Snow Leopard, MAC OSX (10.6). Problem efte~
Fra : info@karenhoeg.dk

Dato : 22-11-09 08:13

Hej MAC brugere.
Jeg har lige installeret Snow Leopard, Mac OS X (version 10.6) på min
MacBook. Selvom det så ud som om det var lykkedes, er der sket
forandringer på
min mac. Det værste: på MAIL mangler ca. halvdelen af bogstaverne,
dvs. når jeg skriver en mail virker mange bogstavs-taster ikke.
Kan man geninstallere CD'en ? Eller vil det give endnu mere koks ?
Jeg købte Programmet i en Humac butik, hvor jeg havde min computer
med, og der blev nøje set på hvad jeg skulle bruge (jeg havde Leopard
10.5), så
jeg har ikke købt noget tilfældigt. Håber jeg kan få hjælp. Hilsen
Karen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-11-09 22:07

info@karenhoeg.dk <info@karenhoeg.dk> wrote:

> [...]
> 10.5), så
> jeg har ikke købt noget tilfældigt. Håber jeg kan få hjælp. Hilsen

Hvorfor får du ikke hjælp til den slags?

Lad nu være med at pille mere, så du ikke ender med at have mistet alle
dine data.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Palle

Dato : 22-11-09 22:24

On 2009-11-22 22:07:27 +0100, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> Hvorfor får du ikke hjælp til den slags?
>
> Lad nu være med at pille mere, så du ikke ender med at have mistet alle
> dine data.

Ehhh??

Hun spørger pæntl Hvad gør du?

--
Palle

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-11-09 22:37

Palle <palle@ducktrucks.dk> wrote:

> Ehhh??
>
> Hun spørger pæntl Hvad gør du?

Beklager hvis svaret ikke var pænt, men det var nu tiltænkt som pænt.

Fra : Palle

Dato : 22-11-09 23:12

On 2009-11-22 22:36:36 +0100, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> Beklager hvis svaret ikke var pænt, men det var nu tiltænkt som pænt.

Fair nok.

Synes bare det var lidt forvirrende. Hun spørger om hjælp, hvorefter
hun får at vide at hun skal søge hjælp. Jeg ved hvad du mener. Det er
ikke sikkert hun gør

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-09 22:40

Palle <palle@ducktrucks.dk> wrote:

> Ehhh??
>
> Hun spørger pæntl Hvad gør du?

Fjernsupport til brugere uden erfaring er tit en spejet affære ... især
når der ikke er "simple" ting, men derimod noget der ligner en kokset
installation ...

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-11-09 23:08

> Fjernsupport til brugere uden erfaring er tit en spejet affære ... især
> når der ikke er "simple" ting, men derimod noget der ligner en kokset
> installation ...

Med mindre der er nogen af de herrer, der kender Karen Hoeg, så ved vi
vel ikke nogen om, at hun er så hjælpeløs?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-11-09 17:42

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Med mindre der er nogen af de herrer, der kender Karen Hoeg, så ved vi
> vel ikke nogen om, at hun er så hjælpeløs?

Jeg har hjulpet Karen masser af gange og altid med succes. Nu har hun
valgt at prøve selv og det er så desværre ikke gået så godt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-09 21:01

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Jeg har hjulpet Karen masser af gange og altid med succes. Nu har hun
> valgt at prøve selv og det er så desværre ikke gået så godt.

Jamen, afsted med dig så. Hjælp venligst prinsessen i nød!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-11-09 22:05

> Jamen, afsted med dig så. Hjælp venligst prinsessen i nød!

Jeg lever af at lave support.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-09 22:34

> Jeg lever af at lave support.

Hun vil nok godt give aftensmad hvis det er :D Så lever du ekstra godt
den dag

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-11-09 22:39

> Hun vil nok godt give aftensmad hvis det er :D Så lever du ekstra godt
> den dag

Jeg forstår hvor du vil hen. Jeg vil ikke derhen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-09 22:49

> Jeg forstår hvor du vil hen. Jeg vil ikke derhen.

Man skal også have fri engangimellem, og det er også rart at have venner
og bekendt som man ikke skal fikse computer for.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-11-09 22:57

> Man skal også have fri engangimellem, og det er også rart at have venner
> og bekendt som man ikke skal fikse computer for.

Helt forfriskende at se du også kan gå i selvsving engang imellem.

Support betyder helt klart, at opdragsgiveren skal byde på suppe og
porter, og det skal teknikeren bare være glad for.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-09 23:34

Flemming Rubini skrev:

> Helt forfriskende at se du også kan gå i selvsving engang imellem.

Kan jeg det? Der kan man se - det havde jeg ikke opdaget

> Support betyder helt klart, at opdragsgiveren skal byde på suppe og
> porter, og det skal teknikeren bare være glad for.

Eller suppe i porten? Kan være Jesper ikke kan lide porter?

Fra : Palle

Dato : 22-11-09 23:10

On 2009-11-22 22:40:01 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Fjernsupport til brugere uden erfaring er tit en spejet affære ... især
> når der ikke er "simple" ting, men derimod noget der ligner en kokset
> installation ...

Men så er et tåget svar vel heller ikke lige den bedste start? Hun
kommer jo ikke meget videre med: "Lad være med at røre din computer!"

Synes bare at det fremgik rimelig tydeligt at brugeren var på herrens
mark, så måske man skulle hive lidt pædagogik op af posen i stedet. Man
behøves jo ikke anbefale hende at reparere installationen selv. Man
kunne abefale at hidkalde en kyndig, eller slæbe maskinen med ned til
Humac eller lignende. Eller måske netop fremhæve at det af forskellige
årsager ikke var klogt at gå videre.

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-09 23:21

> [...]

> kunne abefale at hidkalde en kyndig, eller slæbe maskinen med ned til
> Humac eller lignende. Eller måske netop fremhæve at det af forskellige

Det kunne måske pakkes pænere ind... men humlen i svaret var vist "søg
kvalificeret hjælp af en som kan side med maskinen foran sig"

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-11-09 23:16

Thomas von Hassel skrev:

> Fjernsupport til brugere uden erfaring er tit en spejet affære ... især
> når der ikke er "simple" ting, men derimod noget der ligner en kokset
> installation ...

Det hjælper at kunne se hvad der sker. Team Viewer er ikke tosset.

Fra : Palle

Dato : 22-11-09 23:30

On 2009-11-22 23:16:10 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Det hjælper at kunne se hvad der sker. Team Viewer er ikke tosset.

Noget der skulle indføres her i gruppen

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-09 23:34

Palle <palle@ducktrucks.dk> wrote:

> Noget der skulle indføres her i gruppen

der er også forskel på at komme med hints og tips her og så lave komplet
remote support ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-11-09 23:36

Palle skrev:

> Noget der skulle indføres her i gruppen

Tjoh, men mere end ad-hoc brug kræver at "nogen" skal til mulvarpen.
Noget for dig?

Fra : Palle

Dato : 22-11-09 23:48

On 2009-11-22 23:36:25 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Tjoh, men mere end ad-hoc brug kræver at "nogen" skal til mulvarpen.
> Noget for dig?

Ellers tak. Prøver at holde op.

Det var dig der foreslog TeamViewer. Du kan godt sætte en time af hver
aften til diverse brugerproblemer

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-09 00:27

Palle skrev:

> Ellers tak. Prøver at holde op.
>

> Det var dig der foreslog TeamViewer. Du kan godt sætte en time af hver
> aften til diverse brugerproblemer

Gerne. Hvis du så supporterer min Amagerbaserede moder med hendes
Vistaproblemer

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-09 21:04

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Gerne. Hvis du så supporterer min Amagerbaserede moder med hendes
> Vistaproblemer

Nåh, det fristede ikke :) Det kan jeg godt forstå :D

Fra : Palle

Dato : 23-11-09 23:40

On 2009-11-23 21:03:45 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Nåh, det fristede ikke :) Det kan jeg godt forstå :D

Hvem snakkede om Varm suppe og porter? Kan hun lave mad

--
Palle

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-11-09 00:00

Palle skrev:

> Hvem snakkede om Varm suppe og porter? Kan hun lave mad

Jow jow, jeg kan høre vi har et hit her. Du kører bare på :)

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 00:25

On 2009-11-24 00:00:16 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Jow jow, jeg kan høre vi har et hit her. Du kører bare på :)

Jeg har 3 børn under 5 år. Jeg ka' tage alt. Bring it on. Vista,
Windows MIllenium you name it!

--
Palle

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-11-09 21:09

Palle skrev:

> Jeg har 3 børn under 5 år. Jeg ka' tage alt. Bring it on. Vista, Windows
> MIllenium you name it!

Jeg nægter at tro på at dine 3 børn under 5 år har nævneværdige
supportproblemer med nogen Windowsinstallationer! Virkeligheden er
meget værre end du tror :D

Fra : Palle

Dato : 23-11-09 23:36

On 2009-11-23 00:27:28 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Gerne. Hvis du så supporterer min Amagerbaserede moder med hendes
> Vistaproblemer

Fuldstændigt ude-af-proportioner-vanvids-forslag det der!!

--
Palle

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-11-09 23:50

On 2009-11-22 23:36:25 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Tjoh, men mere end ad-hoc brug kræver at "nogen" skal til mulvarpen.
> Noget for dig?

Det kan I squ gøre meget bedre...!

Kom nu med et seriøst bud på, hvordan Karen Høg kan få løst sit
problem, jeg kan for god ordens skyld oplyse, at jeg traf hende
MacBruger workshoppen i sidste weekend, og hun er en sød dame, som
lytter opmæksomt, når man forklarer noget teknisk.

Og jeg er helt sikker på, at hun er villig til at lytte til
over-nørderne i denne gruppe.

Jeg har ikke prøvet snow leoparden, så kan ikke klare opgaven.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Palle

Dato : 22-11-09 23:54

On 2009-11-22 23:49:48 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> [...]
> MacBruger workshoppen i sidste weekend, og hun er en sød dame, som
> lytter opmæksomt, når man forklarer noget teknisk.

Jeg har sgu ikke så meget at byde ind med.

Eneste konkrete er jo:

"Det værste: på MAIL mangler ca. halvdelen af bogstaverne,
dvs. når jeg skriver en mail virker mange bogstavs-taster ikke."

- Er det kun i mail.app?
- Andre symptomer?

Find selv på flere oplysende spørgsmål.

--
Palle

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-11-09 00:00

On 2009-11-22 23:54:26 +0100, Palle <palle@ducktrucks.dk> said:

> - Er det kun i mail.app?
> - Andre symptomer?

Jeg oversætter lige til menneskesprog.

Hej Karen er det kun i dit mail-program, at der er nogle taster som
ikke reagerer, og er der andre ting som ikke virker...?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-09 00:30

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> workshoppen i sidste weekend, og hun er en sød dame, som lytter
> opmæksomt, når man forklarer noget teknisk.

Der er vist ingen der har betvivlet at Karen er en sød dame, eller
lignende.

> Og jeg er helt sikker på, at hun er villig til at lytte til
> over-nørderne i denne gruppe.

Skal vi skyde på at ingen har set den slags før?

> Jeg har ikke prøvet snow leoparden, så kan ikke klare opgaven.

Så er det da sandelig på tide, så du kan hjælpe konstruktivt i stedet
for at skrive harmefulde indlæg på Usenet. Du har endda mødt hende og
alting.

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-09 16:38

On 22 Nov., 16:13, "i...@karenhoeg.dk" <i...@karenhoeg.dk> wrote:
> [...]
> 10.5), så
> jeg har ikke købt noget tilfældigt. Håber jeg kan få hjælp. Hilsen
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hej Karen måske har du trykket på en forkert knap, nemlig en der
hedder "numlock" hvis den er på dit tastatur er den på F6 knappen
rimelig vis. måske har knappen en lille lampe der lyser?:
http://mactips.info/2008/06/what-to-do-with-the-num-lock-key

Hilsen
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-09 22:33

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> hedder "numlock" hvis den er på dit tastatur er den på F6 knappen
> rimelig vis. måske har knappen en lille lampe der lyser?:

Det lyder som et rigtig fornuftigt forslag. Jeg synes nemlig, fejlen lød
meget mærkelig. Det lyder ikke som noget, der kan have med opgraderingen
til Snow Leopard at gøre.
Karen: Hvad siger du til Jens' forslag? Har det løst dit problem
med den manglende funktion af nogle taster?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : info@karenhoeg.dk

Dato : 23-11-09 06:08

On 22 Nov., 23:10, Palle <pa...@ducktrucks.dk> wrote:

> [...]
> kunne abefale at hidkalde en kyndig, eller slæbe maskinen med ned til
> Humac eller lignende. Eller måske netop fremhæve at det af forskellige

Tak for dit svar, Palle.
Jeg ER på vej ned til Humac, hvor jeg blev foreslået en " let-
installerbar Sne leopard"
i lørdags,
som nærmeste ville revolutionere mit liv. Jeg vil fortælle dem at jeg
føler mig bondefanget,
for der er kommet flere andre problemer i kølvandet af det jeg bad om
hjælp til her på siden.
Min printer, f.ex. kan ikke bruges mere, Ud og købe ny. Miit Imovie
program fungerer ikke som før,
men højst uigennemskueligt.
Jeg skal også installere en hel del nye programmer, og hver gang
gennem-
læse dem nøje, for ikke også der blive røvrendt med "gratis
prøvemåned" osv.
Har allermest lyst til at bede om hjælp til at komme af med dette
avancerede
styresystem, for jeg er ikke nørd nok til det her.
Venlig hilsen Karen Høeg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 14:14

> [...]

> avancerede
> styresystem, for jeg er ikke nørd nok til det her.

Under normale omstændigheder er 10.6 lige til at installere, men hvis
din maskine evt. har haft problemer inden så vil en opdatering kunne
fremprovokere fejl. Deruodver skal man nok inden man opdatere chekke at
de version af software man er afhængig af også virker korrekt med det
nye styresystem. Det samme med eksterne enheder, printere f.eks.

Husk, at installere et nye styresystem svarer til at du tager dine
møbler og ting ud af dit hus, river huset ned, bygget et nyt, og så
sætter alt dit indbo tilbage. Hvis dit hus er fuldt af ting og sager er
der nok en god chance for at ikke alting kommer på nøjagtig samme plads
af sig selv.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-11-09 14:30

> Under normale omstændigheder er 10.6 lige til at installere

Jeg tror det kan misforståes.

I Joe Kissells, "Upgrading Snow Leopard", udtrykker han en særdeles
forsigtig tilgang til opgradering til sneleoparden. Og ligger hermed så
langt væk fra, "bare opgradér" som man overhovedet kan komme.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 14:37

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> forsigtig tilgang til opgradering til sneleoparden. Og ligger hermed så
> langt væk fra, "bare opgradér" som man overhovedet kan komme.

Forsigtig hvordan ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-11-09 15:40

> Forsigtig hvordan ?

Livrem og seler.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 15:43

> Livrem og seler.

Hvis man sørger for at have en komplet og opdateret backup så er det vel
begrænset hvor galt det kan gå ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-11-09 16:01

> Hvis man sørger for at have en komplet og opdateret backup så er det vel
> begrænset hvor galt det kan gå ?

Ja det er selvfølgelig almindelig viden, og ikke altid vi husker det.
Men det er netop grundessensens i hans hæfte. At denne gang går det slet
slet ikke at tage chancen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 16:05

> Ja det er selvfølgelig almindelig viden, og ikke altid vi husker det. Men
> det er netop grundessensens i hans hæfte. At denne gang går det slet slet
> ikke at tage chancen.

hmm ... jeg har hørt om flere problemer ved 10.4 -> 10.5 end fra 10.5 ->
10.6 så jeg synes lidt han maler fanden på væggen ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-11-09 16:21

> jeg synes lidt han maler fanden på væggen ...

Han lægger det således ud:

Back Up Your Disk

In the past, I've suggested, recommended, urged, and entreated
readers to back up their Macs before upgrading Mac OS X. This
time around, I want to state my case differently: you must create a
bootable duplicate of your disk before upgrading to Snow Leopard.

I want to be crystal clear that this isn't an optional step, or some-
thing you can skip if it's inconvenient or if you're pretty sure you
won't have problems. Creating a duplicate is no longer a recommen-
dation; it's a mandatory, integral part of the upgrade process. In this
section I tell you both why and how to do this.

After you back up your disk, I'm going to tell you to do some spring
cleaning (read Clean Up Your Mac), and then I'm going to tell you
to back up again. I wanted to warn you about this up front so you
know it isn't a mistake or capricious advice—it's for your own good.
You need a great backup before you go deleting any files (in case you
accidentally delete something you need), but you also need a freshly
updated backup right before installing Snow Leopard.

Let me also emphasize that whatever the virtues of Time Machine,
it's no substitute for a bootable duplicate, as I explain in the sidebar
But I Really Don't Want to Make A Duplicate! (p. 26).
"

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-09 00:10

> [...]
> it's no substitute for a bootable duplicate, as I explain in the sidebar
> But I Really Don't Want to Make A Duplicate! (p. 26)."

Jeg opfattede det nu ikke som om, han regner Snow Leopard som særligt
"farlig". Jeg opfattede det mere som et udslag af, at eksterne harddiske
nu er så billige og hurtige, at fordelene ved at lave en kopi af sin
harddisk langt overstiger de eventuelle ulemper. Dette kombineret med
hans humoristiske måde at skrive på, så man følger hans råd. Det skinner
intet sted i bogen igennem, at Snow Leopard skulle være særligt
problematisk. Tværtimod roser han Apples automatiske opgradering for at
fungere endnu bedre end tidligere. Alt han gør, som enhver ansvarlig
edb-ekspert vil gøre, er at anbefale en sikker backup-metode.
Jeg siger ikke, at man ikke kan have problemer, men det er altså
ikke normen. Jeg har opgraderet hjemmets fire Mac til Snow Leopard uden
problemer. Jeg selv måtte hente en ny printerdriver fra Samsung, og
allerede da, et par dage efter frigivelsen af Snow Leopard, havde
Samsung en printerdriver til Mac OS X 10.6. Min søn havde ikke fået
opgraderet sin EyeTV, men det kunne gøres let og gratis. Ellers havde vi
ingen problemer. Det er endda kun min computer, der får lavet rigtig
solid backup. De andre er bare på Time Machine. Det blev der heldigvis
ikke brug for.
Som sagt, så kan der altid opstå problemer ved en opgradering.
Ud fra min egen erfaring, og hvad jeg har læst på nettet, så synes jeg
dog ikke, at Snow Leopard kan opfattes som en særligt problematisk
opgradering.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-11-09 17:47

> [...]

> avancerede
> styresystem, for jeg er ikke nørd nok til det her.

Karen, nu er det så jeg spørger; hvorfor har du ikke kontaktet mig, som
du plejer? Jeg har altid lavet din Mac og den har altid virket.

Jeg har en forsikring, der dækker hvis jeg ødelægger noget IT og det er
en sikkerhed for dig.

Nu har du lyttet til en i en butik, som kun har een interesse og det er
at sælge dig noget. Vedkommende er jo ligeglad med om din Mac går kold
ved en installation.

Hvis du er i DK, så er du velkommen til at kontakte mig, som du plejer.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-11-09 22:51

> [...]
> ved en installation.
>
> Hvis du er i DK, så er du velkommen til at kontakte mig, som du plejer.

Jeg citerer fra fundatsen: "Jobansøgninger og -tilbud skal angives med
et klart JOB som første ord i emnelinien."

/Lars

Fra : Palle

Dato : 23-11-09 23:35

On 2009-11-23 22:50:32 +0100, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> Jeg citerer fra fundatsen: "Jobansøgninger og -tilbud skal angives med
> et klart JOB som første ord i emnelinien."

Håber du joker!!??

--
Palle

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-11-09 00:20

Palle skrev:

> Håber du joker!!??

Nej, det står der faktisk i fundatsen. Men her er det jo et job som
firma, der fiskes efter, men reglerne må gælde tilsvarende her. Jeg
havde egentligt forventet at fundatsen mere klart tog afstand fra
kommercielle indlæg.

/Lars

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 00:27

On 2009-11-24 00:20:28 +0100, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> [...]
> firma, der fiskes efter, men reglerne må gælde tilsvarende her. Jeg
> havde egentligt forventet at fundatsen mere klart tog afstand fra

Han har da ikke skrevet han ville tage penge for det?

Og selv om han gjorde, så er det da et pudsigt sted at bringe fundatsen
ind? Det er en million andre steder du kunne begynde at rydde op.

Men nok om det...

--
Palle

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-11-09 00:37

Palle skrev:

> Han har da ikke skrevet han ville tage penge for det?

Man kan jo læse mellem linierne.

Jeg citerer fra diverse indlæg:

[...]

"Jeg lever af at lave support."

Men det kan da være at det er mig, der læser forkert.

Og det er da kedeligt at miste kunder under denne her "finanskrise".

/Lars

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-11-09 09:32

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Men det kan da være at det er mig, der læser forkert.
>
> Og det er da kedeligt at miste kunder under denne her "finanskrise".

Her er ikke tale om at miste kunder under en finanskrise - hvor får du
det fra?

Tror du ikke at den bedste løsning på dette her nu er at Karen får
kvalificeret hjælp og får løst sit problem fremfor at du fremturer med
fundsats og så videre?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-11-09 12:07

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Her er ikke tale om at miste kunder under en finanskrise - hvor får du
> det fra?

Det fremgår af mit indlæg: "Man kan jo læse mellem linierne".

At jeg ikke har læst forkert fremgår af et af dine seneste indlæg:
"Karen ER MIN KUNDE".

/Lars

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-11-09 12:41

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Det fremgår af mit indlæg: "Man kan jo læse mellem linierne".
>
> At jeg ikke har læst forkert fremgår af et af dine seneste indlæg:
> "Karen ER MIN KUNDE".

Jeg har da heller ikke sagt at du har læst forkert?!

Jeg kender da udemærket fundsatsen i gruppen og normalt plejer folk at
kunne ordne eventuelle aftaler privat på mail.

Fra : jagge

Dato : 24-11-09 09:05

Palle <palle@ducktrucks.dk> wrote:

> Han har da ikke skrevet han ville tage penge for det?

Øhh har du overhovedet læst tråden. Jeg er helt enig i at det er
usmageligt at bruge denne gruppe til at kapre en kunde.

Hvis man kan læse er det jo tydeligvis det der er tilfældet her.

MVH

Jakob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-11-09 09:27

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Øhh har du overhovedet læst tråden. Jeg er helt enig i at det er
> usmageligt at bruge denne gruppe til at kapre en kunde.
>
> Hvis man kan læse er det jo tydeligvis det der er tilfældet her.

Prøv nu lige at slappe af. Du kender jo ikke hele sagen.

Hvis jeg nu skal beskrive det som det rent faktisk hænger sammen;

Karen ER MIN KUNDE, da jeg har hjulpet hende mange gange tidligere -
alle gange med succes og uden efterfølgnede problemer. "Er min kunde"
kan man vel definere det således at jeg ikke har kendskab til at andre
hjælper Karen og at hun normalt kontakter mig, når der opstår et issue
med hende Mac.

I dette tilfælde har jeg ikke hørt fra Karen længe og det tolker jeg som
at alt fungerer med hende grej.

Jeg har ikke talt med Karen efter al den ballade her, men jeg formoder
at der må være en årsag til at hun har valgt at opgradere sin Mac til
Snow Leopard.

Jeg håber, at det giver dig et mere sammenhængende billede af
situationen og mit forhold til Karen.

Fra : jagge

Dato : 24-11-09 16:54

> Prøv nu lige at slappe af. Du kender jo ikke hele sagen.
>
> Hvis jeg nu skal beskrive det som det rent faktisk hænger sammen;

Jo jo det er jo præcis det jeg har forestillet mig.

Det er jo fair nok ikke at ville hjælpe, men at ville have en kunde
istedet. Det er bare ikke det et forum som dette handler om.

Hvis man ikke tilbyder hjælp/debat her men blot vinker med "hjælp til
salg" skiltet så skal der andre kanaler til.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 18:39

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hvis man ikke tilbyder hjælp/debat her men blot vinker med "hjælp til
> salg" skiltet så skal der andre kanaler til.

Det har han så vidt jeg kan huske aldrig gjort ...

/thomas

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 19:42

On 2009-11-24 16:54:11 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
>
> Hvis man ikke tilbyder hjælp/debat her men blot vinker med "hjælp til
> salg" skiltet så skal der andre kanaler til.

Hvis man generelt søger arbejde i gruppen, ja. Men her er der et
specifict tilfælde, med to som oven i købet kender hinanden fra
tidligere. Tror I har for meget tid. Jeg er skuffet. Denne gruppe har
ellers været behageligt fri for fundats morakkere, hvilket der ikke er
brug for når der er voksne og selvstændigt tænkene mennesker
indvolveret.

Æv.

--
Palle

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-11-09 19:55

Palle wrote:
> [...]
> ellers været behageligt fri for fundats morakkere, hvilket der ikke er
> brug for når der er voksne og selvstændigt tænkene mennesker indvolveret.

Hørt!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 06-12-09 13:30

> Tror I har for meget tid. Jeg er skuffet. Denne gruppe har

> Hørt!

Hørt. Jesper er flink!

Jeg mindes ikke nogen problemer i denne gruppe med hverken fundats eller
kommercielle tilbud/reklamer.

- Mikael

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-12-09 20:32

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Hørt. Jesper er flink!
>
> Jeg mindes ikke nogen problemer i denne gruppe med hverken fundats eller
> kommercielle tilbud/reklamer.
>
> - Mikael

Tak.

Tja for sådan at sætte det hele lidt i perspektiv, så kan jeg da huske
at du engang lånte en dims til at ordne din cykel med af mig. Sådan er
vi Mac folk - vi kan godt hjælpe hinanden - også med andre ting end lige
Mac, men hvis der skal være sådan en gang politifolk her i gruppen, så
dør den sgu hurtigt................

Dette har ikke en skid med Mac at gøre, men det er skrevet på en Mac.

Cykler du i øvrigt stadigvæk ligesom Reippuert, Henrik Münster og Henry
Lerche?

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 08-12-09 23:50

Jee
> Mac, men hvis der skal være sådan en gang politifolk her i gruppen, så
> dør den sgu hurtigt................

Det er nok mindst lige så skadeligt at puste til gløder der er gået ud
og ret unødvendigt.

Mvh

Jakob

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 25-11-09 01:38

> [...]
> ellers været behageligt fri for fundats morakkere, hvilket der ikke er
>
> brug for når der er voksne og selvstændigt tænkene mennesker

Lad nu være med at være så følsom. Det har så intet med fundsats at
gøre. det er jo ikke en stor sag men det har da noget med ånd at gøre.
Denne gruppe handler jo om debat og om at hjælpe og jeg har ret svært
ved at se hvor hjælpen var i de pågældende indlæg.

Er overhovedet ikke med på hvorfor du mener der er noget specifikt på
spil her.

Mvh

Jakob

Fra : Palle

Dato : 26-11-09 00:13

On 2009-11-25 01:37:33 +0100, <address_is@invalid.invalid> said:

> [...]
> ved at se hvor hjælpen var i de pågældende indlæg.
>
> Er overhovedet ikke med på hvorfor du mener der er noget specifikt på

Ånden er da på spil, nu du selv bringer det op. Jeg har set gode
grupper skride i gruset pga. folk der uaflasteligt sad og spildte alt
og alles tid på at referere til fundatser og afbryde en diskussion med
"Du har glemt det tomme mellemrum efter "-- " i din signatur!" og "Der
har glemt FUT ref." og hvad ved jeg.

Og: PLONK PLONK PLONK. Lang tid siden jeg har set det tamme begreb, Nu
dukkede det sku op igen. Trivielt og barnagtigt.

Du kan jo selv se hvad der sker når der kommer et par sorte riddere ind
i denne diskussion og plaprer op om fundats og kapring af kunder. Ingen
som helst har glæde af det. Nej ikke engang spørgeren! Det er
selvbestaltede politimænd som iøvrigt intet gavnligt hat at tilbyde
tråden ellers.

Går ud fra at folk er relativt modne "herinde". Tror godt de fleste kan
gennemskue hvad der foregår.

--
Palle

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-11-09 08:18

> [...]

> tråden ellers.
>
> Går ud fra at folk er relativt modne "herinde". Tror godt de fleste kan

Godt brølt Palle.

Jeg har været her på dk.edb.mac i mange år og har endda mødt mange af
dem, som skriver/handler herinde.

Den helt basale forskel på de 2 danske Mac grupper og mange andre af
Usenet grupperne er, at vi næsten altid skriver med vores fulde navn og
generelt tager fundsatsen "sådan lidt løst". Med andre ord vi stoler på
hinanden, hjælper hinanden og mailer hinanden privat.

Ligesom når Henrik Münster kommer til at spørge om noget Campagnolo
udstyr i dk.edb.mac - helt ærligt det kan ikke pisse mig af.

Erik Richard sætter også nogle gange noget udstyr til salg, som måske
ikke lige er helt traditionelt Mac grej, men hvad pokker....... det er
computergrej og kan dog bruges til en Mac.

Karen Høeg og jeg har kendt hinanden i mange år og jeg har hjulpet hende
en del gange.

Karen har nu fået fixet sin Mac og den skulle eftersigende køre godt nu.
Hun har fået hjælp af Humac og af Jesper Ørsted, som altid er flink til
at hjælpe.

Jeg er røget i Lars Kongshøjs filter og det er jeg lidt stolt af, da jeg
mig bekendt aldrig er røget i et filter før. Jeg har heller aldrig
puttet nogen i filter - ikke engang Bo Warming (ikke Mac bruger), som
ellers er filterkongen over dem alle.

Lad os bevare den rare og hyggelige tone her på dk.edb.mac og så finder
Lars Kongshøj nok ud af at politimandsrollen og hurtig på plonk knappen
ikke er vejen frem.

Mac hilsen fra Jesper

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-11-09 09:51

Palle skrev:

> [...]
> ellers været behageligt fri for fundats morakkere, hvilket der ikke er
> brug for når der er voksne og selvstændigt tænkene mennesker indvolveret.

Når man poster et indlæg på usenet er det jo for at få hjælp til at løse
problemerne selv eller at få neutrale objektive råd om at søge betalt
hjælp. Her var der jo tale om et råd, der var baseret på at posteren
gerne ville kapre en tabt kunde tilbage.

Jeg ville selv synes at det ville være pinligt at udstille sin
desparation for at skaffe kunder på den måde. Slet ikke i usenets ånd.

/Lars

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-09 10:52

> [...]

> Jeg ville selv synes at det ville være pinligt at udstille sin
> desparation for at skaffe kunder på den måde. Slet ikke i usenets ånd.

Ved du hvad, nogen af os, sidder og vender og drejer en tekst, måske
fordi det er vores fag, og andre fyrer hurtigere one-liners af, for at
vise de er tilstede og er klar, og kommer lige med et hurtigt udsagn,
når nogen råber hjælp. Brnadmændene kalder jeg dem.

Min erfaring er, at jo alvorligere tingene er, eller jo mere desparate
spørgeren er, jo hurtigere kommer denne type svar, fordi afsenderen har
droppet at bruge tid på filtreringen igennem afgaseren. Det er egentlig
meget sympatisk. Især i betragtning af at desparate spørgere som regel,
ikke har haft ro på, til at stille spørgsmålet på en måde at det kan
besvares. Hvilket jo er irriterende. Brandmanden følger devicen: 1)
stands ulykken. Siden 2)3) ...

Men, lad os bare kalde en spade for en spade, men vi skal også finde ud
af hvornår vi stopper. Jeg tror vi snart må have hjælpe med en
humoristisk one-liner fra humororaklet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-11-09 17:52

Lars Kongshøj skrev:

> Jeg ville selv synes at det ville være pinligt at udstille sin
> desparation for at skaffe kunder på den måde. Slet ikke i usenets ånd.

Tjah, nu er der jo stor tradition her i gruppen for at være overbærende
overfor fundatsoverskridende skriblerier bare de er skriblet på en Mac.

Det tror jeg bestemt Jesper har.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 11:56

> [...]

> usmageligt at bruge denne gruppe til at kapre en kunde.
>
> Hvis man kan læse er det jo tydeligvis det der er tilfældet her.

Nej, han snakker om at han kender vedkommende som _er_ kunde hos ham ...

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-11-09 12:09

Thomas von Hassel skrev:

> Nej, han snakker om at han kender vedkommende som _er_ kunde hos ham ...

Åbenbart ikke mere, siden han er så ivrig efter at kapre hende tilbage.

/Lars

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-11-09 12:41

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Åbenbart ikke mere, siden han er så ivrig efter at kapre hende tilbage.

Lars normalt er jeg ganske varsom med hvad jeg skriver på Usenet, da det
altid kan fiskes frem igen, men du er sgu en nar.

Hvad er du vil have at jeg skal gøre? Synes du at nogen bør mødes med
Karen og hjælpe hende kvit og frit?

Jeg er ikke ivrig for at kapre Karen Høeg tilbage. Jeg synes bare det er
synd for hende at hun nu står med en Mac, som ikke virker mere.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-11-09 14:39

Jesper Haaber Gylling skrev:
> du er sgu en nar.

Plonk.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-11-09 17:27

Lars Kongshøj skrev:

> Åbenbart ikke mere, siden han er så ivrig efter at kapre hende tilbage.

Er det nu vi skal til at snakke om hvor smukt solen skinner på
bjergtinderne under Tour de France?

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 19:40

On 2009-11-24 09:05:15 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Øhh har du overhovedet læst tråden. Jeg er helt enig i at det er
> usmageligt at bruge denne gruppe til at kapre en kunde.
>
> Hvis man kan læse er det jo tydeligvis det der er tilfældet her.

Kapre en kunde? Fra hvem? Dig? Han tilbyder sin hjælp, og de kender
hinanden. Paranoia over det hele.

--
Palle

Fra : jagge

Dato : 24-11-09 09:04

> [...]
> ved en installation.
>
> Hvis du er i DK, så er du velkommen til at kontakte mig, som du plejer.

Er ret enig med andre der skriver. Dette er en nyhedsgruppe for
entusiaster hjælper af et godt hjerte.

Hvis du vil kapre kunder, ved "hvad sagde jeg" metoden så er det ikke
her.

MVH

Jakob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-11-09 09:27

> [...]

> entusiaster hjælper af et godt hjerte.
>
> Hvis du vil kapre kunder, ved "hvad sagde jeg" metoden så er det ikke

Jeg er også her for at lære og for at hjælpe andre, men nu kender jeg
Karen Høeg og har hjulpet hende en del gange.

Så jeg er ikke her for at kapre kunder.

Karen er medlem af MacBruger og regnede med at kunne hente hjælp dér,
men det er øjensynligt ikke lykkedes.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 24-11-09 18:54

> Nu har du lyttet til en i en butik, som kun har een interesse og det er
> at sælge dig noget. Vedkommende er jo ligeglad med om din Mac går kold
> ved en installation.

Det gælder kun hvis butikken går ind for "at tisse i bukserne". Dit
generelle udsagn er mao. lige så indlysende som at spise mudder.

~ Jørgen

--
Nogle gange forekommer det at en del forhandlere af elektronik anser det
for deres raison d'être at spise mudder og tisse i bukserne for at holde

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 24-11-09 19:07

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Det gælder kun hvis butikken går ind for "at tisse i bukserne". Dit
> generelle udsagn er mao. lige så indlysende som at spise mudder.

Kan se at tråden er blevet lidt tung i den ene ende. Vil blot fremhæve
at ovenstående inklsuiv signatur (ikke citeret ovenfor) er skrevet med
lidt salt (eller mudder) på. Således ikke et forsøg på at så salt (eller
klaske mudder) på steder hvor der allerede er blevet drysset rigelige
mængder.

~ Jørgen

Fra : info@karenhoeg.dk

Dato : 23-11-09 06:58

On 23 Nov., 14:13, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> sætter alt dit indbo tilbage. Hvis dit hus er fuldt af ting og sager er
> der nok en god chance for at ikke alting kommer på nøjagtig samme plads

Hej Mac-brugere
Et andet problem er at, jeg skal også anskaffe mig en ny printer, da
Mac ikke vil genkende en HP i 1300serien.
Og jeg er frygtelig nervøs nu vedr. Imovie, da jeg er ved at lave en
video til et foredrag jeg skal holde
på onsdag, Når jeg eksporterer den over Quicktime, får jeg at vide at
jeg skal installere Realplayer,
Bare det, at skulle svare på hvilke funktioner jeg vil få brug for,
som jeg ikke kender til.
Plus min angst for at de billedserier, jeg har lavet og bruger til
foredrag, nu ligger og ikke kan vises.

Jeg er helt klar over at jeg fremstår som ignorant. Jeg ER ignorant,
men prøver at lære mere. OK?

Og Jesper Gylling, som faktisk har kendt mig over et par år som min
personlige it-nørd, synes jeg
har en lidt nedladende tone, som slet ikke hører hjemme i et forum som
dette.
Han lader ovenikøbet som om han ikke ved hvem jeg er. Han kender jo
udmærket mit niveau.
Så hvis han ikke vil hjælpe, forstår jeg ikke hvad hans indlæg her
skal gøre godt for.
Men heldigvis er der da andre der gerne vil.

Bedste hilsener Karen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 15:10

<http://h30434.www3.hp.com/psg/board/message?message.uid=114843>

> [...]
> til. Plus min angst for at de billedserier, jeg har lavet og bruger til

Det her bliver nok opfattet som nedladende, men hvorfor opdaterer du et
produktions system inden en deadline ?

Og når du selv indrømmer at du ikke er ekspert, hvorfor går du igang med
noget så omfattende som at opdatere styresystem uden hjælp ?

/thomas

Fra : Palle

Dato : 23-11-09 23:34

On 2009-11-23 15:09:48 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Og når du selv indrømmer at du ikke er ekspert, hvorfor går du igang med
> noget så omfattende som at opdatere styresystem uden hjælp ?

Som hun skriver: HUMAC sagde det var i med disken og VUPTI!

De er bare alletiders nede hos HUMAC.

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 23:45

Palle <palle@ducktrucks.dk> wrote:

> Som hun skriver: HUMAC sagde det var i med disken og VUPTI!
>
> De er bare alletiders nede hos HUMAC.

Hvorfor skal Humac have tæsk for det ... Apples egen dokumentation siger
"stop disken i og vær glad" ... hvilket også passer i 95% af alle
tilfælde ..

Men en computer er ikke en mikroovn ... som én jeg kender plejer at
sige: "den har ligesåmange bevægelige dele som en boreplatform .. så læs
dog manualen ..."

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 23:47

> [...]
>
> Men en computer er ikke en mikroovn ... som én jeg kender plejer at
> sige: "den har ligesåmange bevægelige dele som en boreplatform .. så læs

"eller ring til Mærsk og få dem til at sende nogen eksperter"

"åbn hjernen eller åbn tegnebogen"

/thomas

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 00:21

On 2009-11-23 23:46:38 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> "eller ring til Mærsk og få dem til at sende nogen eksperter"
>
> "åbn hjernen eller åbn tegnebogen"

Huh!?

Syg fis i kasketten dér

Måske er jeg træt. Godnat....

--
Palle

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 00:19

On 2009-11-23 23:45:09 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Hvorfor skal Humac have tæsk for det ... Apples egen dokumentation siger
> "stop disken i og vær glad" ... hvilket også passer i 95% af alle
> tilfælde ..

Hvorefter vi slutter cirklen og starter med dine ord:

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 08:03

> [...]

> "Og når du selv indrømmer at du ikke er ekspert, hvorfor går du igang med
> noget så omfattende som at opdatere styresystem uden hjælp ?"

hvis du ikke selv tror at du kan klare evt. komplikationer ... eller ved
hvem du skal tage fat i hvis det går galt ...

/thomas

Fra : Palle

Dato : 24-11-09 19:38

On 2009-11-24 08:02:35 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvis du ikke selv tror at du kan klare evt. komplikationer ... eller ved
> hvem du skal tage fat i hvis det går galt ...

Det gælder jo i nogen grad alle livets aspekter. Man kan jo ikke rende
rundt med livvagter fordi man ved man ikke ville kunne klare at blive
skudt på af taleban soldater.

Nogen gange må man stole på "det mest almindelige" sker. Det er så sket
her. Det meste almindelige - her i gruppen - plejer da også at være at
man ikke bare klantrer folk for at have prøvet. Sket er sket. Next!

--
Palle

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-11-09 17:51

> [...]

> skal gøre godt for.
> Men heldigvis er der da andre der gerne vil.

Hej Karen

Jeg er ked af at du opfatter mit indlæg som nedladende - det er bestemt
ikke ment sådan.

MEN og der er et men; hvorfor pokker kontakter du ikke mig, som du
plejer og spørger om råd og vejlledning?

Så var du aldrig havnet i denne situation.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-11-09 16:21

> [...]

> 10.5), så
> jeg har ikke købt noget tilfældigt. Håber jeg kan få hjælp. Hilsen

Joe Kissell Upgrading Snow Leopard har et kapitel om hvordan du ruller
tilbage. Måske han kan hjælpe dig i en gør det selv løsning.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-11-09 17:05

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Joe Kissell Upgrading Snow Leopard har et kapitel om hvordan du ruller
> tilbage. Måske han kan hjælpe dig i en gør det selv løsning.

.... men, dette råd kræver at du dannede en opstartsdisk før din
opdatering.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Palle

Dato : 23-11-09 23:38

On 2009-11-23 17:04:37 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> ... men, dette råd kræver at du dannede en opstartsdisk før din
> opdatering.

Læs også snart Flemming Rubinis guide "Sådan cancler man to usenet
indlæg, så ikke alting går galt"

--
Palle

Fra : saxjax

Dato : 26-11-09 02:50

On 26 Nov., 08:17, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> [...]
>
> Lad os bevare den rare og hyggelige tone her på dk.edb.mac og så finder
> Lars Kongshøj nok ud af at politimandsrollen og hurtig på plonk knappen

Det var godtnok en underholdende og aldeles indholdsløs
debat, ......jeg sætter virkelig pris på alle jer nørder der stiller
jeres viden tilrådighed for os amatører, uanset om der sker en lille
fejl som dette indlæg en gang imellem.
det lød lidt sarkastisk, men jeg mener det faktisk, jeg er målløs
hver gang i har brugt tid på at besvare et, måske for jer, åndssvagt
spørgsmål.
tusind tak for det.
hilsen jakob skov søndergård saxjax