iMac eller "normal" PC
Fra : Mac_11

Dato : 26-12-09 10:24

Hej
Jeg har arbejdet på Mac siden 1991, har iPod og iPhone, så jeg holder
meget af Apple.
Jeg selv og min familien har dog også en fælles PC og ungerne har en
bærbar PC hver. Den fælles PC'er som er 3-4 år gammel og kører XP,
trænger til en udskiftning.
Jeg vil gerne have den "Store" 21.5" iMac. Det er mere eller mindre pga.
designet som jo er superflot.
Jeg vil naturligvis installere Mac OSX på den, men har tænkt at den skal
boote op i Windows 7 som standard. Min kone og undertegnede bruger
digital underskrift til Topdanmark, Danske Netbank, VPN Software,
Ordbøger, Filemaker og MS Office hvor licenserne allerede er betalt.
Derfor vil familien gerne fortsætte på Windows platform.

Er familien bedre tjent med at jeg køber en "normal" PC, en fin
fladskærm og gemmer CPU langt væk under skrivebordet - Eller vil de ikke
kunne mærke forskel på en "normal" PC og iMac med Win7 installeret ?
Vil funktioner/performance/tastatur, være nøjagtig de samme på iMac med
Win7 som på "normal" PC?

Jeg er mest til iMac løsningen, som sagt pga. designet. Jeg har en
Macbook Pro, så jeg har egenlig ikke behov for flere Mac'er hjemme.

Mvh.

Søren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-09 10:35

Mac_11 skrev:
> [...]
> Ordbøger, Filemaker og MS Office hvor licenserne allerede er betalt.
> Derfor vil familien gerne fortsætte på Windows platform.

Du kan få software der tillader dig at køre en Windows-7 inden i "maven"
på OS X, således at du i praksis har begge dele aktivt samtidig.

En gratis mulighed er VirtualBox, og du kan se her hvordan det fungerer:

http://www.virtualbox.org/wiki/VirtualBoxTV

Fra : Mac_11

Dato : 26-12-09 10:54

> [...]
> på OS X, således at du i praksis har begge dele aktivt samtidig.
>
> En gratis mulighed er VirtualBox, og du kan se her hvordan det fungerer:

Tak for tippet.
Har prøvet Virtualbox, kører i dag Vmware på et par Mac'er. Som sagt så
har Windows7 1. priotet på denne ny familiemaskine, så spørgsmålet går
mere ud på om der er nogen ulemper ved at kører Windows7 på en iMac frem
for en "normal" PC.

Søren.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-09 10:59

Mac_11 skrev:

> [...]
> har Windows7 1. priotet på denne ny familiemaskine, så spørgsmålet går
> mere ud på om der er nogen ulemper ved at kører Windows7 på en iMac frem

Ingen anelse - jeg kører ikke 7.

Det du skal se efter er om Boot Camp understøtter Windows 7. Hvis ikke,
skal du ikke regne med en god oplevelse.

Fra : Mac_11

Dato : 26-12-09 11:26

> Ingen anelse - jeg kører ikke 7.
>
> Det du skal se efter er om Boot Camp understøtter Windows 7. Hvis ikke,
> skal du ikke regne med en god oplevelse.

OK - Synes nu at have læst at 10.6 understøtter Win7. Men jeg tror nu
også at de fint ville kunne kalre sig med Win Xp, som vores nuværende HP
PC kører.

Søren

Fra : Per Jensen

Dato : 26-12-09 11:54

Mac_11 wrote:

> OK - Synes nu at have læst at 10.6 understøtter Win7. Men jeg tror nu
> også at de fint ville kunne kalre sig med Win Xp, som vores nuværende HP
> PC kører.

Efter at 10.6 er kommet på banen, har Apple lavet drivere til Windows 7.
Jeg kører Windows 7 på min Mac mini i bilen, og da jeg installerede dén
var der kun vista-drivere, så jeg måtte nørkle lidt med lyddriver osv
før at det virkede. Det skulle dog virke perfekt idag med driveren på
10.6 installations-DVD'en.

// Per.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-09 14:11

Per Jensen <news@fjerneszapro.dk> wrote:

> [...]
> var der kun vista-drivere, så jeg måtte nørkle lidt med lyddriver osv
> før at det virkede. Det skulle dog virke perfekt idag med driveren på

Generelt tror jeg faktisk at en iMac med Sneleopard og BootCamp kører
Windows 7 bedre end en 'almindelig' PC.

For hvor får du ellers en PC med et kamera i toppen af skærmen?

Sneleoparden indeholder de nødvendige drivere til at gøre brug af iMac,
også under Windows 7.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 27-12-09 21:40

Fra : N/A

Dato : 27-12-09 21:40

Fra : N/A

Dato : 27-12-09 21:40

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-12-09 19:17

<snip>

> Du kan få software der tillader dig at køre en Windows-7 inden i "maven"
> på OS X, således at du i praksis har begge dele aktivt samtidig.

