Ny SURDEJ fra grunden???
Fra : Anders

Dato : 12-12-09 01:44

Hej,

Jeg forsøger ud fra nedenstående opskrift (fundet på nettet) at lave
min egen surdej fra grunden. Jeg er i dag nået til 3 dag. og har
tilsat ekstra rugmel og vand. Jeg synes dog slet ikke at blandingen
lugter det mindste surt kun "melet"...skulle den ikke på nuværende
tidspunkt lugte lidt surt?

Det hele står i en skål med låg og temperaturen er 20 grader. Skal
det være varmere end 20 grader og kan det være grunden til at det ikke
lugter surt endnu eller...?

Gode råd modtages meget gerne! :)

- også gerne andre måder at lave en god surdej på hvis denne
nedsenstående opskrift ikke er god nok ifølge jer derude...

MVH
Anders

Fremstilling af surdej fra grunden.

Ingredienser: Groft rugmel og lunken vand
En ren skål ca. 2,5 liter gerne med låg.

1. dag
150 g rugmel + 1½ dl lunken vand blandes og stilles dækket med låg
eller plastfolie lunt, står 2 dage.

3. dag
Tilsæt 150 g rugmel og 1½ dl lunken vand røres og stilles tilbage
lunt, står 1 dag

4. dag
Tilsæt 225 g rugmel og 2 ¼ dl lunken vand, står 1 dag

5. dag
50 g tages fra og fryses i et glas med låg, resten ca. 1000g bruges
til bagningen

Fra : Mr. D

Dato : 12-12-09 09:54

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsat ekstra rugmel og vand. Jeg synes dog slet ikke at blandingen
> lugter det mindste surt kun "melet"...skulle den ikke på nuværende

Lyder interessant, specielt fordi surdej jo også har en billedlig betydning.
Surdej i "rent brød" er når nogen kommer noget i, som ikke burde være der,
og som gør hele brødet "surt". F.eks. som når én kommer med kageopskrifter i
en filmgruppe og beder om gode råd.

simon

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 12-12-09 23:03

Anders wrote:
> Hej,
>
> Jeg forsøger ud fra nedenstående opskrift (fundet på nettet) at lave
> min egen surdej fra grunden ...

ha ha ja det er også sket for mig et par gange prøv mad og drikke gruppen :)

fut :