genudgivelse af bog fra 1907?
Fra : Ole Madsen

Dato : 24-11-09 20:00

hvis forlaget eksistere idag, skal de kontaktes hvis man ønsker at genudgive
en bog de udgav i 1907?

KH

Ole

Fra : J

Dato : 24-11-09 20:18

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> hvis forlaget eksistere idag, skal de kontaktes hvis man ønsker at
> genudgive en bog de udgav i 1907?
>
> KH
>
> Ole

Jada

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-11-09 20:28

> Jada

ok, men jeg er også kun kommet så langt som overveje det at genudgive den,
men vil kontakte dem

tak for svar

KH

Ole

Fra : HAWK

Dato : 24-11-09 21:58

"J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen

> "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jada

og hvad bygger du det på???

I de fleste forfatterkontrakter er der en pasus om at hvis bogen efter den
er udsoglt ikke bliver genoptrykt inden for 6 mdr så mister forlaget
rettighederne til værket

PEter

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-11-09 13:50

HAWK wrote:
> og hvad bygger du det på???
>
> I de fleste forfatterkontrakter er der en pasus om at hvis bogen efter
> den er udsoglt ikke bliver genoptrykt inden for 6 mdr så mister forlaget
> rettighederne til værket

Gælder det også ældre kontrakter, fra nogle årtier siden? Og i udlandet?
Jeg synes tit at gode bøger går "out of print". Er det noget nyt, eller
er det særskilt for danske forlags forfatterkontrakter?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-11-09 14:07

Peter Knutsen skrev:

> Gælder det også ældre kontrakter, fra nogle årtier siden? Og i udlandet?
> Jeg synes tit at gode bøger går "out of print". Er det noget nyt, eller
> er det særskilt for danske forlags forfatterkontrakter?

Jeg tror, det er en gammel praksis. Jeg ved ikke, om det samme gør sig
gældende i udlandet, men mon ikke. Men bemærk, det betyder ikke, at man
bare må genoptrykke sådan en bog. Det betyder blot, at i stedet for at
henvende sig til forlaget, skal man henvende sig til ophavshaver, typisk
forfatteren eller hans arvinger. Medmindre beskyttelsen i henhold til
Ophavsretsloven er udløbet, og det sker som tidligere nævnt tidligst 70
år efter forfatterens død.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå indbrud på computeren:

Fra : HAWK

Dato : 25-11-09 22:38

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Gælder det også ældre kontrakter, fra nogle årtier siden? Og i udlandet?
> Jeg synes tit at gode bøger går "out of print". Er det noget nyt, eller er
> det særskilt for danske forlags forfatterkontrakter?

Jeg ved det står i dansk forfatterforenings standardkontrakt, og formentlig
er udsprunget af "sædvane" og i de kontrakter jeg har indgået med Engleske
forlag om udgivelser på dansk har der været lignede formuleringer.

Når jeg skriver mister rettighederne var det faktisk en uprøcis formuliering
for der står rettighederne går tilbage til forfatteren., så uden at have
undersøgt det vil jeg tro at det i det nævnte tilfælde skal tolkes som at
det i givet fald vil være arvingerne der skal kontaktes, men det kan
juristerne i gruppen måske fortælle mere om

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-11-09 20:34

Ole Madsen wrote:
> hvis forlaget eksistere idag, skal de kontaktes hvis man ønsker at
> genudgive en bog de udgav i 1907?

Det kommer an på hvornår forfatteren døde.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-11-09 20:54

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Det kommer an på hvornår forfatteren døde.

det ser faktisk ud til at han døde i 1901, så udgivelsesdatoen er måske lidt
før

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-11-09 21:35

Ole Madsen wrote:
> Erik Olsen skrev

> det ser faktisk ud til at han døde i 1901, så udgivelsesdatoen er
> måske lidt før

Du skal se i ophavsretsloven

"§ 63. Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet efter
ophavsmandens dødsår eller for de i § 6 omhandlede værker efter
længstlevendes dødsår."

Det lyder ikke som om der længere kan være ophavsret på pågældende værk.

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-11-09 21:50

> [...]
> længstlevendes dødsår."
>
> Det lyder ikke som om der længere kan være ophavsret på pågældende værk.

tak for hjælpen

Ole