Slutseddel - Her er slutningen så...og et ~
Fra : Jake

Dato : 20-11-09 17:52

Her er slutningen på den længere historie så...(se tråden "tandrem" i
dk.teknik.bil)

Det endte med at jeg købte en lettere brugt demobil fra 2008 som kun havde
kørt 1000km.

Bilen er produceret i april 2008 og sendt fra fabrikken til Danmark i juli
2008.

Forhandleren annoncerede den dog som en årgang 2009 model og det undrede jeg
mig over, men
forhandleren sagde, at de (og andre forhandlere) ville betragte bilen som en
2009-model. Det var dog
heller ikke så vigtigt for mig, da jeg har tænkt mig at beholde bilen indtil
den en dag bryder sammen. Håber
den kan holde en 7-10 år. Så gensalgspris er ikke så relevant for mig.

Forhandleren tog hen på motorkontoret og hentede nummerpladerne. Da han kom
tilbage spurgte jeg ham om
jeg kunne få en kopi af typegodkendelses-attesten, men den havde han ikke.
Og så spurgte jeg ham om hvilken
årgang bilen var sat til på attesten, men det sagde han at der ikke stod
noget om. Han kløede sig lidt på næsen
da han sagde det, så det fik mig til at tro at han løj eller holdte noget
tilbage.

Hvordan får man en kopi af den attest/typegodkendelse?

Hvis informationerne på attesten er helt hen i vejret ift. det jeg har fået
oplyst, hvad kan jeg så foretage mig?

Ifølge slutsedlen på min nye bil, så er der km-garanti på de 1000km og 3 års
garanti (max 100000km) på bilen
fra dags dato.

Fra : Lund

Dato : 20-11-09 21:23

Typegodkendelse ??? Hvad vil du bruge den til, nå men du kan se den her
www.fstyr.dk

På din reg.attest står bilens første reg.dato

Fra : Jake

Dato : 21-11-09 12:49

> Typegodkendelse ??? Hvad vil du bruge den til, nå men du kan se den her

Måske mente jeg typeattesten (hvis det ikke er det samme som en
typegodkendelse) ??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-09 01:48

Jake skrev:

> [...]
> 2008.

> Forhandleren annoncerede den dog som en årgang 2009 model og det undrede jeg

Jeg læste engang i Motor at den slags skal man ikke tage for gode
varer. En bil fra 2008 er en 2008-model. Men ifølge bladet var
det ikke sjældent forekommende at sælgere tryllede bilerne yngre
når de oplyste årgangen.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-09 14:02

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> varer. En bil fra 2008 er en 2008-model. Men ifølge bladet var
> det ikke sjældent forekommende at sælgere tryllede bilerne yngre

Er det ikke noget med at de "siger" at biler produceret fra august og frem
er næste års modeller ?

Mvh

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-09 14:31

T. R. skrev:

> Er det ikke noget med at de "siger" at biler produceret fra august og frem
> er næste års modeller ?

Sikkert - men hvorfor kun fra august? Går den, så går den.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-09 17:14

> Sikkert - men hvorfor kun fra august?

Måske for ikke at virke alt for vildledende ;)
Men faktum er at en bil produceret i 2009 er og bliver en model 2009.
Det utrolige sker så når man ønsker at sælge selv samme bil til forhandleren
igen
så er den pludselig en model 2009, uanset hvornår på året den er produceret
;)

Mvh

Thomas

Fra : alexbo

Dato : 21-11-09 20:57

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Sikkert - men hvorfor kun fra august? Går den, så går den.

Det er fra gamle dage, da sommerferien blev brugt til at omstille maskiner
til næste års model.

mvh
Alex Christenen

Fra : Henrik B.

Dato : 01-02-10 20:45

> Det er fra gamle dage, da sommerferien blev brugt til at omstille maskiner
> til næste års model.

Og det gør den stadig hos flere producenter. Disse producenter kalder det
heller ikke for årgang xxxx, men derimod "model-årgang".

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henning

Dato : 21-11-09 14:48

>Er det ikke noget med at de "siger" at biler produceret fra august og frem
>er næste års modeller ?

Kunne en bilfabrikant ikke udvikle en bil som var så "moderne" at de
kaldte det en år 2100-model? At en forhandler kalder en bil noget er
er ikke det samme som at den rent faktisk overholder
markedsføringsloven. Kender vi ikke alle til problemet med
brændstofforbrug? Det opgivne tal stemmer stort set aldrig med
virkeligheden, men det har man accepteret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-09 15:03

Henning skrev:

> Kunne en bilfabrikant ikke udvikle en bil som var så "moderne" at de
> kaldte det en år 2100-model?

Modelåret fortæller hvilket år bilen er kommet på gaden.

--
Bertel

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 21-11-09 15:25

Bertel Lund Hansen:

>Modelåret fortæller hvilket år bilen er kommet på gaden.

En søgning på bilbasen.dk viser 391 brugte biler med modelår 2010.

--
Jørgen Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-09 16:18

Jørgen Hansen skrev:

> En søgning på bilbasen.dk viser 391 brugte biler med modelår 2010.

Med *angivet* modelår 2010.

--
Bertel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-11-09 17:56

Bertel Lund Hansen skriver:

> Modelåret fortæller hvilket år bilen er kommet på gaden.

Sludder og vrøvl, Golf 1 kom på gaden i 1974, købte man en ny i 1982,
var det altså ikke en 1974 model....

Klaus

Fra : Petersen Michael

Dato : 21-11-09 18:22

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
> Bertel Lund Hansen skriver:

> Sludder og vrøvl, Golf 1 kom på gaden i 1974, købte man en ny i 1982,
> var det altså ikke en 1974 model....

Hmm.. hvis den har overvintret bagerst i butikken i 8 år er det sq stadig en
1974 model

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : KASO

Dato : 22-11-09 08:54

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> Bertel Lund Hansen skriver:

> Sludder og vrøvl, Golf 1 kom på gaden i 1974, købte man en ny i 1982,
> var det altså ikke en 1974 model....

Men det føltes sådan.....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-11-09 09:16

KASO skriver:

> Men det føltes sådan.....

LOL...

Klaus

Fra : Leo_Jensen

Dato : 02-02-10 01:14

On 1 Feb., 20:45, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Og det gør den stadig hos flere producenter. Disse producenter kalder det
> heller ikke for årgang xxxx, men derimod "model-årgang".

På de fleste (måske alle ?) biler kan modelåret aflæses direkte som et
ciffer i deres stelnummer (VIN). Da jeg arbejdede for Brenderup
Trailers skiftede vi dette ciffer til næste modelår pr. 1. august, det
var min opfattelse at det var en fælles ting for alle producenter.
Forhandlerne ønsker for alt i verden at undgå at stå med sidste års
modeller det meste af foråret. Hvis kunderne kan læse årstallet af VIN-
nummeret er det jo et oplagt grundlag at forhandle prisen ned på...

Leo

Fra : Allan

Dato : 22-11-09 21:06

> [...]
> oplyst, hvad kan jeg så foretage mig?
>
> Ifølge slutsedlen på min nye bil, så er der km-garanti på de 1000km og 3 års

Da jeg ikke kan gætte hvad du vil med et kopi af en
typegodkendelses-attest - så fandt jeg lidt om det..
så kan du selv læse og måske selv blive klogere..

Vedr dit spørgsmål om kopi af typegodkendelses-attesten
http://www.fstyr.dk/sw22275.asp
der kan man søge info om udstedte typegodkendelses-attester

mere generelt info om typegodkendelses-attest...
http://www.fstyr.dk/sw25808.asp fortælle dette:

   Regler om typegodkendelse

Alle motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer hertil skal som
hovedregel være typegodkendt eller godkendt ved syn, før man må køre i
dem på de danske veje.

Køretøjer uden typegodkendelsespligt
Følgende køretøjer kan synes og tages i brug uden typegodkendelse:
Personbiler til højst ni personer (føreren medregnet)
Varebiler (tilladt totalvægt på højst 3500 kg)
Motorcykler
Store knallerter
Traktorer
Motorredskaber
Påhængs- og campingvogne, som er forsynet med påløbsbremser eller ikke
er forsynet med bremser
Påhængsvogne til traktorer og motorredskaber
Andre påhængsredskaber end campingvogne
Blokvogne og mobilkraner
Ved import af brugt person- og varebil , motorcykel eller påhængs- og
campingvogn er der nogle lempelser, når det drejer sig om
dokumentation af, om køretøjet opfylder de regler, som gælder i
Danmark. Dette gælder bl.a. for køretøjer, som har været registreret
mindst tre måneder i et EU-land eller EØS-land (Norge, Island, eller
Lichtenstein) eller Schweiz. Reglerne er nærmere forklaret i
"Vejledning om syn af køretøjer" afsnit 14.02.2.

Forskellige former for typegodkendelser
Der findes fire forskellige former af godkendelser, og hvilken
godkendelse, man skal bruge, afhænger bl.a. af, om man kun skal have
godkendt et enkelt køretøj eller en hel serie. Indehaveren af en
godkendelse har pligt til at oplyse Færdselsstyrelsen om ændringer på
køretøjet, som kan have betydning for godkendelsen.
Standardtypegodkendelse, omfatter flere ens, seriefremstillede, helt
færdigopbyggede køretøjer. (For tiden normalt varebiler og påhængs- og
campingvogne). Godkendelsen kan ske på baggrund af enten en ansøgning
eller en anmeldelse. Det er kun køretøjsfabrikanter eller deres
repræsentanter (importører), der kan få standardtypegodkendt et
køretøj.
Anmeldt EF-typegodkendelse, omfatter flere ens, seriefremstillede, helt
færdigopbyggede køretøjer, hvor køretøjet i sin helhed er EF-godkendt
(For tiden normalt personbiler, motorcykler, knallerter og traktorer).
Det er kun køretøjsfabrikanter eller deres repræsentanter (importører),
der kan anmelde en EF-typegodkendelse.
Typegodkendelse, omfatter flere ens chassiser. Godkendelsen kan ske på
baggrund af enten en ansøgning eller en anmeldelse. Det er kun
køretøjsfabrikanter eller deres repræsentanter (importører), der kan få
typegodkendt et køretøj.
Godkendelseserklæring, omfatter et enkelt chassis. Godkendelsen kan ske
på baggrund af enten en ansøgning eller en anmeldelse.
De samlede regler om godkendelse af køretøjer kan findes i
Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer.