Blæser 60 grader på en MB
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-12-09 21:48

Min MB 13" 2.1 (sort) er nu konstant kørende med blæser. Det er svagt,
javel, men det er der. Laveste niveau? Selv med et enkelt program åbent
- og smcFanControl, som jo osse er et program, ligger temperaturen på 60
grader C og rpm på omkring 2450. Så det er altså _to_ programmer, der er
åbne og er aktive. Og opladeren er sat til, det betyder vist osse noget?
Nå, ja, Airport er da altid aktiv

Er 60 grader faretruende højt?

Måske betyder det ikke noget, men det gør mig lidt urolig. For bare en
uge siden kunne jeg have multiple programmer åbne og aktive uden at
puteren kom over ca. 50 grader, og blæseren kørte ikke. Ikke så vidt jeg
kunne høre, men det kan naturligvis have noget at gøre med
baggrundsstøj.

Der er vel en aktuel risiko for nedslidning af blæser og dermed
overophedning? Det kan da vist have ubehagelige følger?

Har selv tænkt på, at kan være blæseren, der er tilsandet med støv og
lignende. Tidligere rensede jeg mine stationære PPCer i blæseren, det
hjalp. Kan det være sådan noget fysisk, der er galt? Har kørt alle
muligheder internt i diskværktøj. Ikke eksternt fra system-dvd'en.

Men hvordan skiller man fætteren ad? I tidligere tider splittede jeg
PPCer og iMcas Slotloading maskiner ad efter anvisninger fra nogle
tegninger, der fandtes på nettet. Mener at huske, at de lå på en
hollandsk hjemmeside. De var meget nyttige og meget instruktive. Men kan
nogen af jer huske, hvor de er? Og er der en "eksploderet" tegning til
adskillelse af min MB? Jeg har da mod på at prøve en adskillelse, hvis
det er det, der skal til.

Økonomien er ikke lige til at købe en ny MB Pro, selvom det er
fristende.

Techspecs: MB 13" 2.1 med Leopard, 2 GB RAM.

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-09 22:03

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
>
> Økonomien er ikke lige til at købe en ny MB Pro, selvom det er
> fristende.
>

> Techspecs: MB 13" 2.1 med Leopard, 2 GB RAM.

har du chekket med Aktivitets Overvågning om der er en baggrunds process
der står og æder cpu cykler ?

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-12-09 22:16

> har du chekket med Aktivitets Overvågning om der er en baggrunds process
> der står og æder cpu cykler ?
>
> /thomas

Det ser meget normalt ud. I kolonnen CPU er det faktisk
Aktivitetsovervågning, der spiser mest 3,2 - 4,0. Hvis det altså er dér
(CPU kolonnen), jeg skal kigge.

Lige nu er 1) aktivietsovervågning, 2) MacSoup, 3) iTunes og 4) textEdit
åbne: 58 grader og 3700 rpm

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-09 22:37

> Det ser meget normalt ud. I kolonnen CPU er det faktisk
> Aktivitetsovervågning, der spiser mest 3,2 - 4,0. Hvis det altså er dér
> (CPU kolonnen), jeg skal kigge.

det er det

> Lige nu er 1) aktivietsovervågning, 2) MacSoup, 3) iTunes og 4) textEdit
> åbne: 58 grader og 3700 rpm

umiddelbart er det lidt varmt ... det er cpu temp vi snakker om ik' ?
hivs der er bygget støv hår og snask op i ventilator og diverse huller
så er det helt naturligt at den bliver varm.

hvis du har mod og lyst er der her guides til at skille tingene fra
hinanden:

<http://www.ifixit.com/Guide/Browse/MacBook>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-09 22:48

> det er det

> umiddelbart er det lidt varmt ...

mjaeh .. ok, jeg snakkede måske lidt hurtigt .. min ligger ligenu og
dribler omkring de 60 grader (cpu) så det er nok meget normalt ... men
det kan stadig være blæserern skal arbejde mere end den bør for at holde
temperaturen nede.

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-12-09 22:59

> [...]
> dribler omkring de 60 grader (cpu) så det er nok meget normalt ... men
> det kan stadig være blæserern skal arbejde mere end den bør for at holde

Tak for svar. Men din maskine har måske osse langt flere programmer
åbne, end min har? Lige nu: kun tre. Jeg kan svagt høre blæseren, den
kører _ikke_ på fuldt gear, men den suser lige så stille.

Det går helt galt, når jeg ser dr.dk/livetv (eller hvad den hedder), det
har du vist fortalt mig, er en Flashfilm. Så stiger temperaturen til 8o
grader. Men dér må jeg jo se det. For deres h.264 med URLs til QT virker
ikke mere. Eller for tiden, dér, og lidt. Det er ærgerligt for
tilsyneladende er QT ikke så forslugen som Flash. Jeg kunne tidligere se
dr-tv i flere timer uden problemer med blæseren. Og om tre minutter er
der Deadline 2.sektion - et must for mig. Kranen ser selvfølgelig film
på fladeren inde i stuen ved siden af, så dén er ikke tilgængelig.

Kigger på dit link lidt senere (dét i den anden artikel)

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-09 23:10

> Tak for svar. Men din maskine har måske osse langt flere programmer
> åbne, end min har? Lige nu: kun tre. Jeg kan svagt høre blæseren, den
> kører _ikke_ på fuldt gear, men den suser lige så stille.

kun mail og terminal i øjbelikket ...

> [...]
> tilsyneladende er QT ikke så forslugen som Flash. Jeg kunne tidligere se
> dr-tv i flere timer uden problemer med blæseren.

Flash er noget skod hvad det angår ... Adobe har kodet flash playeren
til Mac med hovedet et vist sted. Hvis den ikke bruger 99% CPU så
crasher den ...

> Og om tre minutter er
> der Deadline 2.sektion - et must for mig. Kranen ser selvfølgelig film
> på fladeren inde i stuen ved siden af, så dén er ikke tilgængelig.

chaming ... :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-09 00:39

Mich. Ottosen skrev:
> [...]
> grader C og rpm på omkring 2450. Så det er altså _to_ programmer, der er
> åbne og er aktive. Og opladeren er sat til, det betyder vist osse noget?

Hvad siger Aktivitetsovervågning at cpu'en laver?

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-09 11:34

> [...]

> grader C og rpm på omkring 2450. Så det er altså _to_ programmer, der er
> åbne og er aktive. Og opladeren er sat til, det betyder vist osse noget?

Blæserne kører altid på de nye bærbare Mac. Man kan stort set ikke høre,
det så det generer ikke. Det er nok for at tage eventuelle kortvarige
temperaturstigninger i opløbet, så man kan undgå, at blæserne går op på
høj fart og støjer. Jeg har iStat nano som widget, så jeg kan holde øje
med det. På min unibody MacBook Pro er minimumshastigheden 2.000
omdr/min. Vi har en ældre sort Core 2 Duo MacBook. Der er blæsernes
minimumshastighed 1.800 omdr/min.

> Er 60 grader faretruende højt?

Ikke umiddelbart. Der skal ikke meget til, før den kommer derop. Lige nu
er min CPU 69 grader, og blæserne kører 2.700 omdr/min. Det hører man
stort set ikke.

> [...]
>
> Der er vel en aktuel risiko for nedslidning af blæser og dermed
> overophedning? Det kan da vist have ubehagelige følger?

Blæserne er forhåbentlig lavet til at køre hele tiden. Harddisken kører
jo også rundt stort set hele tiden. Jeg kan til gengæld godt se, det er
lidt bekymrende, hvis der er sket en ændring i computerens opførsel.
Prøv, som andre foreslår, at se, om der kører nogle processer, som æder
computerkraft.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-09 17:55

> Prøv, som andre foreslår, at se, om der kører nogle processer, som æder
> computerkraft.

