Større hd til MBP.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 14-12-09 13:34

Jeg har en MBP 2,8 GhZ / 250GB hd, købt i april 2008 hos Humac
Vesterbrogade, Kbh., og den kører bare perfekt.
Jeg vil gerne udskifte hd-en med en 500GB 7.200 rpm. af hensyn til mit
final cut-arbejde.
Humac har oplyst, at dette ikke var noget problem og oplyst dette til at
beløbe sig til kr. 2.500 - kr. 3.000.

Jeg bor i Slagelse og jeg spurgte om jeg kunne bestille tid, altså
bestille hd-en, og når den var klar indlevere MBPen om morgenen og hente
den igen samme aften når alt altså var aftalt på forhånd. Jeg kunne så
kombinere dette med andre ærinder i Kbh..
Det kan ikke lade sig gøre, jeg skal indlevere MBPen og må forvente ca.
10 arbejdsdage inden jeg kan få den tilbage.
Jeg kører bl.a. PC på MBPen da jeg arbejder med regnskaber tilknyttet
betalingsserviceweb (PBS) - og dette kan indtil nu ikke lade sig gøre på
mac. Jeg vil have meget svært ved at undvære dette i 10 dage.

Der er ca. et halvt år tilbage af reklamationsretten. Jeg kan vælge selv
at udskifte hd-en, men er det klogt.

Hvordan overføres nuværende data (programmer m.m.) fra den gl. hd til
den nye. Der er som sådan ikke noget "farligt" på hd-en, men jeg ville
have det bedst, hvis ikke andre kunne få indsigt i dataerne, så jeg vil
helst aflevere en ren MBP - kun med OS.
Skal jeg bare kopiere til en extern hd og så tilbagekopiere når den nye
hd er isat.

Jeg har også en iMac, men den har jeg indtil nu ville friholde fra PC
miljøet, men jeg kunne selvfølgelig lade den tager over i en periode.

Nogle gode råd / forslag.
Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-09 13:36

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg har også en iMac, men den har jeg indtil nu ville friholde fra PC
> miljøet, men jeg kunne selvfølgelig lade den tager over i en periode.

Det du kører under windows .. er det Bootcamp eller virtualiseret ?

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 14-12-09 13:42

> Det du kører under windows .. er det Bootcamp eller virtualiseret ?

Jeg er ikke så skrap til det tekniske, men det er via VMware Fusion og
det er XP professional.
Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-09 13:52

> Jeg er ikke så skrap til det tekniske, men det er via VMware Fusion og
> det er XP professional.

så er det virtualiseret ... så kan du lave en bootbar klon af din disk
(med carboncopycloner eller superduper) og så klone tilbage når der er
sat en ny disk i

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-09 13:46

Hej,

> [...]

> beløbe sig til kr. 2.500 - kr. 3.000.

> Der er ca. et halvt år tilbage af reklamationsretten. Jeg kan vælge selv

Hvis man har en nogenlunde rolig hånd og kan bruge en skruetrækker - så
burde det være overskueligt at følge en af de gode vejledninger på
nettet i skift af harddisk.

Disken kommer nok til at koste dig ca. 650 - 900 kr. afhængigt af mærke.

Det nemmeste er nok, som du selv foreslår, at overføre alle filer fra
den gamle harddisk til en ekstern harddisk inden du tager den ud af
maskinen. Evt. kan du købe et stik som gør det muligt at sætte din nye
harddisk til computeren via USB og så overføre alle data til den nye
disk inden den sættes i computeren.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 14-12-09 14:30

> Hvis man har en nogenlunde rolig hånd og kan bruge en skruetrækker - så
> burde det være overskueligt at følge en af de gode vejledninger på
> nettet i skift af harddisk.

Har du et link.
Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-09 14:42

> Har du et link.

ifixit.com

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-09 14:49

Hej,

> Har du et link.

Thomas sendte dig et link - men ellers er Google jo et rart sted.

Er det korrekt forstået at du har en 15" unibody Mac af 2008-typen med
aftageligt batteri?

I så fald skal du egenligt bare åbne klappen på undersiden af maskinen
og fjerne en enkelt skrue, og så er harddisken lige til at tage ud og
skifte.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-09 16:40

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Er det korrekt forstået at du har en 15" unibody Mac af 2008-typen med
> aftageligt batteri?

Nej. Den kom først i oktober.

> I så fald skal du egenligt bare åbne klappen på undersiden af maskinen
> og fjerne en enkelt skrue, og så er harddisken lige til at tage ud og
> skifte.

Desværre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 14-12-09 14:36

> Disken kommer nok til at koste dig ca. 650 - 900 kr. afhængigt af mærke.

Har du et forslag - jeg går efter kvalitet, derefter pris.
Michael C.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-09 16:37

Michael Corfitsen skrev:

> Skal jeg bare kopiere til en extern hd og så tilbagekopiere når den nye
> hd er isat.

Lav en Time Machine sikkerhedskopi af hele din gamle disk. Skift disken.
Lav en installation på den nye disk af din installations-dvd, og hold
meget nøje øje med når den tilbyder at genindlæse en Time Machine
sikkerhedskopi. Sig endelig ja til det :)

Vent et par kander kaffes tid.

Arbejd videre hvor du kom fra...