Bruger man Bootcamp 3 fra Snowy disken i Windows Vista HP SP3, kan man
nu "se" Mac disken/partitionen inde fra Windows.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-12-09 19:33

> "ikke lige med"

Tak.

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 12:22

Mac_11 <srll_fjern_dette@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg er mest til iMac løsningen, som sagt pga. designet. Jeg har en
> Macbook Pro, så jeg har egenlig ikke behov for flere Mac'er hjemme.

En iMac -er- er en PC hvis du installere windows 7 på den.

Gå med iMac'en hvis du vil have flexibiliteten ... køb en alm. PC hvis
du er sikker på du aldrig vil bruge Mac'en som mac.

/thomas

Fra : Mac_11

Dato : 26-12-09 12:36

> En iMac -er- er en PC hvis du installere windows 7 på den.
>
> Gå med iMac'en hvis du vil have flexibiliteten ... køb en alm. PC hvis
> du er sikker på du aldrig vil bruge Mac'en som mac.
>
> /thomas

Så foretrækker jeg flexibiliteten.

Giver Mac tastatur/mus nogen form for problemer når man benytter windows
på Mac ? Er alle PC taster på Mac tastaturet?

Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 12:40

> Så foretrækker jeg flexibiliteten.
>
> Giver Mac tastatur/mus nogen form for problemer når man benytter windows
> på Mac ? Er alle PC taster på Mac tastaturet?

jaeh, sådan da ... CMD (æble) bliver til windows tasten og de
forskellige alt og ctrl taster bliver bare til deres windows ditto.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-09 14:11

> jaeh, sådan da ... CMD (æble) bliver til windows tasten og de
> forskellige alt og ctrl taster bliver bare til deres windows ditto.

Så er der lige eject-tasten som ikke genfindes på et Windows-tastatur -
men fungerer F12 så ikke som eject-tast?]

Og ja, en forskel mellem en Mac og en PC er at man ikke manuelt kan
tvinge en CD eller DVD ud af drevet. Det kunne Apple godt ændre på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 17:43

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Så er der lige eject-tasten som ikke genfindes på et Windows-tastatur -
> men fungerer F12 så ikke som eject-tast?]

Med bootcamp driverne installeret virker eject som eject også under
windows.

/thomas

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 27-12-09 15:53

> Med bootcamp driverne installeret virker eject som eject også under
> windows.

Blot for at supplere, så er der en oversigt over hvordan forskellige
tastaturer virker under bootcamp her:

<http://support.apple.com/kb/HT1167>

Yderligere har jeg haft fornøjelse af Input Remapper, som vist også
virker til andet end Apples bærbare:

<http://www.olofsson.info/index.html?inputremapper.html>
<http://www.insanelymac.com/forum/index.php?showforum=78>

~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 02-01-10 08:17

> Med bootcamp driverne installeret virker eject som eject også under
> windows.

Med et ikke-Apple tastatur?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-10 12:49

> Med et ikke-Apple tastatur?

hvem snakker om ikke-Apple tastaturer ? ... Et alm. PC tastatur har ikke
nogen eject knap .. og om F12 virker så ved jeg det faktisk ikke .. har
aldrig prøvet.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 02-01-10 15:47

> hvem snakker om ikke-Apple tastaturer ?

Det var så det jeg nævnte ovenfor.

>... Et alm. PC tastatur har ikke nogen eject knap .. og om F12 virker
>så ved jeg det faktisk ikke .. har aldrig prøvet.

Jeg vil tro at F12 virker.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 26-12-09 20:09

Mac_11 wrote:

> Giver Mac tastatur/mus nogen form for problemer når man benytter windows
> på Mac ? Er alle PC taster på Mac tastaturet?

Det kan give lidt udfordringer fordi nogle taster hedder noget andet,
men hvis det giver besvær er det bare at binde et PC tastatur på (og for
den sags skyld en mus, på maskinen). De kan endda være forbundet samtidig.

Mvh
Bruno

Fra : Martin [6000]

Dato : 26-12-09 18:21

> Generelt tror jeg faktisk at en iMac med Sneleopard og BootCamp kører
> Windows 7 bedre end en 'almindelig' PC.
>
> For hvor får du ellers en PC med et kamera i toppen af skærmen?

Nu bliver en computer jo ikke "bedre" af, at der sidder et kamera i
toppen... ;)

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 27-12-09 15:53

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Nu bliver en computer jo ikke "bedre" af, at der sidder et kamera i
> toppen... ;)

Men en kende mere anvendelig end hvis det sad under bunden eller på
bagsiden

~ Jørgen

Fra : N/A

Dato : 27-12-09 21:40

Fra : Lyrik

Dato : 26-12-09 12:47

On 26 Dec., 10:24, srll_fjern_de...@get2net.dk (Mac_11) wrote:
> [...]
> trænger til en udskiftning.
> Jeg vil gerne have den "Store" 21.5" iMac. Det er mere eller mindre pga.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Skærmen kan ikke fås tilsvarende til PC. den er ultimativ smuk.

> Jeg vil naturligvis installere Mac OSX på den, men har tænkt at den skal
> boote op i Windows 7 som standard.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har en W7 på min iMac(ældre model) Det virker fint. Jeg brugte
Snow Leopard driverne.

Min kone og undertegnede bruger
> digital underskrift til Topdanmark, Danske Netbank,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Min kone har kørt WinXP på sin iMac og hævder hårdnakket, at den
digitale signatur ikke kan virke på iMac!
Hun kunne i hvert fald ikke få den til at virke.

VPN Software,
> Ordbøger, Filemaker og MS Office hvor licenserne allerede er betalt.
> Derfor vil familien gerne fortsætte på Windows platform.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Kan sikkert køre under W7 på iMac.

> [...]
> kunne mærke forskel på en "normal" PC og iMac med Win7 installeret ?
> Vil funktioner/performance/tastatur, være nøjagtig de samme på iMac med
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der er tastaturforskelle som kan virke generende for en Windowsbruger.
For eksempel skal man trykke tre taster samtidig for at få et "@"

> Jeg er mest til iMac løsningen, som sagt pga. designet. Jeg har en
> Macbook Pro, så jeg har egenlig ikke behov for flere Mac'er hjemme.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Desværre må mit råd blive at du køber en PC. Det ærgerligste er at du
mister den skærm og det lækre tastatur og den fænomenale mus. Med
mindre at nogen kan garantere at den digitale signatur kan virke!?
Kan den det, så er fordelene så store at man kan se bort fra
tastaturforskellen.

GN
Jens

Fra : Mac_11

Dato : 27-12-09 09:13

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]

> mindre at nogen kan garantere at den digitale signatur kan virke!?
> Kan den det, så er fordelene så store at man kan se bort fra

Når jeg skriver digital underskrift er det ikke digital sinagtur jeg
mener. Topdanmark bruger en såkaldt digital underskrift, er ikke
strengt nødvendig for mig.

Jeg benytter også digital signatur. Er der ved om digital signatur
virker på Mac der kører windows7 eller XP?

Er er nogen der ved om Danske Netbank virker på Mac der kører windows7
eller XP, uden aktivcard?

Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 12:27

> [...]

> virker på Mac der kører windows7 eller XP?
>
> Er er nogen der ved om Danske Netbank virker på Mac der kører windows7

En gang til ... at køre Windows XP, Vista eller 7 på en Mac, er nøjagtig
det samme som at køre Windows XP, Vista eller 7 på en HP, Acer,
selvbygger eller enhver anden PC. Windows kan ikke se forskel om det er
en mac eller en alm. PC den kører på.

/thomas

Fra : Mac_11

Dato : 28-12-09 08:26

> [...]
> det samme som at køre Windows XP, Vista eller 7 på en HP, Acer,
> selvbygger eller enhver anden PC. Windows kan ikke se forskel om det er

Mange tak .
Blev bare lidt i tvivl da en anden nævnte at der var problemer med
digital sigatur, det må altså være en brugerfejl.

Jeg køber en iMac.

Søren

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-12-09 16:58

> Men en kende mere anvendelig end hvis det sad under bunden eller på
> bagsiden

Haha ja det har du ret i

Anyhow, en iMac er rigtig lækker, men hvis man ikke sætter pris på de små
detaljer så kan man sammensætte en "rigtig" PC der er kraftigere og
"bedre" til Windows 7.

Så får man 100% medvalg i den hardware der smides i og ikke hvad Apple
har bestemt.

Men alene tanken om at køre Windows-only.. gys :-/

Mit valg: en iMac med OSX og så VirtualBox med XP eller 7. Hvis den er
kraftig nok til det den skal bruges til.

Fra : Lyrik

Dato : 27-12-09 13:26

On 27 Dec., 16:58, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> kraftig nok til det den skal bruges til.
> Martin
> Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du spurgte ikke! Du havde besluttet dig ved første indlæg.))
Jeg ansér bestemt ikke W7 som en downgrade. Windows 7 er det bedste
system P.T. I intet andet system kan man rippe Blu-Ray, redigere og
brænde som AVCHD og BD. Samt redigere sine HD videoer og færdiggøre
som "AVCHD" skiver med animerede, klikbare menuer.
Linux:Not
OS-X:Not.

Jeg venter stadigvæk på at Apple skal blive Blu-Ray og AVCHD
kompatibel. At der skal fremkomme en Blu-ray afspiller til de to
mangelfulde styresystemer .
-
OS-X is proprietary
Linux is dull
Windows 7 is the freedom to produce.

Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-09 21:40

Lyrik skrev:

> OS-X is proprietary
> Linux is dull
> Windows 7 is the freedom to produce.

Du mener ikke Windows 7 er proprietary?

Der kan man se

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 21:42

> Du mener ikke Windows 7 er proprietary?
>
> Der kan man se

han har bundet Kool Aiden ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 21:42

> [...]

> brænde som AVCHD og BD. Samt redigere sine HD videoer og færdiggøre
> som "AVCHD" skiver med animerede, klikbare menuer.

tsk tsk tsk ... at dømme et system fordi det ikke kan afspille BluRay
skiver (som alligevel skal ses på en >40" skærm ) er ... tyndt ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 28-12-09 10:00

> tsk tsk tsk ... at dømme et system fordi det ikke kan afspille BluRay
> skiver (som alligevel skal ses på en >40" skærm ) er ... tyndt ...

Thomas det her er en af de situationer hvor du godt kunne være lidt mere
nuanceret.

Selvfølgelig skal et OS vurderes på mere end det, MEN at kunne håndtere
dagens defacto standarder er et absolut bundkrav til et styresystem.

Per har en MEGET relevant pointe. Apple har altid profileret sig på
video siden, og det holder bare ikke en meter at de falder sådan af
dansen. Blueray er standard, det er ikke til at komme uden om. Det er
først nu at der i final cut er kommet et direkte output til blueray,
temmelig sent. At Apple ikke er de første til at gøre eks quicktime til
en fantastisk redskab til at håndtere avchd/blueray formater er pinligt
og kan kun ses som en måde at forsøge at presse sine brugere over på pro
produkter. I mellemtiden kan absolut consumer programmer til pc fint
håndtere det.

Det kan windows 7 nu åbenbart også, og det efterlader OSx som et meget
lidt inovativt styresystem på den front. Hvis man arbejder med video som
apple jo gerne vil profilere sig på er det bare væssentligt at den
platfom man har er super fleksibel når det kommer til formater, sådan er
det ikke med Apple. Jeg håber præcis som Per at Apple opper sig men har
ikke meget håb når det ikke er sket endnu. Apple er til tider temmelig
hæmmet af at de holder fast i, og forsøger at udbrede egne standarder
istedet for at omfavne defacto standarder. Flash er et andet super
eksempel, og det gælder jo især et produkt som iphone.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 10:12

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> istedet for at omfavne defacto standarder. Flash er et andet super
> eksempel, og det gælder jo især et produkt som iphone.

Prøv at se hvilke HD formater f.eks. FinalCut Pro understøtter, altså på
input siden. Det her nemlig her Apple skal være med på noderne. BluRay
er ikke et input eller redigerings format og derfor ikke så kritisk.

Og Apple er sjældnt de første til at understøtte et format. Apple venter
som regel på at et format bliver standard før de understøtter det.*

/thomas

* med mindre det er et format Apple har udviklet og gerne vil have
_bliver_ en standard.

Fra : jagge

Dato : 28-12-09 11:14

> Prøv at se hvilke HD formater f.eks. FinalCut Pro understøtter, altså på
> input siden. Det her nemlig her Apple skal være med på noderne. BluRay
> er ikke et input eller redigerings format og derfor ikke så kritisk.

Ja det har eksempelvis temmelig svært ved at håndtere mpeg filer fra en
pc. De skal så igennem diverse konverteringer før det spiller.

Og så holder dit argument om input/output overhovedet ikke. BEGGE dele
er lige væssentlige og kan ikke vurderes seperat. Det er summen der
afgør om platformen er fleksibel eller ej.

> Og Apple er sjældnt de første til at understøtte et format. Apple venter
> som regel på at et format bliver standard før de understøtter det.*

Så du mener lige at man skal se tiden an før man ved om blueray slår
igennem ?? Sorry Blueray har længe været standard, den kamp er udkæmpet
og Blueray vandt for hvad, 2-3 år siden ?? Så er det i en IT virkelighed
nok ikke nødvendigt at give den beslutning længere tid.

I forhold til "egne" Apple formater er Apple desværre uendelig
tålmodige. Quicktime bliver IKKE universel standard på web, det er flash
og det er nok kun Apple der ikke har opfanget den virkelighed, til gene
for deres trofaste kunder.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 12:38

> Ja det har eksempelvis temmelig svært ved at håndtere mpeg filer fra en
> pc. De skal så igennem diverse konverteringer før det spiller.

Det kan jeg ikke vurdere uden at vide hvilken type mpeg du snakker om ..

> [...]

