Skriftstyring - gerne fælles for Mac og
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-09 00:54

Da det ikke just ser ud til, at de hersens Win-folk véd noget om dette,
prøver jeg også lige her...

Jeg har ikke lyst til at ofre en hel bondegård på noget skriftstyring
til Windows ala SuitCase, Fusion, Linotype FontExplorer Pro. Jeg har en
FontReserve til både Mac og Windows (inkl. serverversioner til begge) og
véd, den virker på 10.5.x, men ikke om den også virker på 10.6. Og under
alle omstændigheder vil den blive forholdsvis langsom på 10.6, /hvis/
den skulle virke, da den er delvis carbon opbygget og derfor kræver
Rosetta...

Så hvad findes der egentlig af rigtige - og gratis - skriftstyrings
programmer til WinXP/XPPro? - Vil den gamle FontExplorer 1.2.2 til
Windows fra 2002 fx. kunne installeres og virke ordentlig på XP/XPPro?

Eneste krav udover stabilitet, jeg ellers har, er, at den skal kunne
læse og styre både .ttf og .otf skrifter (gerne også .tt) i sæt til brug
med forskellige programmer...

Jeg har søgt en del rundt på nettet, men stort set alt, hvad der kommer
op, er udelukkende til visning og/eller installering af skrifter og ikke
regulære skriftstyringsprogrammer...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-09 07:56

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har søgt en del rundt på nettet, men stort set alt, hvad der kommer
> op, er udelukkende til visning og/eller installering af skrifter og ikke

Skriftstyring på windows er en sjælden fisk. Og den FontExplorer til
windows var noget værre bæ for at sige det rent ud.

Du hænger på at købe Fusion 2 fra Extensis som er eneste windows font
styring vi turde at sælge til kunder.

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-11-09 09:46

Thomas von Hassel skrev:

> Du hænger på at købe Fusion 2 fra Extensis som er eneste windows
> font styring vi turde at sælge til kunder.

FontAgent Pro fra Insider Software er min favorit til Mac og den
findes også til Windows, men under Windows er det mildest talt noget
skrammel. Jeg har brugt den i produktionen på nogle Windows-maskiner
i en periode, men det var et rent kaos. Jeg vil også sige Fusion 2
som det eneste pålidelige, hvis vi snakker Windows. Der er ikke noget
freeware skriftstyring, som kan bruges til andet end leg i mine øjne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-09 15:49

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> windows var noget værre bæ for at sige det rent ud.
>
> Du hænger på at købe Fusion 2 fra Extensis som er eneste windows font

Og Fusion er ihvertfald ikke noget hverken at skrive hjem om eller råbe
hurra for.! - Det kender jeg den lidt /for/ godt til... - Nå, men så
må jeg hen og se, om jeg kan grave FontReserve op fra gemmerne... Den
véd jeg da vil virke...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-09 16:16

> [...]

> alle omstændigheder vil den blive forholdsvis langsom på 10.6, /hvis/
> den skulle virke, da den er delvis carbon opbygget og derfor kræver

hov ... hvorfor skulle den kræve Rosetta bare pga. Carbon ... et Intel
program kan sagtens være skrevet i Carbon.

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-09 16:52

Thomas von Hassel wrote:

> hov ... hvorfor skulle den kræve Rosetta bare pga. Carbon ... et Intel
> program kan sagtens være skrevet i Carbon.

Jep, men det er FontReserve ikke. FR er et PPC program fortrinsvis
bygget op på .rsrc (CodeWarrior) og .ems (?) kode.

Skam, FR ikke blev videreført som selvstændigt foretagende, og en endnu
større skam er det, at Extensis løber fra alle indgåede aftaler, da de
fusionerede med gruppen bag FR. - Men det er jo heller ikke første gang,
Extensis gør det... Da de fusionerede med 'IntelliHance'-gruppen, var
det også en klar del af aftalen, at IntelliHance VectorTools skulle
videreudvikles, men der gik ikke mere end et års tid, så droppede de
fuldstændig VectorTools og alle andre IntelliHance produkter.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-09 16:59

> Jep, men det er FontReserve ikke. FR er et PPC program fortrinsvis
> bygget op på .rsrc (CodeWarrior) og .ems (?) kode.

så skal du skrive at det er PPC program ...

> [...]
> videreudvikles, men der gik ikke mere end et års tid, så droppede de
> fuldstændig VectorTools og alle andre IntelliHance produkter.

jeg er sikker på at det ikke er gjort for at pisse folk af .. der har
nok bare ikke været penge i lortet ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-09 17:26

Thomas von Hassel wrote:

> så skal du skrive at det er PPC program ...

> jeg er sikker på at det ikke er gjort for at pisse folk af .. der har
> nok bare ikke været penge i lortet ...

Nok penge? - Som FontReserve ejer/kunde, kunne man tegne fler-årige
abonnementer, og det var ikke småpenge, det drejede sig om, når det var
til firmabrug. Det var ikke unormalt, at et firma tegnede et ti-årigt
abonnement til adskillige tusinde kroner. De kontrakter blev også
overtaget af Extensis, men vi fik *IKKE* tilbud om at få SuitCase
istedet for FR på de samme betingelser. - Næ næ, vi vik derimod at vide,
at de penge var spildt! Og at vi kunne købe SuitCase til fuldstændig
normalpriser. - Sådan noget kalder jeg for noget forbandet svineri!

Heldigvis havde jeg kun købt en alm. klient-licens, så det var ikke
meget, jeg mistede. Men tænk nu, hvis jeg fx. havde haft et noget større
firma med måske op mod 1000 arbejdsstationer og et par servere, - så
er/var det pludselig op mod en million, jeg ville miste. Plus at jeg så
skulle ud og købe nye SuitCase licenser til knap 2 mill. istedet for -
altså et reelt tab på i nærheden af 3 mill kr. i alt. - Alt i 2001 priser...

Fuldstændig modsat var det, da Alsoft i nogle år måtte droppe
videreudvikling af MasterJuggler 1.x. Her blev kunderne tilbudt at
opgradere gratis til nyeste release ver. 2.x, selvom den reelt var en
købeversion. Og da OS X versionen endelig kom ud, blev ejere af ver. 2.x
licenser tilbudt at opgradere for noget, der lignede 160Dkr. ($29USd/ca.
$40AUd).

MasterJuggler er ikke særlig kendt i Danmark, men sjovt nok meget
udbredt i Australien og New Zealand. Jeg kender flere dernede, der har
Mac-only grafiske virksomheder, og som ikke kunne drømme om at bruge
andet end MasterJuggler. Jeg har prøvet en demo, og det er et fantastisk
program, når først det er sat op, men ualmindelig besværlig at
konfigurere... Men desværre Mac-only, så for mig vil det ikke være en
løsning til Mac+Win...

Nå, jeg må hen i kasserne og se, om ikke jeg kan finde min FontReserve
Windows klient et eller andet sted. Jeg véd, den kører på XPHome, så mon
ikke også den vil køre på XPPro...

mvh. Erik Richard