64-bit Vista meget bedre på Macbook
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-11-09 19:14

Modtog min CD fra MS med 64-bit udgaver af Vista (SP2!) og har nu
lagt 64-bit Vista HP på min Macbook i stedet for 32-bit udgaven.

Samme procedure når man benytter en opdaterings CD; at installere 2
gange, først fra CD'en uden at indtaste nøglen, så efterfølgende
afvikle "Setup.exe" inde fra Vista og først da indtaste nøglen. Det
er tilsyneladende nøglen der "afslører" at det er en opdatering.

Det er nødvendigt med de 2 gange på en Intel Mac, men det behøver man
ikke på en PC, når man har en ældre udgave af Windows, der beretter
til opdateringen på computeren.

Så skal man lægge Apple's drivers mm på sin 64-bit Vista.

Opskrift her:

<http://www.andrewgrant.org/2008/11/04/vista-64-bit-on-the-macbook-
2008-solution.html>

(Bør ikke læses af sarte Mac-evangalister)

Andrew Grant bruger åbenbart en 64-bit udgave af Windows XP (Pro?).

Når det er 64-bit Vista (HP) skal man først aktivere Administrator
kontoen i Vista.

Opskrift her:

<http://www.computerperformance.co.uk/vista/vista_administrator_activ
ate.htm>

(Der er sikkert andre, men det var den jeg brugte)

Det er osse nødvendigt at bruge en USB mus, trackpaden virker ikke
ordenligt inden der er installeret de rigtige drivers på Macbooken og
så er det ikke til at ramme højre-klik for at køre "cmd" som
Administrator.

Mit indtryk er, at 64-bit Vista HP er betydelig bedre på en Macbook
(min udgave er fra marts i år, Andrew Grants er vist nok en tidligere
Macbook, fra 2008) med 4 GB RAM end 32-bit udgaven var. Batteriet
holder f.eks længere. 64-bit Vista HP er hurtigere og føles mer'
sikker.

Men det er vist endnu ikke nogen fordel at lægge IE8 på - noget med
for få plug-in, iflg nogle posts fra sidste år (2008) jeg har set på
nettet.

Gælder det mon stadig?

Det her var med Leopard (10.5.8). Næste skridt bliver at få
opgraderet til Snowy på Mac partitionen. Jeg tror jeg venter lidt med
det...

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-11-09 22:02

<snip>

> Men det er vist endnu ikke nogen fordel at lægge IE8 på - noget med
> for få plug-in, iflg nogle posts fra sidste år (2008) jeg har set på
> nettet.
>
> Gælder det mon stadig?

Der menes 64-bit udgaven af IE8.

> Det her var med Leopard (10.5.8). Næste skridt bliver at få
> opgraderet til Snowy på Mac partitionen. Jeg tror jeg venter lidt med
> det...

Man skal ikke genstarte fra Mac OS X 10.5.8 (Leopard) og vælge Windows
efter tryk på Alt-tasten. Så får man en fejlmelding fra Windows under
opstarten. Jeg tror det er fordi CPU'en ikke bliver "resettet" til
64-bit fra Leopard, hvor kernen er 32-bit.

Man skal lukke net og starte igen forfra.

Det bliver mulivis afhjulpet i Snowy, idet jeg kan huske i den artikle
fra posten "Read it and weep" at Snowy er 64-bit fra kernen. Eller sådan
noget...?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-09 06:44

> Modtog min CD fra MS med 64-bit udgaver af Vista (SP2!) og har nu
> lagt 64-bit Vista HP på min Macbook i stedet for 32-bit udgaven.

Der ville kunne være problemer med det på blot lidt ældre
MacBook-udgaver, som min fra 2007. Med en Intel Core Duo-processor.

