Kan udlejer drages til ansvar for indbrud
Fra : Don Johanson

Dato : 23-11-09 07:29

Vores ejendom er plaget af indbrud og udlejer har efter flere påbud fortsat
ej repareret gadedøren så den kan afløses. Kriminelle og andre tabere, går
så lige ind i opgangene og sparker dørene ind til lejlighederne.

Kan udlejer drages til hel eller delvis ækonomisk ansvar for indbrudene -
og hvorledes?

Fra : Jubii

Dato : 23-11-09 10:45

"Don Johanson" <donjohanson@noreply.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> så lige ind i opgangene og sparker dørene ind til lejlighederne.
>
> Kan udlejer drages til hel eller delvis ækonomisk ansvar for

Nej.
Du må sikre din dør bedre.

Fra : Peter W.

Dato : 23-11-09 03:49

On 23 Nov., 07:28, Don Johanson <donjohan...@noreply.invalid> wrote:
> [...]
> så lige ind i opgangene og sparker dørene ind til lejlighederne.
>
> Kan udlejer drages til hel eller delvis ækonomisk ansvar for indbrudene -

Udlejeren skal afhjælpe mangler efter påbud, jf. LL § 11. Gør han
ikke det, kan man selv afhjælpe manglen for hans regning. Man kan
kræve erstatning "hvis det lejede senere [end ved aftalens indgåelse]
lidere skade som følge af udlejerens forsømmelse eller der i øvrigt
opstår hindringer eller ulemper for lejerens brugsret som følge af
forhold, som udlejeren er ansvarlig for", jf. LL § 13.

Fra : Jubii

Dato : 23-11-09 12:41

"Peter W." <peetietheman@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

opstår hindringer eller ulemper for lejerens brugsret som følge af
forhold, som udlejeren er ansvarlig for", jf. LL § 13.

Hvilket ikke har noget som helst at gøre med spørgerens indlæg.

Bland ikke udendørs med indendørs mangler. (kort sagt)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-11-09 00:14

Jubii wrote:
> [...]
>

> Hvilket ikke har noget som helst at gøre med spørgerens indlæg.
>
> Bland ikke udendørs med indendørs mangler. (kort sagt)

Hvornår har en hoveddør ikke været udendørs forbundet?

--
- Frank

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-11-09 06:14

Frank Leegaard skrev:

> Hvornår har en hoveddør ikke været udendørs forbundet?

Er vi ikke inde på et sidespor? Mere relevant er måske, om udlejer kan
være forpligtet til at forsyne ejendommen med en aflåselig hoveddør.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå indbrud på computeren:

Fra : Jubii

Dato : 24-11-09 07:03

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Hvornår har en hoveddør ikke været udendørs forbundet?

Når den ikke samtidig er gadedør.
Når spørgeren ikke giver de nødvendige detaljer om boligforholdene, så
må der jo gættes, og jeg gætter at han bor i en ejendom med en gadedør
og at der er x antal døre til lejlighederne. Normalt er 5 etager med 2
lejligheder på hver.
Hver dør til lejlighederne skal være forsynet med en brugbar lås og have
nøgler.
Det er fra lejeloven, i almen lejelov, er der ikke de bestemmelser
direkte.
Nu gik spørgsmålet så på om den manglende låsning af gadedør kan gøre
udlejer ansvarlig for indbrud hos lejerne. Det mangler lejeloven at
fortælle noget om.
Det må således blive et nej. Og hvornår kan en alm. og låst gadedør ikke
brydes op? Så vil tyve ind og sparke lejlighedsdøre op, så er en låst
gadedør sgu intet problem. Det må tyven, politiet, og udlejer ordne
indbyrdes.
Er døren til lejlighederne godkendt og forsynet med lås, har udlejers
ikke ansvar for indbrud.
Set ud fra lejeloven.

Fra : Don Johanson

Dato : 29-11-09 23:16

tak

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-11-09 10:04

On Mon, 23 Nov 2009 07:28:57 +0100, Don Johanson
<donjohanson@noreply.invalid> wrote:

>Vores ejendom er plaget af indbrud og udlejer har efter flere påbud fortsat
>ej repareret gadedøren så den kan afløses.

Hvem har påbudt ejeren at handle i denne anledning ?

/Hans

Fra : Don Johanson

Dato : 29-11-09 21:08

On Tue, 24 Nov 2009 12:04:18 +0300, Hans Kjaergaard wrote:

> Hvem har påbudt ejeren at handle i denne anledning ?

Det har Huslejenævnet for hele 6 år siden.