en
rimeligt kort afstand. Jeg synes ikke selv at det lyder særligt svært.

Mhv
Knagsted

Fra : Jan Smed

Dato : 28-12-09 01:27

Knagsted wrote:
> Ang. Hjertestartere.

Jeg vil hermed opfordre alle uden undtagelse til at lære
Hjerte-Lunge-redning ("hjertemassage"). Det er ganske let, og kan læres
på et enkeltdags-kursus. Er man en kreds af personer, kan man evt. få
det lokale sanitets-kompagni fra Hjemmeværnet til at stå for uddannelsen.

Så skal man ikke rende rundt og bruge kostbare sekunder på at lede efter
hjertestarter - hvis der da i det hele taget er en i nærheden.

Man pillede dem f. eks. en overgang ned fra Københavns Metro - om de er
sat op igen, aner jeg ikke.

Fra : Jørgen

Dato : 28-12-09 11:02

Jan Smed skrev:

> [...]
> hjertestarter - hvis der da i det hele taget er en i nærheden.
>
> Man pillede dem f. eks. en overgang ned fra Københavns Metro - om de er

Ja lær endelig hjertemassage

Men det gør det ikke alene. Hvis der ikke bliver stødt inden for de
første 10 min. er der meget lille chance for overlevelse
Det falder med 10% FOR HVER MINUT indtil der bliver afgivet stød.

Hvad er responstiden hos jer?

fra
Jørgen

Fra : Jan Smed

Dato : 30-12-09 19:13

Jørgen wrote:

> [...]
> første 10 min. er der meget lille chance for overlevelse
> Det falder med 10% FOR HVER MINUT indtil der bliver afgivet stød.

Det er noget vrøvl. Jeg har ved flere lejligheder set folk komme sig
efter en hjertemassage. Man behøver ikke altid at støde, det vigtigste
er at trykke i den rigtige rytme.

Men HAR man hjertestarteren ved hånden (og det er jo lige det springende
punkt), er den skam også glimrende.

Med venlig hilsen
G. Borchorst
Militær sygehjælper

Fra : Jørgen

Dato : 31-12-09 00:44

Jan Smed skrev:

> [...]
> er at trykke i den rigtige rytme.
>
> Men HAR man hjertestarteren ved hånden (og det er jo lige det springende

Mon de så har haft hjertestop?????
Det nyeste viden siger noget andet.
Hvorfor skal man lade folk ligge og gå hen og alarmer inden man går i
gang med hjertemassage, hvis det er vigtigere end at få en støder frem
fra
Jørgen

Fra : Jan Smed

Dato : 01-01-10 05:24

Jørgen wrote:

> Mon de så har haft hjertestop?????
> Det nyeste viden siger noget andet.

Dokumentation, tak.

> Hvorfor skal man lade folk ligge og gå hen og alarmer inden man går i
> gang med hjertemassage, hvis det er vigtigere end at få en støder frem

Hvorfor skal man rende rundt og lede efter en hjertestarter, som
sandsynligvis ikke er der? Desuden er der en smart opfindelse, som
hedder en "mobiltelefon", som man sagtens kan ringe 112 på. Og har man
ikke selv en, er der nok stor sandsynlighed for, at en i nærheden har.

Ved du i det hele taget noget om førstehjælp, eller vil du bare have
ret? Jeg har efterhånden 10 års praktisk, vedligeholdt erfaring.

Fra : Jørgen

Dato : 01-01-10 17:25

Jan Smed skrev:

> [...]
>
> Ved du i det hele taget noget om førstehjælp, eller vil du bare have
> ret? Jeg har efterhånden 10 års praktisk, vedligeholdt erfaring.

Tilkald hjælp

* Er man alene, forlades den livløse og der tilkaldes hjælp så
snart, man har erkendt, at personen ikke trækker vejret.

* Der ringes 112.

* Undtaget fra denne regel er børn, druknede eller forgiftede, hvor
det er iltmangel, der er årsagen til hjertestoppet. I disse tilfælde
gives basal genoplivning i ét minut før der løbes efter hjælp.

