Multimediebeskatning af telefon ?
Fra : Per

Dato : 22-11-09 09:36

Hej ng !

Kan arbejdsgiver forlange at man SKAL have en arbejdstelefon, man IKKE må
bruge privat og alligevel blive beskattet ?

Jeg forstår det således, at beskattes man af en tlf. har man altid fri
telefon og må ringe hvem man har lyst til på arbejsgivers regning. Det er jo
denne der forlanger at man skal have telefonen - ikke arbejdstageren.

Jeg kender godt til muligheden om at man kan underskrve en tro og love
erklæring på at tlf. ikke bruges privat og derved ikke blive beskattet -
samt at arbejdsgiver skal føre tilsyn med at man ikke bruge telefonen
privat.

Altså kan man blive pålagt at have en arb. telefon som man ikke må bruge
privat og så alligevel blive beskattet ?

mvh. Per

Fra : Robert Piil

Dato : 22-11-09 09:46

Per skrev:
> [...]
>
> Altså kan man blive pålagt at have en arb. telefon som man ikke må
> bruge privat og så alligevel blive beskattet ?

Ja. Det er muligheden for at kunne bruge den privat der beskattes. For
at undgå skatten, skal du skrive under på en tro og love erklæring og
arbejdsgiveren skal forpligte sig til at føre tilsyn med at den aldrig
tages med hjem.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1844531&vId=0&newwindow=true

--
Robert Piil

Fra : Peter Holm

Dato : 26-11-09 22:42

> [...]
> at undgå skatten, skal du skrive under på en tro og love erklæring og
> arbejdsgiveren skal forpligte sig til at føre tilsyn med at den aldrig

SKAT har netop udgivet denne vildledning for den nye multimediekat.
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=62010

Efter gennemlæsning kan jeg konstatere, at den er så selvmodsigende
adskillige steder, at den må siges at være helt ubrugelig.

Forsøg selv at sammenholde disse 3 paragraffer hentet i dokumentet:

"Har du bærbare multimedier til rådighed på arbejdspladsen, er det relevant,
at du aftaler med din
arbejdsgiver, om de må tages med hjem fra arbejdspladsen eller ej. Tager du
ikke bærbare
multimedier med hjem fra arbejdspladsen, multimediebeskattes du ikke."

"Har du aftalt med din arbejdsgiver, at et multimedie kan tages med hjem,
betyder
rådighedsbegrebet, at du har et multimedie til rådighed for privat brug,
uanset om du rent faktisk
tager det med hjem, og du skal da multimediebeskattes."

"Det forhold, at en arbejdstager har dette medie på arbejdspladsen og har
mulighed for at tage det med hjem, udløser ikke i sig selv
multimediebeskatning. Men tages det med hjem eller er det aftalt med
arbejdsgiveren, at det kan tages med hjem, er der er stærk formodning for,
at
der er privat rådighed over mediet, og det vil anses for omfattet af
multimediebeskatning."

Selv har jeg en bærbar pc som jeg MÅ tage med hjem, men som IKKE må bruges
til noget privat. Jeg tager den ALDRIG med hjem.
Ud fra ovenstående 3 paragraffer, skal jeg så betale multimedieskatten? Jeg
kan simpelthen ikke gennemskue det!
Kristian Jensen er i dag ude og sige, at man bare skal sætte sig ind i
reglerne, så siger det hele sig selv. Men umiddelbart lyder det ikke til, at
han selv har læst denne vejledning,
for så burde han kunne konstatere at der er flere modsigelser end svar at
finde i den.

Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-11-09 14:37

Peter Holm wrote:
> [...]
> arbejdsgiveren, at det kan tages med hjem, er der er stærk formodning
> for, at der er privat rådighed over mediet, og det vil anses for

Jeg har en stationær pc på kontoret og en stationær hjemmearbejdspc som
ikke bruges privat. Den kombination kender SKAT's bortforklaringer slet
ikke.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-11-09 14:50

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> writes:

>Jeg har en stationær pc på kontoret og en stationær hjemmearbejdspc som
>ikke bruges privat. Den kombination kender SKAT's bortforklaringer slet
>ikke.

Men med en arbejdspc derhjemme skal du nok dokumentere, at den
ikke bruges privat. Hvilket nok kan blive ganske svært.

Mvh.
   Klaus.

Fra : KT

Dato : 22-11-09 09:46

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Altså kan man blive pålagt at have en arb. telefon som man ikke må bruge
> privat og så alligevel blive beskattet ?

