Undtagelsestilsstand i DK ?
Fra : Per

Dato : 23-11-09 17:21

Hej NG !

Har der nogensinde været undtagelsestilstand i DK ? - Findes det begreb
overhovedet herhjemme ?

De har åbenbart erklæret undtagelsestilstand i England flere steder pga.
oversvømmelse - derfor tænkte jeg om lign. kunne ske i DK.

http://www.berlingske.dk/verden/regn-oedelaegger-alt-i-england

mvh. Per

Fra : Jubii

Dato : 23-11-09 17:48

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej NG !
>
> Har der nogensinde været undtagelsestilstand i DK ? - Findes det
> begreb overhovedet herhjemme ?

Alle kan jo kalde situationer hvor de alm. love er sat ud af funktion
for undtagelsestilstand.
I politiets visitationszoner er visse retsplejeregler sat ud af
funktion.
Så man kan da godt sige, at de zoner er sat i undtagelsestilstand.
Det er politiloven der giver politiet de beføjelser.

Fra : Leif Neland

Dato : 23-11-09 20:34

Per skrev:
> Hej NG !
>
> Har der nogensinde været undtagelsestilstand i DK ? - Findes det begreb
> overhovedet herhjemme ?

Der står en del her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Undtagelsestilstand

Under generalstrejken i 1943 erklærede "Den øverstkommanderende for de
Tyske tropper i Danmark" Hermann von Hanneken undtagelsestilstand:

http://www.emu.dk/gym/fag/hi/inspiration/tema/okt43/4bek29843.html

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008