Voldtægt, paragraffer
Fra : Nana

Dato : 28-11-09 12:43

Hej gruppe...

Er røget i diskussion med nogle stædige mennesker, der påstår at det kun er
voldtægt, hvis offeret har sagt tydeligt nej. Det mener jeg så ikke. Jeg
husker det som om der er noget med, at hvis offeret er så
påvirker/bevidstløs at han/hun ikke kan gøre modstand, så er det voldtægt.
Og omkring at sige tydeligt nej... Hvad nu hvis man har gaffa for
munden/bliver truet med våben/bliver kvalt osv.
Nogle der kan vise mig nogle paragraffer, som er relevant når man taler
voldtægt? Hvornår er det rent juridisk voldtægt?

Mvh.Nana

Fra : blue

Dato : 28-11-09 12:50

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i en meddelelse

> Nogle der kan vise mig nogle paragraffer, som er relevant når man taler
> voldtægt? Hvornår er det rent juridisk voldtægt?

§ 216. Den, der tiltvinger sig samleje ved vold eller trussel om vold,
straffes for voldtægt med fængsel indtil 8 år. Med vold sidestilles
hensættelse i en tilstand, i hvilken den pågældende er ude af stand til at
modsætte sig handlingen.
Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i 12 år, hvis voldtægten har haft en
særlig farlig karakter eller der i øvrigt foreligger særligt skærpende
omstændigheder.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 29-11-09 04:37

"blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> en særlig farlig karakter eller der i øvrigt foreligger særligt skærpende

Der står "hensættelse i en tilstand" dvs. offeret skal være bragt i denne
tilstand af gerningsmanden før man dømmer ham/hende efter §216 ?

Fra : Per

Dato : 29-11-09 08:47

Jan Pedersen wrote:
> "blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> Der står "hensættelse i en tilstand" dvs. offeret skal være bragt i
> denne tilstand af gerningsmanden før man dømmer ham/hende efter §216 ?

Det kommer an på omstændighederne ellers er det § 218, stk. 2

§218 Den, der ved udnyttelse af en persons sindssygdom eller mentale
retardering skaffer sig samleje uden for ægteskab med den pågældende,
straffes med fængsel indtil 4 år.

Stk. 2. Den, der skaffer sig samleje uden for ægteskab med en person, der
befinder sig i en tilstand, i hvilken den pågældende er ude af stand til at
modsætte sig handlingen, straffes med fængsel indtil 4 år, medmindre
forholdet er omfattet af § 216.

mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-09 09:48

Jan Pedersen skrev:

> Der står "hensættelse i en tilstand" dvs. offeret skal være bragt i denne
> tilstand af gerningsmanden før man dømmer ham/hende efter §216 ?

Nej.

Der er to ting i paragraffen. Først slås det fast at det er
forbudt at tiltvinge sig samleje. Hvis fru Jensen ligger
bevidstløs, må du ikke bolle hende.

Derefter slås det fast at enhver måde at gøre hende modstandsløs
på er at sidestille med vold. Du må ikke først true hende med at
skære halsen over på hendes unger og derefter bolle hende.

Det er ligegyldigt om hun siger ja eller nej hvis ja'et er
fremtvunget ved vold eller trusler.

Jeg forstår dit spørgsmål sådan at du overvejede om det var
lovligt at voldtage nogen hvis en anden gjorde forarbejdet? Det
er det naturligvis ikke.

--
Bertel

Fra : Jan Pedersen

Dato : 29-11-09 17:02

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg forstår dit spørgsmål sådan at du overvejede om det var
> lovligt at voldtage nogen hvis en anden gjorde forarbejdet? Det

Nej ville bare vide om det var lovligt at bolle konen mens hun sov hehe :)

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-11-09 08:07

Jan Pedersen skrev den 29-11-2009 17:02:

> Nej ville bare vide om det var lovligt at bolle konen mens hun sov hehe :)

så gør du det ikke særlig godt.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : blue

Dato : 29-11-09 18:16

"Jan Pedersen" <janengelnrechtpedersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der står "hensættelse i en tilstand" dvs. offeret skal være bragt i denne
> tilstand af gerningsmanden før man dømmer ham/hende efter §216 ?

Ja.

I § 216 stk. 1, skal gerningsmanden have forsæt til at bringe den
forurettede i en sådan tilstand med henblik på at opnå samleje med den
pågældende for at der kan straffes for voldtægt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-09 22:04

blue skrev:

> [...]

> forurettede i en sådan tilstand med henblik på at opnå samleje med den
> pågældende for at der kan straffes for voldtægt.

Så du mener at det ikke er voldtægt at bolle kvinder der er
besvimet?

--
Bertel

Fra : blue

Dato : 30-11-09 07:07

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:lco5h5t21t5lvgdm0l0k3bsdaq79ppg4p6@news.stofanet.dk:

> Så du mener at det ikke er voldtægt at bolle kvinder der er
> besvimet?

Nej - det er en overtrædelse af § 218, stk. 2.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-09 07:28

blue skrev:

> Nej - det er en overtrædelse af § 218, stk. 2.

Du har ret.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 28-11-09 12:56

Nana wrote:
> [...]
> Nogle der kan vise mig nogle paragraffer, som er relevant når man
> taler voldtægt? Hvornår er det rent juridisk voldtægt?

Her står §§
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/straffeloven_indholdsfortegnelse.html

Voldtægstsparagraffen er § 216

Det er således også voldtægt hvis man udnytter at en person ikke kan sige
fra pga. fx. sanseløst druk. Der skal dog være et forsæt hos gerningsmanden
til at skaffe sig samleje ved at udnytte offeret.
Så ja - det godt være voldtægt selvom der ikke direkte er sagt ordet "Nej"

Det er først rent juridisk voldtægt efter § 216, når der har været penis
penetrering i skeden. Ved analt eller oralt voldtægt bruger man §224.

mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-09 09:52

Nana skrev:

> Er røget i diskussion med nogle stædige mennesker, der påstår at det kun er
> voldtægt, hvis offeret har sagt tydeligt nej.

Spørg dem om det er lovligt at voldtage alle kvinder der har fået
gaffatape hen over munden inden de nåede at sige hverken ja eller
nej.

Den smule sandhed der ligger i det, er at hvis en fyr bare maser
på og kvinden ikke på en eller anden måde viser at hun ikke
ønsker at deltage, så kan han måske ikke vide at hun er uvillig,
og derfor er det ikke voldtægt.

Derfor råder man kvinder der føler sig truet (gerne på et meget
tidligt tidspunkt) højt og tydeligt siger "Nej" - evt. skriger
det - så fyren umuligt kan være i tvivl og så evt. vidner bliver
helt klar over situationen. Men det er et praktisk råd - ikke et
juridisk krav.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-09 11:27

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:k9d4h5h13d7i8gnhtlm7vto88kglosqn8k@news.stofanet.dk...

> [...]
> det - så fyren umuligt kan være i tvivl og så evt. vidner bliver
> helt klar over situationen. Men det er et praktisk råd - ikke et

I England har man en lov der siger at kvinden skal sige tydeligt nej
eller på anden måde tydelig vise at hun ikke ønsker samleje.
En kvinde anklagede en mand for voldtægt, og manden sagde at hun ikke
tydeligt havde sagt nej. Manden blev alligevel dømt. Hvorfor? Jo,
dommeren mente at hendes spark over mandens skinneben var tydeligvis et
nej. Jeg husker episoden for mange år siden, idet det stod omtalt i en
del aviser, men jeg husker ikke hvornår, så jeg kan desværre ikke give
et link.

I England var der også en gang straf for at forsøge på selvmord, akkurat
som vi vist har haft det i Danmark, men i begge lande er man gået bort
fra det svjv.

Fra : Nana

Dato : 29-11-09 17:51

Tak til alle for fyldestgørende og gode svar.