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/genoplivning_voksne.htm

fra
Jørgen

Fra : Jan Hvillum

Dato : 02-01-10 16:57

Jørgen skrev:
..

> [...]
> det er iltmangel, der er årsagen til hjertestoppet. I disse tilfælde
> gives basal genoplivning i ét minut før der løbes efter hjælp.

Det springende punkt er her alene. Det kan ikke nytte noget at give
f.eks. hjertemassage i 15 min, uden at der er alarmeret. Det er såmænd
simpel prioritering - hvad er det mindst ringe i forhold til
situationen. Selvfølgelig skal hjælpen fortsættes efter man har alarmeret.

--
Jan Hvillum
Denmark

Fra : Jan Smed

Dato : 02-01-10 23:23

Jan Hvillum wrote:
> Det springende punkt er her alene. Det kan ikke nytte noget at give

Og hvis man er på den jyske vestkyst et øde sted flere kilometer fra
nærmeste telefon, og 40-50 km fra nærmeste hjertestarter? Bare for at
stille tingene på spidsen...

> f.eks. hjertemassage i 15 min, uden at der er alarmeret. Det er såmænd
> simpel prioritering - hvad er det mindst ringe i forhold til
> situationen. Selvfølgelig skal hjælpen fortsættes efter man har alarmeret.

Selvfølgelig. Jeg er lidt bekymret over, at så få faktisk ved noget om
livreddende førstehjælp. Nogen debattører virker, som om de er bange for
at gøre noget forkert, og efterfølgende blive anklaget for det. Det er
selvføgelig noget sludder uden hold i virkeligheden.

Man kan derimod blive straffet for intet at foretage sig.

Lær førstehjælp - livreddende hjertemassage læres på et par timer - der
er ikke så meget at betænke sig på.

Fra : Jørgen

Dato : 03-01-10 10:19

> Og hvis man er på den jyske vestkyst et øde sted flere kilometer fra
> nærmeste telefon, og 40-50 km fra nærmeste hjertestarter? Bare for at
> stille tingene på spidsen...

sør for at have en mobiltelefon på dig. en med ordenæig dækning

fra
Jørgen

Fra : John N. H.

Dato : 03-01-10 13:25

"Jørgen" skrev i en meddelelse

> sør for at have en mobiltelefon på dig. en med ordenæig dækning

Æh, hvad skulle det hjælpe?
Jan nævner den jyske vestkyst, og her er der ofte slet ikke
mobildækning, uanset hvilket teleselskab du vælger.
Selv i mange landsbyer herovre er mobilen død som en sild.
Det betyder, at mange medarbejdere i firmaer ikke mere kan nås, når de
er gået til fyraften/weekend.
Mange landmænd kan ikke tage den nyeste teknologi i brug, bl.a.
malkerobotter alarmerer via GSM.
Under den netop overståede valgkamp til kommunalvalget blev der gået
hårdt til politikerne over den manglende dækning, også
videnskabsminister Helge Sander blev i den grad draget ind i sagen.
Svaret blev, at ingen kan hjælpe.
Teleselskaberne har ifølge loven ikke pligt til at sørge for
mobildækning.
Masterne bliver stillet op der, hvor der er størst indtjening.
Man kan ikke med loven i hånd tvinge dem til at gøre andet, så skal der
en lovændring til.
Et gæt: Det vil betyde stigende mobilpriser, hvis selskaberne tvinges
til at stille master op i tyndt befolkede områder, hvor indtjeningen er
lav.

John
; -))

Fra : Jørgen

Dato : 03-01-10 16:28

John N. H. skrev:

> Æh, hvad skulle det hjælpe?
> Jan nævner den jyske vestkyst, og her er der ofte slet ikke
> mobildækning, uanset hvilket teleselskab du vælger.