Tak, Henrik og Thorbjørn. Her er hvad akivitetsovervågning siger:

Aktiv hukommelse: 583,15 MB
Ledig hukommelse: 1,11 GB
Låst hukommelse: 227,92 MB
Brugt hukommelse: 908,22 MB
Passiv hukommelse: 97,14 MB
Virtuel hukommelse i alt: 36,17 GB
Antal processer: 52

Id Proces Bruger CPU RSIZE VSIZE
0 kernel_task root 0,9 69,12 MB
1,09 GB
1 launchd root 0,4 556,00 K
586,74 MB
10 kextd root 0,0 1,21 MB
586,19 MB
11 notifyd root 0,0 476,00 K
586,17 MB
12 syslogd root 0,3 512,00 K
587,24 MB
14 ntpd root 0,0 844,00 K
586,12 MB
15 usbmuxd _usbmuxd 0,0 1,40 MB
587,71 MB
16 update root 0,0 288,00 K
585,57 MB
17 SystemStarter root 0,0 668,00 K
585,61 MB
20 securityd root 0,0 2,12 MB
587,35 MB
22 mds root 0,0 13,57 MB
696,73 MB
23 mDNSResponder _mdnsrespo 0,0 1,30 MB
587,49 MB
24 loginwindow michottose 0,0 9,16 MB
937,94 MB
25 KernelEventAgent root 0,0 652,00 K
585,68 MB
27 hidd root 0,0 604,00 K
586,12 MB
28 fseventsd root 0,0 1,32 MB
592,20 MB
30 dynamic_pager root 0,0 708,00 K
585,61 MB
32 diskarbitrationd root 0,0 976,00 K
585,69 MB
33 DirectoryService root 0,0 3,24 MB
588,82 MB
35 configd root 0,0 2,02 MB
587,71 MB
38 autofsd root 0,0 672,00 K
585,62 MB
39 socketfilterfw root 0,0 2,01 MB
585,94 MB
42 distnoted daemon 0,0 776,00 K
585,59 MB
43 coreservicesd root 0,0 20,87 MB
611,96 MB
58 WindowServer _windowser 11,8 35,86 MB
938,36 MB
61 blued root 0,0 2,08 MB
597,00 MB
71 launchd michottose 0,0 540,00 K
585,74 MB
89 RetroRun root 0,0 2,91 MB
646,36 MB
95 AirPort-baseagent michottose 0,0 3,60 MB
909,92 MB
99 Spotlight michottose 0,0 4,16 MB
878,58 MB
100 UserEventAgent michottose 0,0 2,79 MB
601,47 MB
102 Dock michottose 0,0 16,88 MB
930,29 MB
103 ATSServer michottose 0,0 6,51 MB
670,88 MB
104 pboard michottose 0,0 588,00 K
586,64 MB
105 SystemUIServer michottose 0,0 12,12 MB
934,17 MB
106 coreaudiod root 0,0 2,61 MB
588,34 MB
107 Finder michottose 0,2 24,19 MB
962,05 MB
117 iTunes Helper michottose 0,0 3,12 MB
858,81 MB
118 smcFanControl michottose 0,0 5,95 MB
918,33 MB
119 TomTomHOMERunner michottose 0,0 2,01 MB
847,98 MB
144 AppleSpell.service michottose 0,0 3,33 MB
601,95 MB
2070 helpdatad michottose 0,0 88,54 MB
682,08 MB
2832 DashboardClient michottose 0,0 24,39 MB
939,70 MB
3291 Mail michottose 0,0 36,47 MB
960,46 MB
3656 Camino michottose 0,1 68,38 MB
1,02 GB
3789 TextEdit michottose 0,0 6,45 MB
924,66 MB
3900 MacSOUP michottose 0,1 22,50 MB
966,34 MB
3936 Aktivitetsovervågning michottose 15,6 15,14 MB
979,05 MB
3937 pmTool root 1,9 1,28 MB
595,70 MB
6106 mdworker michottose 0,0 7,29 MB
607,54 MB
6134 SyncServer michottose 0,0 7,18 MB
600,36 MB
6363 ocspd root 0,0 1,09 MB
585,86 MB

Det var en lang smøre og fremstår lidt rodet her. Det undrer mig, at der
her i rapporten står en Windowsserver, der bruger 11,8 % af CPU'en - den
fremgår ikke af vinduet i Akitivtetsovervågning ???

Men ellers ser alt vel normalt ud? Lige nu med dette setup rpm nede på
1800 og graderne er "sølle" 58 (?)

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-09 00:11

> Tak, Henrik og Thorbjørn. Her er hvad akivitetsovervågning siger:
>

> Aktiv hukommelse: 583,15 MB
> Ledig hukommelse: 1,11 GB
> Låst hukommelse: 227,92 MB
> Brugt hukommelse: 908,22 MB
> Passiv hukommelse: 97,14 MB
> Virtuel hukommelse i alt: 36,17 GB
> Antal processer: 52

bla-bla-bla...

> [...]
> fremgår ikke af vinduet i Akitivtetsovervågning ???
>
> Men ellers ser alt vel normalt ud? Lige nu med dette setup rpm nede på

Det ser bestemt ikke galt ud. Jeg har altid troet, og det er et rent
gæt, at WindowServer er noget, der styrer vinduerne på skærmen. Den er
kun aktiv, når der åbnes eller ændres vinduer. Blæserne og temperaturen
er da også faldet til ro, så lige i det øjeblik, du har aflæst
aktiviteten på computeren, er der fred og ro.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-12-09 00:53

> bla-bla-bla...

Det kan du da selv være Du bad jo om det. Den lange smøre. Du mener
måske bl.a., bl.a. o.s.v.? Så har du da ret.

> [...]
> er da også faldet til ro, så lige i det øjeblik, du har aflæst
> aktiviteten på computeren, er der fred og ro.

Det med WInserver har du måske ret i? Jeg blev lidt nervøs og tænkte, at
det måske var en WINserver.

Iøvrigt har jeg bemærket at der er stor forskel i temperaturen i iStat
Nano (som du har introduceret mig til) og såsmcFanControl, som jeg er
tilhænger af, fordi den ligger i menubjælken. smcFanControl viser CPU
temp., mens din WIdget i default viser HD temperaturen (der på min
maskine så er ca. 20 grader lavere, man skal fifle lidt med iStat for at
finde CPU temp).

Men tak for svar og for hjælp. Nu går jeg i seng og sover sikkert lidt
roligere i nat

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-09 01:37

> Det kan du da selv være Du bad jo om det. Den lange smøre. Du mener
> måske bl.a., bl.a. o.s.v.? Så har du da ret.

Du indrømmer jo selv, at det var en lang smøre. Jeg syntes bare ikke,
der var grund til at gentage den. Det er jo bare spild af papir.

> Det med WInserver har du måske ret i? Jeg blev lidt nervøs og tænkte, at
> det måske var en WINserver.

Læg mærke til, at det er en Window-server, og ikke en Windows-server.
Window betyder vindue, Windows er et styresystem.

> [...]
> temp., mens din WIdget i default viser HD temperaturen (der på min
> maskine så er ca. 20 grader lavere, man skal fifle lidt med iStat for at

Det er rigtigt, men du kan gå ud i indstillingerne og selv vælge,
hvilken temperatur, du vil se i oversigten. På min MacBook Pro finder
iStat Nano ikke mindre end 8 temperaturer.

> Men tak for svar og for hjælp. Nu går jeg i seng og sover sikkert lidt
> roligere i nat

Jamen godnat og drøm sødt. Jeg må også hellere selv hoppe i kanen. Nu
har jeg været på vagt hele weekenden. I nat bliver jeg forhåbentlig ikke
vækket.
--
Henrik Münster
Esbjerg