Google chrome til Mac er kommet
Fra : Henrik Münster

Dato : 08-12-09 20:47

Så er Google chrome til Mac kommet. Godt nok kun i beta, men sådan er
det jo med de fleste af Googles produkter. Nu jeg har jeg i sagens natur
endnu ikke nogen videre erfaring med chrome, men normalt fungerer
Googles betaudgaver ganske stabilt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Knudsen

Dato : 08-12-09 12:51

On Dec 8, 8:46 pm, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> det jo med de fleste af Googles produkter. Nu jeg har jeg i sagens natur
> endnu ikke nogen videre erfaring med chrome, men normalt fungerer

Jeg har brugt den i et par timer nu uden glitches. Desværre kan jeg
ikke hitte ud af, om man kan få den til at vise pdf-filer i
browservinduet i stedet for at downloade dem. Hvis den kan sættes op
til det, er Safari på vej ud i kulden her hos mig.

--
Michael Knudsen

Fra : Steen

Dato : 08-12-09 21:18

On 2009-12-08 20:51:11 +0100, Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> said:

> [...]
> browservinduet i stedet for at downloade dem. Hvis den kan sættes op
> til det, er Safari på vej ud i kulden her hos mig.

Jeg synes ikke den er så vanvittig hurtig som jeg havde håbet - så
Safari er stadig min standardbrowser

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-09 23:17

Steen wrote:

> Jeg synes ikke den er så vanvittig hurtig som jeg havde håbet - så
> Safari er stadig min standardbrowser

Den er da rimelig hurtig på en 2.66ghz QuadCore, men sløver afsted på en
1.67ghz PowerBook. Den nye Camino er faktisk generelt hurtigere på både
PB'en og MacPro'en i forhold til Chrome...

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Knudsen

Dato : 08-12-09 13:25

On Dec 8, 9:18 pm, Steen <ist...@googlemail.com> wrote:

> Jeg synes ikke den er så vanvittig hurtig som jeg havde håbet - så
> Safari er stadig min standardbrowser

Det, som tiltaler mig ved Chrome, er, at alt åbner i nye tabs. I
Safari kan man ikke undgå, at noget i ny og næ åbner i et nyt vindue.
Det er smadderirriterende.

--
Michael Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-12-09 22:47

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Det, som tiltaler mig ved Chrome, er, at alt åbner i nye tabs. I
> Safari kan man ikke undgå, at noget i ny og næ åbner i et nyt vindue.
> Det er smadderirriterende.

Man kan holde æble-tasten ned, når man klikker på et link.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Knudsen

Dato : 08-12-09 14:58

On Dec 8, 10:46 pm, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Man kan holde æble-tasten ned, når man klikker på et link.

Det ved jeg, men det er en irriterende ting at skulle gøre hele tiden.
Jeg ville foretrække at skulle holde æblet nede, når jeg *ikke* vil
åbne en ny tab.

--
Michael Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-09 07:19

> [...]

> Det ved jeg, men det er en irriterende ting at skulle gøre hele tiden.
> Jeg ville foretrække at skulle holde æblet nede, når jeg *ikke* vil

Klares nemt i Indstillinger -> Faner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 09-12-09 02:10

On Dec 9, 7:19 am, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Klares nemt i Indstillinger -> Faner.

Tja, men det ændrer ikke ved, at nogle vinduer alligevel som standard
åbner i nye vinduer.

--
Michael Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-09 11:03

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Tja, men det ændrer ikke ved, at nogle vinduer alligevel som standard
> åbner i nye vinduer.

Muligt; jeg er alligevel vant til at bruge FireFox som standard.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-09 23:12

Henrik Münster wrote:
> [...]
> det jo med de fleste af Googles produkter. Nu jeg har jeg i sagens natur
> endnu ikke nogen videre erfaring med chrome, men normalt fungerer

Do æ' bawu' Henrik. - Det har den da været de sidste ca. 8-10 mdr.. -
Jeg har forsøgt mig med den på både Mac og Windows, men bryder mig ikke
rigtig om dens måde at håndtere tingene på. - Og så er der de sædvanlige
problemer mht. browsere og blinde og svagtseende. - Ingen understøttelse
af TTS/SR, ingen mulighed for eget farvevalg ved opsætning, dårlig
skrifthåndtering, dårlig håndtering af skjulte links o.m.m....