Hvad hjælper hjertemassage uden støder
Jeg har prøvet det 2 gange. den ene gang gik der 35 min. inden
ambulancen kom. Vi alarmer inden manden næsten nåede jorden

fra
Jørgen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-01-10 17:13

> Hvad hjælper hjertemassage uden støder

Betydeligt mere end ingen hjertemassage. Hjertemassage er livreddende og det
tager altså ikke ret lang tid at lære det ordentligt.

> Jeg har prøvet det 2 gange. den ene gang gik der 35 min. inden ambulancen
> kom. Vi alarmer inden manden næsten nåede jorden

Og bare venter? Der skal hjertemassage til. Støderen er fin, hvis den er
lige ved siden af eller en henter den, mens en anden giver massage.

Mvh Maria

Fra : Jørgen

Dato : 04-01-10 10:26

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
>
> Og bare venter? Der skal hjertemassage til. Støderen er fin, hvis den er
> lige ved siden af eller en henter den, mens en anden giver massage.

Ja der skal hjertemassage til og det gav vi også fra første minut.
Men uden hjertestarter kan man ikke gøre mere efter 10 min. Det er også
gangbar at stoppe når men ikke kan mere

fra
Jørgen

Fra : Jan Smed

Dato : 07-01-10 09:48

Jørgen wrote:

> [...]

Helt enig.

> Ja der skal hjertemassage til og det gav vi også fra første minut.
> Men uden hjertestarter kan man ikke gøre mere efter 10 min. Det er også
> gangbar at stoppe når men ikke kan mere

Nu er jeg tit ude til offentlige arrangementer, hvor vi har
transportabel skadestue med. Vi kan så lægge drop og give ilt etc,
hvilket giver større overlevelsesmuligheder indtil der kommer en
ambulanceredder med adrenalin. Men det kan kun de færreste.

Hænderne og armene har man derimod altid "ved hånden" (pardon the pun),
det er IKKE tilfældet med hjertestartere.

Hvor mange her i tråden har nogensinde set en hjertestarter monteret på
et offentligt sted?

Hvis det skulle batte noget, skulle der være mindst én hjertestarter i
ethvert supermarked, på banegårde, i lufthavne og andre steder, hvor der
kommer mange mennesker. Men det er der ikke "råd" til fra politisk hold.

Og folk, som af en eller anden grund er isolerede geografisk og
kommunikationsmæssigt, får ingen glæde af hjertestartere.

Fra : John N. H.

Dato : 03-01-10 17:48

> Hvad hjælper hjertemassage uden støder
> Jeg har prøvet det 2 gange. den ene gang gik der 35 min. inden
> ambulancen kom. Vi alarmer inden manden næsten nåede jorden

Nu skrev jeg ikke om stødere, men om at det er umuligt at alarmere med
en mobiltelefon, hvis der ikke er dækning.

John
; -))

Fra : Jan Hvillum

Dato : 03-01-10 20:20

Jørgen skrev:

> Hvad hjælper hjertemassage uden støder
> Jeg har prøvet det 2 gange. den ene gang gik der 35 min. inden
> ambulancen kom. Vi alarmer inden manden næsten nåede jorden

Hjerte/lungeredning, kan faktisk bringe ilt rundt i kroppen (kan ikke
lige huske hvor meget). Dette forbedrer dine muligheder en del, hvis du
bliver genoplivet. Så vil jeg nævne at støderen faktisk ikke kan
anvendes hver gang (den "siger" selv til). I det tilfælde er
hjerte/lungeredning det mindst ringe omend chancerne for genoplivning er
lille i det tilfælde (at støderen ikke kan bruges. Jeg kan forøvrigt
blive lidt nervøs, hvis hjertestarteren bliver betragtet som et
alternativ til hjertemassage. De 2 hjælpeforanstaltninger supplerer
hinanden!!! Hjertemassage er IKKE omsonst uden en støder!

