Hvilke er dine favoritter fra "Melodi Gran~
Fra : Michel

Dato : 07-12-09 21:36

Hej,

På ære: Nu kommer der ikke flere opfordringer om favoritter fra
undertegnende. Men jeg har for nogle dage siden fået en gigantisk kuvert med
samtlige Melodi Grand Prix'er (1956-2003) fordelt over næsten 50 dvd'er.
Julegaven fra mig til mig, selv om det kostede mig en god "tusse". Ok, 1956
og 1964 er uden billeder, da 1956 mig bekendt aldrig blev udsendt på tv, der
jo var ret nyt dengang. Og 1964 fordi det lykkedes Danmark Radio at slette
den åbenbart eneste eksisterende optagelse

Og inspireret af at have set (og visse steder moret mig - og vi taler om at
rulle rundt på gulvet af grin!) over Melodi Grand Prix 1978, så vil jeg da
gerne høre, om I har nogle favoritter inden for Melodi Grand Prix. Jeg har
naturligvis også samtlige sange fra Melodi Grand Prix som mp3'er, for jeg
indrømmer, at jeg holder meget af, at et hav af lande konkurrerer på noget
så sympatisk som musik. Og her kunne sikkert komme en bemærkning om, at
Melodi Grand Prix ikke er musik, men den vil jeg i givet fald overhøre

Her et par forslag:

Den bedste internationale vinder: Secret Garden og "Nocturne"
http://www.youtube.com/watch?v=fd3a189vcVc

Det bedste danske bidrag: Anne-Cathrine Herdorf og Bandjo og "En lille
melodi"
http://www.youtube.com/watch?v=RPdu2HF552E
Og så er det lidt spøjst, at den mandlige tyske kommentator omtaler hende
som "Ein bisschen Nicole"

Og så vil jeg slutte af med en sang, jeg holder meget af, og som jeg har et
lidt personligt forhold til. Belgien stillede med Urban Trad i 2003 op med
en sang sunget på et konstrueret "sprog" (dvs. blot nogle lyde). Den hed
"Sanomi", og den tiltalte mig så meget, at jeg rent faktisk har fået
"Sanomi" som mellemnavn. Og, nej, det er ikke en spøg, selv om man kunne
fristes til at tro det:
http://www.youtube.com/watch?v=Yj79OoDk7PI&feature=fvw

Mange hilsner
Michel Sanomi

Fra : Holst

Dato : 07-12-09 22:07

Michel wrote:

> Den bedste internationale vinder: Secret Garden og "Nocturne"
> http://www.youtube.com/watch?v=fd3a189vcVc

Ja, den er også populær hos mig.

Som barn var jeg også vild med belgiske Sandra Kim med J'aime la Vie -
sikkert fordi hun stort set var jævnaldrende med mig :)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-12-09 22:18

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Som barn var jeg også vild med belgiske Sandra Kim med J'aime la Vie -

Nårh ja. den var også en af de bedre sange. Altså blandt de uden-danske.
http://www.youtube.com/watch?v=sdMbxdVGGkM&feature=related

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-12-09 22:10

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=RPdu2HF552E
> Og så er det lidt spøjst, at den mandlige tyske kommentator omtaler hende

Det er svært at sige hvilken der er bedst. Indtil 80-erne kom der jo gode
sange hvert år. Guderne skal vide at det har været slut i de sidste par
årtier.

Jeg vil dog sige at den jeg nok bedst kan lide er hollandske TeachIn med
"DingaDong". Her i hollandsk originaludgave
http://www.youtube.com/watch?v=PlL_dPANQnE&feature=related
og Mabels "BumBum".

Her BUMBUM i den gamle udgave:
http://www.youtube.com/watch?v=-N6bdQy3c8w&feature=PlayList&p=E75136F8662E2303&playnext=1&playnext_from=PL&index=19
Her BUMBUM i 2009-udgaven:
http://www.youtube.com/watch?v=WOB5zpIIqfo&feature=related

Hilsen Åge

Fra : perhag

Dato : 10-12-09 07:42

On 7 Dec., 21:35, "Michel" <n...@mthanks.dk> wrote:

Og 1964 fordi det lykkedes Danmark Radio at slette
> den åbenbart eneste eksisterende optagelse

En katastrofe hvis det er lykkedes DR at slette optagelsen.
Men på DR2 blev vist følgende:

http://www.youtube.com/watch?v=h7sKeL19fJg&feature=related

Og vindersangen er det stort set lykkedes at rekonstruere billederne
til:

Giglia Cinquetti - Non ho l'eta

http://www.youtube.com/watch?v=Utd9cHBPfRA&feature=related

En anden italiensk vinder er også blandt mine favoritter trods
modstand mod budskabet i sangen:

Toto Cotugno - Insieme

http://www.youtube.com/watch?v=8H-TbwiadFs

Fra : Michael

Dato : 13-12-09 19:21

Nicole - Ein bisschen frieden. Havde som 10 årig et monster crush på hende
da hun vandt hehe, og hun holder sig sgu godt se bare her fra 2005.

http://www.youtube.com/watch?v=R-PfGXBmoTI&feature=fvw

Hun var min stjerne dengang indtil Nena tog over hehe.

Mvh
Silver.