Det kommer jo meget an på om du bruger den privat - har du bare engang
ringet hjem til lillemor med den forkerte telefon bliver du beskattet.

Knud

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-11-09 01:49

On 22 Nov., 09:35, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Hej ng !
>
> Kan arbejdsgiver forlange at man SKAL have en arbejdstelefon, man IKKE må
> bruge privat og alligevel blive beskattet?

jeg har samme spørgsmål!

Vi har fået afvide at vi vil blive beskattet fra 1jan.

skrevet under på tro og love at man kun bruger telefon ifm arbejde...
og der vil blive lavet stikprøvekontrol at dette... Hvis man kun har
telefonen og de tager kontrol tror jeg altså ikke de kan beskatte
den..

Men vi skal derimod alle også have en Netbook med mobilt-internet for
at lave lønsedler, tjekke mail og dokumentation osv.... og denne vil
de beskatte os af.. Det synes jeg nemlig også er lige groft nok, at
man kræver man har en pc og skal udfylde lønsedler for at det er
nemmere for admistrationen og tjekke mail og holde sig opdateret.....
Jeg har endnu ikke fået pc´en eller skrevet under på noget angående pc
´en.. Men hvis man bliver beskattet må det vel være et krav at man
bruger den privat.. Dsv så er det bare webstreamning og film og så der
kommer en 80Gb regning eller sådan noget!

Jeg vil tro det er fordi der står i lovgivningen, at foretager man sig
baere een, altså 1. opkald eller tjekker noget privat skal man
beskattes.. og det er nok dette der er for besværligt at tjekke?!

Fra : Robert Piil

Dato : 22-11-09 09:54

Bjarke Hansen skrev:

> jeg har samme spørgsmål!

Se det bindende svar jeg har linket til i det første svar for dokumentation.

> [...]
> og der vil blive lavet stikprøvekontrol at dette... Hvis man kun har
> telefonen og de tager kontrol tror jeg altså ikke de kan beskatte

Ja, hvis det er eneste multimedie, så slipper du for skat.

> [...]
> bruger den privat.. Dsv så er det bare webstreamning og film og så der
> kommer en 80Gb regning eller sådan noget!

Hvis du har en netbook og internet adgang kommer du til at betale
multimedieskatten uanset om du bruger den privat eller ej, da
virksomheden ikke kan kontrollere om den har været brugt privat.

Om arbejdsgiveren kan tvinge jer til at tage imod den netbook, ved jeg ikke.

> Jeg vil tro det er fordi der står i lovgivningen, at foretager man sig
> baere een, altså 1. opkald eller tjekker noget privat skal man
> beskattes.. og det er nok dette der er for besværligt at tjekke?!

Med en telefon kan det lade sig gøre (vha opkaldslister) men med en
internetadgang kan virksomheden ikke selv checke hvad den er brugt til,
og dermed udløses skatten.

--
Robert Piil

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-11-09 21:28

Robert Piil skrev den 22-11-2009 09:53:
> Med en telefon kan det lade sig gøre (vha opkaldslister) ..

Opkaldslisterne kan ikke bruges til noget, da opkaldslister på
erhvervsabonnementer maskeres på de to sidste cifre i forbindelse med
alle kald/SMS/MMS'er.
(det er vel og mærke datatilsynet som har fortolket den del af
persondataloven)

Tro det eller la' være, men arbejdsgiverens kontrol som
multimediebeskatningen pålægges ham kan ikke gennemføres
tilfredsstillende pga. persondataloven.

Hvorfor man i skatteministeriet har valgt ikke at kunne acceptere
opkaldslister.

Hurra for datatilsynets magt.

Måske kan teleselskaberne udbyde et teleprodukt, hvor man kun kan ringe
til bestemte numre fx firma-interne numre og forhåndsgodkendte numre
uden at lønmodtageren kan ændre dette dvs. kun den kontraktansvarlige
overfor teleselskabet kan administrere tilladte opkalds-/besked-modtagere.

Det mindst administrativt krævende er bare at give lønmodtagere
lønkompensation for den øgede multimediebeskatning.

Ovenstående er naturligvis min private mening.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-11-09 02:04

On 22 Nov., 09:53, Robert Piil <p...@nospam.dk> wrote:

Hej robert tak for dit svar

> Med en telefon kan det lade sig gøre (vha opkaldslister) men med en
> internetadgang kan virksomheden ikke selv checke hvad den er brugt til,
> og dermed udløses skatten.

vi er montører der skal have sådan en netbook, da man kan udfylde
disse arbejdssedler og lave dokumentation og udfylde fejlrapporter
osv...
Mange af dem der har dem nu, forlader pc´en IKKE firmadytten.
Jeg vil mene det er totalt unfair hvis man skal beskattes af dette!
Det er jo det samme at man kan bruge firmaet værktøj og marterialer
ved at have firmadytten med hjemme.. Men hvem fanden gider bruge en
sløv netbook og sløv mobilopkobling med 2mbit i download!
vi har fået afvide at firmaet KRÆVER vi for en pc, da det gør det
nemmere for firmaet!

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-11-09 10:35

Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> writes:

>Mange af dem der har dem nu, forlader pc´en IKKE firmadytten.

....men man kan jo stadig bestille en pizza på vej hjem. Det er
privat brug.

>Jeg vil mene det er totalt unfair hvis man skal beskattes af dette!

Jeg tror ikke, der er andre end politikerne, der kan finde nogen
form for fornuft i denne beskatning. Om noget skal den dække alle,
der har så meget som en firmakuglepen med hjem - den kan jo også
bruges privat.

Men selv fagforeningen mener ikke, at der er noget at gøre -
uanset hvilke krumspring man kan finde på. Det skulle lige være,
at pc'en bliver på kontoret, hvor arbejdsgiveren med rimelighed
kan kontrollere ens brug. Men det hjælper jo ikke så meget for
dem, der har brug for at have den med ud.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Michael Weber

Dato : 22-11-09 11:32

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> form for fornuft i denne beskatning. Om noget skal den dække alle,
> der har så meget som en firmakuglepen med hjem - den kan jo også

Pr. 1/1-2010 ryger min effektive arbejdstid ned på 37 timer,
hvilket også sker for mange af mine kolleger, hvorved
man må formode at det tvinger min arbejdsgiver til at ansætte
flere folk med øgede skatteindtægter til følge.Så man kan sige
at de timer, arbejdsgiver "får" ganske gratis idet folk sådan set
arbejder gratis af ren interesse, de timer omdannes til reelle
stillinger omend nok ikke i målestokken 1:1.

Omvendt betyder det også at jeh pr. 1/1-2010 har tid til at tage
et ekstra bi-job, hvis det var dét, jeg var interesseret i, igen
med øgede skatteindtægter for staten til følge.

Det er lige den umiddelbare "fordel", jeg kan se hvis jeg virkelig
skal prøve at se noget positivt med skatten.

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.
http://www.dubistterrorist.de/

Fra : Robert Piil

Dato : 22-11-09 11:41

Michael Weber skrev:

> Det er lige den umiddelbare "fordel", jeg kan se hvis jeg virkelig
> skal prøve at se noget positivt med skatten.

Jeg tror den eneste baggrund for multimedieskatten er at der skulle
bruges et provenu til at dække nogle lettelserne, og regeringen ønsker
ikke at lave en dirkete skattestigning nogle steder, selvom resultatet
var det samme.

Jeg er enig i at den er uhensigtsmæssig og at den opfordrer til en
uønsket adfærd hos lønmodtagerne, men i praksis tror jeg langt de fleste
af os ender med at æde den, og fortsætter som vi har gjort hidtil. Hvis
de 150 kr/md er forskellen der betyder at vi ikke gider at yde et
fornuftigt stykke arbejde på jobbet, så er der noget mere galt end lige
den skat.

--
Robert Piil

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-09 12:52

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hidtil. Hvis de 150 kr/md er forskellen der betyder at vi ikke gider
> at yde et fornuftigt stykke arbejde på jobbet, så er der noget mere

Som offentligt ansat lærer fik vi for mere end et år siden tilbudt en
gratis arbejds-pc med tilhørende undervisningsprogrammer som følge af
regeringens ønsker om at vi skulle blive førende også på it-området i
skolerne.
Programmerne var som sagt undervisningsrelaterede og vi fik dem som et
værktøj til undervisningen i skolerne. Der var også nogle
kontorprogrammer som vi naturligvis kunne anvende, men det viste sig at
flertallet af lærerne faktisk anvendte maskinerne eksplicit til
undervisning.

Så kom regeringen med sin mulitimedieskat uden tanke for hvem den gik ud
over. Vi skulle pludselig med et års forsinkelse betale sådan en skat på
1500 kr. for et produkt vi nærmest var blevet pålagt at tage imod fra
det kommunale system og så - uden at vide det - ende med at betale for
at gå på arbejde.

Det fandt vi ikke rimeligt og i øvrigt helt ude i hampen. Regeringen har
været forhippet på at sænke skatten, men da pengene skal ind alligevel,
så pålægges den bare forbrugeren i form af brugerbetaling. Altså er det
at stikke folk blår i øjnene: lavere skat betyder blot privatisering af
skatten. Det minder fuldkommen om det amerikanske sundhedssystem: betal
eller dø.

Enden på dette er så blevet at man nu har fået forhandlet sig frem til
følgende ordning:

1. lever den tilbage og undgå mulitimedieskatten
2.køb maskinen (værdi: ca. 3500 kr. inkl. software) med et års garanti
ekstra til slutningen af 2010) for 950, kr.
3.behold maskinen som forudsat og betal 1500 kr. i multimedieskat.

Jeg tvivler på at nogen lærere vil gøre som nr. 3.

Men det er jo regeringens politik: giv med den ene hånd og tag med den
anden. Hvornår bliver folk klogere og reagerer på at blive sparket i
røven af regeringen, der på den ene side har store ambitioner på
skolevæsenets vegne, men samtidig skærer ned og kræver skat med
tilbagevirkende kraft?

Stem dog på alt andet end regeringspartierne ved næste valg. (Her regner
jeg DF for et regeringsparti, selvom det kun er et støtteparti)

Fra : Michael Weber

Dato : 22-11-09 13:13

Robert Piil wrote:

> [...]
> hidtil. Hvis de 150 kr/md er forskellen der betyder at vi ikke gider
> at yde et fornuftigt stykke arbejde på jobbet, så er der noget mere

De 150 kr/md betyder man ikke gider yde udover den normale arbejdstid.

Fra : N/A

Dato : 22-11-09 13:48

Fra : N/A

Dato : 22-11-09 13:48

Fra : Robert Piil

Dato : 22-11-09 15:04

Michael Weber skrev:

> De 150 kr/md betyder man ikke gider yde udover den normale arbejdstid.

Lad og regne med at du tjener 35.000/md, så er det en lønforskel på
mindre end 1% (0,7), der afgør om gider gider at lave det du nu synes er
en del af dit job - uanset arbejdsgiveren er uden skyld i de her regler?

Jeg har selv været igennem den psykologiske del af det her, og overvejet
at jeg ikke længere vil have min arbejdspc og telefon med hjem, men
efter at have regnet på det, og fundet ud af at selv med nye grønne
afgifter og multimedieskat har jeg alligevel mere udbetalt fremover end
jeg har nu. Det er altså ikke værd at gøre et større nummer ud af lige
det her, uanset hvor træt man måtte være af den nuværende regering og
dets støtteparti.

--
Robert Piil

Fra : Michael Weber

Dato : 22-11-09 15:23

Robert Piil wrote:

> [...]
> mindre end 1% (0,7), der afgør om gider gider at lave det du nu synes
> er en del af dit job - uanset arbejdsgiveren er uden skyld i de her

Nej, det er ikke pengene der afgøre at jeg afleverer min tlf og pc d. 18
December,
inden jeg går på ferie. Det har min arbejdsgiver til gengæld, hvilket
så er en sag mellem arbejdsgiver og Staten.

Jeg har blot trukket en nødvendig streg i sandet.
Hverken mere eller mindre.

> [...]
> fremover end jeg har nu. Det er altså ikke værd at gøre et større
> nummer ud af lige det her, uanset hvor træt man måtte være af den

Jeg har som sådan intet problem med at afleverer min tlf og pc.
Faktisk bliver mit liv nemmere, også skattemæssigt set.

Fra : N/A

Dato : 22-11-09 13:33

Fra : N/A

Dato : 22-11-09 13:33

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-11-09 02:10

> [...]

> Med en telefon kan det lade sig gøre (vha opkaldslister) men med en
> internetadgang kan virksomheden ikke selv checke hvad den er brugt til,

Jeg glemte lige at kommentere at firmaet da godt kan tjekke om
netadgangen er blivet brugt privat! Det er da det samme som
opkaldslister, her tjekker man bare hvilke DNS opslag eller websider
der er blevet besøgt! Pc´en kan da så tjekkes at den pc ansvarlige for
privat indhold og history...

Jeg nægter altså at tro på loven kan kræve, at firmaet siger man kun
må bruge den privat, men da det ikke kan tjekkes beskattes man af
det.... Det skal nok bliver morsomt... Jeg har i hvertflad ikke lyst
til at have ENDNU en udgift på internetadgang og pc. (som man ikke
engang kan bruge til noget særligt)

Fra : Per

Dato : 22-11-09 10:14

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> det.... Det skal nok bliver morsomt... Jeg har i hvertflad ikke lyst
> til at have ENDNU en udgift på internetadgang og pc. (som man ikke

Hey Bjarke !

Jeg har læst det der med arbejsgiver PC - og der bliver man ALTID beskattet
fordi de ikke kan kontrollere om du bruger den privat. Du kunne fx. logge på
et trådløt netværk - og det kan ikke kontrolleres - derfor beskatning.

Men måske der kommer nogle undtagelser ligesom - var det
hjemmesygeplejersker og hjemmehjælpere ?

mvh. Per

Fra : Robert Piil

Dato : 22-11-09 10:37

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> opkaldslister, her tjekker man bare hvilke DNS opslag eller websider
> der er blevet besøgt! Pc´en kan da så tjekkes at den pc ansvarlige for

Du er overbevist om at dit firma har adgang til internetudbyderens
log-filer?

> [...]
> det.... Det skal nok bliver morsomt... Jeg har i hvertflad ikke lyst
> til at have ENDNU en udgift på internetadgang og pc. (som man ikke

Men det kræver loven altså. Mht. om virksomheden kan kræve om I bruger
den PC, må være et overenskomstspørgsmål som I må tage op med fagforeningen.

--
Robert Piil

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-11-09 02:18

On 22 Nov., 10:13, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

> Hey Bjarke !

Hej

> Jeg har læst det der med arbejsgiver PC - og der bliver man ALTID beskattet

surt!

> fordi de ikke kan kontrollere om du bruger den privat. Du kunne fx. logge på
> et trådløt netværk - og det kan ikke kontrolleres - derfor beskatning.

Ok, men kan firmaet så samtidigt kræve at man IKKE bruger den privat?
Det er sådanset fint nok, hvis man bliver beskattet, men så må man vel
heller ikke blive bekrænset i brugen... Fx man må tage den med på
ferie!, med i motionscenteret, og downloade alt det lort man har lyst
til.... Hvad så når forbindelsen evt. lukkes ved 10Gb forbrug, så kan
lortet ikke bruges mere.. hvad så?

Fra : Per

Dato : 22-11-09 10:41

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> ferie!, med i motionscenteret, og downloade alt det lort man har lyst
> til.... Hvad så når forbindelsen evt. lukkes ved 10Gb forbrug, så kan

Det tror jeg ikke de kan kræve (at man ikke må bruge den privat) - men de
kan sikkert godt sætte nogle begrænsninger op ligesom med telefonen. Fx. at
man ikke må ringe til udlandet.

De kan sikkert også sagtens sætte et max forbrug på din 3G dongle - du kan
jo stadigvæk bruge den privat blot ikke til surf via 3G modemmet.

mvh. Per

Fra : N/A

Dato : 22-11-09 10:35

Fra : N/A

Dato : 22-11-09 10:35

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-11-09 02:44

On 22 Nov., 10:35, Klaus Ellegaard <klausellega...@msn.com> wrote:

> [...]
> kan kontrollere ens brug. Men det hjælper jo ikke så meget for
> dem, der har brug for at have den med ud.

Hvad så hvis pc´en bliver boltet fast i firmadytten, som den jo
faktiskt burde alligevel?!

trådløse netværk, er da også nemt! Det er da bare at tage det mini-pci-
e kort ud af pc´en....

Man kan lave en masse krumspring med en telefon, det samme med en pc..
Men det skal da ikke straffe alle.. jeg ville da mene det kun var pc
´ere der var udpejet af beskatteren og en internetforbindelsen på
minimum 10Mbit i download der skal kunne beskattes..

istedet for Licens, multimediebeskatning osv.. så lav dog forhelvede
bare en samlet beskatning..... væk med skattestoppet og stop så licens
og multimediebeskatning.. og lad osv diskutere hvad pengene skal
bruges på!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-11-09 02:58

On 22 Nov., 09:45, Robert Piil <p...@nospam.dk> wrote:

> [...]
> at undgå skatten, skal du skrive under på en tro og love erklæring og
> arbejdsgiveren skal forpligte sig til at føre tilsyn med at den aldrig

prøv lige at se dette bindende svar til sammenligning:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1844513&vId=0

Det er jo totalt skæv forvridende!

Elever som er ansat i et firma, må godt tage en pc med hjem og bruge
den til alt hvad denne måtte finde tilfredsstillende, bare modtageren
har skrevet under på tro og love erklæring om at den kun bruges i
forbindelsen med uddannelsens...

Hvad forskel har det da fra et arbejde hvor pc´en bruges på arbejdet
og der er MULIGHED for bruge privat....

Jeg tror på mange morsomheder i denne lov

Fra : Robert Piil

Dato : 22-11-09 11:11

Bjarke Hansen skrev:

> Hvad forskel har det da fra et arbejde hvor pc´en bruges på arbejdet
> og der er MULIGHED for bruge privat....
>
> Jeg tror på mange morsomheder i denne lov

Nu er vi jo ude i noget politik. Hvis man ser loven som en del af en
samlet skattereform (incl lettelserne) så er den måske nemmere at sluge.
I skattereformen er der regnet med et provenu fra multimedieordningen på
en meget stor del af arbejdsstyrken. Jeg er ret overbevist om at du
samlet set tjener på skattereformen, og så må du altså også tage nogle
af ulemperne med. Det har aldrig været meningen at det kun skulle være
skattelettelser.

--
Robert Piil

Fra : N/A

Dato : 22-11-09 11:11

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-11-09 05:28

On 22 Nov., 13:12, "Michael Weber" <mich...@michaelweber.invalid>
wrote:

> De 150 kr/md betyder man ikke gider yde udover den normale arbejdstid.

Så vidt jeg har fået af vide koster det mig 3000,- årligt, for at
tilfredsstille arbejdsgiveren... men jeg tvivler på det forbedre
samfundet eller firmaet.

Fra : Michael Weber

Dato : 22-11-09 13:29

Bjarke Hansen wrote:

> Så vidt jeg har fået af vide koster det mig 3000,- årligt, for at
> tilfredsstille arbejdsgiveren... men jeg tvivler på det forbedre
> samfundet eller firmaet.

Fleksibiliteten erstattes af arbejdskraft med stigende skatteindtægter til
følge?

Fra : Hauge

Dato : 22-11-09 13:33

Bjarke Hansen skrev:
> Så vidt jeg har fået af vide koster det mig 3000,- årligt,

Har du prøvet at regne på det, istedet for at nøjes med "fået at vide"?

/Hauge

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-11-09 14:21

Bjarke Hansen wrote:

> Så vidt jeg har fået af vide koster det mig 3000,- årligt, for at
> tilfredsstille arbejdsgiveren... men jeg tvivler på det forbedre
> samfundet eller firmaet.

Du beskattes af 3000 kr, dvs din udgift ligger på omkring det halve og
afhænger af din skattesats.

Fra : Robert Piil

Dato : 22-11-09 14:56

Bjarke Hansen skrev:

> Så vidt jeg har fået af vide koster det mig 3000,- årligt, for at
> tilfredsstille arbejdsgiveren... men jeg tvivler på det forbedre
> samfundet eller firmaet.

Det koster dig "kun" skatteværdien af 3000,- Med en topskat på 56% ender
det med 140,-/md.

--
Robert Piil

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-11-09 05:34

On 22 Nov., 10:13, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

> Men måske der kommer nogle undtagelser ligesom - var det
> hjemmesygeplejersker og hjemmehjælpere ?

hvad er det for undtagelser, har du et link Per?

Fra : Per

Dato : 22-11-09 18:26

Bjarke Hansen wrote:

> hvad er det for undtagelser, har du et link Per?

Desværre ikke på de områder, men jeg har fundet noget for forsvaret.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/05/12/144442.htm

mvh. Per

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-11-09 05:35

On 22 Nov., 13:32, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Har du prøvet at regne på det, istedet for at nøjes med "fået at vide"?

Næe, det har jeg ikke, for uanset er det en merudgift.

Fra : Hauge

Dato : 22-11-09 13:48

Bjarke Hansen skrev:
> Næe, det har jeg ikke, for uanset er det en merudgift.

Tjoeh. Men synes der er stor forskel på en merudgift på 3000 kr. om
året, og så at skulle betale skat af 3000 kr. om året. Forskellen er jo
sådan ca. 55%, afhængig af skattetrækprocent. Men ok, vi kan jo være
ligeglade, bare man kan brokke sig lidt mere uden grund.

/Hauge

Fra : Michael Weber

Dato : 22-11-09 14:06

Hauge wrote:

> [...]
> jo sådan ca. 55%, afhængig af skattetrækprocent. Men ok, vi kan jo
> være ligeglade, bare man kan brokke sig lidt mere uden grund.

Det ser ud til at hvis man, i arbejdstiden, fra arbejdspladsen, benytter
en telefon til at ringe privat med, så skal man betale medieskat.

"8. Kan jeg tage en telefon med hjem, når jeg arbejder hjemme fra,
og man skal kunne få fat i mig, uden at jeg bliver multimediebeskattet?

Svar: Hvis en erhvervsmæssig telefon er nødvendig for, at du kan
udføre arbejdet, fx fordi din arbejdsgiver eller kunder skal kunne
få fat i dig - i og uden for almindelig arbejdstid - og der er indgået
en tro-og-love-erklæring mellem dig og din arbejdsgiver om,
at telefonen udelukkende må bruges til arbejdet, og den rent
faktisk kun bruges til arbejdet, vil du ikke blive beskattet.

Det er dog en forudsætning, at din arbejdsgiver fører
kontrol med, at telefonen kun anvendes til arbejde.
Hvis du imidlertid foretager private opkald fra telefonen
også fra arbejdspladsen, vil du blive omfattet af
multimediebeskatningen, dvs. er det en telefon, du tager med hjem
til brug for arbejdet, kan du ikke længere bruge den til at ringe
privat fra heller ikke, når du er på arbejdspladsen."
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1842208&vId=0

Fra : N/A

Dato : 22-11-09 14:18

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-11-09 05:50

On 22 Nov., 13:47, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> [...]
> sådan ca. 55%, afhængig af skattetrækprocent. Men ok, vi kan jo være
> ligeglade, bare man kan brokke sig lidt mere uden grund.

prøv og hør her hauge... en pc man skal bruge på arbejdet til at
indsende ugesedler.. Koster firmaet 1500kr og så kan det ellers koste
en 3000 om året bare for at have det lort....! Selvfølgelig brokker
man sig.

Fra : Hauge

Dato : 22-11-09 14:18

Bjarke Hansen skrev:
> prøv og hør her hauge...

Jamen jeg lytter.

> en pc man skal bruge på arbejdet til at
> indsende ugesedler.. Koster firmaet 1500kr og så kan det ellers koste
> en 3000 om året bare for at have det lort....!

Sæt dig nu ind i hvad det koster, det koster dig *ikke* 3000 kr. om
året, det skrev jeg før. Hids dig nu lidt ned og prøv så at læse det der
skrives til dig..

3000 kr. *før* skat, er ikke 3000 kr. mindre udbetalt..

> Selvfølgelig brokker
> man sig.

Ja nogle mere end andre.

/Hauge

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-11-09 13:52

On 22 Nov., 21:27, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:

> [...]
> alle kald/SMS/MMS'er.
> (det er vel og mærke datatilsynet som har fortolket den del af

Ja det er da rigtigt... Men trodsalt har man da en klar ide´ om hvem
man kalder op til når man kender de første 6cifre!

Men det kan også være besværligt at finde frem til private opkald...
For arbejdstelefonen bruges da også til at ringe til kunder med alle
mulige forskellige private numre
.. Så for at finde frem til om man bruger den i privaten, skulle man jo
i prensippet aflevere sin telefonbog med private numre hehe... Så jeg
kan slet ikke se man sortlister internettet/pc for det er da næstene
lige så vært med telefonien... En telefon kan da også gå på åbne
trådløse netværk... I hvertfald en del efterhånden!

> [...]
> uden at lønmodtageren kan ændre dette dvs. kun den kontraktansvarlige
> overfor teleselskabet kan administrere tilladte opkalds-/besked-modtagere..

Det er dog lidt svært hvis man skal ringe til forskellige kunders
private numre i arbejdstiden..... Som eksempel kender alle jo at TDC
kan tilbyde man ringer ½time før man ankommer.... Hvordan vil man
holde styr på alle styre hvilke numre man her kan ringe til?

jeg kan se der åbenbart er en del der slipper alligevel for dette..
men åbenbart tager man alle andre der ikke har magt i systemet og
kræver skat med totalt klamme begrundelser.

Fra : Per

Dato : 23-11-09 09:07

Bjarke Hansen wrote:

> Ja det er da rigtigt... Men trodsalt har man da en klar ide´ om hvem
> man kalder op til når man kender de første 6cifre!

Se lige denne her artikel Bjarke:

http://www.dinepenge.dk/skat/artikel/chefen-skal-overvage-dine-mobilopkald

mvh. Per

Fra : Leif Neland

Dato : 26-11-09 23:10

Det undrer mig i øvrigt, at landet åbenbart vil gå i stå, fordi
arbejdsgiveren ikke længere kan ringe til arbejdstagerne udenfor
arbejdstiden på en arbejdsgiverbetalt telefon.

Grisene kan ikke få foder om søndagen, hvis landmanden løber tør o.s.v.

Hvor mange har ikke (mobil-)telefon selv?
Er det så grænseoverskridende at blive ringet op på privatnummeret?

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-11-09 22:39

Klaus Ellegaard wrote:

> Men med en arbejdspc derhjemme skal du nok dokumentere, at den ikke
> bruges privat. Hvilket nok kan blive ganske svært.

Jeg har overvejet en meget langt klage til SKAT, hvor jeg redegør for at
min arbejdspc kører M$ Windows efter arbejdsgiverens ønske/krav, og at
jeg af principielle årsager ønsker at bruge frit software hvis det er
muligt (med hyppige citater fra GNU manifestet, så SKAT har 20-25 sider
at læse). Derfor vil ethvert privat computerbrug i hjemmet ske fra mine
egne 3-4 computere med Linux, ikke fra arbejdsgiverens Windowsinficerede
skrammel. Det kan de vel ikke sige nej til

--
Jesper Lund

Fra : Klaus H

Dato : 27-11-09 22:54

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse news:4b1046d7$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> egne 3-4 computere med Linux, ikke fra arbejdsgiverens Windowsinficerede
> skrammel. Det kan de vel ikke sige nej til

Du skal ikke betale multimedieskat for brug af arbejdsgivers computer.
Du skal betale skatten for muligheden for at bruge den - uanset om du gør det eller ej.

Klaus H

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-11-09 23:07

Klaus H wrote:

> Du skal ikke betale multimedieskat for brug af arbejdsgivers computer.
> Du skal betale skatten for muligheden for at bruge den - uanset om du
> gør det eller ej.

Jo, men når den kører M$ Windows har jeg ikke mulighed for at bruge den
til private formål. Det skulle min 20-25 siders klage gerne overbevise
SKAT om.

--
Jesper Lund

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-11-09 10:10

On 27 Nov 2009 22:06:56 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Jo, men når den kører M$ Windows har jeg ikke mulighed for at bruge den
>til private formål
Når en PC er udstyret med Windows operativsystem (og det i store træk
uanset hvilken varsion) kan den bruges til at se/høre/opleve div.
mulitmedia ting, at det så ikke bliver afviklet med de programmer du
ønsker eller i den kvalitet du ønsker, kan du godt regne med at SKAT
er kolde i røver over for.
Du kan mulitmedia med windows, derfor skal skatten betales.

Det er jo meget lig den gamle TV/radio licens, selv folk der fysisk
ikke kunne modtage radio/TV signalerne (pga. de boede ude på Lars
Tyndskids mark) skulle betale licens hvis de havde et radio/TV apperat
der var i stand til at vise de for dem ikke eksisterende signaler.

>Det skulle min 20-25 siders klage gerne overbevise SKAT om.
Du kunne jo poste de klage her, det kunne være interesdant om du kunne
skrive så meget omkring så lidt uden at blive ved med at gentage dig
selv.

/Hans

Fra : Snuden

Dato : 28-11-09 13:11

wrote:

>Jo, men når den kører M$ Windows har jeg ikke mulighed for at bruge den
>til private formål. Det skulle min 20-25 siders klage gerne overbevise
>SKAT om.

Det kan du godt glemme. At du aktivt fravælger at anvende PC*en til
private formål, alene pga. styresystemet, ændrer ikke på, at hvis du
hvis du har taget PC'en med hjem har du *mulighed* for at anvende den
til private formål.
--
Snuden

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-11-09 09:01

On 28 Nov., 13:10, Snuden <snu...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> private formål, alene pga. styresystemet, ændrer ikke på, at hvis du
> hvis du har taget PC'en med hjem har du *mulighed* for at anvende den

Ja man kan jo heller ikke slippe for skat, hvis firmaets IT politik
siger at pc´en ikke må bruges privat, installeres programmer eller
software, og har skrevet under på disse regler....

Fra : Snuden

Dato : 30-11-09 18:00

On Mon, 30 Nov 2009 08:00:48 -0800 (PST), Bjarke Hansen
<bjarke_h@hotmail.com> wrote:

>Ja man kan jo heller ikke slippe for skat, hvis firmaets IT politik
>siger at pc´en ikke må bruges privat, installeres programmer eller
>software, og har skrevet under på disse regler....

Nope. For du har stadig *mulighed* for at gøre det - at det er stik
mod din arbejdsgivers IT-politik er sagen uvedkommende. Det er kun
hvis du har skrevet under på PC*en aldrig forlader arbejdspladsen at
du kan slippe. Vel og mærke forudsat din arbejdsgiver kontrollerer din
erklæring og virkeligheden stemmer overens.
--
Snuden