- Fatter egentlig ikke, de er ligeglade med U.S. Legacy lawsuite, hvad
det sidste angår. Dér er det nemlig forbudt at lave internet software,
der skjuler links uden samtidig også at have et fritliggende link. -
Div. talesynteser kan jo ikke læse, hvad der ligger under et billede
eller andet grafik...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-12-09 23:27

> Do æ' bawu' Henrik. - Det har den da været de sidste ca. 8-10 mdr.. -

Det er nu ikke helt rigtigt. Det er vist rigtigt, at man har kunnet
hente en foreløbig testversion. Jeg kan ikke huske, om de kaldte den
alfa. Det blev frarådet, at almindelige brugere som mig brugte den. Jeg
meldte mig til deres e-mail-service, så jeg fik besked om nyheder. Nu i
dag har jeg netop fået en meddelelse om, at Google chrome for Mac er
klar til download i en beta-udgave. Det er altså først nu, den er så
stabil, at de tør anbefale almindelige brugere at prøve den. TidBITS
nævner det også i dag, så det er altså en nyhed:

<http://shortlink.dk/5d9c774b>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-09 23:54

Henrik Münster wrote:

> [...]
> stabil, at de tør anbefale almindelige brugere at prøve den. TidBITS
> nævner det også i dag, så det er altså en nyhed:

Jeg har prøvet alpha versionen 1.0.xxxx. Den var ret lovende, men siden
da har jeg ikke prøvet alpha'en, men til gengæld har jeg flere versioner
på min software HD. - Den ældste beta er en ver. 2.0.xxxx er fra januar
i år, og den seneste, jeg har afprøvet er en 4.0.2218 (ligger stadig på
min BU HD), og det var i juli/august i år. Så jo, den har været fremme
længe...

- Jeg har også været tilmeldt deres 'service', men kun fået besked, når
der kom en ny Windows version, som for øvrigt heller ikke er særlig
attraktiv, - så jeg har afinstalleret alt - også på Windows - inkl.
framelding af yderligere 'service'. Faktisk synes, jeg det er lige
rigelig groft, at man ikke bare kan afinstallere igen uden at skulle
afinstallere gennem Googles webside og svare på en masse spørgsmål om,
hvorfor man ikke ønsker at bruge Chrome. Jeg forsøgte at afinstallere
flere gange ved at annullere websiden, men ih nej, det kunne jeg ikke få
lov til gennem Tilføj/fjern software i XPPro. - Jeg kunne godt få lov
til at fjerne selve GUI'en, men den ville i så fald blive installeret
automatisk igen, når der kom en ny version. Det kalder jeg for
bondefangeri! - Faktisk ser jeg endda til min store skræk, at den har
geninstalleret sig selv på min Windows XP trods det, at jeg /har/
afinstalleret den en gang i sommers. Versionen på Windows er en ver. 3.2
fra den 7.10.2009. - Der ligger både selve program og en autoinstaller.!

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-12-09 00:04

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> i år, og den seneste, jeg har afprøvet er en 4.0.2218 (ligger stadig på
> min BU HD), og det var i juli/august i år. Så jo, den har været fremme

Google Chrome til Mac er først kommet i en beta version i går tirsdag.
Det er noget andet du har liggende på din 'software HD'.

Vær gerne opmærksom på detaljerne inden du skriver, jeg tager fejl ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-09 00:09

> Google Chrome til Mac er først kommet i en beta version i går tirsdag.
> Det er noget andet du har liggende på din 'software HD'.
>
> Vær gerne opmærksom på detaljerne inden du skriver, jeg tager fejl ;)

Var det ikke mig, Erik Richard skrev det til? Nu er jeg helt forvirret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-12-09 00:13

Henrik Münster wrote:

> Var det ikke mig, Erik Richard skrev det til? Nu er jeg helt forvirret.

Jo, og jeg skrev til Erik.

Alt er da som det plejer at være?!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-09 09:15

> Jo, og jeg skrev til Erik.
>
> Alt er da som det plejer at være?!

Øh, du skriver, at Erik Richard skriver, at du tager fejl. Skrev han
ikke, at det var mig, der tog fejl? Jeg kan altså ikke finde ud af den
her tråd, men så er alt selvfølgelig også, som det plejer
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-12-09 09:35

Henrik Münster wrote:

> Øh, du skriver, at Erik Richard skriver, at du tager fejl. Skrev han
> ikke, at det var mig, der tog fejl? Jeg kan altså ikke finde ud af den
> her tråd, men så er alt selvfølgelig også, som det plejer

Nej, jeg skriver, at Erik skal tjekke detaljerne /inden/ han skriver,
jeg tager fejl. Jeg drillede lidt og forudså, at han ville skrive et
svar til mit indlæg i stil med det han skrev få minutter senere.

Alt er som det plejer ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-09 00:56

Peter Farsinsen wrote:

> Google Chrome til Mac er først kommet i en beta version i går tirsdag.
> Det er noget andet du har liggende på din 'software HD'.
>
> Vær gerne opmærksom på detaljerne inden du skriver, jeg tager fejl ;)

Det er da egentlig lidt utroligt, du tilsyneladende véd, hvad jeg har
liggende på mine diske... Der har klart og tydeligt stået 'beta'
bagefter ver.nr. på de sites, hvor jeg har downloaded fra...

