violinbuers synkrositet?
Fra : Ralph

Dato : 20-12-09 23:51

Jeg har ofte undret mig over strygerorkestres synkrone buegang, er det kun
et for et syns skyld, står det i noderne om man skal føre buen op eller ned,
kan man høre forskel (jeg kan ikke) forklaring udbedes - hvis der er een,
udover "sådan har vi altid gjort"

--
Ralph

Fra : J.Madsen

Dato : 21-12-09 16:43

Ralph wrote:
> [...]
> kan man høre forskel (jeg kan ikke) forklaring udbedes - hvis der er een,

Der er mere kontrol ved nedstrøget og der kan lægges mere kraft i,
hvilket har noget at gøre med hvordan buen holdes. Generelt bruges
nedstrøget derfor på de toner hvor 'beatet' ligger.
Det står til tider i noderne, men ikke altid, medmindre komponisten
specifikt har ønsket det.
I princippet vil en professionel violinist nok kunne gøre det omvendt
uden at det ville lyde alt for mærkeligt, men det vil virke unaturligt
at spille og med 200-300 toner i minuttet er der ingen grund til at gøre
det sværere.

Fra : Ralph

Dato : 21-12-09 17:11

"J.Madsen" <pjm@grumail.com> skrev i en meddelelse
> Ralph wrote:
> Der er mere kontrol ved nedstrøget og der kan lægges mere kraft i,

Forstået.

> I princippet vil en professionel violinist nok kunne gøre det omvendt uden
> at det ville lyde alt for mærkeligt, men det vil virke unaturligt

Tak for et godt svar.

--
Ralph