Jailbreak
Fra : Hans Houmøller

Dato : 21-12-09 01:42

Nu har jeg efterhånden set ordet "jailbreak" en del gange og vil lige
høre, om hvad det dæker over i forbindelse med iPhone/iPod Touch. det
lyder noget skummelt, synes jeg,

Ellers god jul til denne gode gruppes deltagere fra en stadig noget
nybegynde udi Mac'ens velsignelser.

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-09 02:04

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Nu har jeg efterhånden set ordet "jailbreak" en del gange og vil lige
> høre, om hvad det dæker over i forbindelse med iPhone/iPod Touch. det
> lyder noget skummelt, synes jeg,

At du fjerner Apple's "håndjern" på telefonen så du b.la. kan installere
programmer uden om Apple's Appstore/iTunes univers.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-09 12:18

Hej,

> Nu har jeg efterhånden set ordet "jailbreak" en del gange og vil lige
> høre, om hvad det dæker over i forbindelse med iPhone/iPod Touch. det
> lyder noget skummelt, synes jeg,

Det kan godt være, at det lyder skummelt - men det er det ikke.

En iPhone har et operativsystem på samme måde som en alm. Mac har det.
Operativsystemet sørger for at dele hardwarens resurser mellem de
programmer, det sørger for at sætte i gang.

En stor forskel på operativsystemet på iPhone og Mac er, at der på
telefonen er et signaturcheck, som gør at kun programmer som Apple har
godkendt kan startes.

Hvis du fx selv henter Xcode fra Apples hjemmeside og laver dit eget
program, lægger det over i iTunes og synkroniserer med telefonen - ja,
så får du et fint ikon med dit nye program. Når du forsøger at starte
programmet nægter telefonen dog at gøre det, da programmet ikke er godkendt.

I dag fungerer det så på den måde, at udviklerne skal sende deres
program ind til Apple som så kan vælge at godkende programmet, hvilket
vil sige at de påfører det en digital signatur. Nu vil telefonen godt
starte programmet.

Så er der nogen mennesker som ikke vil finde sig i at have betalt for en
computer, og det så er producenten som skal bestemme for dem, hvilke
programmer, de må køre. Derfor er der udviklet et såkaldt
"jailbreak"-program til Mac/Windows.

Dette program kommunikerer med telefonen over USB, hvor man har fuld
adgang til telefonens filer. Den fil på telefonen som står for udføre
signaturchecket ændres sådan at checket ikke længere udføres. Nu virker
systemet som en alm. computer, hvor man kan starte de programmer, man vil.

Rent praktisk sætter man telefonen til computeren og starter
"jailbreak"-programmet. Nogle sekunder efter genstarter telefonen på
samme måde som hvis man havde slukket og tændt telefonen. Nu kan man så
installere de programmer, man ønsker.

Der ændres ikke på allerede installerede programmer, adressebog,
kalender, musik, billeder, indstillinger eller andet. Samtidigt kan man
fortryde og genindføre signaturchecket bare ved at gendanne telefonen i
iTunes. Der er altså ikke rigtigt nogen ulemper forbundet med at jailbreake.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Hans Houmøller

Dato : 21-12-09 14:08

Det var en god besrkivelse, og jeg vil da lige kigge nærmere på det.

Hans