E-Mail
webnoob 5265
import af outlookE messages i Gmail?
Fra : jos

Dato : 12-12-09 16:16

Er ved at flytte post fra en alm. pop3konto hos Telia, som er svære at få
dialog med, til Gmail.
Til den ende vil jeg gerne have overflyttet min eksisterende mailbox (~250
messages) til min nye Gmail konto.
Jeg kan tilsyneladende videresende dem i klumper, men på bekostning af at
afsenderen i den nye postkasse, bliver mig selv fra den gamle postkasse.
Jeg har fundet outlookmappen med .dbx filerne.
Er der nogen metode til at importere dem til Gmail?

finn

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-12-09 18:02

"jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg har fundet outlookmappen med .dbx filerne.
> Er der nogen metode til at importere dem til Gmail?

Det skulle der være jfr. denne side:
http://email.about.com/od/exportoutlookexpressmail/Outlook_Express_Tips_and_Tricks_for_Exporting_Mail_and_Contacts.htm
Du skal et stykke ned for at finde opskriften.

Der står også noget her:
http://www.ehow.com/how_2272690_import-outlook-express-mail-gmail.html

Kurt

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-12-09 18:04

jos skrev, Den 12-12-2009 16:15:
> Jeg kan tilsyneladende videresende dem i klumper, men på bekostning af at
> afsenderen i den nye postkasse, bliver mig selv fra den gamle postkasse.

Indstil Gmail til at hente fra din POP-konto hos Telia.

> Jeg har fundet outlookmappen med .dbx filerne.
> Er der nogen metode til at importere dem til Gmail?

Hvis Outlook Express kan køre IMAP, så opret Gmail-kontoen som en
IMAP-konto i Outlook Express og flyt mailene til Gmail-mapperne. Hvis
Outlook Express ikke kan køre IMAP kan der tages en omvej over
mailprogrammet Thunderbird.

Fra : jos

Dato : 13-12-09 12:21

Jens Jensen wrote:

> [...]
> IMAP-konto i Outlook Express og flyt mailene til Gmail-mapperne. Hvis
> Outlook Express ikke kan køre IMAP kan der tages en omvej over

Ok, enten gør jeg så noget forkert eller jeg forstår ikke metoden

Jeg har nu åbnet min Gmail for imap
Jeg har lavet en konto i mun outlookE med gMailkriterier.
Jeg kan nu se enten mine mapper/breve i min gamle outlookE konto ELLER mine
mapper/breve på Gmail

jeg kan ikke få en situation, hvor begge kontis mapper er tilgængelig, og
kan derfor ikke flytte noget fra den ene til den anden.
Hvad er det jeg ikke har forstået korrekt ?

finn

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-12-09 13:39

jos skrev, Den 13-12-2009 12:20:
> jeg kan ikke få en situation, hvor begge kontis mapper er tilgængelig, og
> kan derfor ikke flytte noget fra den ene til den anden.
> Hvad er det jeg ikke har forstået korrekt ?

Det forstår jeg ikke. Jeg har kikket i de links, Kurt B. Andersen har
angivet, og der er det beskrevet, hvordan man flytter til Gmails mapper.
Jeg bruger Thunderbird, og der gør man på samme måde. Hvordan skifter du
mellem de to konti?

Fra : jos

Dato : 13-12-09 16:34

Jens Jensen wrote:

> [...]
> angivet, og der er det beskrevet, hvordan man flytter til Gmails
> mapper. Jeg bruger Thunderbird, og der gør man på samme måde.
Jeg klikker simpelthen på den relevante folder under den relevante konto i
leftpane! (nu har jeg fået den sticky)
Hvis jeg trækker markerede emner fra Gmailfoldere til outlook-foldere, laves
en kopi. I modsat retning starter en popup med en processlinie, og efter
nogle minutter kommer en timeout om at serveren ikke tillader upload.

Jeg har nu installeret thunderbird, og kan se det ligner. Jeg har fået sat
Gmail op som popklient på gamle udbyder, og som imap klient mod gmail, med
brugernavn, men kan ikke finde noget sted hvor man kan indtaste passwd, og
derfor får jeg aldrig fat i gmail med thunderbird.

finn

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-12-09 17:12

jos skrev, Den 13-12-2009 16:33:
> [...]
> brugernavn, men kan ikke finde noget sted hvor man kan indtaste passwd, og
> derfor får jeg aldrig fat i gmail med thunderbird.

Dit brugernavn skal stå i kontoindstillingerne. Når dit password skal
bruges, vil du blive spurgt om det. Du mangler måske at vinge af i
kontoindstillingerne, at der skal hentes mail ved start og med
mellemrum, fx hvert 10. minut.

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-12-09 18:05

Gmail er lidt speciel, så herunder er en komplet guide til indstilling
af Thunderbird 2. Der kan være problemer med at få vist nogle af Gmails
mapper (etiketter), hvis indstillingerne er forkerte.

Opsætning af Thunderbird 2 til Gmail IMAP:
1) http://mail.google.com/support/bin/answ ... swer=77662
2) http://mail.google.com/support/bin/answ ... ev=answer#
3) Funktioner -> kontoindstillinger -> serverindstillinger -> avanceret
-> IMAP-servermappe = [Gmail] (De firkantede paranteser skal også
skrives, og G-et skal være et stort G. Det er taget fra denne side:
http://kb.mozillazine.org/Using_Gmail_w ... AP_account)

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-12-09 18:17

Denne gang skulle links gerne være i orden.

Opsætning af Thunderbird 2 til Gmail IMAP:
1) http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=da&answer=77662
2) http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=78892
http://kb.mozillazine.org/Using_Gmail_with_Thunderbird_and_Mozilla_Suite#Add_a_IMAP_account)

Fra : jos

Dato : 13-12-09 22:49

Jens Jensen wrote:
> [...]
> avanceret -> IMAP-servermappe = [Gmail] (De firkantede paranteser
> skal også skrives, og G-et skal være et stort G. Det er taget fra

Tusind tak for din ihærdighed!

så lykkedes det - Både i OU og Thbd

finn

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-12-09 23:25

jos skrev, Den 13-12-2009 22:49:
> Tusind tak for din ihærdighed!

Guiden var "lagervare". Jeg skulle kun finde den og rette links.

> så lykkedes det - Både i OU og Thbd

Begge programmer, der kan man bare se!

Så mangler du bare at få din nyhedslæser til også at acceptere
tegnsættet UTF-8 (Unicode), så du altid får vist æ, ø og å rigtigt.

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-12-09 08:29

Jens Jensen wrote:

> Så mangler du bare at få din nyhedslæser til også at acceptere
> tegnsættet UTF-8 (Unicode), så du altid får vist æ, ø og å rigtigt.

Det er vel fordi du selv vælger UTF-8 og ikke ISO 8859-1

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-12-09 16:33

Erik Olsen skrev, Den 14-12-2009 08:28:
> Det er vel fordi du selv vælger UTF-8 og ikke ISO 8859-1

Yep. Og du kender årsagen.

Fra : jos

Dato : 14-12-09 10:41

Jens Jensen wrote:

> [...]
>
> Så mangler du bare at få din nyhedslæser til også at acceptere
> tegnsættet UTF-8 (Unicode), så du altid får vist æ, ø og å
Uden at ville starte en kamp, jeg er skam taknemmelig for hjælpen, men er
der nogen regel for at man i mail/news SKAL køre UTF-8, og ikke som vi nu
har gjort i mange år ISO 8859-1 ??

Jeg kan vel med ligesåstor ret sige det samme, hvorfor kører du ikke
dansk/europæisk tegnsæt i en dansk gruppe

finn

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-12-09 16:28

jos skrev, Den 14-12-2009 10:41:
> Uden at ville starte en kamp, jeg er skam taknemmelig for hjælpen, men er
> der nogen regel for at man i mail/news SKAL køre UTF-8, og ikke som vi nu
> har gjort i mange år ISO 8859-1 ??

Nej, tværtimod anbefales ISO 8859-1. Men andres svar på mine indlæg har
gengivet de danske tegn korrekt, så jeg tænkte, at det kunne din læser
nok også gøre, men det var skam ikke min mening at lægge pres på dig.

> Jeg kan vel med ligesåstor ret sige det samme, hvorfor kører du ikke
> dansk/europæisk tegnsæt i en dansk gruppe

For at mindske problemerne for brugere af TDC's nyhedsserver og brug af
tid hos dem, der forsøger at hjælpe dem. Jeg har haft en længere
diskussion i dk.admin om valg af tegnsæt, hvor du kan læse mine
begrundelser, så lad os ikke gøre mere ved det her. Problemet blev anset
for at være så lille, at man fortsat ville anbefale ISO 8859-1.

Fra : Carl Drud

Dato : 14-12-09 19:31

"jos" <jos@her.dk> writes:

> Uden at ville starte en kamp, jeg er skam taknemmelig for hjælpen, men er
> der nogen regel for at man i mail/news SKAL køre UTF-8, og ikke som vi nu
> har gjort i mange år ISO 8859-1 ??

Gå ind i:

Funktioner-> Indstillinger-> Læsning->Internationale Indstillinger

og fjern flueben i "Brug standardtegnsættet til alle indgående
meddelelser" og du får vist utf-8 indlæg korrekt

> Jeg kan vel med ligesåstor ret sige det samme, hvorfor kører du ikke
> dansk/europæisk tegnsæt i en dansk gruppe

Nu angiver du ikke i din header hvilket tegnsæt du benytter, så må
modtagerklienten antage at det er us-ascii.

Du kan se i nedenstående link hvordan du får det korrekt indstillet i
OE.

http://thomasgmadsen.dk/oe/tegnsaet_og_sigsepfix/

--
Carl