er de fleste dansker Kriminelle ( Blank vå~
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 24-11-09 17:00

Har lige fået den her mail :

start :

Ved e-mail af 18. november 2009 har De rettet henvendelse til
Justitsministeriet om våbenlovgivningens regler for blankvåben.

Justitsministeriet kan oplyse, at det er forbudt uden tilladelse fra
politiet at indføre, erhverve, besidde, bære eller anvende skarpe eller
spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, jf. våbenbekendtgørelsens[1] §
15, stk. 1, nr. 1, jf. § 27, stk. 2.

Endvidere må de nævnte våben kun overdrages eller overlades til andre, hvis
erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politiet, jf.
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 2.

De nævnte våben skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn
eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende
måde, jf. våbenbekendtgørelsens § 8, stk. 1, og skal opbevares forsvarligt
og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende, jf. § 21, stk. 1.

Våbenbekendtgørelsen er tilgængelig i sin helhed på www.retsinfo.dk, som er
statens juridiske online informationssystem.

Med venlig hilsen

xxx xxxxx

*********************************slut***********************

jeg mener de fleste har vel en brød kniv en fiske kniv - hvad med knive der
er i hjemmet som er købt før loven trådte i kraft - er de så forbryder dem
der har det ?

Venligst

BMM

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 24-11-09 17:12

Bo Mørch Mogensen wrote:
> jeg mener de fleste har vel en brød kniv en fiske kniv - hvad med
> knive der er i hjemmet som er købt før loven trådte i kraft - er de
> så forbryder dem der har det ?

Nej for i § 15, som der refereres til, står det også:

Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1,
nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved
jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil.
Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller
lystfiskeri. De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den
nævnte brug. De kan endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis
det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem
som anført.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dk>
Phone: +45 51941116 Facebook: http://www.facebook.dk/dkscan

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 25-11-09 06:24

Per H. Nielsen wrote:

> [...]
> overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller
> modtageren kun vil anvende dem som anført.

Hej Per
Tak for svaret - sagen er jeg er i Nepal og har købt et mindre sværd men det
er dog mere ind 12 cm i blad
efter som jeg er ud og ind af grænsens 2-3-4 gange om året så opgiver jeg
alt hvor jeg er i tvil om det lovligt
eller hvis jeg har 2 pakker smøger for meget med - fordi jeg gider ikke min
bagage skal skildes ad hver gange jeg lander

Men hvis jeg forstår dig ret så kan jeg fint have mit lille sværd i min
bagage og lovligt have det der så længe det bliver der ?

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 25-11-09 16:38

Bo Mørch Mogensen wrote:
> Men hvis jeg forstår dig ret så kan jeg fint have mit lille sværd i
> min bagage og lovligt have det der så længe det bliver der ?

Umiddelbart som du beskriver det, så lyder det ikke som om sværdet
er udformet til jagt, lystfiskeri eller sportsdykning. Så jeg
tvivler på, at det er lovligt at bære.
Jeg citerede egentlig kun fra paragraffen for at vise, at køkken- og
fiskeknive ikke er ulovlige, så længe de anvendes til det, som de er
beregnet til.