Og hvad vil du så kalde de andre versioner?

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-12-09 01:17

> [...]
> bagefter ver.nr. på de sites, hvor jeg har downloaded fra...
>
> Og hvad vil du så kalde de andre versioner?

Google Chrome til Windows? Nightlies af Chromium? ;)

Detaljen var 'Google Chrome for Mac', men den overså du åbenbart. Man
har ku' hente builds af Chromium længe, men det har ikke været
officielle builds af Google Chrome.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-09 01:26

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
>
> Detaljen var 'Google Chrome for Mac', men den overså du åbenbart. Man
> har ku' hente builds af Chromium længe, men det har ikke været

Nej, det er vist dig, der har overset, at jeg netop skrev, at jeg har
brugt Chrome på _både_ Mac og Windows, og at jeg har afinstalleret på
begge, og at det giver bøvl på Windows, da den tilsyneladende har
geninstalleret sig selv igen.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-12-09 10:01

> [...]
> brugt Chrome på _både_ Mac og Windows, og at jeg har afinstalleret på
> begge, og at det giver bøvl på Windows, da den tilsyneladende har

Nu må du altså lige. Er vi enige om, at konversationen udspillede sig
som flg. INDEN du nævnte dine erfaringer med Windows?

Henrik Münster wrote:
Så er Google chrome til Mac kommet. Godt nok kun i beta, men sådan er

Do æ' bawu' Henrik. - Det har den da været de sidste ca. 8-10 mdr..

Det er nu ikke helt rigtigt. [...] Nu i dag har jeg netop fået en

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-09 11:45

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> meddelelse om, at Google chrome for Mac er klar til download i en
> beta-udgave.

> [...] Så jo, den har været fremme længe...

Ja, og så skriver du - og Henrik, - at den først "...kom i går", hvilket
jeg så siger, ikke passer, da jeg har brugt den i adskillige måneder på
Mac og på Windows samtidig. Og det påstår du så, jeg ikke har!

Og det har jeg altså stadigvæk gjort...

Men jeg gider ikke den diskussion, når du ikke engang kan læse indenad.
- Og Chrome kommer ikke på nogen af mine maskiner igen!

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-12-09 11:51

> Ja, og så skriver du - og Henrik, - at den først "...kom i går", hvilket
> jeg så siger, ikke passer, da jeg har brugt den i adskillige måneder på
> Mac og på Windows samtidig. Og det påstår du så, jeg ikke har!

Ja, men snakken her handler om Google Chrome for Mac. Ikke Chromium,
Chrome for Windows eller noget andet.

> Og det har jeg altså stadigvæk gjort...

Ok, men nej.

> Men jeg gider ikke den diskussion, når du ikke engang kan læse indenad.
> - Og Chrome kommer ikke på nogen af mine maskiner igen!

Fint, så er du også fri for at indrømme, du tog fejl.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-09 11:55

> Ja, men snakken her handler om Google Chrome for Mac. Ikke Chromium,
> Chrome for Windows eller noget andet.'

"The first official Chrome Mac OS X and Linux developer previews[24]
were announced on 4 June 2009 with a blog post[25] saying they were
missing many features and were intended for early feedback rather than
general use. "

<http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Chrome>

at det så var noget buggy skrammel, og stadig er det, er en anden sag

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-09 12:29

> [...]
> were announced on 4 June 2009 with a blog post[25] saying they were
> missing many features and were intended for early feedback rather than

Og længere nede står følgende: "Beta versions of Chrome for Linux and
Mac OS X were released on 8 December 2009." Jeg ved ikke, om det er
tilføjet siden dit citat ovenfor, men i hvert fald understøtter det
påstanden om, at beta-udgaven kom i går.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-09 12:31

> [...]
> tilføjet siden dit citat ovenfor, men i hvert fald understøtter det
> påstanden om, at beta-udgaven kom i går.

Jep, det er ordkløveri af værste skuffe ... dertil at Google skælner
mellerm Developer Preview og Beta versioner ... Men Erik har nok rodet
med Developer Preview udgaverne selv han ikke burde ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-09 12:48

Henrik Münster skrev:

> [...]
> tilføjet siden dit citat ovenfor, men i hvert fald understøtter det
> påstanden om, at beta-udgaven kom i går.

Godt nok er Beta begrebet hyppigt et "pas på, skidtet går ned" men for
lige Google er det blevet til "det er ikke officielt et produkt, men det
virker meget godt".

Personligt ville jeg dog antage en beta-version for betydeligt mere
robust end et developers preview, og eftersom Erik ikke er udvikler
burde han måske have ventet lidt indtil Google erklærede sig færdige.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-09 13:31

> [...]
> tilføjet siden dit citat ovenfor, men i hvert fald understøtter det
> påstanden om, at beta-udgaven kom i går.

