Bachs Matthæuspassion genre
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 20-12-09 18:02

Skal vi have pizza, jublede min førstefødte, da han kom ind i mit
hjemmebageri, hvor jeg ganske rigtigt syslede med dej til aftensmaden - dog
ikke pizza - med Bachs Matthæuspassion for fuld æde. Da jeg undrende
spørger, hvorfor han dog er i den tro, lyder svaret: Opera. Du hører altid
opera eller hegn, når vi skal have pizza.

Hmmm. Jeg synes jo hverken Matthæuspassion eller diverse requier er opera,
men snarere kirkemusik, men jeg er i tvivl. MediaMonkey og iTunes betegner
det som klassisk, men hvad er den rette genrebetegnelse for en passion?

Fra : Michel

Dato : 21-12-09 15:18

Hej,

> [...]
> det som klassisk, men hvad er den rette genrebetegnelse for en passion?

Jeg kan nok ikke hjælpe dig med den korrekte betegnelse, men jeg skal for
første gang holde jul helt alene, og selv om jeg ikke hører klassisk til
hverdag, så sætter jeg Händels Messias på den 24. Jeg er vild med "For unto
us a Child is born". Og jeg har også et par cd'er med hans skønne
orgelkoncerter. Tænk at de er snart 400 år gamle, men det er simpelthen så
smukt. Julestemningen sænker sig omgående, når jeg hører dem. Og det bliver
de den 24. ... og måske før, for det er så skønt at lytte til.

Mange hilsner
Michel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-12-09 16:09

3140 Abildgaard skrev bl.a.:

> [...]
> MediaMonkey og iTunes betegner det som klassisk, men hvad er
> den rette genrebetegnelse for en passion?

Det er ikke forkert at kalde genren klassisk musik, men når
det er J.S. Bach, kalder jeg det gerne barokmusik. (Det er en
undergenre). Tidsmæssigt varede hovedstilarten barok fra
omkring 1600 til omkring 1750. Det vil sige at J.S. Bach
(1685-1750) faktisk kom til at afslutte barokkens tidsalder.

--
Herluf :·)

Fra : Edward Jensen

Dato : 22-12-09 01:51

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> spørger, hvorfor han dog er i den tro, lyder svaret: Opera. Du hører altid
> opera eller hegn, når vi skal have pizza.

Hvordan sysler man med musik "for fuld æde"?

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 22-12-09 11:06

Edward Jensen wrote:
> "3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> wrote in message
>
> Hvordan sysler man med musik "for fuld æde"?

Bageriet foregår i det tempo, det nødvendigvis skal, mens Mattæuspassion
"for fuld æde" vel er et udtryk, jeg har annammet fra mine børns omgang med
familiens køretøjer og båd. Det betyder fuldt spjæld, styrke, eller så meget
den - i dette tilfælde afspilleren - kan tage.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-12-09 06:47

3140 Abildgaard skrev:

> Jeg synes jo hverken Matthæuspassion eller diverse requier er opera, men
> snarere kirkemusik, men jeg er i tvivl. MediaMonkey og iTunes betegner det
> som klassisk, men hvad er den rette genrebetegnelse for en passion?

Man skelner af og til mellem stilart og genre. Stilart kan så være fx
rock, klassisk, soul, hiphop, mens genre fx kan være symfoni eller
ballade. Den samme genre kan typisk findes i mange stilarter; fx kan en
ballade være en rockballade, en soulballade o.s.v.

Tilbage til Matthæuspassionen, som jeg umiddelbart ser det: Stilarten
ville man kalde klassisk eller mere præcist barok. Genren er så et
oratorium - eller evt. mere præcist et "passionsoratorium".

PS: I mange tilfælde er stilart og genre bare rodet sammen, så de
betyder stort set det samme. Det er jo også fint nok, men af og til kan
det være praktisk at kunne skelne.

--
Jesper Juellund Jensen