--
Jan Hvillum
Denmark

Fra : Jørgen

Dato : 04-01-10 10:35

> [...]
> alternativ til hjertemassage. De 2 hjælpeforanstaltninger supplerer
> hinanden!!! Hjertemassage er IKKE omsonst uden en støder!

jo hvis der er tale om hjertestop, det er det ikke altid, mår lægman
dianokser
Hvis der ikke er en stødbar rytme siger HS at man skal forsætte
ventilationen (hjerte massage).
Det er kun en læge der må sige at døden er indtruffet.
Men man giver altid hjertemassage EFTER man har alarmeret (hvis man er
alenen)ellers med det samme
Men jeg har sommetider tænkt den tanke, at hvis men genopliver en person
til at være en grønsag burde man måske have lov til at sætte tilstanden
tilbage til før genoplivningen

Så nu falder der brænde ned over er mit syndige hoved

fra
Jørgen

Fra : Jan Hvillum

Dato : 04-01-10 14:06

Jørgen skrev:

> jo hvis der er tale om hjertestop, det er det ikke altid, mår lægman
> dianokser
Jeg er ikke helt klar over hvad du kommenterer i mit indlæg

Hvis der ikke er en stødbar rytme siger HS at man skal forsætte
> ventilationen (hjerte massage).
> Det er kun en læge der må sige at døden er indtruffet.
Derom kan vi kun være enige.
> [...]
> tilbage til før genoplivningen
>
> Så nu falder der brænde ned over er mit syndige hoved

Nej, det er såmænd en relevant diskussion. Den er bare svær, fordi vi
næppe tænker det samme når vi bruger ordet grønsag. Der er mange grader
mellem "succesfuld" genoplivning og til "grønsag".

--
Jan Hvillum
Denmark

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-09 10:13

"Knagsted" <knagsted51@gmail.com> skrev i en meddelelse
Ang. Hjertestartere.

Der er ikke en national vedtaget plan for fordeling af hjertestartere. Det
står enhver frit for at indkøbe og opsætte en sådan.

Men hvis du forestiller dig, at du kan redde nogen som helst ved at hente en
hjertestarter alle andre steder end inden for en afstand af få hundrede
meter, så glem det igen.
Disse hjertestartere er en narresut.
De har deres berettigelse på steder med mange mennesker og kort afstand -
typisk store arbejdspladser, stadions etc.
Men som hjælp til almenbefolkningen -. niks.

Og helt personligt - hvis jeg findes liggende et sted - så skynd jer meget
langsomt -
Jeg ønsker kun at blive genoplivet, hvis man ser mig falde omkuld.
Jeg kan ikke forestille mig en værre skæbne end at blive vækket til et
ødelagt liv.

Fra : John N. H.

Dato : 29-12-09 11:20

"Firstname Lastname" skrev i en meddelelse:

> Men hvis du forestiller dig, at du kan redde nogen som helst ved at
> hente en hjertestarter alle andre steder end inden for en afstand af
> få hundrede meter, så glem det igen.
> Disse hjertestartere er en narresut.

Tak, det var da nyttig information.
Jeg tror da også, der er kommet focus på hjertestartere, på en lidt
uheldig måde.
Har man hørt, der er en i X-by, tror jeg, man vil focusere meget på at
få den fremskaffet, og det kan betyde, at livgivende førstehjælp kommer
for sent i gang.

> De har deres berettigelse på steder med mange mennesker og kort
> afstand - typisk store arbejdspladser, stadions etc.
> Men som hjælp til almenbefolkningen -. niks.

Netop stadions undrer mig lidt. Her vil primært komme (yngre)
sportstrænede mennesker (i weekenden), og i mindre grad dem i
risikogruppen.
Man synes bare, en hjertestarter kunne gøre bedre gavn andre steder.
Dog må jeg tilstå, jeg ikke kender noget til, hvor i samfundet der
opstår flest hjertesvigt.
Men at det er private arbejdspladser, foreninger m.v. der bekoster dem,
forklarer jo en del. Som almen borger skal en ny hjertestarter i
sportsforeningen altså interessere mig lige så lidt, som hvis det var
nye bordtennisbolde, der blev købt..........?

John
; -))