Dømt for stillingsmisbrug ?
Fra : Per

Dato : 23-11-09 17:33

Hej Ng !

http://www.bt.dk/krimi/bestak-synsmand-til-godkende-28-knallerter

Efter hvilken § kan man blive dømt for stillingsmisbrug ?

Jeg har kun kendskab til stillingsmisbrug ifm. med ansættelse i det
offentlige - og det er en mekaniker næppe.

mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-09 19:46

Per skrev:

> http://www.bt.dk/krimi/bestak-synsmand-til-godkende-28-knallerter

> Efter hvilken § kan man blive dømt for stillingsmisbrug ?

Vi skal bruge § 78 stk. 2 fordi der henvises til det:

    Stk. 2. Den, der er dømt for strafbart forhold, kan dog
    udelukkes fra at udøve virksomhed, som kræver en særlig
    offentlig autorisation eller godkendelse, såfremt det
    udviste forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af
    stillingen eller hvervet.

Og her kommer § 79:

§ 79. Den, som udøver en af de i § 78, stk. 2, omhandlede
    virksomheder, kan ved dom for strafbart forhold frakendes
    retten til fortsat at udøve den pågældende virksomhed eller
    til at udøve den under visse former, såfremt det udviste
    forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af
    stillingen.

Jeg ved ikke om jeg har ramt paragraffen helt præcist, men det
fremgår i hvert fald at man ikke behøver være en offentlig
myndighed for at der kan være tale om stillingsmisbrug.

En privat synsmand har offentlig autorisation eller godkendelse
(går jeg ud fra).

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 23-11-09 21:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> myndighed for at der kan være tale om stillingsmisbrug.
>
> En privat synsmand har offentlig autorisation eller godkendelse

Hej Bertel !

Tak for svar.

Det jeg studsede over, var, at der var tale om en indehaver af et værksted -
jeg tænkte at han var/er værkfører eller lign. og altså dermed privat ansat.

Citat: "Da indehaveren af et værksted pressede sin synsmand til at godkende
28 knallerter, gjorde han sig skyldig i både stillingsmisbrug og
bestikkelse."

Det virker underligt på mig, at en privat værksted skulle have ansat en
synsmand - for så er der jo et afhængighedsforhold hmmm.

mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-09 06:04

Per skrev:

> [...]

> Det virker underligt på mig, at en privat værksted skulle have ansat en
> synsmand - for så er der jo et afhængighedsforhold hmmm.

Jeg opfattede artiklen sådan at en mester som driver bilsyn (som
udføres af ham selv og hans anstte), kørte nogle knallerter hen
til en af sine ansatte og gav ham et ultimatum.

Det kan også være at han bare har ansat én til at tage sig af
synsforretninger.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 24-11-09 10:54

"Per" skrev

> Det virker underligt på mig, at en privat værksted skulle have ansat en
> synsmand - for så er der jo et afhængighedsforhold hmmm.

Mange synsmænd er privat ansatte, nogle på et værksted, andre af et
synsfirma, Applus f.eks., eller på et undervognscenter Pava syn, eller en
bilistforening FDM.

Andre er små selvstændige synsmænd, en lille bolschebutik af en synshal.

Man har taget bilsyn ud af det offentlige regi og overladt det til private.
Det værksted der laver bilen kan være det samme der kontrollerer at den er i
orden.
Det er som at sælge elastik i metermål, det kræver en god karakter.

Det svarer til at fødevarekontrollen på slagterierne blev varetaget af
Danish Chrown, der er
ingen tvivl om at de har ansatte der har evnen, men helt heldigt er det
ikke.

Selv uden at være ansat af et værksted eller bilforhandler er det meget
svært for en lille synsvirksomhed at undgå at blive afhængig af de
omkringliggende bilforhandlere, de står for en meget stor del af
omsætningen.

mvh
Alex Christensen