Kan en borger politianmelde magthaverne?
Fra : Don Johanson

Dato : 29-11-09 20:57

Efter at have set OperationX vil jeg gerne politianmelde magthaverne:
Anders Asbjørn Jensen
Teddy Christensen
Pia Allerslev

Jeg vil politianmelde "Anders Asbjørn Jensen" for korruption for mindst
20mio og "Teddy Christensen" for at have modtaget den.
"Pia Allerslev" vil jeg anmelde for at dække over det, så måske har hun
selv fået lidt i porten, og det må være åpolitiet som skal undersøge om hun
selv har fået instandsat privatbolig med materialer betalt af
skatteborgerne.

Altså, kan JEG som reel betaler i form af at være skatteyder, politianmelde
disse magthavere og hvorledes gøres det således at politiet ikke kan
unddrage sig opgaven?

Fra : Kasper Demant

Dato : 29-11-09 22:11

Don Johanson skrev:
> [...]
>
> Altså, kan JEG som reel betaler i form af at være skatteyder, politianmelde
> disse magthavere og hvorledes gøres det således at politiet ikke kan

Det er ikke din afgørelse hvorvidt der skal rejses tiltale, men du kan
anmelde det til politiet lige som alle andre.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Jubii

Dato : 30-11-09 00:49

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> Det er ikke din afgørelse hvorvidt der skal rejses tiltale, men du kan
> anmelde det til politiet lige som alle andre.

Hvad med at besvare spørgsmålet?
Eller fattede du ikke hvad der blev spurgt om?
Tip: De sidste 6 ord.

Fra : alexbo

Dato : 30-11-09 10:54

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Hvad med at besvare spørgsmålet?
> Eller fattede du ikke hvad der blev spurgt om?
> Tip: De sidste 6 ord.

Det kan ikke besvares.
Et spørgsmål om hvordan man gør det umulige kan ikke besvares.

Tip: En tåbe og hans hjælper kan spørge om mere end ti kloge kan svare på.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 30-11-09 10:55

"Don Johanson" skrev

> Altså, kan JEG som reel betaler i form af at være skatteyder,
> politianmelde
> disse magthavere og hvorledes gøres det således at politiet ikke kan
> unddrage sig opgaven?

Alle kan anmelde alt mellem himmel og jord og det gør de også gerne, en del
af vores skattepenge går til disse tidsrøvere.
Dem burde man melde til politiet.

Du forklarer hvilke informationer du har angående den sag du vil anmelde,
hvornår gjorde hvem hvad, fremlægger dine beviser, kontoudtog, forfalskede
bilag og hvad du ellers har i den stil, så vurderer politiet om det er værd
at arbejde videre med.

mvh
Alex Christensen

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 30-11-09 16:36

alexbo skrev:
> [...]
> bilag og hvad du ellers har i den stil, så vurderer politiet om det er værd

Lidt apropos, en "case"

Mit kolonihavehus bliver eksproprieret og grunden solgt til Ankers VVS.
Anker, som ejer VVS forretningen, køber grunden af komunen for 1 kr.
Anker er gift med borgmesterens datter.
Anker graver et hul på grunden, og anlægger en privat swimmingpool.

Hvis jeg nu anmelder borgmesteren for embedsmisbrug, magtmisbrug eller
hvad den slags nu kaldes, og politiet ikke ønsker at forfølge sagen, kan
jeg så dels forlange en begrundelse, dels klage over politiets afgørelse
til en højere instans?

- cep

Fra : Kasper Demant

Dato : 30-11-09 16:59

"Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@ REMOVE> skrev:

> [...]
> hvad den slags nu kaldes, og politiet ikke ønsker at forfølge sagen, kan
> jeg så dels forlange en begrundelse, dels klage over politiets afgørelse

Ja du kan forlange en begrundelse og ja du kan klage.

At de ikke vælger at rejse tiltale er en forvaltningsafgørelse, og
forvaltningsloven finder anvendelse.

Lad mig anbefale, at du ligeledes går til pressen.

Hvis det er et tænkt eksempel, vil jeg anbefale dig lige at gøre
opmærksom herpå. Ellers kan det opfattes som injurierende af Ankers VVS
hvis det findes.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 30-11-09 23:25

> Ja du kan forlange en begrundelse og ja du kan klage.

Nogen paragraf, sag e.l.?

> At de ikke vælger at rejse tiltale er en forvaltningsafgørelse, og
> forvaltningsloven finder anvendelse.

At politiet ikke forfølger en anmeldelse er helt fint.. 90% af korpsets
midler kunne gå til sindssvage anmeldelser og følgende undersøgelser,
hvis myndigheden ikke administrativt kunne vælge at afvise.

> Lad mig anbefale, at du ligeledes går til pressen.

Man kunne tænke sig at jeg havde lånt et betydeligt beløb af samme
borgmester, eller at han og mig var i samme loge, og at jeg derfor ikke
ønskede sagen udbredt.

> Hvis det er et tænkt eksempel, vil jeg anbefale dig lige at gøre
> opmærksom herpå. Ellers kan det opfattes som injurierende af Ankers VVS
> hvis det findes.

Hvad med de arme borgmestre i byer hvor der findes et Ankers VVS?

nvm, det VAR et tænkt eksempel.

- cep

Fra : Kasper Demant

Dato : 30-11-09 23:42

> Nogen paragraf, sag e.l.?

Forvaltningslovens Kapitel 6 og 7 regulerer spørgsmålet: (kun de
relavante §§ er medtaget. resten kan du selv finde)

Kapitel 6

Begrundelse m.v.

§ 22. En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være ledsaget af
en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part
medhold.

§ 24. En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til
de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang,
afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal
begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende
for skønsudøvelsen.

Stk. 2. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort
redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske
omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.

Kapitel 7

Klagevejledning

§ 25. Afgørelser, som kan påklages til anden forvaltningsmyndighed,
skal, når de meddeles skriftligt, være ledsaget af en vejledning om
klageadgang med angivelse af klageinstans og oplysning om fremgangsmåden
ved indgivelse af klage, herunder om eventuel tidsfrist. Det gælder dog
ikke, hvis afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.

Vedrørende klageadgang, så skal du bare følge klagevejledningen. Skulle
der ikke være klageadgang (det er der), kan du efter omstændighederne
lægge sag an ved domstolene.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Don Johanson

Dato : 01-12-09 17:55

Tag dig sammen. Magtmisbrug og korruption er årsagen til at mange lande,
specielt i Afrika - ikke fungerer.

Fra : Jubii

Dato : 01-12-09 19:09

"Don Johanson" <donjohanson@noreply.invalid> skrev i meddelelsen
> Tag dig sammen. Magtmisbrug og korruption er årsagen til at mange
> lande,
> specielt i Afrika - ikke fungerer.

Kan du selv tage dig sammen? Rent nyhedsgruppeteknisk, bør man jo nok
citere bare lidt, så det ikke ligner et barnerumpeindlæg.
Og nævn bare 1 land i afrika der ikke fungere, samt hvad der ikke
fungerer.
Læs lige på lektien først, br.

Fra : Per

Dato : 01-12-09 19:22

Jubii wrote:
> [...]
> citere bare lidt, så det ikke ligner et barnerumpeindlæg.
> Og nævn bare 1 land i afrika der ikke fungere, samt hvad der ikke

Tag dig ikke af ham Jubii - det er en Troll.

Han har også været i motorcykelgruppen.

mvh. Per

Fra : Snuden

Dato : 30-11-09 18:09

On Sun, 29 Nov 2009 20:56:55 +0100, Don Johanson
<donjohanson@noreply.invalid> wrote:

> [...]
>
>Altså, kan JEG som reel betaler i form af at være skatteyder, politianmelde
>disse magthavere og hvorledes gøres det således at politiet ikke kan

Du kan politianmelde hvem som helst, for hvad som helst, når som
helst. Men du kan ikke sikre dig der bliver rejst tiltale, eller at
politiet forfølger sagen længere end nødvendigt - dvs, finder de under
deres indledende undersøgelser grund til at tro, at der ikke er hold i
anmeldelsen, så stopper de der. Du kan heller ikke forvente de giver
sagen top-prioritet - de har *rigeligt* at se til i forvejen.

Når det så er sagt, så ville jeg være særdeles påpasselig med at
politianmelde nogen alene på baggrund af et program som Operation X.
Deres metoder kan være ret så ufine i kanten.
--
Snuden