EFI-en er 32-bit og Sneleoparden kan følgelig ikke boote op i 64-bit.
EFI-en ville dog kunne opgraderes til 64-bit hvis Apple frigav en
firmware opgradering.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-11-09 20:12

Per Rønne:

> [...]
>
> EFI-en er 32-bit og Sneleoparden kan følgelig ikke boote op i 64-bit.
> EFI-en ville dog kunne opgraderes til 64-bit hvis Apple frigav en

Har du shecket? Det er ikke noget de udbasunerer.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-11-09 20:46

> Per Rønne:

> Har du shecket? Det er ikke noget de udbasunerer.

Jeg har checket på mine to Intel mac'er. MacMini og MacBook.

Og jeg ved at det kun er et spørgsmål om en firmware-opdatering - som
naturligvis laves af Apple.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-09 20:59

Hej,

> Jeg har checket på mine to Intel mac'er. MacMini og MacBook.
> Og jeg ved at det kun er et spørgsmål om en firmware-opdatering - som
> naturligvis laves af Apple.

Det er noget vrøvl. Intel Core Duo er en 32-bit CPU - uanset hvilken EFI
du smider i, vil du ikke kunne køre 64-bit noget som helst.

Der findes i øvrigt 3. parts EFI til de MacBooks som har 64-bit CPU men
kun 32-bit EFI, således at de også kan boote 64-bits kernen... så det er
ikke nødvendigvis kun Apple, der kan laves den.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-09 21:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg har checket på mine to Intel mac'er. MacMini og MacBook.
>
> Og jeg ved at det kun er et spørgsmål om en firmware-opdatering - som
> naturligvis laves af Apple.

eh .. Core Duo er kun en 32bit chip . så det er lidt svært at fixe med
en firmware update ..

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-11-09 21:46

> eh .. Core Duo er kun en 32bit chip . så det er lidt svært at fixe med
> en firmware update ..

Men hvis en MacBook er fra 2007, så har den en Core 2 Duo.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-09 21:50

> Men hvis en MacBook er fra 2007, så har den en Core 2 Duo.

Jeg gik efter Per's udsagn om det den havde en Core Duo. Hvis Per vil
fortælle hans MachineID kan vi jo være mere sikre ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-11-09 00:39

Thomas von Hassel skrev:

> Jeg gik efter Per's udsagn om det den havde en Core Duo. Hvis Per vil
> fortælle hans MachineID kan vi jo være mere sikre ..

Ellers står der en "Processor" linie i Om denne Mac. Hos mig står der
2.1 GHz Intel Core 2 Duo. Det er nok det nemmeste.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-09 08:32

> Jeg gik efter Per's udsagn om det den havde en Core Duo. Hvis Per vil
> fortælle hans MachineID kan vi jo være mere sikre ..

De er begge med Intel Core 2 Duo. MacBooken fra 2007, MacMinien lidt
yngre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-09 20:50

<snip>

> Det her var med Leopard (10.5.8). Næste skridt bliver at få
> opgraderet til Snowy på Mac partitionen. Jeg tror jeg venter lidt med
> det...

Jeg brugte osse Leopards Bootcamp64.msi til at installere Apples 64-bit
driveres til Windows. Jeg fik en fejlmelding om at bl.a KeyAgent ikke
kunne installeres på gr af for få tilladelser. Men senere opdaterede den
selv Bootcamp64 et par gange fra Apple Update og så havde jeg pludselig
2 Bootcamp installeret på computeren og 2 Bootcamp ikoner i Vistas
"indbakke".

Det virkede dog uden problemer, men jeg ku' ikke li' det, at der lå 2
Bootcamp på computeren, så efter lidt Googling af-installerede jeg den
ene Bootcamp (den der lå "nederst" i oversigten sorteret efter stigende
dato og som havde det mindste "fodtryk" størrelsesmæssigt) og hentede
min Snow Leopard DVD frem og afviklede den Bootcamp.msi der ligger der.

Bootcamp64 fra Snowy af-installerede så den (resterende) Bootcamp, der
lå på computeren og gik selv igang med at installere. Ingen
fejlmeldinger. Nu var det Bootcamp version 3.0 i stedet for 2.1.

