Word <> Word...:-(!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-09 23:50

Som det nok er de fleste bekendt her i gruppen, er jeg ikke den store
fan af M$'s produkter - langt fra endda!

Lige nu har jeg siddet og installeret og opsat en Word 2003 på min
XPPro, som jeg nødvendigvis er tvungen til at bruge pga. noget support
for nogle handicappede, som jeg hjælper gratis... - Og ja, den er fuldt
lovlig... - Jeg har fået den af en kammerat, så CD'en ligger her ved
siden af mig.

Men for #%€#€!!!! hvor er den da besværlig at sætte op til en bestemt
std. opsætning. - Mac versionen af både Word 2004 og 2008 er betydeligt
nemmere og langt mere logisk opbygget. Og endnu værre var det da, hvis
det havde været Word 2007 - Den har jeg haft installeret i en
'testdrive'.! - Det er den rene galimatias at sætte op og komplet
umulig at bruge for handicappede.

Et par eksempler... Det er umulig i Word2003 at sætte fast
sidehovede/-fod, men man skal vælge det hver gang. - Fodnoter... - hvor
er de - ikke i menuerne, men så finder man ud af, at opsætning ligger
under et menupunkt, der hedder 'Referencer' sammen med indsætninger af
div. links, xrefs. m.m.. Komplet ulogisk placering. - Margenopsætning -
godaw do.! - Det skal sættes to forskellige steder for at virke i et
std. dokument, ellers bliver det kun brugt på et 'frontmost' dokument.
....osv.osv....

Tilføjelser af ordbøger. - En by i Rusland! - Man kan fx. ikke tilføje
en engelsk ordbog, hvis man har dansk som std. sprog, så man kan lave
blandet stavekontrol i mixed text dokumenter. - Her er det det samme i
Word2008 til Mac, mens man i Word2004 (kan gøres selv i Word X) sagtens
kan tilføje flere ordbøger til det formål.

Word 2003 har *ën* positiv ting fremfor både Word 2004 og 2008 til MaC.
- DEN ER TTS/SR KOMPATIBEL! - hvilket jo er mere end de seneste Mac
versioner. Det skal så dog siges, at den indbyggede TTS/SR i Windows er
så elendig, at det burde forbydes. - I comp.sys.mac.apps har vi haft den
sag oppe at vende nogle gange i forb. med sammenligning af forskellige
TTS/SR systemer. I c.s.m.a er der en rimelig skrap fyr på både Windows
og Mac, der har lavet nogle sammenligninger af div. TTS/SR programmer,
og vi kom begge uafhængigt frem til, at det indbyggede i Mac er klart
bedre end det møg, der skal kaldes for Text-To-Speech i Windows XP/Vista
(samme komponenter og samme ver.). Selv MacSpeech Dictate er bedre end
WinTTS.

Jeg fatter ikke, at M$ leverer sådan en gang møg, når de samtidig
reklamerer med, at det er fuldt udbygget til brug for alle handicappede,
der har behov for TTS og SR...

...Jo forresten... Word 2003 (og 2007) har ën ting mere, som Mac
versionerne ikke har. Det er muligt at vælge 'full font embedding' i
hvert enkelt dokument eller som en del af std. opsætning, hvilket gør,
at det er mujligt at se et Word dokument i korrekt skrifttype, str. og
formattering, selvom de anvendte skrifttyper ikke findes på den
computer, hvorpå dokumentet åbnes. Og det vel at mærke, uden at det er
nødvendig at have slået 'font substitution' til i hverken kompositions-
eller modtagerprogram. - Man kan godt sige, det virker lidt i retning af
'Font Substitution' + 'CTL' i NeoOffice og OpenOffice. - Og det er især
nyttig i (Word), hvis man bruger forskellige alfabeter... - At så Word
som std. mangler indstillinger til 'Match keyboard to Language' og
'Match Font to Language', hvis man ikke har flere sprogpakker
installeret, er så en helt anden sag....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-09 00:42

> Som det nok er de fleste bekendt her i gruppen, er jeg ikke den store
> fan af M$'s produkter - langt fra endda!

hvorfor så bruge "spalteplads" her til at brokke sig over det ? .. vi
ved det jo godt ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-09 03:09

Thomas von Hassel wrote:

> hvorfor så bruge "spalteplads" her til at brokke sig over det ? .. vi
> ved det jo godt ?