Nu har Mediamac det også som nyhed, så der er vist ved at være konsensus
om, at Googe chrome til Mac blev frigivet i går.

<http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=22084>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-09 15:49

Henrik Münster skrev:

> Nu har Mediamac det også som nyhed, så der er vist ved at være konsensus
> om, at Googe chrome til Mac blev frigivet i går.
>
> <http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=22084>

Så må man jo prøve. Indtil videre ser det meget fredeligt ud.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-09 14:29

Peter Farsinsen wrote:

> Ja, men snakken her handler om Google Chrome for Mac. Ikke Chromium,
> Chrome for Windows eller noget andet.

> Ok, men nej.

> Fint, så er du også fri for at indrømme, du tog fejl.

Nu må du altså godt nok stoppe, Peter! JEG HAR BRUGT GOOGLE CHROME PÅ
MAC SIDEN CA. JANUAR I ÅR, (ver. 1.0.21.0, reg. installering 28.01.2009)
ER DET SNART SEVET IND? - Og jeg har brugt Google Chrome på Windows
siden aug. 2008 (ver. 1.0.211.0, reg. installering 07.08.2008)!

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-09 15:02

> [...]
> ER DET SNART SEVET IND? - Og jeg har brugt Google Chrome på Windows
> siden aug. 2008 (ver. 1.0.211.0, reg. installering 07.08.2008)!

Nu var det jo mig, der startede den her tråd, men den har udviklet sig
til lidt af et skænderi. Der har i lang tid været versioner af Google
chrome til Mac. De har vist heddet "developer perview" og sådan noget,
og Google har frarådet almindelige brugere at bruge dem. Det er derfor
helt rigtigt, at det har været muligt at bruge chrome til Mac siden
januar. Det har bare været ustabile og ufærdige versioner, og jeg har
f.eks. ikke brugt den, da Google frarådede almindelige brugere at
anvende den.
I går d. 8. december kom der så en beta-udgave af chrome til
Mac, som Google anbefaler alle at prøve. Det kan der da ikke herske
tvivl om, efter talrige links er blevet givet. Her er endnu et, og det
er fra Google selv:

<http://googlemac.blogspot.com/>

Google er efterhånden berygtet for at kalde nærmest færdige versioner
for beta i lang tid. Derfor har jeg godt turde hente chrome for Mac nu,
hvor Google anbefaler den til almindelige brugere. Hvis du kun har
prøvet de tidligere "developer preview", så tror jeg ikke, du kan
bedømme den nuværende chrome ud fra deres opførsel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-09 15:50

Henrik Münster wrote:

> [...]
> januar. Det har bare været ustabile og ufærdige versioner, og jeg har
> f.eks. ikke brugt den, da Google frarådede almindelige brugere at

Den første ver., jeg installerede var stort set kun en meget skrabet GUI
med meget, meget få indstillingsmuligheder og de fleste menupunkter var
dimmed og kunne ikke vælges. Den var lynende hurtig, men da der ikke var
de store muligheder for tilpasning, var det jo svært at sige, /hvor/
god, den ville blive.

> [...]
> og det er fra Google selv:
>
> <http://googlemac.blogspot.com/>
>
> Google er efterhånden berygtet for at kalde nærmest færdige versioner

Ved alle ver. i version 1.x har der stået 'dev' bagefter. Fra og med
ver. 2.x og frem har der enten stået 'beta' eller ingenting.

> [...]
> prøvet de tidligere "developer preview", så tror jeg ikke, du kan
> bedømme den nuværende chrome ud fra deres opførsel.

Det mener jeg nu godt, jeg kan. Der har stort set ingen ændringer været
i de sidste 4-5 versioner i ver. 4.x, - så skulle det da være mærkeligt,
om der nu pludselig kom yderligere ting til.

I øvrigt har jeg nu også selv fået en mail fra dem på den adresse, jeg
kun bruger til 2 bestemte lukkede mailing lister og så til de
softwarefirmaer, jeg oversætter for. - Så hvor i alverden de har fået
fat i den, er mig noget af en gåde. Jeg *véd*, jeg ikke har opgivet
andet end min Gmail adresse til dem.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-09 15:53

> [...]
> softwarefirmaer, jeg oversætter for. - Så hvor i alverden de har fået
> fat i den, er mig noget af en gåde. Jeg *véd*, jeg ikke har opgivet

Skynd dig at få din sølvpapirshat på ....

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-12-09 09:27

> [...]
> men ih nej, det kunne jeg ikke få
> lov til gennem Tilføj/fjern software i XPPro.