> og Blueray vandt for hvad, 2-3 år siden ?? Så er det i en IT virkelighed
> nok ikke nødvendigt at give den beslutning længere tid.

Januar 2008 helt præcis ... men det er først i løbet af i år at prisen
på afspillerne er kommet tilpas langt ned og mængden af BluRay titler er
kommet op i niveau.

Derudover, og det er ikke et forsvar af apple, blot en forklaring, så
har Apple én meget god grund til ikke at understøtte BluRay: Nemlig at
de hellere vil have du køber dit HD content igennem iTunes Store ...

> [...]
> tålmodige. Quicktime bliver IKKE universel standard på web, det er flash
> og det er nok kun Apple der ikke har opfanget den virkelighed, til gene

Jeg kan ikke se hvordan det er til gene .. jeg har ingen problemer med
at se eller generere Flash video ?

Derudover lever Flash Video på lånt tid .. fremtiden hedder HTML5 og
<video> tagget.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 28-12-09 18:07

> Jeg kan ikke se hvordan det er til gene .. jeg har ingen problemer med
> at se eller generere Flash video ?

På en Iphone ?

> Derudover lever Flash Video på lånt tid .. fremtiden hedder HTML5 og
> <video> tagget.

Og hvorfor så det ? Flash er standard, og med mindre der kommer noget
som har meget bedre ydelse så bliver der naturligvis ikke ændret på det.
Når en standard er blevet så udbredt skal "konkurrenterne" være meget
bedre for at vippe den af pinden, så jeg er overbevist om at du tager
fejl.

MVH

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-09 18:23

> [...]
> Når en standard er blevet så udbredt skal "konkurrenterne" være meget
> bedre for at vippe den af pinden, så jeg er overbevist om at du tager

Jeg er tilbøjelig til at give Thomas ret. Flash er alt for
ressourcekrævende, og HTML5 åbner mulighed for "tagged" video, hvilket
vil gøre det hele lettere og hurtigere.

Prøv at læse op på HTML5.

<http://www.youtube.com/html5>: praktisk eksempel.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-09 18:28

> Jeg er tilbøjelig til at give Thomas ret. Flash er alt for
> ressourcekrævende, og HTML5 åbner mulighed for "tagged" video, hvilket
> [...]

Sorry - roder lidt

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-09 18:54

Morten Lind skrev:

> Jeg er tilbøjelig til at give Thomas ret. Flash er alt for
> ressourcekrævende, og HTML5 åbner mulighed for "tagged" video, hvilket
> [...]

Imponerende, men jeg er ikke sikker på det er html5 der er brugt. Nå,
pyt, så er der noget til de kolde, mørke vinterdage.

Vi vil meget hellere have en "implementeret som standard i alle
browsere" løsning end noget der hænger på hvad Adobe tilfældigvis gider
understøtte.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 18:57

> Imponerende, men jeg er ikke sikker på det er html5 der er brugt. Nå,
> pyt, så er der noget til de kolde, mørke vinterdage.

jojo:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202009-12-28%20at%206.55.5
4%20PM.png>

der er skam html5

> Vi vil meget hellere have en "implementeret som standard i alle
> browsere" løsning end noget der hænger på hvad Adobe tilfældigvis gider
> understøtte.

nemlig

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-09 19:06

Thomas von Hassel skrev:

> jojo:
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202009-12-28%20at%206.55.5
> 4%20PM.png>
>
> der er skam html5

Gah, jeg tænkte på det som filmen OMHANDLEDE (som kræver et Google
plugin), men det er selvfølgelig Youtube der bruger html5. Det var da
dejligt :)

> nemlig

Det virkelig spændende er om iPhonen understøtter det her hejs.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 19:10

> [...]
> dejligt :)

> Det virkelig spændende er om iPhonen understøtter det her hejs.

it does ... Elgato har f.eks. brugt HTML5 til at lave live streaming fra
EyeTV 3 til Safari på hhv. iPhone og mac ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 29-12-09 13:48

> Jeg er tilbøjelig til at give Thomas ret. Flash er alt for
> ressourcekrævende, og HTML5 åbner mulighed for "tagged" video, hvilket
> vil gøre det hele lettere og hurtigere.

Men hvad skulle det egentlig ændre. Apple vil stadig prøve at pushe
quicktime, så der er bestemt ingen garanti for at Apple vil understøtte
dette, nærmere tværtimod.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-12-09 14:01

jagge skrev:

> Men hvad skulle det egentlig ændre. Apple vil stadig prøve at pushe
> quicktime, så der er bestemt ingen garanti for at Apple vil understøtte
> dette, nærmere tværtimod.

De ville svjh gerne have at Quicktime var det format der var
understøttet inde i <video>-tags, men det kunne de ikke blive enige om.
Typisk.

Nå. Nu får vi se hvad fremtiden bringer - hvis vi er heldige er det
Open Source verdenen der får lov at sætte dagsordenen, fordi Firefox er
så udbredt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-12-09 14:36

> De ville svjh gerne have at Quicktime var det format der var
> understøttet inde i <video>-tags, men det kunne de ikke blive enige om.
> Typisk.

nu er "Quicktime" idag jo egentlig bare mpeg4/h.264 .. og de to formater
der er mest konseus om at bruge i <video> er Ogg Thorea og netop h.264
... så Apple's sats på h.264 ser ud til at betale sig.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-12-09 14:33

> Men hvad skulle det egentlig ændre. Apple vil stadig prøve at pushe
> quicktime, så der er bestemt ingen garanti for at Apple vil understøtte
> dette, nærmere tværtimod.

Safari er en af de få browsere der allerede nu fuldt understøtter html5
og <video> tagget ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 18:37

> På en Iphone ?

nej

> [...]
> Når en standard er blevet så udbredt skal "konkurrenterne" være meget
> bedre for at vippe den af pinden, så jeg er overbevist om at du tager

HTML5 giver mulighed for at embedde video indhold ca. ligeså nemt som
det er sætte billeder ind i html nu. Dvs. ingen plugins osv. Derudover
er html5 en åben standard i forhold til Flash som er proprietær
teknologi ejet af Adobe. For ikke at snakke om om at Flash er en
ressourcetyv uden lige og er den største årsag til at browseren crasher
eller hænger.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-09 18:51

jagge skrev:

> Når en standard er blevet så udbredt skal "konkurrenterne" være meget
> bedre for at vippe den af pinden, så jeg er overbevist om at du tager
> fejl.

Tjah, se på Microsoft hvordan man gør.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-09 13:28

jagge skrev:

> Så du mener lige at man skal se tiden an før man ved om blueray slår
> igennem ?? Sorry Blueray har længe været standard, den kamp er udkæmpet
> og Blueray vandt for hvad, 2-3 år siden ?? Så er det i en IT virkelighed

Blueray vandt fordi Sony bestak modstanderen til at tabe.

Men det bliver nok det sidste medie der kan købes i butikker. Fremtiden
bliver at man henter/lejer via nettet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 13:59

> Blueray vandt fordi Sony bestak modstanderen til at tabe.
>
> Men det bliver nok det sidste medie der kan købes i butikker. Fremtiden
> bliver at man henter/lejer via nettet.

Sikkert ... man kan bare håbe at kvaliteten på det man køber/lejer
online kommer op i niveau med BluRay ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-09 16:33

Thomas von Hassel skrev:

> Sikkert ... man kan bare håbe at kvaliteten på det man køber/lejer
> online kommer op i niveau med BluRay ...

Det bliver sikkert en kvalitetsfaktor som de første par år koster ekstra.

Hvad kræver Blueray i bitrate? Så er det jo bare se hvor langt vi er i dag.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 16:40

> Det bliver sikkert en kvalitetsfaktor som de første par år koster ekstra.
>
> Hvad kræver Blueray i bitrate? Så er det jo bare se hvor langt vi er i dag.

Vdeo bitrate max er 40 Mbit/s og 48 Mbit/s for video + audio
sammenlagt.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-09 18:55

Thomas von Hassel skrev:

> Vdeo bitrate max er 40 Mbit/s og 48 Mbit/s for video + audio
> sammenlagt.

Dvs vi venter på at 50 Mbit er standardforbindelsen for den købekraftige
bruger?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 18:59

> [...]
> video + audio > sammenlagt.
>
> Dvs vi venter på at 50 Mbit er standardforbindelsen for den købekraftige

hvis det skal streames ja ... men mindre kan da gøre det hvis man kan
downloade det .. evt. via noget peer to peer halløj så man kan saturere
den forbindelse man nu engang har.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-09 18:29

Hej,

> [...]
> tålmodige. Quicktime bliver IKKE universel standard på web, det er flash
> og det er nok kun Apple der ikke har opfanget den virkelighed, til gene

Du er bagud. Apple er allerede begyndt at introducere HTML5s <video>-tag
på egne hjemmesider istedet for de ældre Quicktime. Jeg ved ikke om det
er udskiftet på alle undersider på apple.com, men det har i hvert fald
været det på de sider, jeg har været forbi.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-09 18:56

Jens Kristian Søgaard skrev:

> [...]
> er udskiftet på alle undersider på apple.com, men det har i hvert fald
> været det på de sider, jeg har været forbi.

Det var da dejligt. Det er en stor klump at sælge "installer lige 50 Mb
diverse ting og sager med lidt ekstra i hatten" for at vise sit
reklamegejl for tilfældige brugere :)

Fra : N/A

Dato : 27-12-09 22:24

Fra : Per Rønne

Dato : 02-01-10 08:17

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Jeg venter stadigvæk på at Apple skal blive Blu-Ray og AVCHD
> kompatibel.

Jeg aner ikke hvad jeg skulle bruge BlueRay til, og AVCHD aner jeg ikke
engang hvad er.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-01-10 08:55

Per Rønne skrev:

> Jeg aner ikke hvad jeg skulle bruge BlueRay til, og AVCHD aner jeg ikke
> engang hvad er.

BlueRay er bare næste generation DVD, og der er skam også udgivet
operaer på dette format.

http://sites.google.com/site/stridonolassu/

AVCHD er navnet på det format lyd og billede er lagret i på Bluray.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-01-10 15:47

> BlueRay er bare næste generation DVD, og der er skam også udgivet
> operaer på dette format.

Ja, de er bare dyrere, og i en lidt bedre billedkvalitet - som ældre
operaindspilninger slet ikke er gode nok til.

Og da de kunsterisk bedste er netop de ældre indspilninger kan det hele
være ligemeget.

Skulle jeg have brug for BlueRay ville jeg i øvrigt nøjes med en
afspiller.

> http://sites.google.com/site/stridonolassu/
>
> AVCHD er navnet på det format lyd og billede er lagret i på Bluray.

OK.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 27-12-09 21:40

Fra : Lyrik

Dato : 27-12-09 14:18

On 27 Dec., 21:39, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> Du mener ikke Windows 7 er proprietary?
>
> Der kan man se
> --
>    Thorbj rn Ravn Andersen  "...plus... Tubular Bells!"
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du kan gøre alt, med normale programmer indenfor rækkevidde, i Windows
7!
Der fantaseres om at "det kan man også i Linux". Uheldigvis er det kun
en ud af hundrede der kan bruge dens kryptiske omveje, til at nå disse
resultater!
Du kan gøre "mange ting" i OS-X. Alt det der er indbygget fra starten
og lagt til rette for brugeren, med online videoeksempler. Alt det den
ikke kan, sætter leverandøren kikkerten for det blinde øje for.

GNÅ
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 22:20

> [...]

> og lagt til rette for brugeren, med online videoeksempler. Alt det den
> ikke kan, sætter leverandøren kikkerten for det blinde øje for.

Sikke noget sludder ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-09 22:28

Thomas von Hassel skrev:

> Sikke noget sludder ...

Ikke helt. Nelson satte som bekendt kikkerten for det blinde øje da han
ikke efterkom ordren om at indstille kampen, og endte med at stå som
sejrherre i Slaget på Reden.

Konklusionen må være at Jens mener at Apple vil vinde

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 22:35

> [...]
> sejrherre i Slaget på Reden.
>
> Konklusionen må være at Jens mener at Apple vil vinde

sådan kan selvfølgelig også se på det :)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-09 22:24

Lyrik skrev:

> [...]

> og lagt til rette for brugeren, med online videoeksempler. Alt det den
> ikke kan, sætter leverandøren kikkerten for det blinde øje for.

Er "normale programmer indenfor rækkevidde" leveret af Microsoft?

Eller snakker vi om diverse ting du har fundet via The Pirate Bay?

Uanset hvad, det er velkendt at en af de ting Microsoft godt ved, er at
det drejer sig om at have programmer på platformen, og RIGTIGT mange af
dem. Se selv: http://www.youtube.com/watch?v=8To-6VIJZRE

Jeg har stadig svært ved at se andet end at det du er utilfreds med er
at Apple ikke vil lave en maskine med Bluray til dig.

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-12-09 23:26

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Du
> spurgte ikke! Du havde besluttet dig ved første indlæg.))

Spurgte ikke om hvad og havde besluttet mig for hvad?

> Jeg ansér
> bestemt ikke W7 som en downgrade.

Ingen spurgte dig om det og iøvrigt er det min faste signatur - det er
ikke nødvendigt, at kommentere den, men selvfølgelig frit valg.

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-12-09 23:27

> Du kan gøre alt, med normale programmer indenfor rækkevidde, i Windows
> 7!

Kan man?

> Der fantaseres om at "det kan man også i Linux". Uheldigvis er det kun
> en ud af hundrede der kan bruge dens kryptiske omveje, til at nå disse
> resultater!

Er det?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-12-09 09:24

> [...]

> Jeg er mest til iMac løsningen, som sagt pga. designet. Jeg har en
> Macbook Pro, så jeg har egenlig ikke behov for flere Mac'er hjemme.

Nogle gange som læser jeg indlæg, hvor jeg bare tænker NEJ NEJ NEJ!!

Det her er et af dem.

Det første jeg tænkte var - bare jeg kunne få 5 minutter med Søren for
at forklare ham at han er helt på vildspor. Det kan jeg naturligvis
ikke.

Jeg prøver så her i stedet.

Søren glem nu alt om det Windows 7. Køb en iMac til familien. Opret et
login til alle medlemmerne. Lad dem lege med OS X og den fantastiske
iMac.

Efter en uge så tænker de ikke mere på vira, malware, trojanske heste og
så videre.

Jeg har mødt mange switchere - rigtigt mange og kun een fortrød sit Mac
køb. Hun kunne ikke finde ud af det. Ellers har jeg mails i min mailbox,
som lyder nogenlunde sådan her:

"Jeg fatter ikke hvad jeg så i Windows"

"Jeg skal aldrig ALDRIG have en PC igen."

og så videre.

Mails fra inkarnerede PC brugere, som alligevel var så modige at de lige
måtte prøve en Mac.

Med hensyn til dine programmer! FileMaker er en hybrid CD, Officepakken
fåes med 3 licenser til en tusse, så det er ikke noget argument.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Mac_11

Dato : 28-12-09 12:15

> [...]
>
> Med hensyn til dine programmer! FileMaker er en hybrid CD, Officepakken
> fåes med 3 licenser til en tusse, så det er ikke noget argument.

Tak for indlæget og dit syn på sagen. Nu var spørgsmålet ikke om det
skulle være Mac OSX eller Win. Spørgsmålet gik på om det skulle være Win
på iMac eller alm. PC.

Jeg har som sagt arbejdet med Mac i over 18 år, +8 timer næsten hver
dag, med Servere, stationære, bærbare og OS fra 7.1 (så vidt jeg husker)
- nøjagtig som mange af jer andre i gruppen. Derfor er jeg ikke i tvivl
om Mac OSX fortræffeligheder. Jeg har dog ikke beskæftiget mig så meget
med Win på Mac, derfor mit lidt uvidende spørgsmål.

Jeg skrev med vilje ikke det første indlæg alt for langt. Det er mest
min kone og børn der skal bruge computeren til reelt arbejde. Dvs at den
skal bruges til kontor og skolebrug (mange små programmer som de bruger
i undervisning, findes kun til PC). Udover det jeg nævnte i det første
indlæg, har vi mange PC spil og benytter og Dynamics Nav2009. Danske
Bank virker kun på Internet explorer på PC, med mindre man benytter
Aktivcard. Vi logger på banken flere gange om dagen, og jeg gider ikke
benytte Aktivcard eller for den sag skifte bank.

Jeg var ikke ude på at starte nogen krig om hvad der er bedst af Mac OSX
eller Win, jeg holder meget af OSX, og har pt flere Mac'er hjemme. Jeg
ville kun have belyst om Win kørte på samme måde på iMac som på
almindelig PC (godt eller dårligt) - Og det kan jeg forstå at det gør.
På den anden side er det meget naturligt at indlæg her i gruppen er OSX
positive.

Mange tak for alt input.

Søren

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-12-09 19:10

> <http://www.youtube.com/html5>: praktisk eksempel.

Hvad er systemkravene til det?

Jeg har prøvet i Firefox 3.5.x med seneste plugin fra Adobe (64 bit
system), men videon starter ikke - står bare med "sort skærm".

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 19:19

> Hvad er systemkravene til det?
>
> Jeg har prøvet i Firefox 3.5.x med seneste plugin fra Adobe (64 bit
> system), men videon starter ikke - står bare med "sort skærm".

Firefox brude kunne vise html5 video .... og det smukke er at du så
_ikke_ har brug for en plugin fra vores venner hos adobe ... html5 !=
flash

men youtube's test kan jeg heller ikke få til at virke i Firefox ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-09 20:15

Thomas von Hassel skrev:

> men youtube's test kan jeg heller ikke få til at virke i Firefox ..

Jeg æder min udtalelse fra før tilbage - det var i Safari det virkede her.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-12-09 03:38

> [...]
> flash
>
> men youtube's test kan jeg heller ikke få til at virke i Firefox ..

Ej heller nyeste Camino.

M.

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-12-09 19:24

> Firefox brude kunne vise html5 video

Det kom jeg også frem til.

> .... og det smukke er at du så
> _ikke_ har brug for en plugin fra vores venner hos adobe ...

Jep - det er noget jeg personligt ser frem til. Har aldrig (og kommer
aldrig til) kunne lide Flash-formatet :-/

> html5 != flash

Hvad betyder != ?

> men youtube's test kan jeg heller ikke få til at virke i Firefox ..

Hmm så er det ikke kun mig.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 19:29

> Hvad betyder != ?

"ikke lige med"

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-12-09 20:56

> Check om Firefox er nyeste. Det kræver ikke Flash.

Nyeste i repo ihvertfald. 3.5.6 fra mdv.