Bl.a. fordi jeg véd, der sidder en del og blot lurkigger uden selv at
deltage aktivt i gruppen. - OG - fordi jeg véd, der også sidder nogen,
der ikke *tør* sige nej til brugen af MSOffice, eller som af den ene
eller anden grund er tvungen til alligevel at bruge det stads.

Jeg kan fx. fortælle dig, at der er en bestemt gruppe handicappede her i
byen, der går til noget genoptræning efter alvorlige skader. Denne
gruppe er både tvunget til at bruge Windows OG MSOffice. Jeg véd også,
at i præcis den gruppe er der ca. halvdelen, der er Mac brugere, og som
ikke kunne drømme om at anskaffe sig eller bruge MSOffice, men som
alligevel er blevet både tvunget til at anskaffe sig Windows baseret
udstyr samt MSOffice 2003, hvis de vil have undervisning og/eller
genoptræning i brugen af computer. - De fleste i gruppen er i øvrigt
kommet på højeste invalidepension pga. de skader, de har pådraget sig...

Jeg véd også at flere fra gruppen har henvendt sig til den, der står for
undervisningen og direkte forlangt, at der også skulle undervises i
brugen af Mac og Mac baseret software - svarende til MSOffice eller
sågar MSOffice 2004/2008. Underviseren har ganske enkelt bedt dem om at
holde sig væk, hvis de ikke vil have den undervisning, /han/ kan
tilbyde, og at det er et krav fra dem, der betaler, at der kun må
undervises i WinXP/Vista og MSO2003/2007. - Han har dog været så
'flink', at han har frarådet, at de anskaffer sig MSO2007 og 'nøjes' med
MSO2003...

Det er bl.a. af den grund, jeg har været nødsaget til at anskaffe mig
MSO2003 for at kunne hjælpe flere af de involverede Mac brugere...

Hvorfor kunne underviseren så ikke have valgt at undervise i brugen af
OpenOffice (og NeoOffice), da det jo alligevel er den officepakke, der
anvendes her i kommunen. OpenOffice er jo identisk til både Mac og
Windows, så der ville ikke være de platformspecifikke forskelle og
afvigelser, der jo er mellem MSO til Mac hhv. til Windows. Det er jo
komplet umulig at bruge og sammenligne MSO 2004 med MSO2003 og ligeledes
MSO2007 med MSO2008. Og desuden ville det have sparet deltagerne for
temmelig mange penge til indkøb af både hardware og software. - Men ih
nej, - selvom kommunen selv ikke bruger MSO, skal dem, de "hjælper"
tvinges til det....

Og med det seneste resultat af div. valg, vil det ihvertfald ikke blive
bedre, tværtimod vil der blive endnu mere ensretning, som konstitutionen
ser ud lige nu, da der vil komme til at sidde S/SF rådmænd på alle tre
afdelinger under de sociale kontorer, og dermed give endnu dårligere
forhold for handicappede her i byen. - Det er faktisk den nuværende SF
rådmand, der har været med til at tilrettelægge og gennemtvinge
ensretningen! - Jeg har tidligere i en anden sag haft et par sammenstød
med den pågældende 'rådmand', som ikke ville opfylde de lovkrav en meget
alvorlig handicappet havde. Vedkommende kunne kun bevilges halvdelen af
det absolut minimale, og 'rådmanden' rettede først ind, da embedslægen
gik ind i sagen og påbød kommunen at betale....

Og nu har jeg brugt adskillige timer på at sætte min XP op, så jeg kan
hjælpe flere af dem, når de ringer og ber om hjælp... OK, det kunne jeg
selvfølgelig have ladet være med, men nu er der tilfældigvis en af mine
bedste venner imellem... Og når jeg så sidder med en bunke frustrationer
over div. elendigheder, må jeg altså ikke brokke mig, men skal åbenbart
holde kæft eller forlade bageriet, hvis jeg ikke kan lide lugten...!

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-11-09 08:58

> [...]
> tilbyde, og at det er et krav fra dem, der betaler, at der kun må
> undervises i WinXP/Vista og MSO2003/2007.

Det lyder som en sædvanlig politisk prioritering. Og en diskussion man
som IKT-konsulent indenfor hjælpemiddelområdet altid skal være forberedt
på at tage med sin nærmeste leder. Er der tale om en
rehabiliteringsvirksomhed eller et specialundervisningscenter?

Hvorfor pakker du ind hvilke funktionshæmninger de er ramt af?

Og det er en vigtig viden som medspiller hvis det drejer sig om moderat
til svært hjerneskadede, da selve måden at løse opgaver på er meget
individuel, da ikke to hjerneskadede er ens.

I øvrigt er hjernen et utroligt plastisk organ, og vi danner
hjerneceller hele livet!

Du behøver ikke at pakke det så meget ind. Der er masser af andre
lidelser som forværre livskvaliteten endnu mere, fx sukkersyge.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-09 15:14

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> på at tage med sin nærmeste leder. Er der tale om en
> rehabiliteringsvirksomhed eller et specialundervisningscenter?

Nej, det er i regi under en landsdækkende handicaporganisation. Kurserne
/ genoptræningen organiseres af foreningen, men betales af det
offentlige - altså den kommune, hvor kurset kører. Kurserne kører flere
steder i landet, så det er ikke bare her, der er problemer.

> Hvorfor pakker du ind hvilke funktionshæmninger de er ramt af?

Fordi det vil være for let at genkende foreningen og dens medlemmer,
hvis jeg nævner skadernes art. Og jeg er ikke ude på at hænge den gruppe
ud. - De er hårdt nok ramt i forvejen!

> [...]
> individuel, da ikke to hjerneskadede er ens.
>
> I øvrigt er hjernen et utroligt plastisk organ, og vi danner

Nja, det er nu ikke helt rigtig. Nogle cellegrupper kan fornys og
regenere, andre ikke. - Groft sagt, så er der millioner af 'tomme'
hjerneceller, der pludselig kan blive aktive ved at 'strømkredsene'
omlægges. - Men jeg vil nu vove den påstand, at de fleste handicappedes
problemer, der opstår som følge af ulykke eller sygdom, er individuelle

> Du behøver ikke at pakke det så meget ind. Der er masser af andre
> lidelser som forværre livskvaliteten endnu mere, fx sukkersyge.

Som jeg skriver, så vil jeg ikke nævne det af hensyn til personerne i
den specifikke handicapgruppe. - Og hvad angår diabetes, så vil jeg vove
den påstand, at den kan man leve med, mens den gruppe, jeg tænker på,
ingen muligheder har for hverken forbedring eller forøget stabilisering.
- Jeg har trods alt haft en kone, der var så alvorlig handicappet af
diabetes, at hun døde af følgesygdomme. - Jeg har også bekendte, familie
og venner, der lider af diabetes, uden at det går ud over deres
livskvalitet - bl.a. en onkel, der trods alt blev knap 80, og det var
ikke diabetes, han døde af. - Han var ganske enkelt slidt op. - Han var
landmand, og det var dengang, hvor det meste var manuel og ikke som nu -
maskinstyret over det hele...

Kort sagt gælder det om, at man passer sin insulin og ellers lever et
nogenlunde sundt liv. - Jeg kendte endda et par stykker, der har haft
medfødt diabetes, og som blev så gamle, at vi andre nok må kigge langt
efter at opnå den alder. - Det er endda muligt, du kender/har hørt om
den ene af dem. Hun var ansat på refsnæsskolen i godt og vel 50 år og
døde som 94-årig... men lige nu kan jeg ikke komme på hendes navn. - Og
min egen svigermor havde også diabetes og havde haft det i godt 45 år.
Hun døde af kræft i et øje, der metasterede til leveren....

Men for at komme tilbage til emnet. - Så finder jeg det for ualmindelig
groft chikane, at en bestemt handicapgruppe skal tvinges til at bruge et
bestemt computersystem, når de i forvejen råder over og bruger/har brugt
det system, inden de blev handicappede og derfor oftest også kender
systemet ud og ind, men blot skal have nogle ting opfrisket eller kørt
nogle andre routiner ind, der vil kunne hjælpe / lette dem i forsat brug
af det system.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-11-09 16:53

> 'strømkredsene'

Hvorfor ikke sige det på dansk: synapserne?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-09 11:16

> Og når jeg så sidder med en bunke frustrationer
> over div. elendigheder, må jeg altså ikke brokke mig, men skal åbenbart
> holde kæft eller forlade bageriet, hvis jeg ikke kan lide lugten...!

næ, jeg kan jo bare lave være med at læse dine indlæg ... min pointe er
at det nok hjælper mere at målrette sine klager istedet for at skyde med
spredehagl på usenet ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-09 15:18

Thomas von Hassel wrote:

> næ, jeg kan jo bare lave være med at læse dine indlæg ... min pointe er
> at det nok hjælper mere at målrette sine klager istedet for at skyde med
> spredehagl på usenet ...

Åh ja, - du kunne jo også undlade at svare, selvom du læste dem. - Men
du må jo åbenbart føle dig ramt, siden du reagerer, som du gør...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-09 16:25

> Åh ja, - du kunne jo også undlade at svare, selvom du læste dem. - Men
> du må jo åbenbart føle dig ramt, siden du reagerer, som du gør...

næh, jeg prøver bare at forstå meningen med dine lange lange "rants" ud
af den blå luft.

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-12-09 11:10

> da der vil komme til at sidde S/SF rådmænd på alle tre
> afdelinger under de sociale kontorer, og dermed give endnu dårligere
> forhold for handicappede her i byen.

Ja, Venstre og DF er jo en sikker garanti for støtte til de svage i
samfundet...
?

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-09 13:32

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Ja, Venstre og DF er jo en sikker garanti for støtte til de svage i
> samfundet... ?

Ikke nødvendigvis, men ihvertfald med den rådmand/-kvinde, det ser ud
til, vi ender med, vil alt andet være bedre...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 04-12-09 15:50

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Ja, Venstre og DF er jo en sikker garanti for støtte til de svage i
> samfundet...
> ?
>
> - Mikael

Hæ, hæ...ja, længe leve det frie valg til at dø i rendestenen

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-12-09 17:03

Morten Lind skrev:

> Hæ, hæ...ja, længe leve det frie valg til at dø i rendestenen

Fordi der bliver man kørt flad af en bus?

Fra : Morten Lind

Dato : 04-12-09 17:19

> Fordi der bliver man kørt flad af en bus?

Nåerh - man fangede ikke Mikaels ironi?.....men næeh - der er oftest en
cykelsti i vejen

(Jeg formoder, du om et par timer har gennemskuet den ).

Og ingen mobning - jeg kommer lige fra julefrokosten

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-12-09 18:18

> Nåerh - man fangede ikke Mikaels ironi?.....men næeh - der er oftest en
> cykelsti i vejen
>
> (Jeg formoder, du om et par timer har gennemskuet den ).
>
> Og ingen mobning - jeg kommer lige fra julefrokosten

den må have været kedelig siden du allerede er hjemme ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-09 02:30

> den må have været kedelig siden du allerede er hjemme ?
>
> /thomas

Næeh, men vi er måske begyndt tidligere, end andre gør?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-09 03:06

Morten Lind wrote:

> Næeh, men vi er måske begyndt tidligere, end andre gør?

Ja, ja, I kan åbenbart ikke vente.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-09 05:11

> Ja, ja, I kan åbenbart ikke vente.
>
> mvh. Erik Richard

Joe...men det er jo frokost, ikke sandt? Og i Danmark betyder det ved
middagstid, sådan cirka

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-09 08:14

Morten Lind skrev:

> Nåerh - man fangede ikke Mikaels ironi?.....men næeh - der er oftest en
> cykelsti i vejen
>
> (Jeg formoder, du om et par timer har gennemskuet den ).

Som regel er cykelstier da ved siden af vejen?

Og iøvrigt, hvad er ironi?

> Og ingen mobning - jeg kommer lige fra julefrokosten

Man må godt mobbe folk der er hjemme fra julefrokoster inden det bliver
mørkt.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-09 09:50

> Man må godt mobbe folk der er hjemme fra julefrokoster inden det bliver
> mørkt.

Nåeh - det var da tæt på temmelig mørkt, men tre/fire timers frokost må
da være alt rigeligt.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-09 17:47

Morten Lind skrev:

> Nåeh - det var da tæt på temmelig mørkt, men tre/fire timers frokost må
> da være alt rigeligt.

Jeg kan forstå at det er en alkoholfri arbejsplads, selv til
julefrokosten. SÅ kan man jo ligeså godt gå hjem når silden er spist :D

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-09 18:27

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg kan forstå at det er en alkoholfri arbejsplads, selv til
> julefrokosten. SÅ kan man jo ligeså godt gå hjem når silden er
> spist :D

Det ku' jo også være, Morten var medlem af Blå Kors.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 07-12-09 17:47

> Det ku' jo også være, Morten var medlem af Blå Kors.
>
> mvh. Erik Richard

Hele min mødrende, schweiziske familie /er/ faktisk Blå Kors´ere.....jeg
tror dog, det dernede hedder Blaue Band, men hæng mig ikke op på det.

Som barn og teenager har jeg deltaget i mange feriekolonier for børn fra
alkoholskadede hjem, arrangeret af dele af min familie.

Man bliver klog på liv på den måde

Men jeg kan godt lide en stille pilsner

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-09 18:41

Morten Lind wrote:

> Hele min mødrende, schweiziske familie /er/ faktisk Blå Kors´ere.....jeg
> tror dog, det dernede hedder Blaue Band, men hæng mig ikke op på det.

Kan godt passe - Croix Bleu er nemlig noget helt andet på de kanter - en
katolsk loge orden.

> Som barn og teenager har jeg deltaget i mange feriekolonier for børn fra
> alkoholskadede hjem, arrangeret af dele af min familie.
>
> Man bliver klog på liv på den måde

Tja, jeg har også set mange triste skæbner i de grupper...

> Men jeg kan godt lide en stille pilsner

Det kunne jeg også, men kan desværre ikke tåle det pga. andet medicin...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 07-12-09 17:41

> Jeg kan forstå at det er en alkoholfri arbejsplads, selv til
> julefrokosten. SÅ kan man jo ligeså godt gå hjem når silden er spist :D

Og stegen, laksen, mørbraden, leverpostejen, fladfisken, osten & ris a
la mande´n. Tør jeg sige, at jeg kun kunne spise sild, laks & en halv
mørbrad?

Jeg har en /meget/ høj forbrænding, så jeg spiser en lille smule seks
gange dagligt.

Heldigt for mig, der på den måde ikke er overvægtig, men menuen ad
libitum skal man ikke have mig med til. Tre halve rundtenommer, så er
jeg færdig

Og så er jeg ikke til abefester - jeg vil gerne kunne høre, tale og gå
/lige/ hjem

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 07-12-09 21:44

Morten Lind skrev:

> Og stegen, laksen, mørbraden, leverpostejen, fladfisken, osten & ris a
> la mande´n. Tør jeg sige, at jeg kun kunne spise sild, laks & en halv
> mørbrad?

Det lyder jo dejligt, og så nøjes du med en danskvand med citrus og en
sildemad.

> Og så er jeg ikke til abefester - jeg vil gerne kunne høre, tale og gå
> /lige/ hjem

Sådan er det at få teenagebørn :)

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-11-09 01:58

Erik Richard Sørensen skrev:

> Tilføjelser af ordbøger. - En by i Rusland! - Man kan fx. ikke tilføje
> en engelsk ordbog, hvis man har dansk som std. sprog, så man kan lave
> blandet stavekontrol i mixed text dokumenter.

Hvad for noget. Alle Word-versioner har mig bekendt engelsk
stavekontrol. Men det kan være nødvendigt at fortælle Word hvilket sprog
de forskellige afsnit i teksten er skrevet på, hvis den ikke selv kan
gætte det.

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-09 16:18

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> [...]
> stavekontrol. Men det kan være nødvendigt at fortælle Word hvilket sprog
> de forskellige afsnit i teksten er skrevet på, hvis den ikke selv kan

Selvfølgelig har den engelsk. Engelske ordbøger installeres som std., og
vil man have andre, er det add-ons - enten via ekstra installering eller
tilkøb - afhængig af den officepakke, man har købt. Men man kan ikke
lave stavekontrol i mixed-text med fx. dansk-engelsk, dansk-tysk,
dansk-tysk-hebraisk osv. i samme dokument blot ved at skifte ordbog -
eller, som det kan gøres i andre tekstprogrammer - blot ved at tilføje
den/de ekstra ordbøger, man mest bruger...

For mig vil det heller ikke betyde det helt store, da det er sjælden,
jeg i det hele taget bruger ordbøger - kun, hvis jeg skal over i de mere
'eksotiske' sprog, jeg ikke bruger til daglig - fx. norsk, svensk,
hollandsk, fransk, hebraisk og en sjælden gang imellem italiensk... - og
skal jeg endelig bruge de sprog, skal jeg udover at skifte ordbøger også
skifte tastaturlayout og brugersprog, _før_ jeg kan bruge ordbøgerne. -
Og så gælder det godt nok om at holde tungen lige i munden, - det er jo
ikke alle tastaturlayouts, der har alle bogstaver liggende som på et
dansk tastatur.

mvh. Erik Richard

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-11-09 17:01

> [...]
> eller, som det kan gøres i andre tekstprogrammer - blot ved at tilføje
> den/de ekstra ordbøger, man mest bruger...

Jo, det kan man sagtens, som jeg skrev. Word skifter automatisk ml. de
installerede ordbøger - eller du kan markere dele af teksten og fortælle
hvilket sprog de er på, så vælges der ordbog efter det.

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-09 17:27

> [...]
> installerede ordbøger - eller du kan markere dele af teksten og fortælle
> hvilket sprog de er på, så vælges der ordbog efter det.

Jeg véd ikke, om jeg skal skrive det med versaler eller ikke, - men det
kan altså ikke lade sig gøre på den måde, du beskriver, - i hverken den
Windows MSO2003 DK Home&Student, jeg har fået, eller den Mac MSO2008 US
Special Edition, jeg fik, allerede inden den udkom i Danmark. - Det
virker kun, når jeg skifter brugersprog og tastaturlayout.! - Jeg tør
så ikke sige, om det kan gøres i MSO 2003/2008 Enterprise, men jeg vil
ikke ofre mere end absolut minimalt på software fra det foretagende...!

mvh. Erik Richard

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-11-09 17:43

> [...]
> Windows MSO2003 DK Home&Student, jeg har fået, eller den Mac MSO2008 US
> Special Edition, jeg fik, allerede inden den udkom i Danmark.

Jeg har ikke brugt de specialversioner som du nævner, men jeg har aldrig
brugt en udgave, der IKKE kunne, i hvert fald ikke de sidste mange år.

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-09 18:55

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Jeg har ikke brugt de specialversioner som du nævner, men jeg har aldrig
> brugt en udgave, der IKKE kunne, i hvert fald ikke de sidste mange år.

Tja, i Word X - den første til OS X, kunne jeg også umiddelbart skifte
ordbøger i blandet tekst, men det forsvandt med 2004 til Mac. Om man
kunne i Word 2000 til Windows, tør jeg ikke sige, men man kunne
ihvertfald også i Word 97 til Windows - den sidste indtil nu, jeg har
brugt på Win98/2000.

Jeg véd fra andre brugere, det også er galt i Word2007 til Windows. - En
af mine venner, der i øvrigt er officiel betatester for MS, - har været
nødt til at købe en Thai sprogpakke for at kunne bruge Thai sammen med
en dansk Word2007, for at de kan skrive med familien i Thailand. - Jeg
véd også, det er et et problem hos dem, der er med på den
genoptræningskursus, der egentlig startede denne tråd, og som bruger
Word 2003/2007....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-09 19:21

> Tja, i Word X - den første til OS X, kunne jeg også umiddelbart skifte
> ordbøger i blandet tekst, men det forsvandt med 2004 til Mac.

igen løgn og latin fra ende til anden. Det virker i 2004 og i 2008

<http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202009-11-22%20at%207.19.3
7%20PM.png>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-09 17:55

> [...]
> så ikke sige, om det kan gøres i MSO 2003/2008 Enterprise, men jeg vil
> ikke ofre mere end absolut minimalt på software fra det foretagende...!

Den eneste forskel på de forskellige version er hvormange af de enkelte
applikationer der er inkluderet og i hvilke situtationer de må bruges
(home&student kun til privat ikke firmarelateret f.eks.)

Selve word er nøjagtig det samme produkt.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-09 19:07

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> (home&student kun til privat ikke firmarelateret f.eks.)
>
> Selve word er nøjagtig det samme produkt.

Jeg er ked af at måtte sige det, men det er det altså ikke. Jeg har haft
en testdrive af Office 2008 Home Edition installeret på min Mac, og der
er ting, der ikke er eller kan aktiveres under 'Insert' og 'Format' i
den, men som aktiveres i Special Edition, som jeg har nu.

- Og så er jeg altså ikke en 'nybegynder' på Office og Word området. -
Jeg har brugt MSWD og MSO siden 1992 og flere af versionerne kender jeg
nok bedre end de fleste... - Og det er kun gået tilbage for MSWD/MSO
siden da!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-09 19:27

> [...]
> er ting, der ikke er eller kan aktiveres under 'Insert' og 'Format' i
> den, men som aktiveres i Special Edition, som jeg har nu.

Du kan ikke sammenligne en testdrive med en fuld version. Og "Special
Edition" betyder bare at der har været bundlet ekstra ting med (i det
her tilfælde mener jeg det var Expression Media der fulgte med) word er
stadig Word.

> - Og så er jeg altså ikke en 'nybegynder' på Office og Word området. -

At du ikke kan få den til at skifte sprog i et dokument beviser at du
_er_ nybegynder ... og at du bliver ved med at påstå det modsatte selv
vi kommer med screenshots og det ikke bare er mig der fortæller at du er
galt afmarcheret synes jeg siger en masse om dig ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-09 20:44

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> Edition" betyder bare at der har været bundlet ekstra ting med (i det
> her tilfælde mener jeg det var Expression Media der fulgte med) word er

Testdrive versionen *ER* en fuld version, der blot er begrænset i brug
rent tidsmæssigt. Den ophører ganske enkelt med at virke efter en
bestemt periode.

> [...]
> vi kommer med screenshots og det ikke bare er mig der fortæller at du er
> galt afmarcheret synes jeg siger en masse om dig ...

Tja, det er altid nemt at skyde skylden over på andre. Men som du kan
se, så er der altså en hel del andre, der heller ikke kan få det til at
virke hverken i Mac eller Win versionen - inkl. en af MS's egne
officielle betatestere, som - som skrevet - først fik det til at virke,
da han havde tilkøbt ekstra sprogpakke.

Og som jeg også har skrevet, så vil jeg ikke ud og ofre noget som helst
på at købe hverken den store Enterprise version eller de forskellige
sprogpakker. - Livet er ganske enkelt for kort til at spilde ret meget
på det M$ bras!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-09 20:47

> [...]
> virke hverken i Mac eller Win versionen - inkl. en af MS's egne
> officielle betatestere, som - som skrevet - først fik det til at virke,

Men at mindst 2 i dette forum kan få det til at virke uden krumspring
betyder intet ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-09 23:12

Thomas von Hassel wrote:

> Men at mindst 2 i dette forum kan få det til at virke uden krumspring
> betyder intet ?

Hverken det, eller at jeg selv - uden problemer - kan få det til at
virke i hhv. Word X/Mac og 97/Win betyder en døjt i her! - Desuden
sætter Mikkel jo temmelig store spørgsmålstegn ved pålideligheden...

Og for dig tæller det åbenbart ikke, at adskillige andre heller ikke kan
få det til at virke? - TvH har talt, - og så er det lov, og det virker
altid.! - For f..... Thomas, du er ikke den eneste her i gruppen, der
har kendskab til Mac og/eller Windows! - Og hvis du synes, jeg lyder
sur, så ja, gu' er jeg sur over at skulle høre på din nedrakning af det,
jeg skriver. - En gang imellem skulle du minsandten undersøge en sag
_helt_ til bunds, før du lukker noget ud!

Det er ikke for mine blå øjens skyld, jeg forsøger at få det her til at
virke. Jeg kan sagtens leve uden det bras, der nu kommer fra MS! - Men
det er først og fremmest for at hjælpe et par af mine bhedste venner,
der er kommet i en situation, jeg end ikke vil ønske for selv mine
værste uvenner. Jeg prøver ganske enkelt på den måde at betale lidt
tilbage af den hjælp tilbage, de gav mig på andre måder i en endnu værre
situation, da jeg mistede min kone.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-09 23:21

> Desuden
> sætter Mikkel jo temmelig store spørgsmålstegn ved pålideligheden...

kun ved den automatiske genkendelse af hvilket sprog det er ... hvis du
markerer teksten og vælge sprog så virker det ..

> [...]
> jeg skriver. - En gang imellem skulle du minsandten undersøge en sag
> _helt_ til bunds, før du lukker noget ud!

Ja, jeg kunne jo sige i lige måde ... det er tit du kommer med en
påstand som vi tilbageviser, enda med henvisninger til manualer, KB
artikler etc. etc. og ikke én gang har du indrømmet at du har taget fejl
.... så fej venligst for ejen dør.

Hvis jeg tager fejl i noget vil jeg være den første til at indrømme hvis
jeg har taget fejl ... jeg har vist aldrig påstået at jeg ved at om
alting ...

/thomas

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 23-11-09 14:08

> [...]
> virke hverken i Mac eller Win versionen - inkl. en af MS's egne
> officielle betatestere, som - som skrevet - først fik det til at virke,

Hvad har det med sagen at gøre? Ingen har påstået at alle sprog følger
gratis med Word.

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-09 17:17

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Hvad har det med sagen at gøre? Ingen har påstået at alle sprog følger
> gratis med Word.

- Der skulle have stået "sprogpakke til systemet". - Jeg er jo mest
vant til, det er en Mac, jeg sidder ved, og her er de jo med i forvejen.
- Så det er altså ikke ordbøger til Word, jeg mener....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-09 17:53

> [...]
> eller, som det kan gøres i andre tekstprogrammer - blot ved at tilføje
> den/de ekstra ordbøger, man mest bruger...

selvfølgelig kan man det ...

<http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202009-11-22%20at%205.52.2
0%20PM.png>

Den første linie er angivet til engelsk .. den 2. til dansk.

/thomas

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-11-09 18:22

Thomas von Hassel skrev:

> selvfølgelig kan man det ...
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202009-11-22%20at%205.52.2
> 0%20PM.png>
>
> Den første linie er angivet til engelsk .. den 2. til dansk.

Netop. Jeg vil dog gerne medgive Erik at det kan være forvirrende at der
både er tastaturlayoutmenuen og sprogangivelse osv. med indgange flere
forskellige steder. Men med styr på begreberne tror jeg ikke det skulle
give problemer.

Word er ikke altid så god til selv at gætte sproget. Selv om jeg har
spansk ordbog installeret, opfatter den ofte hele dokumentet som
engelsk, selv om 90% er på spansk og kun 10% på engelsk. Så dér må jeg
manuelt markere teksten som spansk.

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-09 19:28

> [...]
> spansk ordbog installeret, opfatter den ofte hele dokumentet som
> engelsk, selv om 90% er på spansk og kun 10% på engelsk. Så dér må jeg

Det er lige præcis den indstilling, som Thomas viser, jeg har lavet, men
få den til at lave stavekontrol på flere sprog i samme dokument, - det
vil den altså ikke - hverken i Word 2008Mac eller Word 2003Win, og jeg
har tilføjet de ekstra sprog, så de vises øverst, hvor Thomas' billede
kun viser dansk og engelsk.

Hvorfor i hhh kan de da ikke bare lave det som i OpenOffice, hvor det
bare er at tilføje og vælge de ordbogssæt, man vil bruge, og så kører
det bare...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-09 19:41

> [...]
> vil den altså ikke - hverken i Word 2008Mac eller Word 2003Win, og jeg
> har tilføjet de ekstra sprog, så de vises øverst, hvor Thomas' billede

De kommer derop af sig selv når man væglet er andet sprog (man ikke har
brugt før)

Jeg prøvede lige med tysk, som jeg ikke havde brugt før, så den skulle
lige installere ordbøgerne/autokorrekturlisterne men så virkede det også
derefter ... og det var i Office 2003 under XP

/thomas

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 23-11-09 14:10

> [...]
> vil den altså ikke - hverken i Word 2008Mac eller Word 2003Win, og jeg
> har tilføjet de ekstra sprog, så de vises øverst, hvor Thomas' billede

Har du markeret teksten med musen og derefter brugt menuen (ikke
sprogværktøjslinjen) til at angive hvilket sprog afsnittet er på?

> Hvorfor i hhh kan de da ikke bare lave det som i OpenOffice, hvor det
> bare er at tilføje og vælge de ordbogssæt, man vil bruge, og så kører
> det bare...

Fordi Microsoft vil tjene penge på sine ordbøger.

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-09 17:21

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Har du markeret teksten med musen og derefter brugt menuen (ikke
> sprogværktøjslinjen) til at angive hvilket sprog afsnittet er på?

Ja.

> Fordi Microsoft vil tjene penge på sine ordbøger.

Ordbøger de alligevel får stillet gratis til rådighed fra University of
Howard - præcis, som Sun og gruppen bag NeoOffice gør det... Hm, for mig
ligger det på grænsen til bedrageri...

mvh. Erik Richard