Hmm, jeg har lige gjort det samme og den åbner blot en side hvor man kan
fortælle sin mening om Chrome ??
Den har intet med selve afinstallationen at gøre og Chrome er fjernet,
som forventet ?

> [...]
> afinstalleret den en gang i sommers. Versionen på Windows er en ver. 3.2
> fra den 7.10.2009. - Der ligger både selve program og en

Vær opmærksom på at flere Google produkter også installerer en
GoogleUpdate task, som henter opdateringer til _installerede_ Google
programmer. Denne skal muligvis fjernes manuelt.
Den vil ikke reinstallere programmer som er fuldstændig afinstallerede.

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-09 11:50

Jesper Hartoft wrote:

> Hmm, jeg har lige gjort det samme og den åbner blot en side hvor man kan
> fortælle sin mening om Chrome ??
> Den har intet med selve afinstallationen at gøre og Chrome er fjernet,
> som forventet ?

Ja, og jeg kunne så ikke få lov atafinstallere, hvis jeg ikke havde sagt
min mening...

> [...]
> programmer. Denne skal muligvis fjernes manuelt.
> Den vil ikke reinstallere programmer som er fuldstændig afinstallerede.

Det er så det, den alligevel har gjort, men nu har jeg fjernet den
manuelt, så får vi se, . Forhåbentlig kommer den ikke mere... Og jeg har
ikke haft andet Google-værk på den her XP opsætning...

MVH. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-12-09 12:37

Erik Richard Sørensen wrote:

> Ja, og jeg kunne så ikke få lov atafinstallere, hvis jeg ikke havde sagt
> min mening...

Læs venligst igen hvad jeg skriver: Afinstallationen og websiden hvor
man kan afgive sin mening om Chrome har intet med hinanden at gøre og
websiden kan ikke forhindre afinstallationen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-09 14:55

Jesper Hartoft wrote:

> Læs venligst igen hvad jeg skriver: Afinstallationen og websiden hvor
> man kan afgive sin mening om Chrome har intet med hinanden at gøre og
> websiden kan ikke forhindre afinstallationen.

I det øjeblik, jeg klikkede på 'Fjern' i 'Tilføj/Fjern Software' i XPPro
blev jeg dirigeret til Googles webside. Jeg lukkede den selvfølgelig og
klikkede igen på 'Fjern', og igen åbnede siden. Og først efter jeg havde
svaret på div. spørgsjmål kom der en 'Continue' frem, så kunne jeg lukke
websiden og afinstallere GUI'en, men ikke selve programmet og
opdateringsprogrammet.

Jeg har brugt temmelig mange timer på at gennemhegle både Mac og Windows
versionen for at se, om det var noget, der kunne være velegnet for
blinde og svagtseende. Google Chrome er ganske enkelt for dårlig til det
brug, - så kort kan det siges!

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-12-09 15:07

> [...]
> svaret på div. spørgsjmål kom der en 'Continue' frem, så kunne jeg lukke
> websiden og afinstallere GUI'en, men ikke selve programmet og

Underligt, hvor længe siden er det du prøvede den?
Jeg prøvede som skrevet at installere og derefter afinstallere den og
det var muligt uden på nogen måde at afgive oplysninger til Google.

> [...]
> versionen for at se, om det var noget, der kunne være velegnet for
> blinde og svagtseende. Google Chrome er ganske enkelt for dårlig til det

Det har jeg ingen mening om.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-09 16:11

Jesper Hartoft wrote:

> Underligt, hvor længe siden er det du prøvede den?
> Jeg prøvede som skrevet at installere og derefter afinstallere den og
> det var muligt uden på nogen måde at afgive oplysninger til Google.

Iflg. den ver., jeg slettede manuelt i nat, var det d. 8.10.2009 kl.
21:37, den blev installeret, og den blev forsøgt slettet for godt og vel
3 uger siden. Updateren (også manuelt fjernet) viste d. 21.11.2009 kl.
03:31. - Så updateren er altså blevet opdateret uden min viden.
Programmet er ikke, da jeg slog automatisk opdatering fra i prefs settings.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-12-09 23:44

> [...]
> det jo med de fleste af Googles produkter. Nu jeg har jeg i sagens natur
> endnu ikke nogen videre erfaring med chrome, men normalt fungerer

Google er så småt ved at udvikle sig til "The Company" fra Alien(s) ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-09 07:19

> [...]
> det jo med de fleste af Googles produkter. Nu jeg har jeg i sagens natur
> endnu ikke nogen videre erfaring med chrome, men normalt fungerer

Langt hurtigere. I modsætning til Safari og FireFox virker den som den
skal i sammenhæng med DevonThink Pro [AppleScript gør at side gemmes i
DevonThinks database]. Svjh virker Safari slet ikke, mens FireFox altid
går ned og må genstartes.