En smart detalje er, at man kan tilgå sin Apple formatteret
partition/disk inde fra Windows. Så nu bliver det nemmere at flytte
information frem eller tilbage mellem OS X og Windows. Ingen grund til
at benytte en USB stick.

Jeg kan klart anbefale at man bruger den Bootcamp(64).msi der ligger på
Snowy selvom man stadig bruger Leopard.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-09 08:32

> Jeg kan klart anbefale at man bruger den Bootcamp(64).msi der ligger på
> Snowy selvom man stadig bruger Leopard.

Men er det nu også lovligt?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-12-09 12:47

Per Rønne skrev:

> Men er det nu også lovligt?

Hvilken lov skulle forbyde det?

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-12-09 13:04

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Hvilken lov skulle forbyde det?

aftaleloven bl.a.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-09 12:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men er det nu også lovligt?

Man bestemmer selv hvor stor den installation, som man lovligt har
anskaffet skal være.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-09 13:32

> Man bestemmer selv hvor stor den installation, som man lovligt har
> anskaffet skal være.

OK, men når jeg ser en sådan anbefaling kommer jeg let til at tro man
»låner« fra en anden. Hvorfor ellers ikke installere sneleoparden?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-09 17:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

<snip>

> OK, men når jeg ser en sådan anbefaling kommer jeg let til at tro man
> "låner" fra en anden. Hvorfor ellers ikke installere sneleoparden?

Bugs.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-09 20:35

Per Rønne skrev:

> OK, men når jeg ser en sådan anbefaling kommer jeg let til at tro man
> »låner« fra en anden. Hvorfor ellers ikke installere sneleoparden?

Der er før set at nogen programmer virker under en version men ikke en
nyere. Hvorfor går du ikke ud fra at folk som udgangspunkt er lovlydige
borgere?

Fra : Per Rønne

Dato : 04-12-09 08:03

> Der er før set at nogen programmer virker under en version men ikke en
> nyere. Hvorfor går du ikke ud fra at folk som udgangspunkt er lovlydige
> borgere?

Min erfaring med piratkopier ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-12-09 17:02

Per Rønne skrev:

> Min erfaring med piratkopier ...

Men ikke andres erfaring?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-09 06:03

> Men ikke andres erfaring?

Nu kender jeg en rimelig bred kreds af folk med datamater, ikke mindst
mac-brugere ...

Jeg er dog naturligvis klar over at når vi taler om dagens
professionelle edb-folk så sker det i mindre omfang i dag end det
tidligere skete - fordi licenserne typisk også gælder for deres private
maskine.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-09 09:38

> Nu kender jeg en rimelig bred kreds af folk med datamater, ikke mindst
> mac-brugere ...

datamater ? .... velkommen til 80'erne ... ;)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-09 10:02

> datamater ? .... velkommen til 80'erne ... ;)

I min tid på datalogistudiet kunne det i grænsetilfælde lede til en
dumpekarakter hvis man skrev 'computer' [betyder: beregner] i stedet for
det gode danske ord 'datamat'. Opfundet af Peter Naur.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-12-09 16:47

> I min tid på datalogistudiet kunne det i grænsetilfælde lede til en
> dumpekarakter hvis man skrev 'computer' [betyder: beregner] i stedet for
> det gode danske ord 'datamat'. Opfundet af Peter Naur.

Blev commateringen osse bedømt?

(Naur brugte sin helt egen "phonetisk" comma - engang blev han skide sur
over at en avis, tror jeg det var, havde rettet i hans inlæg)

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-09 17:33

> Blev commateringen osse bedømt?
>
> (Naur brugte sin helt egen "phonetisk" comma - engang blev han skide sur
> over at en avis, tror jeg det var, havde rettet i hans inlæg)

Og jeg har altid anvendt pausekommatering.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk