Oprette firma??
Fra : Jan A.

Dato : 28-11-09 20:25

Hej

Har skrevet dette i dk.erhverv, men der sker ikke så meget i den gruppe -
eller også har jeg ikke tålmodighed nok
Så nu prøver jeg her i stedet for....

Mvh Jan

Ved siden af mit fuldtidsjob, har jeg et fritidsjob som
underviser/konsulent, hvor jeg ca. tjener 2000 kr. om ugen + feriepenge.

Jeg har gået med tanken, om det kan betale sig for mig at oprette et ApS
e.lign. for at reducere skatten af mit fritidsjob. Det oprettede firma
sender så regning for min arbejdstid - eller kan det bedst betale sig at få
blive ganske alm. ansat og dermed få løn ind som personlig indkomst?

I sidstnævnte tilfælde vil jeg få feriepenge fra arbejdsgiver og kan trække
kørslen fra på min selvangivelse.

Men hvis det kan betale sig at oprette et firma, vil jeg i så fald kunne
trække benzinudgiften fra i firmaet? Og skal vel påskrive feriepenge ud over
timelønnen?

Det er ikke nødvendigvis nogle penge, jeg pt. skal bruge, hvorfor de kan
blive stående i det oprettede firma.

Går jeg rundt i en naiv lille verden, hvor jeg tror, jeg kan spare lidt i
skat?

Mvh Jan

Fra : Jens

Dato : 28-11-09 21:16

"Jan A." <simulu4@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> blive stående i det oprettede firma.
>
> Går jeg rundt i en naiv lille verden, hvor jeg tror, jeg kan spare lidt i

Tja... Jeg er ikke juridisk ekspert, men driver eget firma oprette som ApS
for snart 3 år siden.

Hvis du overvejer et ApS, så skal du starte med at gøre dig klart, at du
skal smide kr 125.000,- ved oprettelse til firmaets egenkapital. Der er også
muligheder for at driver firma i andre ordninger, men her bør du nok
kontakte din revisor.

Dit eget firma vil i givet fald skulle fakturere din kunde for
'konsulenttimer', og du vil så efterfølgende udbetale din egen løn fra
firmaet. Den vil så være beskattet som alm A-indkomst. Km-penge vil
tilsvarende kunne faktures til din kunde efter aftale og efterfølgende
udbetales skattefrit jvnf. statens takst til dig personligt fra dit firma,
forudsat at du fører udførligt km-regnskab. Nej, benzin udgifter kan du kun
fratrække, hvis firmaet ejer bilen - og så har du tilsvarende bøvl, hvis
bilen skal bruges til privat transport. Bilen kan evt. være dit personlige
indskud til firmaets egenkapital.

Vælger du at udbyde din ydelse via eget firma, så skal dit firma afholde
alle udgifter til ATP, sociale omkostninger, lovpligtig ansvarsforsikring,
evt. produkt/rådgivningsansvarsforskring samt feriepenge mm. afh. af den
ansættelsesaftale du laver med dit eget firma. Du skal også være opmærksom
på, at det i så fald er helt dit eget problem, hvis du skulle blive syg i
kortere eller længere tid... Din kunde vil normalt ikke have nogle
forpligtelser, hvis du ikke kan levere varen som aftalt.

Desuden er der naturligvis regnskabskrav fra myndighederne der gør, at du
skal have styr på moms-regnskab samt årlig selskabsrapport, som normalt vil
kræve hjælp fra en revisor.

Selvom du ikke skal bruge pengene pt. så vil de jo efterfølgende blive
beskatte, hvis du evt. senere ønsker at trække dem ud af firmaet til
privatforbrug. Og overskud vil blive beskattet i firmaet årligt som
selskabsbeskatning.

Min anbefaling vil klart være, at hvis dit eneste incitament for at starte
eget firma er at spare lidt i skat, så lad være! Og da slet ikke et ApS!!

For 'småbeløb' som 100 kkr årligt vil det aldrig kunne betale sig - så betal
du hellere din indkomst-skat med glæde. Uden at kende detaljerne, så tror
jeg allerede du har den optimale aftale.

Omvendt kan det selvfølgelig være springbrættet for at komme i gang, hvis du
har en lille iværksætter i maven

Mvh
Jens

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-11-09 23:32

Jens wrote:

> [...]
>
> Omvendt kan det selvfølgelig være springbrættet for at komme i gang,
> hvis du har en lille iværksætter i maven

Jeg ved ikke om det stadig er tilfældet, men tidligere var der en regel om,
at hvis et firma, der kun bestod af en enkelt ansat (uanset selskabsform)
havde alle sine indtægter ved at udføre "almindeligt" arbejfde for en anden
virksomhed, ville det bleve anset som et almnideligt anæsttelsesforhold i
firmaet - altså det, man arbejdede for, ikke ens eget.

Jan

Fra : Jake

Dato : 29-11-09 00:28

> [...]
> arbejfde for en anden virksomhed, ville det bleve anset som et almnideligt
> anæsttelsesforhold i firmaet - altså det, man arbejdede for, ikke ens

Ja, og den regel gælder vist stadigvæk...

SKATs regler er lavet til SKATs fordel. Så hvis du "sparer" i skat ved
at flytte kontrakten mellem dig og din arb. giver over i et forhold hvor
det er en kontrakt mellem dit firma og din arb. giver, så får du problemer
med SKAT. Din virksomhed skal have karakter af at drive virksomhed.
Dvs. mere end een kunde. Den går måske i en opstartsfase, men på længere
sigt vil du få problemer hvis du kun har een "kunde".

Fra : Jens

Dato : 30-11-09 08:41

"Jake" <jake@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dvs. mere end een kunde. Den går måske i en opstartsfase, men på længere
> sigt vil du få problemer hvis du kun har een "kunde".

Der kan dog være undtagelser:

Jeg har bindende svar fra Skat, som bekræfter at det vil være muligt at
drive aktiviteterne i selskabsform med kun én eller meget få kunder, såfremt
at det tydeligt fremgår af kontraktaftaler mm. at der løses opgaver 'projekt
for projekt', og at kunden kan opsige aftalen med kort varsel og ikke har
forpligtelser af nogen art ud over konsulenthonorar.

I dit tilfælde, hvor virksomheden udgør faste undervisningstimer vel over et
semester, halv- eller hel-år, så er det sikkert korrekt at Skat vil afvise
en firma/selskabskonstruktion, hvis dette er firmaets eneste aktiviteter, så
betal du blot din skat med glæde

Jens