Det sker ikke med Google Chrome, som jeg nu har sat som
standard-browser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-09 11:03

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> går ned og må genstartes.
>
> Det sker ikke med Google Chrome, som jeg nu har sat som

Til gengæld virker den ikke sammen med digital signatur. Jeg må se at få
sat et par scripts op, så jeg »midlertidigt« skifter til FF når de
afvikles.

Jeg har i hvert fald fundet følgende hints:

<http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-84660.html>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-09 19:21

> [...]

> afvikles.
>
> Jeg har i hvert fald fundet følgende hints:

Løsningen:

open -a Firefox http://www.rqnne.dk

som System Terminal Command.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-12-09 14:22

On 2009-12-08 20:46:33 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> det jo med de fleste af Googles produkter. Nu jeg har jeg i sagens natur
> endnu ikke nogen videre erfaring med chrome, men normalt fungerer

Jeg ahr installeret den og så at den er farvestyret. Det er fint. Der
kommer åbenbart også en full screen tilstand, som dog tilsyneladende
ikke virker endnu. Det er noget jeg har savnet ift. windows (måske også
det eneste ;) ). Jeg prøvede lige netbank på Nordea og det virkede
ikke, ja der ingenting kom frem i login vinduet. Jeg kan ikke se nogen
steder at ændre toolbars, da jeg ikke nødvendigvis gider se på en
bookmarks toolbar. Jeg så også at Chrome åbner nye vinduer ligesom
Safari, hvor man i Firefox kan vælge at nye vinduer åbnes i en tab
istedet. Men den kan sættes til automatisk at reloade alle tabs og
vinduer fra sidste session, hvor det irriterer mig at jeg hver gang
skal ind i history på Safari for at reloade. Men hvorfor kan Safari
folkene ikke forstå at det er temmelig lækkert med en full screen
tilstand? Og Firefox for den sags skyld.... Hvis ellers Firefox fik
fikset den fejl med farvestyring, så så jeg pt. ingen grund til at
bruge andet.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-09 14:32

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg prøvede lige netbank på Nordea og det virkede
> ikke, ja der ingenting kom frem i login vinduet.

Ditto med Danske Bank. Ja, jeg er tydeligvis nødt til at bruge tre
browsere.

Safari. Den eneste der fungerer med DDB.

FireFox. Den eneste der fungerer med Digital Signatur.

Google Chrome. Den eneste der giver mulighed for udskrivning af en
bestemt slags sider på nettet til en DevonThink Pro database. Safari
virker her slet ikke. FF skriver korrekt ud, men går herefter ned.
Google Chrome virker bare.

Men ikke med RSS, så her skal jeg stadig bruge FF.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-12-09 15:28

On 2009-12-10 14:32:29 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> Google Chrome virker bare.
>
> Men ikke med RSS, så her skal jeg stadig bruge FF.

Med den nye FF 3.6 Beta virker alt nu for mig. Digital Signatur, Nordea
netbank, full screen (lækkert på MacBook på foto sites), farvestyring
(skærmprofil hentes automatisk og ser også ud til at virke korrekt med
flere skærme samtidigt), automatisk reload af alle tabs og vinduer ved
genstart af FF, Photosig (som ikke virker korrekt med Safari -- den
hænger ved click på helpful i kritikker), ja jeg kan ikke lige komme i
tanker om ting, der ikke skulle virke i FF for mig. Så thumbs up for
Firefox!!

Fra : Jonas Jalling

Dato : 10-12-09 21:01

Per Rønne skrev:

> Ditto med Danske Bank. Ja, jeg er tydeligvis nødt til at bruge tre
> browsere.
>
> Safari. Den eneste der fungerer med DDB.

<snip>

Hej Per,

På hvilke sider har du problemer med den digitale signatur i Safari?

Mvh Jonas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-09 21:48

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> På hvilke sider har du problemer med den digitale signatur i Safari?

Den virker ikke automatisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 10-12-09 14:50

> [...]

> tilstand? Og Firefox for den sags skyld.... Hvis ellers Firefox fik
> fikset den fejl med farvestyring, så så jeg pt. ingen grund til at

Hjælp!!!! Hans vil gør Mac apps. Windowslike, hjælp - få ham væk, væk,
væk...

Undskyld Hans - jeg driller

FullScreen bruger vi ikke - det er dumt, grimt og hindrer overblik - kan
man overhovedet kalde det windows, når det er fullscreen?

Windows hedder netop windows, fordi de huggede brugerfladen fra Apple,
der - tadaaa - havde vinduer en masse i GUI(den grafiske
brugergrænseflade)

Sådan, at du kan have seks forskellige programvinduer åbne på skærmen på
samme tid og blot markere dét, du vil benytte - du véd, multitasking er
så moderne og det har vi gjort siden barnet blev født

Og hvis du lover mig, ikke at gå videre med sagen, fortæller jeg dig, at
du blot kan trække i Safaris højre, nederste hjørne til din skærmkant,
og så får du full screen.

