Loven om terror & hvidvaskning af penge ve~
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-11-09 19:29

Min tidligere bank bliver ved med at afkræve mig legitimation i
henhold til den i overskriften nævnte lov. De giver ikke en nærmere
henvisning til hvad det konkret er for en lov, bekendtgørelse eller
cirkulære der danner grundlag for deres krav om en kopi af pas,
kørekort, ...

Retsinformation finder ikke noget relevant, når man søger på
hvidvaskning. Så hvis der er nogen der kan fortællemig hvad det er for
en lov jeg har overtrådt i snart et år, vil jeg sætte pris på det.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-11-09 20:36

Anders Wegge Keller wrote:

> Retsinformation finder ikke noget relevant, når man søger på
> hvidvaskning. Så hvis der er nogen der kan fortællemig hvad det er for
> en lov jeg har overtrådt i snart et år, vil jeg sætte pris på det.

EU direktiv om hvidvask og terrorbekæmpelse som har retskraft i Danmark.
Læs mere her
<http://www.finansraadet.dk/danish/menu/faktaomsektoren/lovgivning/
hvidvask/>

Du overtræder ikke nogen lov. Det er din bank som har pligt til at sikre
sig at kunderne har legitimeret sig overfor banken.

Initiativerne overfor eksisterende kunder varierer vist meget fra bank
til bank, men i princippet har alle banker pligt til at sikre sig
legitimation fra gamle kundeforhold på et eller anden tidspunkt.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-11-09 20:38

Jesper Lund wrote:

> Initiativerne overfor eksisterende kunder varierer vist meget fra bank
> til bank, men i princippet har alle banker pligt til at sikre sig
> legitimation fra gamle kundeforhold på et eller anden tidspunkt.

Se afsnit 3.19 i det link som jeg postede.

--
Jesper Lund

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-11-09 20:58

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> writes:

> Du overtræder ikke nogen lov. Det er din bank som har pligt til at
> sikre sig at kunderne har legitimeret sig overfor banken.

Det er vel nok ærgeligt for dem at de ikke kan true mig med andet end
indefrysning af mine nu nedlagte konti.

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-11-09 21:14

Anders Wegge Keller wrote:

> Det er vel nok ærgeligt for dem at de ikke kan true mig med andet end
> indefrysning af mine nu nedlagte konti.

Hvis du vil have lidt sjov ud af det kan du skrive til dem at du hverken
har pas eller kørekort. Staten forlanger at vi skal have en nemkonto, men
ikke alle har et billed id.

--
Jesper Lund

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-11-09 21:27

> [...]

> har pas eller kørekort. Staten forlanger at vi skal have en nemkonto, men

De kan også bruge årsopgørelsen 2008, sygesikringsbevis eller
"Evt. dåbsattest"[1]. Jeg beklager at min dovenskab forhindrede mig i
at give et korrekt grundlag for besvarelse.

Og så glemte jeg helt at takke for det hurtige svar før. Det håber
jeg at have rettet op på nu.

1. Jeg er ikke sikker på om evt. dækker at de til nød kan bruge den,
eller om der er taget forbehold for at jeg eventuelt ikke har en.