konfiskering af knallert
Fra : Ralph

Dato : 19-11-09 19:25

Sønnike blev stoppet af politiet her til aften, knallert blev målt til at
KUNNE køre for stærkt, anden gang indenfor det sidste år, indsatsleder (over
telefon) mener ikke at den skal konfiskeres (høflig ung mand, stak ikke af,
kørte ikke for hurtigt - altså konduite) Betjenten der stoppede ham mente at
den kunne køre for hurtigt, ergo tog han knallert med. Nu har jeg surfet
lidt rundt og set at betjenten har ret til at tage knallerten, men der er et
græsstrå: paragraf 133 a i færdselsloven slutter med stk 2.
Konfiskation kan dog

undlades, hvis særlige grunde taler derfor

Der kan også nævnes at advokatsamfundet finder loven betænkelig:

https://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11679&M=News&PID=20139&NewsID=11364

Hvilken betydning har denne indsigelse?

Den flinke betjent ringer imorgen, kan jeg hjælpe ham med at få min søns
knallert retur (domme, undtagelser - whatever) - og hvis det skulle lykkes,
er det så nok at løsne gaskablet så den kører 30 km/t, såden læser jeg det?

--

Ralph

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-11-09 21:25

> [...]
> knallert retur (domme, undtagelser - whatever) - og hvis det skulle
> lykkes, er det så nok at løsne gaskablet så den kører 30 km/t, såden læser

Her er en god beskrivelse af reglerne.
http://www.sikkertrafik.dk/da/Paa%20MC%20og%20knallert/Knallert/Lille%20knallert/Boeder%20og%20straffe%20for%20lille%20knallert.aspx

Mvh Niels

Fra : craft

Dato : 19-11-09 13:33

FL § 133 a, stk. 5, er efter min opfattelse forholdsvist klar:
Konfiskation SKAL ske, hvis:

1) Knallerten kan køre over 43 km/t, og
2) Ejeren inden for de seneste tre år har overtrådt § 67, stk. 2, på
tilsvarende vis som denne gang (dvs. haft en knallert, der ligesom den
nuværende kan køre hurtigere end 43 km/t)

Der gælder ingen undtagelses herfra så vidt jeg kan se. Den stk. 2, du
henviser til, må være en gammel stk. 2, for den nuværende omhandler
konfiskation ved spirituskørsel.

Så konklusionen bliver, at hvis knallerten kunne køre over 43 km/t
sidste gang han blev stoppet, og den også kan det nu, ja så skal den
konfiskeres.