Safari kan sagtens åbne i faner, ja - den var blandt de første
Hvorfor går du i historikken i Safari for at opdatere? Totrediedel pilen
i højre side af URL-linien gør det.

M.

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-12-09 15:01

On 2009-12-10 14:50:23 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Og hvis du lover mig, ikke at gå videre med sagen, fortæller jeg dig, at
> du blot kan trække i Safaris højre, nederste hjørne til din skærmkant,
> og så får du full screen.

Jeg har lige klippet lidt i dit lange indlæg ;) Der findes jo allerede
full screen på Mac'en. Se blot Preview, Lightroom, QuickTime etc. Det
du foreslåt emd Safari er selvfølgelig ikke full screen. Men mens vi
har skrevet har jeg downloadet den nye Firefox 3.6 Beta og minsanten om
ikke farvestyringsproblemet er fixet (så man ikke længere skal angive
hele stien ned til skærmprofilen!) og der er kommet full screen (wow).

> Safari kan sagtens åbne i faner, ja - den var blandt de første

Der bliver åbnet i nye vinduer ved click på et link i en side.

> Hvorfor går du i historikken i Safari for at opdatere? Totrediedel pilen
> i højre side af URL-linien gør det.

Jeg taler om reload af åbne vinduer og tabs ved restart af Safari.

Fra : Morten Lind

Dato : 10-12-09 15:23

> [...]

> full screen på Mac'en. Se blot Preview, Lightroom, QuickTime etc. Det
> du foreslåt emd Safari er selvfølgelig ikke full screen.

Ja, det er jeg også ked af(som du nok har erfaret, synes jeg, det er en
tåbelig Windows-tendens) - iTunes gør det, men Prewiev og QT gør det da
ikke hos mig?

> Der bliver åbnet i nye vinduer ved click på et link i en side.

Safari>indstillinger>faner

> Jeg taler om reload af åbne vinduer og tabs ved restart af Safari.

Ved genstart af programmet vil du gerne have sider tilbage, som var der,
inden du sluttede programmet?

Jeg tror, jeg ikke forstår, hvad du mener, så jeg vil gerne oplyses, tak

M.

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-12-09 15:37

On 2009-12-10 15:22:41 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Ja, det er jeg også ked af(som du nok har erfaret, synes jeg, det er en
> tåbelig Windows-tendens) - iTunes gør det, men Prewiev og QT gør det da
> ikke hos mig?

Om det er Windows eller ej er for mig totalt ligegyldigt. Det er en
smart måde at kunne udnytte hele skærmen, specielt på den mindre
skærme. I Preview får du full screen med æble-shift F. I QT er det æble
F. Kender du ikke det allerede? I Lightroom trykker man blot F et antal
gange for at skifte mellem forskellige udseender. Det er en særdeles
god måde at udnytte hele skærmen på.

> Safari>indstillinger>faner

Der er ikke en indstilling som i FF hvor man kan sige at et nyt vindue
skal være en tab (fane) i stedet.

> Ved genstart af programmet vil du gerne have sider tilbage, som var der,
> inden du sluttede programmet?

Ja! Særdeles praktisk, hvis man har et antal sites, som besøges og hvor
man skriver regelmæssigt.

Fra : Morten Lind

Dato : 10-12-09 18:32

> [...]

> smart måde at kunne udnytte hele skærmen, specielt på den mindre
> skærme. I Preview får du full screen med æble-shift F. I QT er det æble

Jo da - bruger det blot ikke. Iøvrigt glemmer jeg hele tiden, at alle I
andre sidder med de små skærme, så fuld skærm kan naturligvis være en
fordel hos dig.

<http://homepage.mac.com/mortenlind/web-mappe/Billede%201.png>

<http://homepage.mac.com/mortenlind/web-mappe/Billede%202.png>

> Ja! Særdeles praktisk, hvis man har et antal sites, som besøges og hvor
> man skriver regelmæssigt.

Topsites må være løsningen, hvis jeg forstår dig - øverst til venstre,
under pilene, er bogmærkeikonet - til højre for det er topsites - prøv
at trykke dér.

M.

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-12-09 21:53

On 2009-12-10 18:32:05 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Jo da - bruger det blot ikke. Iøvrigt glemmer jeg hele tiden, at alle I
> andre sidder med de små skærme, så fuld skærm kan naturligvis være en
> fordel hos dig.

Jo, jeg har også en 30" skærm, men min MacBook Pro kommer også steder
hvor jeg ikke lige synes en 30" skærm er praktisk at slæbe med under
armen ;) På min 30" skærm bruger jeg sjældent full screen for
browseren, men f.eks. til fotovisning bruger jeg full screen.

> Topsites må være løsningen, hvis jeg forstår dig - øverst til venstre,
> under pilene, er bogmærkeikonet - til højre for det er topsites - prøv
> at trykke dér.

Jeg kunder udemærket topsites. Jeg er ikke typen, der ikke sætter mig
ind i, hvordan mine virktøjer virker. Men helt ærligt det er en
temmelig klumpet måde at få retableret de tabs jeg besøger ofte i løbet
af en dag. Som sagt history i Safary har den feature med et museclick
og set kunne jeg også leve med, men synes det uelegant at man ikke som
i Firefox bare kan bede browseren om automatisk at gøre det, når det nu
er min foretrukne måde.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-09 22:38

> [...]

> F. Kender du ikke det allerede? I Lightroom trykker man blot F et antal
> gange for at skifte mellem forskellige udseender. Det er en særdeles

Der kan være fornuft i at ville se et billede eller en film så stort som
muligt og uden forstyrrende elementer som menulinier og den slags.
Derimod har jeg lidt svært ved at se, hvorfor man skal maksimere et
browservindue. Det bliver hjemmesiden jo ikke større af. Man får blot en
masse hvid plads ude til venstre.
Jeg kan huske for år tilbage. Da var Windows-brugere sådan efter
Mac, fordi den efter deres udsagn ikke kunne multitaske ordentligt. Det
kunne deres Windows. Når de så brugte computeren, så maksimerede de
vinduerne, så de slap for at se de andre programmer. Hvor vil man så
multitaske, når man kun vil se et program. På Mac havde og har man ofte
delvise vinduer synlige bagved, og det er bare at klikke på dem for at
skifte til det pågældende program.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-12-09 23:58

On 2009-12-10 22:37:43 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> Derimod har jeg lidt svært ved at se, hvorfor man skal maksimere et
> browservindue. Det bliver hjemmesiden jo ikke større af. Man får blot en

Nej, der er masser af fotosites, som har stor gavn af at browseren kan
maksimeres. Det betyder ikke at jeg ser alt på den måde.

> [...]
> multitaske, når man kun vil se et program. På Mac havde og har man ofte
> delvise vinduer synlige bagved, og det er bare at klikke på dem for at

Alt det Windows contra Mac kan jeg slet ikke abonnere på. Det er mange
år siden der var nogen væsentlig forskel på de områder. Jeg bruger
Windows 7 og Mac på nøjagtig samme måde. Når jeg laver billeder fylder
Lightroom hele min skærm og for andre ting ikke. Men som sagt så synes
jeg der er nogle ting, der er mere elegant på Mac'en. En af mine
parametre for at købe en MacBook Pro var en god skærm og muligheden for
at drive en 30" skærm. Jeg fandt ingen udover Lenovos kampvogn der
havde en god skærm, så derfor en MacBook Pro 15", som jeg kan rejse
med. For 12 år siden skiftede jeg (tvinget af arbejde) til Windows NT 4
og det var en lise, da den i det mindste var stabil hvad Mac'en ikke
var på det tidspunkt. Jeg brugte Mac fra 1990 til 1997 og i den periode
var Mac langt mere anvendelig end Windows (altså indtil Windows NT 4).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-09 15:38

> Ja, det er jeg også ked af(som du nok har erfaret, synes jeg, det er en
> tåbelig Windows-tendens) - iTunes gør det, men Prewiev og QT gør det da
> ikke hos mig?

shift+cmd+F i Preview og cmd+F i Quicktime...

Men hvad har du imod fullscreen mode ? ... det er da en underlig baglæns
holding ... sålænge du har valget om at bruge det eller ej ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-12-09 18:13

> Men hvad har du imod fullscreen mode ? ... det er da en underlig baglæns
> holding ... sålænge du har valget om at bruge det eller ej ..
>

> /thomas

Nå ja

M.

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-12-09 21:57

On 2009-12-10 18:13:21 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Nå ja

Der er vel også nogen der fik et føl på tværs, da man ikke længere
skulle museknappen nede i menyerne ;)

Det var da noget af det mest irriterende på Mac'en i gamle dage og jeg
anskaffede da også en extension, som kunne lade menyen stå bare ved et
click og ikke forsvinde igen, når man slap knappen.

Jeg er ikke vendt tilbage til Mac'en af religiøse grunde ;) Jeg har
været væk i ca. 12 år og brugt Windows. Nu bruger jeg både Windows 7 og
Mac. Mac'en er stadig mere elegant end Windows.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-09 15:35

> Der bliver åbnet i nye vinduer ved click på et link i en side.

Det er skam da kun default-værdien.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk